Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Johanneksen pojan kirjoituksessa https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s994.html oli lukuisia esimerkkejä siitä millaista kielenkäyttöä tällä sinun hallinnoimallasi palstalla on sallittu käyttää uskovista. Tässä yksi esimerkki:"Te hihhulit olette kaikki samaa säälittävää rupusakkia" ja tässä toinen: "TUOMMOSET HIHHULIT LENTÄÄ TÄÄLLÄPÄIN JALAT EDELLÄ JA SEURAAVAN KERRAN KU NÄKYY NIIN TERVATAAN OIKEALLA WÄYLÄN TERWALLA!"
Jos tämmöistä on täällä havaittu niin ihmettelen suuresti itse Johanneksen poikaa joka ottaa asian vasta nyt hoitaakseen? Rohkeutta ja kirjoitustaitoahan hänellä.

Asioihin voi puuttua samantien, en kyllä ymmärrä kuinka Tonylta voidaan vaatia kaikkien viestien lukemista. Eikö se kuuluu kaikkien kirjoitajien velvollisuuteen olla hyväksymättä tuollaista kielenkäyttöä.

Itse olen pysynyt aikalailla Oppinäkemyksiä.. sivulla enkä ole tuollaista huomannut. Näiden vuosien aikana olen kyllä saanut itse pitää omia puoliani enkä vaatinut taustajoukkoja puolelleni, erimielisyyksiä asioistahan aina väistämättä tulee.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Aurora kirjoitti:On vain hyvä, että tähän vakavaan ongelmaan on puututtu samoin kuin puolueellisuuteenkin. Katseet ovat nyt kohdistuneet siihen, saadaanko nämä havaitut ja esiin nostetut ongelmat korjattua vai eikö niitä edes haluta korjata.
Kun tietää, että viimeaikainen meteli on käytännössä sinun nostattamaa, ja perimmäinen tarkoituksesi on päästä evankelioimaan ja julistamaan omaa totuuttasi, ei suinkaan vilpitön vertaistuki (koska valehtelemalla, ja vihjailemalla härskisti foorumin luotettavuudesta, osoitat olevasi valmis uhraamaan mahdollisuuden siihen tukeen joka foorumilla on tällä hetkellä tarjolla, ja josta on ollut suoraa käytännön apua lukemattomille ihmisille), nostattamallasi metelilä ei tule olemaan täällä mitään vaikutusta.

Mikäli yksittäiset viestit ovat olleet asiattomia, miksi niistä ei ole kukaan aikaisemmin vaivautunut huomauttamaan? Ei yhden yhtä ilmoitusta moderoinnille.

Foorumilla on kohta 150k viestiä. Sieltä löytyy aivan varmasti jokaisen agendaan sopivaa materiaalia kauhisteluun.

Ja mitä tulee yleisesti moderointiin ja ylläpitoon, täällä on ollut jo pitkään kahden henkilön henkilökunta. Lisäkäsiä on yritetty aina välillä hakea, heikolla menestyksellä. Tälläkin hetkellä nolla hakemusta. Sellaisesta mielensäpahoittamisesta, jossa nostetaan naftaliinista yksittäisiä kirjoituksia kauhisteltavaksi, sellaisten mielensäpahoittajien toimesta, jotka eivät ole koskaan laittaneet tikkua ristiin asian hyväksi, ei jaksa kiinnostua pätkän vertaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Aurora
Viestit: 24
Liittynyt: 05.09.2018 23:35

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Aurora »

Tässä yhteydessä ja ainakaan juuri nyt en lähde kommenttisi muita ajatuksia analysoimaan, mutta tämän seuraavan erikoisen lausumasi nostan nyt tarkasteluun:
Ariadna kirjoitti:Näiden vuosien aikana olen kyllä saanut itse pitää omia puoliani enkä vaatinut taustajoukkoja puolelleni, erimielisyyksiä asioistahan aina väistämättä tulee.
Mitähän ihmettä tämä mahdollinen viittaus/vihjaus mahtaakaan nyt tarkoittaa.

Tässä VS:n keskustelukulttuurin ja tiettyjen toimintatapojen kritiikissähän on kyse siitä, että useat eri ihmiset ovat kritisoineet havaitsemiaan ongelmallisia asioita ja toimintatapoja.

Kun minä olen kritisoinut, se on lähtenyt ihan minun omasta aloitteestani, eikä minua kukaan ole edes pyytänyt saati vaatinut kritisoimaan yhtään mitään.

Samoin minä itse en ole pyytänyt ketään tekemään yhtäkään kirjoitusta tai kommenttia saati vaatinut eli en todellakaan ole vaatinut mitään taustajoukkoja itselleni.

On hyvä muistaa, että on olemassa paljonkin ihmisiä, jotka haluavat (ennemmin tai myöhemmin, kun mitta tulee jostakin syystä täyteen) puuttua havaitsemiinsa epäoikeudenmukaisuuksiin ja asioihin, jotka he kokevat vääryyksiksi. Tälläisten ihmisten toimimisiin ei tarvita mitään toisten vaatimisia. On ihmisiä, jotka ovat puuttuneet sinnikkäästi esim Jt-lahkon harjoittamaan sortoon ja ihmisten alistamiseen. Ei heitäkään siihen ole yleensä tosiaankaan vaadittu, eikä useinkaan edes pyydetty, vaan toimintahalu on ollut ihan sisäsyntyistä. Olen iloinen, että tälläisiä ihmisiä on olemassa.
Viimeksi muokannut Aurora, 04.10.2018 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aurora
Viestit: 24
Liittynyt: 05.09.2018 23:35

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Aurora »

Tony kirjoitti:Mikäli yksittäiset viestit ovat olleet asiattomia, miksi niistä ei ole kukaan aikaisemmin vaivautunut huomauttamaan? Ei yhden yhtä ilmoitusta moderoinnille.
Voin vastata ainakin omasta puolestani. Minä olen ollut poissa Jt-lahkosta ja lukemassa tätäkin foorumia vasta paljon lyhemmän aikaa kuin koko VS-foorumi on ollut olemassa, joten en aiempien aikojen keskusteluja ollut edes lukemassa. Kun sitten olin jo havainnut totuuden ns totuudesta ja olin eroamassa, tulin lukemaan Veljesseurankin sivuja. Vastaani hyökyi sellainen ilmapiiri, että järkytyin. Tuntui tosi pahalta lukea mm. kaikkea sitä pilkkaa ja nimittelyä, jota Jumalaan uskoviin kohdistettiin. Koin menon myös kovin puolueellisena. Niinpä turhauduin ja tulin alakuloiseksi VS:ssa vallitsevasta meiningistä pitkäksi aikaa ja jopa niin paljon, etten pitkiin aikoihin edes pystynyt lukemaan palstaa. Koin, että VS vaikutti olevan jo niin urautunut menoonsa, että sanoisinpa minä mitä tahansa sillä ei olisi mitään vaikutusta. Paitsi luultavasti se, että melko nopeasti saisin paikasta kenkää tai minut painostettaisiin hiljaiseksi hyökkäilemällä esim. persoonaani kohtaan tms.

Kun aloin taas lueskella paikan juttuja, havaitsin toki myönteisiäkin puolia, mutta edelleen myös paljon epäreiluuksia ja pilkkaa. Tuntui, etten jaksaisi asiaan puuttua, koska siinä helposti joutuisi vain pilkatuksi ja satutetuksi, mutta lopuksi mikään ei kuitenkaan todennäköisesti muuttuisi.

Yhtenä päivänä viime kuussa mittani kuitenkin tuli täyteen ja ajattelin, että haluan kommentoida näitä Veljesseuran toimintatapoja suhteellisen vähän aikaa sitten Jt-lahkosta eronneena ihmisenä, joka ei koe tämän menon olevan reilua ja joka haluaisi joidenkin asioitten todellakin muuttuvan. Niinpä viime kuussa kirjauduin tänne. Ajattelin, että mahdollisesti myöhemmin kirjoittaisin muistakin asioista, mutta ensin puuttuisin minua häirinneisiin asioihin, niihin, jotka olivat minulle pitkään esteenä jopa lukea koko Veljesseura-sivustoa.

Minusta on erittäin ikävää, että syyttelet minua spekulointiesi perusteella vaikka mistä. Minulla ei ole ollut mitään tarkoituksia "evankelioida" täällä eikä julistaa mitään omia totuuksiani. Sen sijaan olen tosiaankin halunnut puuttua siihen, että tällä palstalla on haluttu olla sokeita sille, että ateismin ilosanomaa voidaan julistaa ihan siinä missä teismiäkin. Ymmärrän, ettei asian nostaminen esille ole miellyttänyt kaikkia.

VS:n toimintatapoja on kritisoitu jo kauan eri keskustelufoorumeilla, jo vuosikausia ennen kuin minä olin edes kurkistanut tällekään sivustolle. Kritiikkiä on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän. Siinä ei ole mitään uutta. Aiemmin se ei ole saanut niin suurta näkyvyyttä kuin nyt. Mikä on siis muuttunut. Suurin muutos on se, että Johanneksen poika päätti nyt tänä syksynä puuttua näkemiinsä vääryyksiin, mm. puolueellisuuksiin ja pilkkaamisiin. Hänen mittansa tuli näköjään täyteen ja hän päätti kirjoittaa suositulle sivustolleen jopa useita kirjoituksia, joissa terävänäköisesti tarkasteltiin ex-Jehovan todistajien keskustelufoorumeiden, kuten Veljesseuran, ongelmia. Tämä oli se iso muutos aiempaan. Nyt ex-todistajien foorumeiden keskustelukulttuurin epäterveet piirteet ovat saaneet ansaitsemaansa huomiota ja monilla onkin herännyt toivo siitä, että keskustelukulttuuri muuttuisi nyt parempaan suuntaan. Mutta mikäli ongelmia ei edes tunnisteta saati haluta tunnustaa, niin vaarana on, ettei mikään muutu.
Viimeksi muokannut Aurora, 04.10.2018 11:32. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ja kuten todettua, masinoimasi projekti ei tule muuttamaan mitään.

Nyt kun olet tämänkin asian tuonut esille sen tuhannennen kerran, ja senkin vain itseäsi toistaen, asia on kohdaltasi käsitelty. Foorumin varsinaisiin aiheisiin voit osallistua foorumin sääntöjen puitteissa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Harmus
Viestit: 146
Liittynyt: 10.05.2013 10:58

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Harmus »

Aurora kirjoitti: Kun sitten olin jo havainnut totuuden ns totuudesta ja olin eroamassa, tulin lukemaan Veljesseurankin sivuja. Vastaani hyökyi sellainen ilmapiiri, että järkytyin. Tuntui tosi pahalta lukea mm. kaikkea sitä pilkkaa ja nimittelyä, jota Jumalaan uskoviin kohdistettiin. Koin menon myös kovin puolueellisena. Niinpä turhauduin ja tulin alakuloiseksi VS:ssa vallitsevasta meiningistä pitkäksi aikaa ja jopa niin paljon, etten pitkiin aikoihin edes pystynyt lukemaan palstaa. Koin, että VS vaikutti olevan jo niin urautunut menoonsa, että sanoisinpa minä mitä tahansa sillä ei olisi mitään vaikutusta.
Kaikkeen tottuu.

Kaikilla netin foorumeilla pitää ymmärtää, että et pääse millään sanomaan viimeistä sanaa,
jos et myötäile sillä vallitsevaa asennetta. Harmoniaa vaarantava teksti ei voi, riippumatta tekstin ja sen perusteiden laadusta, jäädä ilman kuittausta.

Enkä tässä tietenkään tarkoita harmonian rikkomista rikkomalla niitä sääntöjä vastaan, jotka eivät koske tekstin aatteellista suuntausta. Niiden rikkomista valvoo modet.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Aurora kirjoitti:tällä palstalla on haluttu olla sokeita sille, että ateismin ilosanomaa voidaan julistaa ihan siinä missä teismiäkin. Ymmärrän, ettei asian nostaminen esille ole miellyttänyt kaikkia.
Sen toteaminen, ettei yhdestäkään jumalasta ole ensimmäistäkään pitävää todistetta, ei ole ateismin ilosanoman julistamista. Sori siitä. Eikä se julistamiseksi muutu, vaikka asiaa miten leviteltäisiin ympäri nettiä.
Piilotettu sisältö
Kuva
Ilkeän kielenkäytön suhteen arvostelijoilla on toisinaan ollut pointti. Kenenkään vakaumusta ei tulisi pilkata.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Polyester kirjoitti: Ilkeän kielenkäytön suhteen arvostelijoilla on toisinaan ollut pointti. Kenenkään vakaumusta ei tulisi pilkata.
Toisaalta tämäkään asia ei ole ihan yksinkertainen. Kaikkiin ideoihin ja ideologioihin tulee voida kohdistaa arvostelua ja jopa pilkkaa, myös uskomuspohjaisiin sellaisiin. Uskovaisen voi joskus olla vaikea erottaa uskonnon voimakasta arvostelua hänen uskonsa arvostelemista.

Moni myös unohtaa sen, että asia, joka on jollekulle pyhä, voi ihan hyvin olla jollekulle toiselle loukkaava. Itse esimerkiksi olen kutsunut Raamattua täällä satukirjaksi ja varmaan pahemmaksikin, ja JoPon kirjoituksen mukaan minun pitäisi ilmeisesti olla siitä pahoillani. En kuitenkaan ole, en sitten yhtään. "Satukirja" on minusta aika kohtelias ilmaus teoksesta, jonka pyhittäjät tulevat pyhittäneeksi minuun ja vähemmistöryhmääni kohdistuvan törkeän vihapuheen. Raamattuhan ilmoittaa useammin kuin kerran, että homot ansaitsevat kuoleman.

En yritä kieltää tai estää ketään pitämästä Raamattua pyhänä, mutta kyllä minulla on vastaavasti oikeus esittää vilpittömiä näkemyksiäni kyseisestä kokonaisuutena katsoen sangen sairaasta kirjoituskokoelmasta, vaikka jonkun vakaumus kuinka perustuisi siihen.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Aurora kirjoitti:Tässä yhteydessä ja ainakaan juuri nyt en lähde kommenttisi muita ajatuksia analysoimaan, mutta tämän seuraavan erikoisen lausumasi nostan nyt tarkasteluun:
Ariadna kirjoitti:Näiden vuosien aikana olen kyllä saanut itse pitää omia puoliani enkä vaatinut taustajoukkoja puolelleni, erimielisyyksiä asioistahan aina väistämättä tulee.
Mitähän ihmettä tämä mahdollinen viittaus/vihjaus mahtaakaan nyt tarkoittaa.
Voin tunnustaa syyllisyyteni ja loukkaavan käytökseni, mutta tämän olen Ariadnan kanssa sopinut. Asia koski muuatta vanhaa käärinliinaa.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Voin tunnustaa syyllisyyteni ja loukkaavan käytökseni, mutta tämän olen Ariadnan kanssa sopinut. Asia koski muuatta vanhaa käärinliinaa.
:D :D :D
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Mua kokonaisvaltaisesti loukkaa Auroran jankkaus. Voisitko Aurora mennä muualta hakemaan sitä "vertaistukea", tai vaihtoehtoisesti voisiko palstan sääntöihin laittaa että saman kritiikin jankkaamalla toistelu esim kolmatta kertaa johtaisi banniin? En tahtoisi ajatella uskovista pahaa, mutta nyt alkaa olla jo hankalaa olla ajattelematta.

Kiitos ja anteeksi.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Weathertop kirjoitti:Toisaalta tämäkään asia ei ole ihan yksinkertainen. Kaikkiin ideoihin ja ideologioihin tulee voida kohdistaa arvostelua ja jopa pilkkaa, myös uskomuspohjaisiin sellaisiin. Uskovaisen voi joskus olla vaikea erottaa uskonnon voimakasta arvostelua hänen uskonsa arvostelemista.
Uskonnollisessa keskustelussa loukkaaminen ei aina ole vältettävä asia, vaan voi olla kohteelleen myös tervettä kipua, joka saa ajattelemaan ja laittamaan asioita perspektiiviin. Tällaista voi kokea esimerkiksi jehovantodistaja huomatessaan, ettei pysty perustelemaan edustamaansa maailmankatsomusta loogisesti tai eettisesti kestävällä tavalla. Tuollaisessa tilanteessa tarkoituksellinen ilkeys saattaisi kuitenkin kääntyä itseä vastaan ja antaa keskustelukumppanille hänen kipeästi kaipaamansa tekosyyn, jolla pystyy ohittamaan kaiken kritiikin. Tai sitten ilkeys on juuri se, mitä jonkun kohdalla tarvitaankin, mutta uskoisin näitä tapauksia olevan harvemmassa.
Moni myös unohtaa sen, että asia, joka on jollekulle pyhä, voi ihan hyvin olla jollekulle toiselle loukkaava. Itse esimerkiksi olen kutsunut Raamattua täällä satukirjaksi ja varmaan pahemmaksikin, ja JoPon kirjoituksen mukaan minun pitäisi ilmeisesti olla siitä pahoillani. En kuitenkaan ole, en sitten yhtään. "Satukirja" on minusta aika kohtelias ilmaus teoksesta, jonka pyhittäjät tulevat pyhittäneeksi minuun ja vähemmistöryhmääni kohdistuvan törkeän vihapuheen. Raamattuhan ilmoittaa useammin kuin kerran, että homot ansaitsevat kuoleman.

En yritä kieltää tai estää ketään pitämästä Raamattua pyhänä, mutta kyllä minulla on vastaavasti oikeus esittää vilpittömiä näkemyksiäni kyseisestä kokonaisuutena katsoen sangen sairaasta kirjoituskokoelmasta, vaikka jonkun vakaumus kuinka perustuisi siihen.
Pyhänä pitäminen ei varmastikaan ole mikään avoin piikki, johon voi laittaa mitä tahansa. Raamatun maailmankuvaa ja ihmiskäsitystä voi hyvällä syyllä pitää vähintäänkin paikoitellen primitiivisenä, eikä tästä kenenkään tarvitse loukkaantua. Kun Raamatun tekstiä sovitetaan nykyajan maailmankuvaan ja arvomaailmaan, jompaa kumpaa joutuu venyttämään.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kaarmis kirjoitti:Mua kokonaisvaltaisesti loukkaa Auroran jankkaus.
Kyllä mä aina syntisten kanssa olen joten kuten toimeen tullut, mutta uskovaisten kanssa on aina vähän niin ja näin. Tämä myös JoPo:lle tiedoksi. Saa jakaa.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Itte oon huomannu että kun kirjoittaa asioista - ei toisista kirjoittajista - niin pelkästään sillä pärjää eikä ainakaan suututa ketään.
Tämähän on keskustelupalsta. Keskustelupalstalla keskustellaan asioista - ei toisista kirjoittajista.
Arvostellaan asioita - ei kirjoittajia.

Ja jos tulee siitäkin huolimatta joskus riitaa niin yksityisviesteissä voidaan riidellä rauhassa ja pyytää puolin ja toisin anteeksi.

Miksi riidellä julkisesti palstalla ja tuottaa kaikille paha mieli? Riidellä voi piilossakin - vaikka siellä yksäreissä.
Viimeksi muokannut YksinäinenSusi, 04.10.2018 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Johtopäätökset VS:n lainauksista?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

JPB5 kirjoitti:Itte oon huomannu että kun kirjoittaa asioista - ei toisista kirjoittajista - niin pelkästään sillä pärjää eikä ainakaan suututa ketään.
Tämähän on keskustelupalsta. Keskustelupalstalla keskustellaan asioista - ei toisista kirjoittajista.
Arvostellaan asioita - ei kirjoittajia.
Tähän olen itsekin pyrkinyt, mutta ilmeisesti joitakuita riittää suututtamaan jo esimerkiksi vääränlainen tapa puhua Raamatusta.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vastaa Viestiin