Toisessa ketjussa oli esillä koulutus keinona saada elämäänsä lahkon ulkopuolisia vaikutteita ja siten koulutuksen hyödyllisyys lahkosta irtautumisessa. Jotta ko. ketju ei rönsyilisi liikaa, ajattelin avata uuden ketjun.sirpa-leena kirjoitti: Viime keväänä, kuin sattumalta, törmäsin vuosikymmenten takaiseen unelmaani saada lisäkoulutusta ja viime syksynä aloitin sitten unelmieni opinnot, jotka ovat täydennystä nykyiseen koulutukseeni. Vanhanakin yllätten löytyy siis uusia asioita, ystäviä ja harrastuksiakin. Itseasiassa kalenterini on koko ajan 110% täynnä, kuten oli JT-aikananikin, mutta nyt tekemiset ja menemiset noudattavat syvää kutsumustani, eivätkä ulkokohtaista "näin pitää tehdä". Se mitä teen tuottaa suurta tyydytystä ja koen tekeväni sitä mihin minut on tarkoitettu ja kutsuttu.
Oletan, etä olet aika nuori, koska lapsesi on vielä päiväkodissa. Miten on, voisitko löytää uutta työtä/opiskelemista saadaksesi uutta miettimistä? Maailma on ihana ja avara ja siellä on meille itsekullekin paljon hyvää ja laadukasta tekemistä, sanoi seurakunnan pelottelusäännöt mitä hyvänsä!
Oman kokemukseni mukaan juuri koulutus - minulla opistoinsinöörin - auttoi minua saamaan perspektiiviä elämään ja se opetti minua ymmärtämään ja osaamaan asiat itse, sen sijaan, että uskoisin vain ja ainoastaan mitä muut ovat päätelleet. Kun insinööriopinnoissa joutuu ratkaisemaan vaikkapa fysiikan tai ohjelmoinnin pieniä ongelmia, ei riitä, että on pinnallisesti omaksunut ko. opit, vaan erilaiset teorioiden syy ja seuraussuhteet ja menetelmien soveltaminen on täytynyt omaksua ihan itse.
Kun opiskelun muokkaaman pään sitten vie valtakunnansalille, on vaikeata komentaa itsenäistä ajattelua ja omakohtaista ymmärtämistä jäähylle, niin että vain passiivisesti omaksuisi opetusta, ilman että pyrkisi ymmärtämään sen logiikkaa ja syy- ja seuraussuhteita. Kun itsenäistä ajattelua sen sijaan soveltaa myös valtakunnansalilla, alkaa lahkon oppirakennelma enenevästi muistuttaa reikäjuustoa, jossa on paljon aukkoja ja tuskaa - juuston kyyneleitä.
Lahkon totuudet alkavatkin tuntua vain pintapuolisilta ja yksisilmäisiltä väittämiltä, jotka vieläpä ovat sellaisia, että niitä voi muuttaa sinne ja tänne - niin kuin lahko muuttaakin - ja silti lahko odottaa noita väittämiä pidettävän jotenkin jumalallisina tai ainutlaatuisina.
Kun vielä rupeaa miettimään mikä lahkon toiminnassa on oleellista: lahkolaisten sitominen jatkuvalla lahkotyöllä ja kokouksiin osallistumisella henkisesti lahkoon ja lahkolaisten hyödyntäminen lahkokoneiston työntekijöinä ja lahkotoiminnan rahoittajina, niin luopioajatteluun voi päätyä ihan itse. Lahkon oma toiminta on parasta luopiomateriaalia.
Onko ihme, että lahko on tunnistanut kouluttautumisen vaarat sen omalle manipuloinnin paljastumiselle ja se siksi aktiivisesti pyrkii lannistamaan kouluttautumista.
Kun lahkon koulutuskielteistä kirjoittelua lukee, ei voi muuta kuin todeta, että lahko pyrkii pitämään jäsenensä mahdollisimman kouluttamattomina, jotta heitä olisi helpompi käyttää hyväkseen lahkon omien tarkoitusperien edistämiseen ja jotta heillä ei olisi elämässään muita näköaloja, kuin valtakunnansalin sosiaalinen hiekkalaatikko.*** w05 1/10 s. 30 kpl 13 Vanhemmat, millaisen tulevaisuuden haluatte lapsillenne? ***
Moraalittomuus, huono käytös ja paineet eivät suinkaan rajoitu ainoastaan korkeakoulujen kampuksille. Monet maailmalliset nuoret pitävät kuitenkin tätä kaikkea vain osana opiskelijaelämää, eikä siinä ole heidän mielestään mitään pahaa. Pitäisikö kristittyjen vanhempien tieten tahtoen altistaa lapsensa tällaisille vaikutteille neljäksi tai kenties useammaksi vuodeksi? (Sananlaskut 22:3; 2. Timoteukselle 2:22.) Onko nuorten mahdollisesti saama hyöty riskin arvoinen? Mikä tärkeintä, mitä nuoret oppivat asioista, joiden pitäisi olla ensi sijalla heidän elämässään? (Filippiläisille 1:10; 1. Tessalonikalaisille 5:21.) Vanhempien täytyy harkita vakavasti ja rukoillen näitä kysymyksiä ja niitä vaaroja, jotka liittyvät lasten lähettämiseen opiskelemaan johonkin toiseen kaupunkiin tai toiseen maahan.
*** w05 1/10 s. 29 Vanhemmat, millaisen tulevaisuuden haluatte lapsillenne? ***
Näin ollen yhä useammat opettajat epäilevät nykyään vakavasti korkeakoulutuksen arvoa. ”Koulutamme ihmisiä vääränlaista tulevaisuutta silmällä pitäen”, valittaa Futurist-lehden selonteko. Pane toisaalta merkille, mitä Raamattu sanoo Jumalasta: ”Minä, Jehova, olen sinun Jumalasi, joka opetan sinua hankkimaan hyötyä itsellesi, joka panen sinut astumaan sitä tietä, jota sinun tulee vaeltaa. Oi kunpa vain todella kiinnittäisit huomiota minun käskyihini! Silloin rauhastasi tulisi niin kuin virta ja vanhurskaudestasi kuin meren aallot.” (Jesaja 48:17, 18.)
*** w92 1/7 s. 27-28 Oletko kiireinen kuolleissa teoissa vai Jehovan palvelemisessa? ***
Suuri enemmistö nykyisistä Jehovan kansaan kuuluvista on kiitettävästi noudattanut tätä neuvoa ja pysynyt moraalisesti puhtaana. Jotkut ovat kuitenkin ajautuneet syrjään sellaisten tekojen vuoksi, jotka eivät itsessään välttämättä ole vääriä, mutta jotka pohjimmiltaan ovat turhia ja hedelmättömiä. Jotkut ovat esimerkiksi uppoutuneet täysin rahan ansaitsemiseen tai aineellisten asioiden hankkimiseen. Raamattu kuitenkin varoittaa: ”Ne, jotka ovat päättäneet olla rikkaita, joutuvat kiusaukseen ja ansaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin haluihin, jotka upottavat ihmiset tuhoon ja turmioon.” (1. Timoteukselle 6:9.) Toisille taas maallinen koulutus on osoittautunut ansaksi. On totta, että työpaikan saamiseksi voi olla tarpeellista hankkia tietty määrä maallista koulutusta. Jotkut ovat kuitenkin vahingoittaneet itseään hengellisesti tavoitellessaan aikaa vievää korkeaa maailmallista koulutusta.
*** w92 1/11 s. 18 kpl 12 Tarkoituksenmukainen koulutus ***
Tasapainoinen näkemys koulutuksesta voi auttaa. Monille maailman nuorille koulutus on statussymboli, jotakin sellaista mikä auttaa heitä kohoamaan entistä parempaan asemaan yhteiskunnassa, avain menestykselliseen ja materialistiseen elämään. Toisten mielestä koulu on välttämätön paha, josta on päästävä eroon mahdollisimman nopeasti. Kumpikaan näistä näkemyksistä ei sovi tosi kristityille. Mitä sitten voidaan sanoa ”tasapainoiseksi näkemykseksi”? Kristittyjen tulisi pitää koulutusta keinona päästä haluttuun lopputulokseen. Näinä viimeisinä päivinä heidän päämääränään on palvella Jehovaa mahdollisimman paljon ja tehokkaasti. Jos he siinä maassa, missä he asuvat, eivät oppivelvollisuuskoulun eivätkä edes jonkin muun koulun käytyään voi löytää sellaista työtä, joka antaisi heille riittävän toimeentulon tienraivaajina, he saattavat harkita lisäkoulutuksen hankkimista. Sen nimenomaisena tavoitteena olisi kokoajanpalvelus
*** w92 1/11 s. 20 kpl 18 Tarkoituksenmukainen koulutus ***
Mahdollisille lisäkursseille ei tulisi tietenkään mennä sen vuoksi, että voisi tehdä vaikutuksen oppineisuudellaan tai luoda itselleen menestyksekkään maailmallisen uran. Oppikurssit tulisi valita huolellisesti. Tässä lehdessä on tähdennetty korkeampaan koulutukseen liittyviä vaaroja, mikä onkin perusteltua, sillä usein korkeampi koulutus on myös Raamatun ”terveellistä opetusta” vastaan (Tiitukselle 2:1; 1. Timoteukselle 6:20, 21). Lisäksi 1960-luvulla monista korkeampaa koulutusta antavista oppilaitoksista tuli laittomuuden ja moraalittomuuden pesäpaikkoja. ”Uskollinen ja ymmärtäväinen orja” on voimakkaasti varoittanut sellaiseen ympäristöön menemisestä (Matteus 24:12, 45). On kuitenkin myönnettävä, että nykyään nuoret kohtaavat näitä vaaroja muissakin oppilaitoksissa ja jopa työpaikoilla (1. Johannes 5:19).