Pitäisikö mennä muistonviettoon?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pääsiäinen kirjoitti: Ei mulla ole ongelmallisia ajatuksia itse totuuteen liittyen,...
Se vaan on niin että monilla on ongelmallisia ajatuksia Vt-seuran nk. totuuden suhteen. Kaikki eivät esimerkiksi hyväksy Vartiotorniseuran mädännäisyyttä, epärehellisyyttä ja valehtelua. Sellaisen toiminnan paljastaminen ei ole mikään automaattinen merkki kateudesta, kehottaahan Vartiotorniseurakin toimimaan sellaisessa tilanteessa:

”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

SonOfJesus kirjoitti:Muutoksen tulee tulla ihmisen sisältä eikä ulkoa. Siksi ei auta todistella toisten oppien virheellisyyttä. Pitää tyytyä kertomaan oma kokemus.
Pääpiirteittän asia näin onkin. Mutta vaikka se muutos pääasiassa henkilöstä itsestään lähteekin, niin ulkoisten vaikuttimien roolia ei voida kuitenkaan ihan nollan tasolla pitää. Esimerkiksi harva aikuisena käännytetty jehovantodistaja itse haki tuon uskonnon vaikutuspiiriin, vaan hänen luokseen tultiin ovelle saakka tarkoituksena nimenomaan vaikuttaa tämän ajatteluun. Jehovantodistajien käännytystaktiikka on kuitenkin siinä mielessä ovela, että käännytettävä parhaimmassa (pahimmassa?) tapauksessa kuvittelee itse selvittäneensä totuuden, vaikka tätä on tarkoituksellisesti johdateltu siihen, eikä sitä lopeteta ennenkuin lopputulos on toivottava.

No, mitä tulee sitten tähän niin kutsuttuun vastakäännyttämiseen ja vaikutusmahdollisuuksiin, niin voitaisiin kai sanoa että kun informaatiota on olemassa, se on helposti saatavilla ja saman kokeneisiin voi saada helposti yhteyden, niin se riittää jo sellaisenaan. Lopun päättää sitten henkilö itse. Ottaa asioista selvää tai jättää ottamatta. Se minkä kaikkien palstalle tulevien toivoisi ymmärtävän on se, että jokainen täällä edustaa itseään, eikä ole olemassa mitään entisten jehovantodistajien järjestöä, jossa jokaisen tulisi olla asioista samaa mieltä. Tällaisia suhteellisen vapaasti toimivia keskustelupalstoja voitaisiin pitää sinä klassisena metsänä, joka kyllä vastaa kun sinne huudetaan, sillä erotuksella, että täällä jokainen metsän puu vastaa omalla tavallaan. :)
Sitä kutsutaan vertaistueksi. Meistä jokainen kulkee omaa polkuaa ja on itse vastuussa omista valinnoistaan. Vain vallanhimoiset haluavat tehdä valintoja toisten puolesta. Usein tämä naamioidaan "auttamiseksi".
Tässä tullaankin siihen kysymykseen, joka varsinkin jehovantodistajuutta ajatellen on pohtimisen arvoinen; annetaanko henkilön valinnoille ja elämäntilanteelle keskusteluissa sijaa? Kuinka mustavalkoisena vt-seuran mädännäisyys kannattaa esittää ja kenelle?

Jos henkilön lähestulkoon kaikki sosiaaliset suhteet ovat järjestössä, on empatialle tilausta, eikä mielestäni ole hyvä ainoastaan toistaa sitä kuinka vain heikko ihminen pysyy järjestössä sisällä.
Empatiaa minäkin olen odottanut enemmän näiltä sivuilta, mutta ...
Älä luovu toivosta, en minäkään. :wink:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

pääsiäinen kirjoitti:Oho, olenpas näköjään itsekin katkera :)
:lol: nimenomaan! :lol:

Katkeran luopion leimanhan saa osakseen heti kun entisenä jehovantodistajana esittää yhdenkin vt-seuraa koskevan epäkohdan. Otollinen alusta rakentavalle keskustelulle kun asioista ei saa keskustella leimautumatta katkeraksi ensimmäisen lauseen jälkeen.. :roll:

Mutta älä pelkää, täällä todellisuudessa katkeruuteen vetoaminen on argumentointivirhe.

"Ad hominemin yleinen kaava on seuraava:

1. Henkilö X esittää argumentin A
2. Henkilön X ominaisuuksissa on jotain vastenmielistä
3. Siispä argumentti A on epätosi"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentaatiovirhe
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
pääsiäinen

Viesti Kirjoittaja pääsiäinen »

Markku Meilo kirjoitti:
pääsiäinen kirjoitti: Ei mulla ole ongelmallisia ajatuksia itse totuuteen liittyen,...
Kaikki eivät esimerkiksi hyväksy Vartiotorniseuran mädännäisyyttä, epärehellisyyttä ja valehtelua.

”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)
Ai, no mistä löydät maailmassa paikan jossa ei ole em. asioita??? Ihan yleissivistykseni perusteella väitän että noita kolmea on valtioiden politiikassa, markkinataloudessa ja valtakirkkojen toiminnassa vieläpä suuremmassa määrin. Joten vastustatko kaikkia olemassaolevia järjestöjä ja käytät aikaasi etsien niiden epäkohtia?
Vai onko ongelma siinä että juuri tämä todistajien elämäntapa on vanhingoittanut sinua jotenkin henkilökohtaisesti ja jättänyt traumoja... Onhan se mahdollista. Ehkä vinoutunut mainosmaailma, kerskakulutus köyhien kustannuksella, valheellinen ilmastopolitiikka, uskontojen siunaamat sodat, terroristijärjestöt ja muu ei ole koskettanut sinua niin henkilökohtaisesti kuin tämä kamala todistajien järjestö jossa tehdään ihmisille pahaa.

Kiitos varoituksesta, ja olen uskomatta sitä. :)
Taskulamppu
Viestit: 32
Liittynyt: 08.02.2008 20:52

Viesti Kirjoittaja Taskulamppu »

pääsiäinen kirjoitti:Vai onko ongelma siinä että juuri tämä todistajien elämäntapa on vanhingoittanut sinua jotenkin henkilökohtaisesti ja jättänyt traumoja... Onhan se mahdollista. Ehkä vinoutunut mainosmaailma, kerskakulutus köyhien kustannuksella, valheellinen ilmastopolitiikka, uskontojen siunaamat sodat, terroristijärjestöt ja muu ei ole koskettanut sinua niin henkilökohtaisesti kuin tämä kamala todistajien järjestö jossa tehdään ihmisille pahaa.

Kiitos varoituksesta, ja olen uskomatta sitä. :)
Suosittelen kyllä uskoman tuota varoitusta. Etkö hyvä ihminen näe, miten ko. lahko on sinunkin elämääsi jo pilannut ja pilaa edelleen??

Mietipä näitä:

Olisitko elämässäsi noin tyhjän päällä, jos et olisi koskaan ollut JT? Tuskinpa. Sinulla olisi nyt OIKEITA maailmallisia kavereita, ei pelkkiä "bilekavereita", kuten sanoit. Toisin kuin todistajakaverit, nämä kaverit eivät hylkäisi sinua sen perusteella, mihin järjestöön kuulut tai et kuulu.

Onko rakkaudellista jättää ihminen tuolla tavalla täysin tyhjän päälle? Todistajat väittävät, että he palvovat Jumalaa, joka on rakkaus. Sitten kun sinulla on epäonnea ja/tai töppäilet, he päättävät karttaa sinua ja eristää sinut täydellisesti, niin että joudut olemaan täysin yksin.

Ja sitten kun haluat palata takaisin järjestöön, sinun täytyy vuoden verran käydä kokouksissa ja istua itku kurkussa salin perällä, kaikkien karttamana ja hyljeksimänä, ennen kuin sinut otetaan takaisin. Tekisivätkö Jehova ja Jeesus näin? Lukaisepa Raamatusta Jeesuksen kertomukset tuhlaajapojasta ja kadonneesta lampaasta.

Mitä pahaa on joulun, pääsiäisen, synttärien ym. viettämisessä? Entä toivottamisessa? Niinkuin itsekin uskot, ei niissä mitään pahaa ole. Miksi lahko sitten kieltää ne? Onko siinä mitään raamatullista vai onko tuo täysin mielivaltainen päätös? Juhlien kieltäminenkin saa todistajat entistä enemmän eristäytymään normaaleista ihmisistä, kun ei voi edes hyvää pääsiäistä toivittaa. Saati sitten, että pienet lapset, joille juhlat ovat ylensä tärkeitä, eristetään toisista lapsista tällä tavalla. Niinkuin omille lapsillesi on jo käynyt.


Ovatko sellaiset asiat kuin "vinoutunut mainosmaailma, kerskakulutus köyhien kustannuksella, valheellinen ilmastopolitiikka, uskontojen siunaamat sodat, terroristijärjestöt" ym. HENKILÖKOHTAISESTI vaikuttaneet OMAAN ELÄMÄÄSI yhtä paljon kuin edellä mainitsemani lahkon vaikutukset? Tuskinpa.

Hedelmistään puu tunnetaan. Järjestön hedelmät kyllä puhuvat selkeästi puolestaan. Ja tuollaiseen lahkoon sinä haluat palata takaisin?? Ihan oikeasti, niin kauan kuin haikailet tuonne takaisin, joudut jatkamaan tyhjän päällä olemista. Sehän on lahkon taktiikka. Lahkossa halutaan masentaa sinut ja tuhota elämäsi, jotta ryömisit takaisin. Tällä hetkellä olet toki maailmassakin täysin yksin, mutta eivät ne JT-kaverisikaan oikeita kavereita ole. Ei tosi ystävä jättäisi ketään tuolla tavalla tyhjän päälle.

Älä pliis palaa sinne lahkoon. Jos palaat, sama rumba toistuu todennäköisesti vain uudestaan, ja olet taas yhtä rikki ja tyhjän päällä. Avaa jo silmäsi ja tajua, että ongelmasi johtuvat lahkosta. Se on ensimmäinen askel toipumiseen. Jos tahdot, lue vaikka Raamattua itseksesi. Kyseinen kirja muuttuu itse asiassa vähän järkevämmäksi teokseksi, kun sitä lukee ilman Seuran silmälaseja.

Ja sitten vähän näihin käytännön asioihin. :) Suosittelen ehdottomasti liittymään johonkin kerhoon tai järjestöön, jossa voit taas tuntea yhteisöllisyyttä ja ehkä jopa saada kavereita. Tuo mainitsemasi mannerheimin äiti-lapsikerho on mahtava idea.

Eli tsemppiä sinulle! Asemasi on oikeasti kamalin mahdollinen: olet erotettu mutta uskot vielä lahkon opetuksiin, vaikka oikeasti JT-järjestö ei ole yhtään lähempänä totuutta kuin mikään muukaan lahko. Kärsit turhaan, jos jatkat sen kuvittelua, että todistajilla on totuus. Yritä siis rakentaa itsellesi uusi elämä lahkon ulkopuolella. Se on vaikeaa, mutta kannattaa.
pääsiäinen

Viesti Kirjoittaja pääsiäinen »

No jopas, kiitos vastauksesta. Ei siinä oikeastaan tullut mitään uutta mitä en olisi ajatellut. Kosketti kyllä tuo miten vetoavasti kirjoitit :)

Asiahan on niin että olen omilla touhuillani tehnyt asemani hankalaksi, johan ne nauraa mulle siellä salilla jos taas menen sinne vaikka en ikinä onnistu niiden oppien mukaan elämään. Tai välillä monia vuosia kyllä, viisikin vuotta meni hyvin, mutta ne pyyhkiytyy pois kun mokaa taas. Tai puoliso mokaa ja kaikki hajoaa... Sikäli maailmassa ei tarvitse elää niin veitsenterällä koko ajan, asioita ei menetä niin helposti. Vaikka voihan sitä mitä tahansa elämässä sattua oli todistaja tai ei.

Tää ehkä muodostuu suurimmaksi esteeksi, etten illalla sinne muistonviettoon mene. Oon aiemminkin ollut nöyrä ja päässyt takaisin ja nyt taas erotettu ja nyt taas nöyränä sinne... Kai multa se nöyryys löytyisi mut kun nauran jo itsekin itselleni.

Mulla on silti oma käsitykseni elämästä ja totuudesta ja se ei ole koskaan horjunut vaikka olenkin ajautunut kaikenlaiseen mukaan.

Ihminen voi tehdä toista ja uskoa toista. Tehdä jotain vaikka ei ajattelekaan sen olevan oikein Jumalan silmissä. En pidä juhlapyhiä raamatullisina, mutta niitä olis houkuttelevaa viettää koska elän kuvitelmassa että se olis hauskaa :) Ainakin parempi kuin ei mitään. Kaikkein mieluiten olisin seurakunnan hyväksytty jäsen ja ostelisin vaan niitä konventtimekkoja.

Tämä menee jo saman toistamiseksi, vetäydyn pohdintoineni ja kiitän kommenteista muistonviettoon liittyen. Ja jatkan elämääni jakautuneena luonteena :roll:
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

Pääsiäinen kirjoitti
Ai, no mistä löydät maailmassa paikan jossa ei ole em. asioita??? Ihan yleissivistykseni perusteella väitän että noita kolmea on valtioiden politiikassa, markkinataloudessa ja valtakirkkojen toiminnassa vieläpä suuremmassa määrin. Joten vastustatko kaikkia olemassaolevia järjestöjä ja käytät aikaasi etsien niiden epäkohtia?
Ei mistään maailmasta löydy uskontoa jossa ei olisi mitää pahaa.. Kuten ei löydy uskontoa, jossa ei olisi mitään hyvää. Kuitenkin itse todistajan ollessani minulle väitettiin että todistajat ovat maailman puhtain kansa jolla on totuus.
Ainakin muut uskonnot suuremmalti osin myöntävät että heidän jäsenissään on syntisiä ihmisiä pedofiilejä, tappajia jne. Vartiotorniseura ei tälläistä myönnä. Kaikki toki joissa ilmenee tälläisiä syntisiä piirteitä potkitaan sitten äkkiä pois tahraamasta nimeä. Mutta menee vain pari kuukautta kun syntinen katuu otetaan vaikka esimerkiksi jonkin asteen pedofiili... Kaikki asiat peitellään ja toivotaan ettei tämä vaan uusi syntiään.. ja kas kas.. ongelma siirtyy tai jatkuu.
"hedelmistään puu tunnetaan"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pääsiäinen kirjoitti: Joten vastustatko kaikkia olemassaolevia järjestöjä ja käytät aikaasi etsien niiden epäkohtia?
Valitettavasti minulla ei ole tietoa, taitoa eikä mahdollisuuksia taistella koko 'pahaa maailmaa' vastaan. Minä en koe, että Vartiotorniseuraa saa kritisoida vasta kun samalla vastustaa kaikea mahdollista maailmassa esiintyvää moitittavaa.
Vai onko ongelma siinä että juuri tämä todistajien elämäntapa on vanhingoittanut sinua jotenkin henkilökohtaisesti ja jättänyt traumoja... Onhan se mahdollista.
Ainakin tiedän mistä kirjoitan ja perustelen väitteeni Vartiotorniseuran omalla materiaalilla, ajattelevalle ihmiselle se riittää asiakysymyksissä. Henkilöönkäyminen on sitten aivan eri laji.
Ehkä vinoutunut mainosmaailma, kerskakulutus köyhien kustannuksella, valheellinen ilmastopolitiikka, uskontojen siunaamat sodat, terroristijärjestöt ja muu ei ole koskettanut sinua niin henkilökohtaisesti kuin tämä kamala todistajien järjestö jossa tehdään ihmisille pahaa.
Aivan varmasti monetkin asiat ovat koskettaneet, mutta viimeksimainittu on järjestö, jonka kritisointiin kokemukseni ja mahdollisuuteni riittävät parhaiten.

Minä inhoan suostuttelevaa mainontaa ja markkinointia (siis juuri sitä, mitä Vt-seura käyttää), eikä elintasoni riitä kerskakulutuksen tasolle. Ilmastopolitiikasta saavat puolestani kiistellä ne, joilla on siihen tieto ja taito, yhdenkään uskonnon siunaaman sodan lähistöllä en ole ollut. (Kun sotia siunanneet uskonnot toit esille, niin tietenkin olet tietoinen, että aikoinaan Vartiotorniseura kehotti raamatuntutkijoita yhtymään kansalliseen rukouspäivään USA:n sotaonnen puolesta. Niin ja lunastamaan sotaoblikaatioita sekä pyydettäessä pitämään valtiolippua esillä.) Mitään sellaista terroristijärjestöä en tunne, jota voisin järkevällä tavalla paheksua.

Jäljelle tosiaan jää Vartiotorniseura, johon itse asiassa olen kehottanutkin muutamia henkilöitä palaamaan takaisin. Nimenomaan sellaisia henkilöitä, joiden mielestä esimerkiksi oman lapsen surmaaminen järjestökehotuksella, pedofiilien suojeluohjelma ja perheyhteyden rikkominen järjestökehotuksella ovat hyväksyttäviä ja haluttavia toimintamalleja. Samoin on eduksi jos voi kulkea vierailla ovilla vakavalla naamalla sekä antaa ovenavaajalle kaksi mahdollisuutta; joko kääntyä jehovantodistajaksi tai kuolla ennenaikaisesti. Lisäetu on jos kykenee nauramatta esittämään absoluuttisina totuuksina asioita jotka tietää vääriksi, joiden perusteita ei kykene esittämään tai ei ole edes koskaan käynyt ajatuksella läpi.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Meilo, et mielestäni perustele asioita kovin uskottavasti tai järkevästi. Ei saivartelu ole perustelua.

Esität lisäksi valheita, joita et mitenkään voi osoittaa todeksi.

Lainauksesi vartiotorneista, joita yrität käyttää omiin tarkoitusperiisi, puhuvat puolestaan jopa vääriin asiayhteyksiin liitettyinä.

Tässä minun mielipiteeni.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti:Meilo, et mielestäni perustele asioita kovin uskottavasti tai järkevästi. Ei saivartelu ole perustelua.
Tuleeko mieleen yhtään esimerkkiä?
Esität lisäksi valheita, joita et mitenkään voi osoittaa todeksi.

Kuten esimerkiksi?
Lainauksesi vartiotorneista, joita yrität käyttää omiin tarkoitusperiisi, puhuvat puolestaan jopa vääriin asiayhteyksiin liitettyinä.
Kuten esimerkiksi?
Tässä minun mielipiteeni.
Kaiken kaikkiaan mahdottoman hyvin ja läpikotaisin perusteltua juttuahan mielipiteesi on.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Markku Meilo kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Meilo, et mielestäni perustele asioita kovin uskottavasti tai järkevästi. Ei saivartelu ole perustelua.
Tuleeko mieleen yhtään esimerkkiä?
Esität lisäksi valheita, joita et mitenkään voi osoittaa todeksi.

Kuten esimerkiksi?
Lainauksesi vartiotorneista, joita yrität käyttää omiin tarkoitusperiisi, puhuvat puolestaan jopa vääriin asiayhteyksiin liitettyinä.
Kuten esimerkiksi?
Tässä minun mielipiteeni.
Kaiken kaikkiaan mahdottoman hyvin ja läpikotaisin perusteltua juttuahan mielipiteesi on.
Se oli vaan mielipide jonka halusin sanoa, en tiedä ovatko muut lukijat samaa vai eri mieltä. Mutta sumeaa on sun logiikka.

En lähde lainaamaan esimerkkejä enkä korjaamaan käsityksiäsi koska se olisi täysin turhaa väittelyä ja ajan tuhlausta, loputon suo. En halua väitellä asiasta, minulle kaikki on yhtä selvää kuin ennenkin ja nyt olen todistanut omin silmin luopioiden asenteen ja tyylin.

Kritiikkisi kohdistuu epäolennaiseen, maallisesta ja ilkeän valheellisesta näkökulmasta.

Hyvää jatkoa silti valitsemallasi tiellä, kaipa ole onnellisempi tuollaisena kriitikkona kuin suvaitsevaisena ihmisenä.

(Tiedän että tekstini on tunne- eikä asiapitoista ja ihmis- eikä asiakeskeistä, se vain on tapani reagoida, olenhan sitäpaitsi nainenkin :) ja minulle eri asiat ovat merkityksellisiä kuin sinulle.)
liabiliteetti
Viestit: 94
Liittynyt: 04.01.2008 12:05

Viesti Kirjoittaja liabiliteetti »

Anonymous kirjoitti: En lähde lainaamaan esimerkkejä enkä korjaamaan käsityksiäsi koska se olisi täysin turhaa väittelyä ja ajan tuhlausta, loputon suo. En halua väitellä asiasta, minulle kaikki on yhtä selvää kuin ennenkin ja nyt olen todistanut omin silmin luopioiden asenteen ja tyylin.
Tämä kappale oli kyllä logiikan ja argumentoinnin riemuvoitto. :D

Tulevaisuuden varalle: Jos aiot yrittää mustamaalata jotakuta julkisesti niin koita tuoda esille jotain materiaalia joka tukisi omia argumenttejasi jottet itse joutuisi naurunalaiseksi. ;)
sirpa-leena

Viesti Kirjoittaja sirpa-leena »

"Kun ei mulla ole mitään elämää tämän erottamisen jälkeen, olin lapsesta asti mukana"

Roppakaupalla sympatiaa Sinulle Pääsiäinen ja paljon, paljon voimia LÖYTÄÄ uusia asioita elämääsi! Minun lähtökohtani ovat aivan erilaiset, koska tulin ja menin järjestöstä aikuisena, minulla ei ole JT-taustaa lapsuudesta tai nuoruudesta.

Lähellä serakunta tuli kuitenkin oltua kolmella eri vuosikymmenellä, joten en minäkään ole oikein löytänyt täysin sopusointuista tapaa viettää näitä juhlapyhiä. Suhtaudun niihin kuitenkin niin kuin olisin Kiinassa lohikäärmejuhlien tai Japanissa kirsikankukkajuhlan aikaan. Ei ole minun juttu, mutta ihan OK, kun muut juhlivat.

Kohdallani tämä selittynee sillä, että lapsuuteni ja nuoruuteni ennen JT-aikaa sisälsi niin paljon ei-toivottuja kokemuksia suomalaisista juhlista, että ehkäpä siinä suhteessa oli jotenkin suuri helpotus, kun pääsi juhlimasta. Vuosikymmenet JT-seurakunnassa sitten tekivät tehtävänsä ja koen olevani ihan pihalla kuin lumi-ukko. Juhannusta lukuunottamatta en ole kokenut mieltäni synkäksi. 17 juhannusta Jäähallissa konventissa jätti kuitenkin jonkun pallo-hukassa kokemuksen, mutta on sekin ajan mittaan haaltunut.

Tarkoitiko sanoessasi "kun ei ole mitään elämää tämän erottamisen jälkeen" nimenomaan, ettet ole löytänyt korvaavaa tekemistä juhlapyhien aikaan, vai etkö muutenkaan ole löytänyt elämääsi rikastuttavia asioita lähtösi jälkeen?

Jos et niin siihen on tultava muutosta! Eihän vain korvissasi soi kaikki ne kiroukset ja pelottelut, joita koko elämäsi olet kuunnellut miten erotettujen/lähtiöiden käy ja sen vuoksi ikään kuin rankaiset itseäsi ja elät elämätöntä elämää?

Ei olisi ihme, jos niin on. Minulle mm. sanottiin lähdön hetekellä, että muista sitten, että sinun ei edes kannata yrittää rukoilla, koska Jumala ei sinua yhtään kuuntele! Aikamoinen tuomio.

Vaikka minulla on edelleen tätä "juhlapäivä syrjäytymistä", olen kuitenkin löytänyt todella monia ihanuuksia ja ihmemaita elämääni, joita en olisi kuunaan kohdalleni luullut osuvan. Minulla oli jo erotessa mielenkiintoinen työ (joka kyllä osaltaan vaikutti lähtöhaluihini, sitä en kiellä) Tuon työn kautta avautui aivan käsittämättömiä uusia alueita, vaikka minulla ei ole edes korkaekoulutusta ja ikääkin on ihan mummoiluksi asti.

Viime keväänä, kuin sattumalta, törmäsin vuosikymmenten takaiseen unelmaani saada lisäkoulutusta ja viime syksynä aloitin sitten unelmieni opinnot, jotka ovat täydennystä nykyiseen koulutukseeni. Vanhanakin yllätten löytyy siis uusia asioita, ystäviä ja harrastuksiakin. Itseasiassa kalenterini on koko ajan 110% täynnä, kuten oli JT-aikananikin, mutta nyt tekemiset ja menemiset noudattavat syvää kutsumustani, eivätkä ulkokohtaista "näin pitää tehdä". Se mitä teen tuottaa suurta tyydytystä ja koen tekeväni sitä mihin minut on tarkoitettu ja kutsuttu.

Oletan, etä olet aika nuori, koska lapsesi on vielä päiväkodissa. Miten on, voisitko löytää uutta työtä/opiskelemista saadaksesi uutta miettimistä? Maailma on ihana ja avara ja siellä on meille itsekullekin paljon hyvää ja laadukasta tekemistä, sanoi seurakunnan pelottelusäännöt mitä hyvänsä!
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti:Se oli vaan mielipide jonka halusin sanoa,
Toivottavasti olosi on nyt kevyempi.
en tiedä ovatko muut lukijat samaa vai eri mieltä.
Etkä varmaan haluakaan tietää, koska et perustele esittämiäsi asioita. Vakikirjoittajissa ei tietääkseni ole ketään, joka osaisi virheettömästi lukea toisten ajatuksia.
Mutta sumeaa on sun logiikka.
Mitä muuten ajattelet omasta logiikastasi?
En lähde lainaamaan esimerkkejä enkä korjaamaan käsityksiäsi koska se olisi täysin turhaa väittelyä ja ajan tuhlausta, loputon suo. En halua väitellä asiasta, minulle kaikki on yhtä selvää kuin ennenkin ja nyt olen todistanut omin silmin luopioiden asenteen ja tyylin.
Tuossa jotain hyvin tuttua, ja kokemukseni mukaan tuohon kykenee ainoastaan jehovantodistaja tai sellaiseen verrattava hengari. Eväät ja puhti kun tuntuvat kuluvan loppuun jo väitteen esitysvaiheessa.
Kritiikkisi kohdistuu epäolennaiseen, maallisesta ja ilkeän valheellisesta näkökulmasta.
Olet täysin oikeassa, ainakin jos ainoastaan jehovantodistajamielisiksi mieltämiäni kirjoittajia on uskominen - ja miksi ei olisi.
Hyvää jatkoa silti valitsemallasi tiellä, kaipa ole onnellisempi tuollaisena kriitikkona kuin suvaitsevaisena ihmisenä.
Itse asiassa olen useita kertaluokkia suvaitsevaisempi kuin koskaan jehovantodistajana, mutta silloin elinkin Vartiotorniseuran luomassa valheellisessa harhassa, että olin muita parempi, maailman moraalisimman kansan jäsen.
(Tiedän että tekstini on tunne- eikä asiapitoista ja ihmis- eikä asiakeskeistä, se vain on tapani reagoida, olenhan sitäpaitsi nainenkin :) ja minulle eri asiat ovat merkityksellisiä kuin sinulle.)
Sinulla ei ole pienintäkään syytä huoleen, Vt-seuran kannattajajoukkojen perustelut yltävät harvoin lähellekään esittämääsi loistavaa kritiikkiä. Ellet ole jo, niin joka tapauksessa Vartiotorniseurassa olisit omiesi joukossa.

Edit lisätty syytä
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 22.03.2008 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
arsaja

Re: Pitäisikö mennä muistonviettoon?

Viesti Kirjoittaja arsaja »

pääsiäinen kirjoitti:Tässä on kuitenkin monta päivää näitä pyhiä, ajattelin että menisinkö sitten huomenna muistonviettoon? Uskon Jumalaan ja tuntuu että olisi tärkeää muistaa Jeesuksen kuolemaa.

Eikä ole mitään muutakaan pääsiäisohjelmaa josta tulisi hyvä mieli.
Toivottavasti menit.. minä menin, ja tuli hyvä mieli :}
Vastaa Viestiin