Kun Raamatun kaikessa ei ole jehovantodistajan kaikessa
Lähetetty: 10.09.2018 23:38
Vt-seuran raamatullinen ongelma ei ole vieras muillekaan omasta mielestään ainoan oikean totuuden omaaville omaa totuuttaan julistaville. Tämä lainaus kertoo omaa kieltään VT-seuran epätoivosta kieltää raamatunkirjoittajien maakeskeinen näkemys:
Kuten tyyliin kuuluu, niin aika ajoin asiaa kierrellään eri tavoilla näin kaikki luomakunta on myös selitetty ei kaikeksi luomakunnaksi:
Raamattu kertoo jumalan luoneen lättymään, jota aurinko kiersi. Ilmeisesti eräs minua lähestynyt jehovantodistaja oli hajulla Raamatun kerronnasta, koska jo ennen xjt-mainintaani hän kieltäytyi ottamasta raamattuaan esille, vaikka sitä nimenomaan esitin. Rinnallani ollut vieraani naureskeli myöhemmin jt:n käytöstä.
Oliko Paavali perillä siitä, että maa olikin pyöreä, mutta tekstiensä lukijat eivät? Miksi Jeesus ja häneen liitetyt tarinat loivat kuvaa litteästä maasta? Raamatun Saatanan kanssa jutustelu paikalla, jolla koko asuttu maailma oli havaittavissa sekä Raamatun Jeesuksen maininta putoavista tähdistä kertovat kiekkomaisesta, litteästä maakuvasta. Se on täysin linjassa Raamatun VT:n kerronnan kanssa siitä ettei maa ollut pallomainen raamatunkirjoittajille.Hyvää uutista ”saarnattu kaikessa luomakunnassa”
”Vuosien 60–61 tienoilla apostoli Paavali kirjoitti, että hyvää uutista oli ”saarnattu kaikessa luomakunnassa, joka taivaan alla on” (Kolossalaisille 1:23). Tarkoittiko hän sitä, että kristityt olivat jo saarnanneet Intiassa, Kaukoidässä, Afrikassa, Espanjassa, Galliassa, Britanniassa, Baltiassa ja Pytheaan mainitsemassa Thulessa? Se ei vaikuta todennäköiseltä, mutta emme voi olla täysin varmoja.
Varmaa on kuitenkin se, että hyvä uutinen oli levinnyt laajalle. Esimerkiksi juutalaiset ja käännynnäiset, jotka omaksuivat kristillisyyden vuoden 33 helluntaina, veivät uuden uskonsa ainakin Parthiaan, Elamiin, Meediaan, Mesopotamiaan, Arabiaan, Vähään-Aasiaan, Kyrenen puoleisen Libyan osiin ja Roomaan – mikä käsitti Paavalin lukijoiden tunteman maailman (Apostolien teot 2:5–11).” (Vartiotorni 1. maaliskuuta 2010 sivu 29)
Kuten tyyliin kuuluu, niin aika ajoin asiaa kierrellään eri tavoilla näin kaikki luomakunta on myös selitetty ei kaikeksi luomakunnaksi:
Nähtävästi-malliset selittelyt ja mahdollisuudet ovat 1800-luvun amerikkalaisessa uususkonnossa loputtomat:HYVÄÄ UUTISTA ”SAARNATTU KAIKESSA LUOMAKUNNASSA”
”Noin vuonna 61, kun apostoli Paavali oli vankina Roomassa, hän kirjoitti, että ”hyvää uutista” oli ”saarnattu kaikessa luomakunnassa, joka taivaan alla on” (Kol. 1:23). Miten meidän tulisi ymmärtää nämä sanat?
Nähtävästi Paavali kuvaili ”hyvän uutisen” leviämistä yleisluonteisesti. Miten laajalti maailmaa tuolloin tunnettiin? Esimerkiksi Aleksanteri Suuri oli 300-luvulla eaa. tunkeutunut Aasiaan Intian rajoille saakka. Julius Caesar oli hyökännyt Britanniaan vuonna 55 eaa., ja Claudius oli alistanut valtaansa tuon saaren eteläosan ja liittänyt sen Rooman imperiumiin vuonna 43 jaa. Myös Kaukoitä tunnettiin, koska sieltä saatiin hienoa silkkiä.
Oliko hyvää uutista saarnattu Britanniassa ja Kaukoidässä? Se vaikuttaa epätodennäköiseltä. Kun Paavali kirjoitti kolossalaisille, hän ei ollut vielä saavuttanut noin vuonna 56 mainitsemaansa tavoitetta saarnata Espanjassa, joka oli tuolloin ”koskematonta aluetta” (Room. 15:20, 23, 24). Vuoden 61 tienoilla Valtakunnan sanoma tunnettiin kuitenkin laajalti. Se oli levinnyt ainakin niiden juutalaisten ja käännynnäisten kotimaihin, jotka oli kastettu vuoden 33 helluntaina, sekä niihin maihin, joissa Jeesuksen apostolit olivat käyneet (Apt. 2:1, 8–11, 41, 42).” (bt-FI sivu 217)
Nyt kyselevä luonne jää ihmettelemään oliko silloin tunnettu maailma erilainen ja ”mahdollisesti” millä kaikilla tavoilla.”Ennen kuin pyhän hengen vuodattamisesta helluntaina oli kulunut kolmeakymmentä vuotta, Paavali kirjoitti, että hyvää uutista oli ”saarnattu kaikessa luomakunnassa, joka taivaan alla on”. Tällä hän mahdollisesti viittasi silloin tunnettuun maailmaan. (Kolossalaisille 1:23.)” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 2001 sivu 11)
Raamattu kertoo jumalan luoneen lättymään, jota aurinko kiersi. Ilmeisesti eräs minua lähestynyt jehovantodistaja oli hajulla Raamatun kerronnasta, koska jo ennen xjt-mainintaani hän kieltäytyi ottamasta raamattuaan esille, vaikka sitä nimenomaan esitin. Rinnallani ollut vieraani naureskeli myöhemmin jt:n käytöstä.