vanhinten opaskirja

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

sirp-leena

Re: vanhinten opaskirja

Viesti Kirjoittaja sirp-leena »

Ihan pieni tarkennus; (isäni ruukasi sanoa, että se on huono tarina, joka matkalla hupenee) Eihän vaan mun kysymys onko otollista/ pitääkö mukana olevan vaikeuttaa exän elämää, vaan nyt muutu muotoon, että pitää, vailla kunnon perusteita?

En mä halua, että sanotaan väärää todistusta lähimmäisestä. Mulle mukana oleva JT on ihan samalla lailla lähimmäinen, kun kuka vaan, vaikka mä niitten silmissä olenkin kartettava ja kuollu! Mä kysyin tätä juttua oikeestaan silkasta uteliaisuudesta. Auttajanammatissa kun työskentelen, niin eihän sitä ikinä tiedä milloin tän tyyppinen asia vois tulla eteen. Mulle taas mun kaikki asiakkaat on "pyhiä", usko ne sitten vaikka kukkapurkkiin.
Vieras

Re: vanhinten opaskirja

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kysymys ehkä muuntui tuossa äkkiä kirjoittamassani. Korjataan se, niin ei kukaan pääse valheista syyttelemään aiheetta (vaikka muuten pääseekin).
sirpa-leena

Re: vanhinten opaskirja

Viesti Kirjoittaja sirpa-leena »

Minä en ajatellu, että sun vastauksessa olis joku vika, vaan, että mä kysymyksellani virheellisesti ruokin vastaajia!
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: vanhinten opaskirja

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Vieras kirjoitti:Onko niin, että erottamisen "virallinen" syy ei yleensä pysy salassa
Tottakai se pysyy aina salassa. Vilpittömien Jehovan Todistajien keskuudessa eivät vanhimmat levitä tietoa millään tavalla eteenpäin asioista ennen tuomioita eivätkä tuomion jälkeen.

Jos päinvastaista niin ilmeisesti seurakuntalaiset vain tekevät omia päätelmiään---

:mrgreen: Näiden hymiöiden tarkoitus lienee selvä :mrgreen: :lol:
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: vanhinten opaskirja

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Vieras kirjoitti:Onko niin, että erottamisen "virallinen" syy ei yleensä pysy salassa, vai ovatko kuulemani jutut eottamisista vain villejä huhuja? Vai onko erotettavan menettely silloin jo niin srk:n yleisessä tiedossa, että se vaatii erottamisen ("yleisen" mielipiteen johdosta)? Jos asia ei ole yleisessä tiedossa, onko se silloin helpompi painaa villaisella (jotta tilastot pysyisivät kauniimpina)? Mitä vanhinten opaskirja lausunee asiasta? Anteeksi lainausmerkkien runsas viljely, mutta JT:stä puhuttaessa ei voi käyttää kaikkia sanoja perusmerkityksessään.
Oman kokemukseni mukaan erottamisen syyksi voi ehkä huhun perusteella (kenen levittämä?) tulla julkiseksi jotain, mitä ei ole todellisuudessa tapahtunut.

Omalla kohdallani oikea erottamiseni syy on kait edelleen epäselvä niin kyseisen seurakunnan vanhimmille kuin haaratoimistokomiteallekin. Omassa lajissaan pätevä vanhin halusi minusta eroon seurakunnassa ja sai tahtonsa lävitse. Kiitos hänelle!
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: vanhinten opaskirja

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Karkoittamisen virallinen syy kannattaa sanoa julki niin ei tule sitten huhupuheita eikä väärinkäsityksiä. Viitseliäimmmät dokumentoivat asiat niin kuin Johanneksen Poika, joskaan käsittelyvaiheessa asioita ei kannata tunkea yleisön nähtäviksi nettiin

Omat viralliset syyt olivat valehtelu (itsepetos), irstaus (tulevaisuudessa) ja luopumus (josta syytteestä jouduttiin luopumaan). Pohjimmiltaan siis: petin itseäni tavalla, joka saattoi aiheuttaa sekasortoa seurakuntalaisten keskuudessa tulevaisuudessa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: vanhinten opaskirja

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Pehmoluopio kirjoitti:käsittelyvaiheessa asioita ei kannata tunkea yleisön nähtäviksi nettiin
Näin se pääsääntöisesti tietysti on, mutta mitä muuta olisin voinut tehdä, kun kukaan ei suostunut edes vastaamaan minulle millään tavalla mihinkään kysymykseen, ja kun minut oli jo leimattu ja mustamaalattu niin, että kaikki alkoivat katsoa kieroon. Ja pattitilannetta en jaksanut enää sietää. Niinpä ainoa keino, jolla asia edes jotenkin liikahti, oli tehdä se julkiseksi. Samalla selvitin seurakuntien todellisen asioiden tilan. Ja se on surkea. Vanhimmat ovat enimmäkseen täysin kelvottomia fariseuksia ja kirjanoppineita. Muutamia poikkeuksia onneksi joukossa on. Tosin he joutuvat sitten muiden vanhinten silmätikuiksi, kun eivät hyväksy sitä valtapeliä, mitä pelataan.

Ja lopulta minulle kävi hyvin, erittäin hyvin, pääsin eroon koko niljakkaasta järjestöstä. Nyt olen vapaa. Tosin siinä rytäkässä meni aika monta sukulaista, sisko, veli ja näiden perheet. Mutta sain "satakertaisesti" tilalle oikeita ystäviä, joilla ei ole käytössä ehdollinen rakkaus, vaan aito ystävyys. Olen iloinen, että monet ihmiset hyväksyvät minut sellaisena kuin olen eikä sellaisena kuin minun pitäisi näytellä olevani. :)
Vieras

Re: vanhinten opaskirja

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jostain syystä tuli mieleen Stalinin näytösoikeudenkäynnit sieltä -30 -luvulta.

Niissähän Stalinin entisiä kilpailijoita höyrystettiin ja painostettiin ja odotettiin oikeudenkäyntiä oikein tietämättä tarkempaa syytä ja todistetta kuin että jonkinlaisesta sosialismin pettämisestä tulisi olemaan kyse.

Joku teki itsemurhan ja mm. Buharin myönsi syytteet oikeiksi ja pyysi tarkempia ohjeita myöntämisensä muotoilemiseen kun oli saanut käsityksen että saisi sillä mahdollisuuden säilyttää henkiriepunsa kunnes jehova näkisi sen hyväksi ottaa. Stalinillehan oli kuitenkin tärkeää että tunnustuksen jälkeen se riepukin otettiin pois. Tarkoitus oli saada pelon ilmapiiri vailla vertaa.
Vastaa Viestiin