Punainen lanka - raamatun perusopetus

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Punainen lanka - raamatun perusopetus

Viesti Kirjoittaja RaM »

Tämän tarkoituksena ei ole ottaa kantaa raamatun luotettavuuteen tai jumaluuksien olemassaoloon. Tämä on vain analyysi raamatun olennaisesta opetuksesta - sen punaisesta langasta.


Koska Jumalan alkuperäinen paratiisiprojekti epäonnistui, hän korjaa tilaanteen uudistamalla kaiken.
Ilmestyskirja:
21:5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet."

Jesaja:
65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;

Ilmestyskirja:
21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.

Raamatun mukaan Jumala uusii maapallon sekä sen ilmakehän = taivaat, taivaanvahvuus
vrt.
1:6 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä."
1:7 Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin.
1:8 Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, toinen päivä.

Taivaaseen ei ihmiset muuta sillä se on tehty Jumalan ja Jumalan poikien asuinpaikaksi:
115:16 Taivas on Herran taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille.

Maanpäällä asumisen muoto on tarkoitettu ihmisille ikuiseksi asuinmuodoksi:
37:9 Sillä pahat hävitetään, mutta jotka Herraa odottavat, ne perivät maan.
37:29 Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti.

Ihmisistä on tietty ryhmä 'ostettu' toisenlaista tehtävää varten:
14:3 Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta.

He auttavat hallitsemaan ihmiskuntaa:
5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
5:10 ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."

Muut ihmiset samoin kuin hallitsijatkin Jeesus mukaan lukien tulevat asumaan uudistetussa maassa: 21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
21:3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;

Alkuperäinen suunnitelma toteutetaan - Jumala ei voi epäonnistua:
22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
22:2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
22:4 ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.


Yksikään uskonnoista ei opeta sen mukaisesti, miten raamattu opettaa. Syy johtuu siitä, että raamattu on juutalaisten uskomuksista kertova historiikki ja tuota vanhaa juutalaista uskoa lähti Jeesus-liike, uusi juutalainen puhdasoppisuuden lahko, puhdistamaan ja muokkaamaan omalle ajalleen sopivaksi maailmanlopun uskoksi. Tuon lahkon odotukset eivät aikanaan luonnollisestikaan toteutuneet ja niin koko liike kuihtui sekä kuoli lopulta. Sen seuraajaksi perustetulla kristinuskolla ei ole mitään tekemistä sen oppien kanssa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

RaM kirjoitti:Yksikään uskonnoista ei opeta sen mukaisesti, miten raamattu opettaa. Syy johtuu siitä, että raamattu on juutalaisten uskomuksista kertova historiikki...
Kutakuinkin näin. Lisäksi tulee huomata se kehitys ja ympäröivien kulttuurien vaikutus tähän uskontoon. Jumala, josta Vanha Testamentti kertoo, on täysin erilainen ennen eksiiliä ( siis vuonna 586 eaa.), kuin tämän jälkeen.

Juuri Jesajan kirja on tästä mainio esimerkki. Kirjan luvut 1-39 voidaan panna Jesajan piikkiin ja ne voidaan ajoittaa noin 745-691 eaa. kirjoitetuiksi, mutta nekään eivät sijoitu kronologiseen järjestykseen. Esin ns. kutsumusnäky ilmoitetaan vasta luvussa 6. Tätä kirjan ensimmäistä osaa tavataan nimittää "protojesajaksi".

Seuraavan osan muodostavat luvut 40-55 ja joita tavataan kutsua "deuterojesajaksi". Ne voidaan ajoittaa edellistä noin 200 vuotta nuoremmiksi, jonnekin 540 eaa. tienoille. Joten joku on kirjoittanut Jesajan nimissä, mutta ei missään tapauksessa ole sama henkilö, joka on kirjoittanut protojesajan.

Kolmannen osan muodostavat luvut 56-66, jota tavataan nimittää "tritojesajaksi". Tritojesaja, josta yksi lainauksista on, tulee käsittäää eräänlaiseksi liitteeksi Jesajan kirjaan jo yksin sisältönsä puolesta. Se ei ole lainkaan yhtenäinen, vaan pikemminin erilaisten profeettalauselmien kokoelma. Se voitaisiin sijoittaa aikaisintaan 520-luvulle eaa, mutta saattaa olla paljon tätä nuorempikikin.

Edit: Korjattu ajatusvirhe deuterojesajan ajoituksessa. Se tietenkin on varsinaista Jesajaa nuorempi.
Vastaa Viestiin