Markku Meilo kirjoitti: ... käännytysinto on suoraan verrannollinen käännytettävän tietämättömyyteen aiheesta ja kääntäen verrannollinen käännytettävän tietämykseen aiheesta.
Tämä näyttää pätevän myös liike-elämässä. Sattui tuossa perstaina kun kävin kemissä ostamassa uuden kannettavan tietokoneen. Innostuin marketissa 8 gigan välimuistilla varustetusta 17 tuuman näytöllä varustetusta isosta kannettavasta.
Se maksoi 445 euroa. Uusi kone, myyjä haki sen varastosta valmiissa tehtaan paketissa.
Myyjä ei kuitenkaan ollut järin innokas informoimaan minua, että kone onkin tekniikaltaan vanhentunutta mallia. Ehkä 2 tai 3 vuotta ollut marketin varastossa. Siksi alennettu hintakin 445 e, kun normaalisti 8 gigan tuliterät koneet maksaa 900 euroa.
No, asia ehkä vähän harmitti mutta kyllä tällä uudella vanhentuneellakin mallilla pärjäilen sen pari vuotta ainaskin.
Ajattelin että onhan se 900 e aika raskasta alkaa osamaksulla makseleen, niin tyytynen sitten tähän uuteen vanhentuneeseen malliin niin ei tartte niin kauaa maksella tätä.
Muuten pelaa nopeasti kun selaa pelkkiä sivuja netissä, mutta jos katson elokuvia suoratoistona netistä niin kuva nykii häiritsevästi, ei jaksa kunnolla pyörittää.
Niin ... myyjä ei ollut siis ainakaan suoraan verrannollisesti innostunut mainitsemaan että kone on itte astias vanhentunut malli, vaan oli silleen kääntäen verrannollisesti innokas salaamaan minulta sen että saisi myytyä minulle koneen.
Tietty voi olla että myyjätär ei tiennyt koneista ja niiden iästä mitään. Hoiti vain myyjä työnsä hyvällä menestyksellä. Ei noissa marketeissa oikein ole asiantuntevia myyjiä. Myydään vain vanhentunutta krääsää, joskin käyttämättömänä eli siinä mielessä uutena.
No kyllähän tällä naputtelee, vaikka ihan pientä hitautta on havaittavissa. Mut onneks olen itsekin hidas niin sovin hyvin yhteen uuden vanhan koneeni kanssa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.