Luopiovalheet - onko noita?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Luopiovalheet - onko noita?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kaikkihan me tiedämme kuinka vartiotorniseura kertoo jäsenilleen mieluusti kuinka luopiot valehtelevat kaiken aikaa, eivätkä tiedä vartiotorniseurasta yhtään mitään. Jokaisessa konventissa lienee vähintään yksi-kaksi puheenvuoroa, jotka on omistettu vain ja ainoastaan luopioiden parjaamiselle.

Kun lukuisista yrityksistä huolimatta ei sen enempää jehovantodistajatkaan, kuin vt-seura kuitenkaan kykene yksilöimään tällaisia luopiovalheita, kysynkin nyt teiltä arvon entiset todistajat, tiedättekö te joitain luopiovalheita?

Oletan, että kun vartiotorniseura niin hanakasti luopioita, heidän elämäänsä ja luotettavuuttaan parjaa, luopiovalheita riittäisi ihan kirjaksi saakka. Mutta koska vt-seura ei itse näitä lukuisia valheita yksilöi, auttakaamme järjestöä taholtamme hieman - sikäli mikäli meistä joku luopiovalheita tietää. Itse en tällaisiin ole vielä törmäillyt, mutta joskohan kohta...
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Viiru
Viestit: 27
Liittynyt: 03.05.2007 15:24

Viesti Kirjoittaja Viiru »

Tuttu jehova sanoi kun kysyin näistä sukulaisten karttelusta jotka eivät ole enää todistajia tai evät ole olleetkaan.. että HE välttelevät jehovan todistajia eikä jehovantodistajat "luopioita"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luopiovalheet - onko noita?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:Itse en tällaisiin ole vielä törmäillyt, mutta joskohan kohta...
Aivan ensiksi voisi tarkentaa, mikä on luopiovalhe. Tässä tapauksessa valhe olisi tietyn tai tunnistetun entisen jehovantodistajan esittämä valhe Vt-seurasta ja/tai jehovantodistajuudesta. Väitteen ulottaminen yleistämällä jokaiseen entiseen jehovantodistajaan on miltei yhtä väärin kuin jt:n esittämän (oppi)valheen yleistäminen. Käytin 'miltei'-sanaa siksi, että Vt-seura väittää edustavansa yhtenäistä näkemystä. Tulee vaan mieleen ovillakiemurtelu, esimerkiksi "kuka säilyy hengissä maailmanlopussa"-kysymyksen äärellä. Siihen ansaan minäkin ajoin ovellani valehdelleen jt:n.

On oireellista havaita joidenkin jehovantodistajiksi tunnistettavien pitävän entisiä jehovantodistajia jotenkin yhteisvastuullisina, semminkin kun nimenomaan todistajien tulisi olla yhtenäisiä käsityksissään. Logiikka loppuu monella viimeistään silloin kun joku jt syyllistyy moitittavaan tekoon, silloin jt:t ovat yksilöitä ja epätäydellisiä´, muina aikoina he elävät hengellisessä paratiisissa jo nyt, edustaen maailman onnellisinta kansaa, jolla on muuta väestöä enemmän mielenterveysongelmia.

Tuo luopiovalhe-toisto on Vt-seuran tarkoituksellinen savuverho, josta tämä on oivallinen esimerkki useammallakin tavalla:

”Eräässäkin maassa julkaistiin perätön uutinen, jonka mukaan todistajat olisivat tukeneet Hitlerin hallitusta toisen maailmansodan aikana.” (Vartiotorni 1. syyskuuta 2004 sivu 16)

Jos jt:lle esittää asian omin sanoin, niin jt saattaa yrittää vesittää, esimerkiksi vanhempaan aikaan liittyneen väitteen pyytämällä julkaisuviitteen. No sitten kun tuon viitteen laittaa, niin seuraa hiljaisuus tai sitten narina puutteellisesta kielitaidosta. Kunnes toisin osoitetaan, niin pidän tätä "erästä maata" täysin keksityn konventtikokemuksen veroisena. Vt-lehti ei edes tarkenna koska ja miten uutinen julkaistiin.

Sinänsä väite Hitlerin hallituksen tukemisesta toisen maailmansodan aikana on tosiasioiden vastainen. Vt-seurahan oli myötämielinen Aatun systeemille ennen toista maailmansotaa. Itse asiassa tuollainen on taitavaa harhautusta, ajallisella siirrolla väistetään itse asia, eli kansallissosialistien liehittely ja antisemitismi, johon Vt-seura lankesi ennen toista maailmansotaa. Jos pitää tuota yllälainattua väitettä totena, niin se ei kuitenkaan sido entisiä jehovantodistajia edes kollektiiviseen moraaliseen vastuuseen. Sen sijaan Aatun nuolenta sitoo jt:t moraaliseen vastuuseen viimeistään silloin kun he levittävät Vt-seuran materiaalia, jossa tästä asiasta valehdellaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Viiru kirjoitti:Tuttu jehova sanoi kun kysyin näistä sukulaisten karttelusta jotka eivät ole enää todistajia tai evät ole olleetkaan.. että HE välttelevät jehovan todistajia eikä jehovantodistajat "luopioita"
Toki yksittäisistä tapauksista joku saattaa tuollaisen yleistää omaksi turvakseen, mutta eihän se mene läpi kun ja jos tuntee Vt-seuran ohjeistuksen. Minä olen laittanut forumeille useita kertoja tarjouksen tutkistelusta kanssani. Luvannut vaikka hakea Siilitien metroasemalta ja palauttaa samaan paikkaan. Kerro tämä eteenpäin sille jt:lle, joka sanoo "ei karttavansa" entisiä todistajia. Jos paikkakunnalliset etäisyydet ovat ongelma, niin sama tutkailu hoituu s-postilla tai e(tana)-postilla.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Luulen, että markku voisit tarjota vaikka muutaman bratwurstin ja hieman kossua tutkistelukaverillekkin :roll: :lol:

Mutta aika hiljaista taitaa sen tutkistelun kanssa olla... Muistan kuinka seurakunnassa ollessani "luopiovalheiksi" laskettiin mm. oikeudenkäynnit seuraa vastaan ja niin edelleen. Hassua, että nämä "valheet" ovat melko usein myös voittavalla puolella oikeudenkäynneissä, vaikka tokihan seura paljon oikeustaisteluja voittaakin. Heillähän on parhaat lakimiehet mitä rahalla saa.

Nyt onkin mielenkiintoista seurata kuinka pedofiilihommien kanssa käy, sillä ensimmäinen isku on jo isketty, katsotaan tuleeko iskuja sarjana ja tuupertuuko Seura.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Luopiovalheet - onko noita?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Markku Meilo kirjoitti:Itse asiassa tuollainen on taitavaa harhautusta, ajallisella siirrolla väistetään itse asia, eli kansallissosialistien liehittely ja antisemitismi, johon Vt-seura lankesi ennen toista maailmansotaa. Jos pitää tuota yllälainattua väitettä totena, niin se ei kuitenkaan sido entisiä jehovantodistajia edes kollektiiviseen moraaliseen vastuuseen. Sen sijaan Aatun nuolenta sitoo jt:t moraaliseen vastuuseen viimeistään silloin kun he levittävät Vt-seuran materiaalia, jossa tästä asiasta valehdellaan.
Eli jo tässä vaiheessa voidaan todeta todistetun vartiotorniseuran valheita tuhatmäärin enemmän kuin näitä niin kutsuttuja luopiovalheita. Näin taitavaa valehtelua ja faktojen tarkoituksenmukaista manipulointia ei harrasteta yleensä minkään järjestön taholta vain kerran - siihen ei taida olla syytä. Sen sijaan järjestöllä jolla on syytä antaa jäsenistölleen muokattua totuutta asioista, osaa asiansa vuosikymmenien kokemuksella. Siihen ei kuulu enää lähdetietojen antaminen tai asioiden perinpohjainen selvittäminen.

Ottamasi asia esittää hyvin vt-seuran tavan toimia oikeassa valossa. Antamalla muutaman lauseen mittaisen selvityksen, se omasta mielestään on kyseenalaistanut kaikki entiset todistajat, vaikka lausuntonsa todellisuudessa antaakin selvän kuvan siitä mikä kyseinen järjestö on 'miehiään'.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lehtiveli kirjoitti:Luulen, että markku voisit tarjota vaikka muutaman bratwurstin ja hieman kossua tutkistelukaverillekkin
Tokihan, jos makkarat selventävät ajatuksia. Ainakin viina pitää halitoosin loitolla ja matkaansaattaa hövelin käytöksen.
Lehtiveli kirjoitti:Mutta aika hiljaista taitaa sen tutkistelun kanssa olla...
Toistaiseksi kukaan ei ole tarjoutunut. Toki s-posti laulaa, mutta eivät tarjoa Ainoaa Oikeaa Totuutta, vaan ennemminkin kyselevät sen perusteita.
Lehtiveli kirjoitti:Nyt onkin mielenkiintoista seurata kuinka pedofiilihommien kanssa käy, sillä ensimmäinen isku on jo isketty, katsotaan tuleeko iskuja sarjana ja tuupertuuko Seura.
Toivottavasti ei tuuperru kokonaan, olisi maailman sosiaalipuolella sellainen taakka, jota en usko nähdyn aiemmin. Jos jo nyt on mentaalipuolella suhteellinen yliedustus, niin mikä olisikaan tilanne kun miljoonia uusia hoivattavia pamahtaisi framille?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Viesti Kirjoittaja almi »

Jossain muinaisessa televisio-ohjelmassa eräs ex-jt väitti tyynesti, että todistajilla on konkreettinen musta kirja, johon kerätään seurakuntalaisten tekemät virheet. Hiukan epäilen mainitun esineen olemassaoloa.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luopiovalheet - onko noita?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:Eli jo tässä vaiheessa voidaan todeta todistetun vartiotorniseuran valheita tuhatmäärin enemmän kuin näitä niin kutsuttuja luopiovalheita.
Kirjaimellista tuhatta tuskin saisin kasaan ennen luonnollista kuolemaani ja/tai pian kohtaavaa Vt-maailmanloppua, kumpi sitten tuleekin ensin. Minusta yli 60-vuotinen valehtelu yhdestä ja samasta aiheesta on jo yksin riittävä osoittamaan mistä vuodessa 1914 on kyse. Jos poppoo flöittaa keskeisimmässä oppikysymyksessään, niin vähäisemmät voi jo siinä vaiheessa siirtää syrjään.
Tony Syrjänen kirjoitti: Näin taitavaa valehtelua ja faktojen tarkoituksenmukaista manipulointia ei harrasteta yleensä minkään järjestön taholta vain kerran - siihen ei taida olla syytä.
Vt-seuran olemassaolo on kaiken aikaa perustunut selittelylle, pohja luotiin millerismin perustalle, selittämällä Jeesuksen palanneen, mutta näkymättömänä. Sitten korjattiin ajanlaskua ja 1881 alettiin odottamaan taivaaseentempaamista, sitten suurta mullistusta, joka päättyisi rauhaan vuonna 1914 jne. Vt-seuran historia on ollut pelkkää pieleen mennyttä vuosilukujen laskentaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

almi kirjoitti:Jossain muinaisessa televisio-ohjelmassa eräs ex-jt väitti tyynesti, että todistajilla on konkreettinen musta kirja, johon kerätään seurakuntalaisten tekemät virheet. Hiukan epäilen mainitun esineen olemassaoloa.
Juu, konkreettinen musta kirja lienee tarua, muu totta. Seurakuntalaisia seurataan ja tämä seuranta seuraa seurakuntalaista hänen vaihtaessaan uuteen seurakuntaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Minä_Minä

Viesti Kirjoittaja Minä_Minä »

Viiru kirjoitti:Tuttu jehova sanoi kun kysyin näistä sukulaisten karttelusta jotka eivät ole enää todistajia tai evät ole olleetkaan.. että HE välttelevät jehovan todistajia eikä jehovantodistajat "luopioita"
Tämä taitaa ennemmin olla seuran valetta kun sitä mitä Tony haki :lol:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Minä_Minä kirjoitti:
Viiru kirjoitti:Tuttu jehova sanoi kun kysyin näistä sukulaisten karttelusta jotka eivät ole enää todistajia tai evät ole olleetkaan.. että HE välttelevät jehovan todistajia eikä jehovantodistajat "luopioita"
Tämä taitaa ennemmin olla seuran valetta kun sitä mitä Tony haki :lol:
Nooh, menköön hyvänä esimerkkinä onnistuneesta itselleen valehtelusta tuolta jehovantodistajalta. Sellaiseenhan joutuu ennenpitkää jos antautuu todelliselle tutkimiselle - siinä tapauksessa siis ettei hyväksy faktoja.

On muuten mielenkiintoista kuinka tällaisia väittämiä voi edes syntyä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Markku Meilo kirjoitti:
almi kirjoitti:Jossain muinaisessa televisio-ohjelmassa eräs ex-jt väitti tyynesti, että todistajilla on konkreettinen musta kirja, johon kerätään seurakuntalaisten tekemät virheet. Hiukan epäilen mainitun esineen olemassaoloa.
Juu, konkreettinen musta kirja lienee tarua, muu totta. Seurakuntalaisia seurataan ja tämä seuranta seuraa seurakuntalaista hänen vaihtaessaan uuteen seurakuntaan.
Musta kirja on totta, mutta eräs vanhin kirjasi siihen vain itseensä ja perheeseensä kohdistuneet loukkaukset.
Kiekkari kuulemma tuhosi kirjan ja mustaa kirjaa pitänyt vanhin alennettiin.

Sen sijaan luopiovalhe on, ettei vartiotorniseura ole onnistunut kertaakaan ennustuksessaan.
Jehovan todistajat ennustivat aivan oikein, että Hitlerin kolmas valtakunta tuhoutuu.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Pehmoluopio kirjoitti: Sen sijaan luopiovalhe on, ettei vartiotorniseura ole onnistunut kertaakaan ennustuksessaan.
Jehovan todistajat ennustivat aivan oikein, että Hitlerin kolmas valtakunta tuhoutuu.
Hienoa, että 50% todennäköisyydellä homma osui oikeaan :lol:
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Johanneksen Pojan sivut liippaavat läheltä luopiovalhetta niin että Suoli24:ssä joku innostui esittämään, että Johanneksen Pojalle olisi ehdotettu itsemurhaa. Näin ei ole, jos lukee "myllynkivikohdan" Raamatusta niin siinä sanotaan, että toinen tekee likaisen työn, eli itse ei tapa itseään. Jehovien mielestä moisen myllynkiviväitteen esittänyt on luopio, koska kerta vastustaa jehovia. Minusta se on vain anonyymi nettihäröilijä.
Vastaa Viestiin