Luukkaan 15. luvun tarkastelua

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Luukkaan 15. luvun tarkastelua

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuhlaajapoikaa koskeva Jeesuksen vertaus, joka on Luukkaan 15:11–32:ssa, auttaa ymmärtämään tätä asiaa paremmin. Kertomus kuuluu: "Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Ja nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle se osa omaisuudesta, joka tulee minun osuudekseni.' Silloin hän jakoi heille elatusvaransa. Eikä kulunut monta päivää, kun nuorempi poika kokosi kaiken ja matkusti pois kaukaiseen maahan."

Tämä nuorimies ei kapinoinut varmaankaan sen vuoksi, että hänen isänsä olisi ollut ankara, liian tiukka tai kohdellut häntä huonosti. Mooseksen lain mukaan pojalla oli oikeus saada huomattava osa isänsä omaisuudesta, mutta tavallisesti vasta isän kuoltua (5. Mooseksen kirja 21:15–17). Kuinka tunteetonta olikaan, että poika pyysi osaansa jo etukäteen! Isä kuitenkin rakkaudellisesti suostui tähän. (Vrt. 1. Mooseksen kirja 25:5, 6.) Selvästikin tuon nuorenmiehen – ei isän – asenne oli väärä.

Oppinut Alfred Edersheim sanoikin, että mahdollisesti hän ei pitänyt "kodissaan vallinneesta järjestyksestä ja kurista" ja hänellä oli itsekäs "vapauden ja nautinnon kaipuu".

Uskoakseni aika monelle sellaiselle, joka on jo syntymästään asti kasvanut Jehovan todistaja perheessä, saattaa jolloinkin tulla samanlainen itsekäs "vapauden ja nautinnon kaipuu" jo pelkästä uteliaisuudesta ulkomaailmaan, kuin Jeesuksen kuvauksen 'tuhlaajapojalle' tuli, mutta osaa kuitenkin viisaasti siitä huolimatta pysytellä turvallisessa "kodissaan". Sen sijaan henkilö, joka on ollut ns. maailmallinen, ja nähnyt maailman kylmyyden, ehkä osaakin paremmin arvostaa "kodissaan vallitsevaa järjestystä ja kuria, eikä tunne uteliaisuutta takaisin sikolättiinsä ." Mutta poikkeuksiakin on.
Vieras

Luukkaan 15. luvun tarkastelua ... jatkoa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onko nykyään ihmisiä, jotka muistuttavat tuota tuhlaajapoikaa?

On. Jotkut, vaikkakin suhteellisen harvat, ovat ikävä kyllä jättäneet taivaallisen Isämme Jehovan turvallisen "kodin"
- 1. Timoteukselle 3:15: "siltä varalta että viivyn, jotta tietäisit kuinka sinun pitää käyttäytyä Jumalan huonekunnassa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja tuki."

Jotkut näistä ajattelevat, että Jumalan huonekunnan ilmapiiri on liian rajoittava, että Jehovan valppaat silmät ovat PIKEMMINKIN ESTE KUIN SUOJA
Psalmit 32:8: "”Minä annan sinulle ymmärtäväisyyttä ja opetan sinulle tietä, jota sinun tulee kulkea. Tahdon antaa neuvoja silmäni tarkatessa sinua."


Ajattelehan erästä kristittyä naista, joka oli kasvatettu Raamatun periaatteiden mukaisesti, mutta joka syyllistyi myöhemmin alkoholin ja huumeiden väärinkäyttöön. Muistellessaan tuota elämänsä synkkää aikaa hän sanoo:
"Halusin todistaa, että voisin luoda itselleni paremman elämän. Halusin tehdä oman mieleni mukaan, enkä tahtonut kuulla yhtään poikkipuolista sanaa."

Tuhlaajapojan tavoin tämä nuori nainen etsi riippumattomuutta Surullista kyllä hänet jouduttiin epäraamatullisten tapojensa vuoksi erottamaan kristillisestä seurakunnasta.

1. Korinttilaisille 5:11–13: "11 Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa. 12 Sillä mitä tekemistä minulla on ulkopuolella olevien tuomitsemisen kanssa? Ettekö te tuomitse sisäpuolella olevia, 13 kun taas Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat? "Poistakaa paha ihminen keskuudestanne.".
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tuhlaajapojan kertomus Vartiotorniseuralle vaikea pala

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Tarkastellaanpa lopputulosta:

(Luukas 15:20-24) 20 Niin hän nousi ja meni isänsä luo. Kun hän oli vielä pitkän matkan päässä, hänen isänsä näki hänet ja liikuttui säälistä, ja hän juoksi ja lankesi pojan kaulaan ja suuteli häntä hellästi. 21 Silloin poika sanoi hänelle: ’Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan sinun pojaksesi. Tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.’ 22 Mutta isä sanoi orjilleen: ’Nopeasti! Tuokaa pitkä vaate, paras, ja pukekaa hänet siihen, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja sandaalit hänen jalkaansa. 23 Ja tuokaa syötetty nuori sonni, teurastakaa se, ja syödään ja pidetään hauskaa, 24 sillä tämä minun poikani oli kuollut ja heräsi jälleen eloon; hän oli kadonnut ja on löytynyt.’ Ja he rupesivat pitämään hauskaa – –

Kun isä näki poikansa kaukana palaamassa kotiin, isän olisi Vartiotorniseuran toimintamallin mukaan kuulunut mennä piiloon, tai ainakin olla tervehtimättä tai puhumatta poikansa kanssa. Huomionarvoista on se, että isä juoksi pojan luo heti kun näki tämän, vaikka ei siinä vaiheessa edes tiennyt, onko poika pummaamassa lisää rahaa vai onko tämä muuttunut.

Vartiotorniseuran mallin mukaan pojan olisi tullut katsella kengänkärkiään ja tehdä "katumusharjoituksia" useiden kuukausien ajan mykkänä. Kukaan ei olisi puhunut hänelle. Sitten mahdollisesti kuukausien päästä hänet olisi otettu takaisin perheeseen. Ja juhlia ei missään tapauksissa olisi pidetty. Valtakunnansalilla palveluskoulussa omat korvani kuulivat aikoinaan, että edes aplodien taputtaminen ei ollut "sopivaa", kun ilmoitettiin jonkun erotetun takaisin ottamisesta.

*** km 2/00 s. 7 Kysymyspalsta ***

Kysymyspalsta

? Onko sopivaa taputtaa, kun ilmoitetaan, että erotettuna ollut otetaan takaisin?

Rakkaudellisessa huomaavaisuudessaan Jehova Jumala on järjestänyt katuville väärintekijöille raamatullisen tien päästä uudelleen hänen suosioonsa ja tulla otetuksi takaisin kristilliseen seurakuntaan (Ps. 51:12, 17). Kun näin tapahtuu, meitä kannustetaan vahvistamaan rakkautemme tällaisia vilpittömästi katuvia yksilöitä kohtaan (2. Kor. 2:6–8).

Niin iloisia kuin olemmekin, kun sukulaisemme tai tuttavamme otetaan takaisin, niin kun takaisin ottamisesta ilmoitetaan seurakunnassa, tunnelman tulisi olla hillityn arvokas. Vartiotornissa 1.10.1998 sivulla 17 sanottiin näin: ”Meidän täytyy kuitenkin muistaa, että useimmat seurakunnan jäsenet eivät ole selvillä nimenomaisista olosuhteista, jotka johtivat henkilön erottamiseen tai hänen takaisin ottamiseensa. Joukossa voi myös olla joitakuita, joihin katuvan henkilön väärinteko on vaikuttanut tai jotka ovat kärsineet sen vuoksi, ehkä pitkänkin aikaa. Haluamme ottaa huomioon toisten tunteet tällaisissa asioissa, ja sen vuoksi kun takaisin ottamisesta ilmoitetaan, säästämme ymmärrettävistä syistä tervetulotoivotuksemme, kunnes voimme esittää ne yksityisesti.”

Vaikka olemmekin hyvin iloisia nähdessämme jonkun palaavan totuuteen, ei olisi sopivaa taputtaa, kun takaisin ottamisesta ilmoitetaan.

***

Miksi Vartiotorniseuralle ei kelpaa tuhlaajapoikakertomuksen opetukset sellaisinaan?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti: Sen sijaan henkilö, joka on ollut ns. maailmallinen, ja nähnyt maailman kylmyyden
Onneksi kuitenkin jatkat:
Mutta poikkeuksiakin on.
Käytännössä kun on ainoastaan näitä poikkeuksia. Fundisuskovaisten tapa jakaa ihmiset pahiksiin ja hyviksiin on jo kylmyyden lähtökohta. Kyseessä ei voi olla luonnollinen kiintymys jos ystävyyden ehdoton edellytys on yhteiset harhat ja yhteinen kusetus.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

En pääse opinahjostani selailemaan vt-romppua, mutta minulle tuli nyt sellainen ikävä tunne, ettei aloittaja kahdessa ensimmäisessä postauksessaan kirjoittanut juuri yhtään virkettä itse. Jos olen väärässä, korjaa ihmeessä.

Olet tervetullut palstalle kirjoittamaan ajatuksiasi, kunhan ne eivät ole vain copypasteja jostain muualta. Se ei ole keskustelemista.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Alueveli kirjoitti: Se ei ole keskustelemista.
Ei, se on Herätkäätä! 1. elokuuta 1995 sivu 19 ja saarnaamista, vaan josko tuo uskoisi.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua ... jatkoa

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti: 1. Korinttilaisille 5:11–13: "11 Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa. 12 Sillä mitä tekemistä minulla on ulkopuolella olevien tuomitsemisen kanssa? Ettekö te tuomitse sisäpuolella olevia, 13 kun taas Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat? "Poistakaa paha ihminen keskuudestanne.".
Tuossa on kysymys seurakunnan sisällä olevasta henkilöstä. Nimittäin tuo veljeksi kutsuttu on kreikankielessä preesenssissä, eli siinä ohjeistetaan suhtautumaan vaikka valtakunnansalilla notkuviin haureellisiin, ahneisiin, epäjumalaa palveleviin, herjaaviin, juoppoihin ja kiristäviin jehovantodistajiin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

En oikein koskaan ole ymmärtänyt miksi vt-seura yrittää väkisin saada tämän tuhlaajapojan keissin sopimaan sen karttamisoppiin. Vertaus kun kuitenkin puhuu nimenomaan sitä (karttamisoppia) vastaan, ei sen puolesta. :shock: Hämmentävintä lienee kuitenkin se, että tämäkin niellään kokonaisena, purematta, ja sitä yritetään tarjoilla vielä eteenpäinkin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Anonymous kirjoitti:pojalla oli oikeus saada huomattava osa isänsä omaisuudesta, mutta tavallisesti vasta isän kuoltua (5. Mooseksen kirja 21:15–17). Kuinka tunteetonta olikaan, että poika pyysi osaansa jo etukäteen! Isä kuitenkin rakkaudellisesti suostui tähän. (Vrt. 1. Mooseksen kirja 25:5, 6.) Selvästikin tuon nuorenmiehen – ei isän – asenne oli väärä.
Jehovan todistajien järjestö ei kuitenkaan anna mitään perintö-osuutta matkaevääksi lähtijöille, vaan kengänkuvan takalistoon. Oikeammin jos tuhlaajapoikavertausta jatkaa, niin Jehovan todistajien ollessa "isä", tämä vielä varmuuden vuoksi tyhjentäisi poikansa taskut. Kyllähän erottamista seuraa usein myös potkut töistä jos on Jehovan todistajien omistamassa firmassa tai avioero.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Markku Meilo kirjoitti:
Alueveli kirjoitti: Se ei ole keskustelemista.
Ei, se on Herätkäätä! 1. elokuuta 1995 sivu 19 ja saarnaamista, vaan josko tuo uskoisi.
Spekulointia:
Ehkä Lähiksellä on tekemisen puutetta kun meni heikkona hetkenä lupaamaan pysyä pois Suomi24-palstalta, eikä se edes toimi tällä hetkellä. Tyyli ainakin istuu 'lähdeviitteineen' päivineen :?: :roll: :? 8)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ihmisistä suurin osa elää ihan normaalisti: käy töissä, hoitaa lapsia, laittaa ruokaa. Ei heillä ole mitään "sikolättiä". Tässä on se JT:a ikuisesti kiusaava harhaluulo, että ei olisi olemassa moraalisia maailmallisia ihmisiä: on vain "puhtaat" todistajat ja "likaiset" maailmalliset sikoläteissään. Ja paikka, johon tullaan takaisin on tietysti se JT srk., josta ollaan erottu. Tuhlaajapoikavertauksen antamisen aikaan ei ollut vielä Valtakunnansaleja pysytssä, joten palaamista JT-lahkoseurakuntaan vertaus ei voinut tarkoittaa, vaan paluuta kristillisen uskon periaatteiden piiriin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti: Tyyli ainakin istuu 'lähdeviitteineen' päivineen
Kopioiminen tuntuu vaan olevan muidenkin tyyli, vaikka toisaalta on Lähikseltä totuttua kirjoituskuvioita ollut 24:llä lähtönsä jälkeen vaihtuvaisnimmareiden viesteissä.

Noinkohan tuo vastaisi jos joku kehuisi kolminaisuusoppia?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luku tarkastelun alla....

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

Kirjoitin tuon sen vuoksi, että halusin tuoda esille takaisinpaluun mahdollisuutta, jos vain nöyryyttä piisaa.

Mielestäni tuhlaajapoika vertaus on mainio vertaus sille, miten Jehova on halukas ottamaan takaisin NÖYRÄN, joka katuu, ja kääntää kelkkansa, tullakseen takaisin Jehovan hengellisen ruokapöydän ääreen. Ja jos joku kokee tulleensa epäoikeudenmukaisesti poistetuksi seurakunnasta, niin nöyryys silloin vain korostuu enemmän, joten sen omaaminen on elintärkeää. Jehova ja Jeesus Kristus kuitenkin näkevät asioiden todellisuuden, joten on turvallista jättäytyä heidän huomaansa, oli asia sitten miten tai mikä tahansa.

Vertauksen tuhlaajapoika oli hengellisesti nälissään ja ymmärsi alentuneen surkean tilansa. Joten hän meni itseensä, ja otti nöyrästi askeleen palatakseen takaisin. Miksi et sinä ottaisi?

Hän on esimerkki nöyryyden osoittamisesta, ei hän vaatinut suoralta kädeltä aikaisempaa asemaansa takaisin. Hänen nöyryytensä pani hänet pyytämään palkallisen osaa (palkallinen teki työsopimuksen useinkin yhdeksi päiväksi kerrallaan, ja oli ilman irtisanomissuojaa), joka oli orjaakin huonompi, koska ei kuulu perheeseen, johon orjakin tavallaan kuului.

Olen kokenut monia mielestäni epäoikeudenmukaisia kokemuksia joidenkin seurakuntaan kuuluvien taholta (en näe tarpeeksi nimetä ketään). Monet itkut olen sen vuoksi itkenyt, ja koska olen sukuni "mustalammas", en ole saanut sellaista tukea, jota olen joskus toivonut saavani, noissa em. tapahtumissa, joita olen kohdannut. Siksi olen oppinut rukouksessa turvautumaan Jehovaan, ja Hänestä on tullut minulle todellinen apu, jonka huomaan voin jättäytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Koska olen (ehkä jonkin verran tai tarpeeksi) myöskin itseenisulkeutunut, ei minusta ole ollut hakemaan apua seurakunnan vanhimmilta asioiden oikaisemiseen. Ja koska en voi odottaa heidän kykenevän näkemään tapahtumien taakse (eivät kykene lukemaan ajatuksia), osapuolien vaikuttimia tai todellisia syitä, olen senkin vuoksi pidättäytynyt uskoutumasta heille.

Rehellisesti sanoen, tunnen sääliä (sääli on empatiaa, ei sairautta) jokaista kohtaan, joka on kulkeutunut lauman ulkopuolelle, joko omavalintaisesti tai unohdetusti, tai ulos suljetuksi. En minä muuten täällä tällaista kirjoittelisi.

Uskon, että tilaisuuden ovi on edelleen avoinna, myös SINULLE..
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Luukkaan 15. luku tarkastelun alla....

Viesti Kirjoittaja Tony »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Rehellisesti sanoen, tunnen sääliä (sääli on empatiaa, ei sairautta) jokaista kohtaan, joka on kulkeutunut lauman ulkopuolelle, joko omavalintaisesti tai unohdetusti, tai ulos suljetuksi. En minä muuten täällä tällaista kirjoittelisi.

Uskon, että tilaisuuden ovi on edelleen avoinna, myös SINULLE..
Se on vähän kuinka asioita katsoo ja mitä sietää. Minusta minkään uskonnollisen järjestön tai lahkon ei voida ymmärtää olevan totuuden asialla jos tämä valehtelee tietoisesti jäsenilleen. Miksi minun - tai kenenkään - tulisi palata jäsenilleen valehtelevaan lahkoon? Keksitkö yhtään syytä?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luku tarkastelun alla....

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Kirjoitin tuon sen vuoksi,...
Ei, vaan lainasit Vt-seuran matskua lähdeviitettä ilmoittamatta. Loppuosa on Vartiotornista 1. lokakuuta 1998 sivulta 9. Turha puolustella julistamistasi, jokainen meistä tietää paluumahdollisuuden.
Vertauksen tuhlaajapoika oli hengellisesti nälissään ja ymmärsi alentuneen surkean tilansa. Joten hän meni itseensä, ja otti nöyrästi askeleen palatakseen takaisin. Miksi et sinä ottaisi?
Kun nyt olet vauhdissa, niin sano yksikin järkevänä pitämäsi syy, miksi esimerkiksi minä palaisin tuon jatkuvalla syötöllä valehtelevan Vartiotorniseuran yhteyteen?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin