Mietteitä Baabelin tornin tarinasta

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Mietteitä Baabelin tornin tarinasta

Viesti Kirjoittaja Tony »

Raamattua lukiessa ilman ennakkokäsityksiä tai pakkoa uskoa siihen, raamattu näyttäytyy lukijalleen usein hämmentävänä kokoelmana tarinoita, joiden varaan ei elämäänsä haluaisi laskea. Luonnollisesti vanha testamentti jumalan äkkipikaisuuden ja arvaamattomuutensa ylistyksenä on omaa luokkaansa hämmennystä lisäämään.

Sitä kuuluisaa kiistakysymystä ajatellen jumala vaikeutti peliä langettamalla rangaistukseksi yhden hedelmän syömisestä koko ihmiskunnalle järkyttäviä sairauksia, tuskaa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin ja tietenkin kuoleman kaikkine lieveilmiöineen. Ja jotta pelin reilusta meiningistä saataisiin viimeinenkin häivähdys hävitettyä, jumala päätti sekoittaa vähän myöhemmin ihmiskunnan tärkeimmän kommunikaatiokeinon, eli kielen. Ehkä kiistakysymyksen säännöissä oli porsaanreikä, joka antoi jumalalle oikeuden muuttaa sääntöjä entisestään jos oli häviöllä?

No mistä syystä itse rakkaus sitten päätti sekoittaa ihmisten kommunikaatiokyvyn ja käytännössä jakoi ihmiset omiin kuppikuntiinsa? Tarinan mukaan ihmiset aikoivat rakentaa niin korkean tornin, että tavoittaisivat taivaan. Jumalalle tuollainen ei kuitenkaan käynyt. Ei, vaan jumala päätti tuon leikin alkuunsa. Tuon kielten sekoittamisen johdosta ihmiskunta ajautui lopulta luonnollisesti sotimaan keskenään ja jumala sai olla rauhassa taivaassaan. Oliko ihmiskunnan yhtenäisyys jumalalle todella niin suuri vaara, että se täytyi sekoittaa? Ja miksi?

Miksi jumala piti Baabelin tornia niin kovin vaarallisena ja antaa nykyään ihmisen matkata vaikka avaruuden halki? Jumalalla tuntuu olevan mittasuhteet hieman hakusessa, ensin kauhea häly yhdestä hedelmästä ja myöhemmin panikoituu jostain tiilirakennuksen suunnittelusta niin että varmistaa ihmisten sotivan keskenään lopun aikaansa. Nykyään jumalaa ei nappaa sentin vertaa mitä maassa tapahtuu.

Wikipedian tynkä aiheesta
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Re: Mietteitä Baabelin tornin tarinasta

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Tony Syrjänen kirjoitti:Miksi jumala piti Baabelin tornia niin kovin vaarallisena ja antaa nykyään ihmisen matkata vaikka avaruuden halki? Jumalalla tuntuu olevan mittasuhteet hieman hakusessa, ensin kauhea häly yhdestä hedelmästä ja myöhemmin panikoituu jostain tiilirakennuksen suunnittelusta niin että varmistaa ihmisten sotivan keskenään lopun aikaansa. Nykyään jumalaa ei nappaa sentin vertaa mitä maassa tapahtuu.
Mieleen tulee ainakin kaksi asiaa, mitä on voinut tapahtua:

1) Jumala on muuttanut Linnunradan toiseen osaan.

2) Jumalan bipolaarinen mielialahäiriö on tällä hetkellä depressiivisessä vaiheessaan. Vanhan testamentin aikoihin se oli maanisessa vaiheessa.

Laitetaanpa tähän vielä tautiluokitusta:

F30.1 Vanha Testamentti
Mieliala on potilaan olosuhteisiin nähden kohonnut ja saattaa vaihdella huolettomasta lupsakkuudesta lähes hallitsemattomaan kiihtymykseen. Riemukkuuteen liittyy lisääntynyt energisyys, joka aiheuttaa yliaktiivisuutta, puhetulvaa ja unentarpeen vähentymistä. Potilas ei pysty keskittymään ja on usein huomattavan herkkä häiriötekijöille. Itseluottamus on usein korkealla, potilaalla voi olla suuriluuloisia ideoita, ja hän voi olla yliluottavainen. Normaalien sosiaalisten estojen puuttuminen voi johtaa holtittomaan ja hullunrohkeaan käyttäytymiseen, joka on tilanteeseen soveltumatonta ja potilaalle epätyypillistä.

F30.2 Uusi testamentti
Olotilaan liittyy psykoottisia oireita Vanhassa testamentissa (F30.1) kuvattujen oireiden lisäksi esiintyy harhakuvitelmia (tavallisesti suuruusharhoja), harhoja (tavallisesti ääniä, jotka puhuvat suoraan potilaalle) tai kiihtymys, motorisen aktiivisuuden lisääntyminen ja ajatuksenriento ovat niin äärimmäisiä, ettei potilasta voi ymmärtää tai hän on tavallisen vuorovaikutuksen tavoittamattomissa.

F32 Raamatullinen nykytila

Raamatullisen nykytilan aikana potilas kärsii yleensä mielialan laskusta, voimattomuudesta ja toimintakyvyn heikkenemisestä. Kyky iloita, kiinnostua ja keskittyä on vähäinen. Yleistä on huomattava uupumus pienenkin ponnistelun jälkeen. Uni on tavallisesti häiriintynyttä ja ruokahalu vähentynyt. Itsearvostus ja itseluottamus ovat lähes aina alentuneet. Usein on syyllisyyden- tai arvottomuudentunnetta. Mielialan aleneminen ei juuri vaihtele päivästä päivään, eikä se riipu ulkoisista olosuhteista.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
RaM

Re: Mietteitä Baabelin tornin tarinasta

Viesti Kirjoittaja RaM »

Tony Syrjänen kirjoitti:Raamattua lukiessa ilman ennakkokäsityksiä tai pakkoa uskoa siihen, raamattu näyttäytyy lukijalleen usein hämmentävänä kokoelmana tarinoita, joiden varaan ei elämäänsä haluaisi laskea.
Äläs nyt, minulle meni nuo tarinat aivan täydestä - lapsena.

1.Korinttolaiskirje:
13:11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Mietteitä Baabelin tornin tarinasta

Viesti Kirjoittaja Tony »

RaM kirjoitti:Äläs nyt, minulle meni nuo tarinat aivan täydestä - lapsena.
Sama vika, täytyy myöntää. Kirjani Raamatun kertomuksia (se keltainen kirja) oli lasna kovassa käytössä. Samoin se kasettisarja, jossa koko kirja oli luettu ääneen ja sitä oli helpompi seurata lukutaidottomankin.

Ooteetä sen verran, ettei ollut säälillä rajaa kun - tuon kirjan innoittamana - harmittelin naapuruston lasten tuhoa pikaisesti alkavassa harmagedonissa. Toinen ilmiö oli jakaa hiekkalaatikolla leikkivät kaverit lampaisiin ja vuohiin, saatattekin arvata montako lammasta paikalla poikkeuksetta oli. Kun sitten jakoani kritisoitiin, että "pojat ei voi olla lampaita", niin reaktioni oli luonnollisesti: 'noi ei ymmärrä, ne ei oo Jehovantodistajia eikä pääse paratiisiin' :roll:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Mietteitä Baabelin tornin tarinasta

Viesti Kirjoittaja Tony »

wolframium kirjoitti:Laitetaanpa tähän vielä tautiluokitusta:
Ei paha diagnoosi.. :twisted: Jonkinlaista terapiaistuntoa voisi todellakin ukko ylijumalalle suositella.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mietteitä Baabelin tornin tarinasta

Viesti Kirjoittaja Witless »

Tony Syrjänen kirjoitti: Miksi jumala piti Baabelin tornia niin kovin vaarallisena ja antaa nykyään ihmisen matkata vaikka avaruuden halki? Jumalalla tuntuu olevan mittasuhteet hieman hakusessa, ensin kauhea häly yhdestä hedelmästä ja myöhemmin panikoituu jostain tiilirakennuksen suunnittelusta niin että varmistaa ihmisten sotivan keskenään lopun aikaansa. Nykyään jumalaa ei nappaa sentin vertaa mitä maassa tapahtuu.
Päinvastoin, hän on armollisesti odottanut tämän tapahtuman myöhempää täyttymystä, eli maailman korkeimman tornin rakentamista meidän aikanamme: http://en.wikipedia.org/wiki/Burj_Dubai. Ei liene sattumaa että tornia rakennuttavat Israelin kansan viholliset Lähi-Idässä. Emme voi tietää mitään varmaa, mutta olisi varsin sopivaa että Jehova katsoisi parhaaksi käynnistää suuren päivän sotansa samana vuonna kuin tuo pakanallinen hanke valmistuu. ;)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Mietteitä Baabelin tornin tarinasta

Viesti Kirjoittaja Tony »

Witless kirjoitti:Päinvastoin, hän on armollisesti odottanut tämän tapahtuman myöhempää täyttymystä, eli maailman korkeimman tornin rakentamista meidän aikanamme: http://en.wikipedia.org/wiki/Burj_Dubai.
Eipä tuokaan vielä ihan taivaisiin yllä. Kuinkahan korkeaa lukaalia ne Baabelin tornista meinasivat.. :shock:
Ei liene sattumaa että tornia rakennuttavat Israelin kansan viholliset Lähi-Idässä. Emme voi tietää mitään varmaa, mutta olisi varsin sopivaa että Jehova katsoisi parhaaksi käynnistää suuren päivän sotansa samana vuonna kuin tuo pakanallinen hanke valmistuu. ;)
Jos ei jopa aikaisemminkin. Yhtä kaikki, kiire on :!:

Huvittavaa muuten, että tuo torni rakennetaan monen 'kansakunnan' voimin, huolimatta jumalan pyrkimyksistä sekoittaa pakka silloin aikoinaan. :twisted:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin