Luukkaan 15. luvun tarkastelua

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luku tarkastelun alla....

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

En tarkkaan ollen tiedä mitä asioita tarkoitat, kun kirjoitat: "jos tämä valehtelee tietoisesti jäsenilleen." Itse en ole huomannut tuollaista tahallisuutta. Avarakatseisena ymmärrän sen, että kuljettaessa eteenpäin, oikealla polulla pysyttelemiseksi saattaa toisinaan sitä kulkeva horjahtaa polulta, myös tiedossa. Tuolloin horjahtaminen johtuu muusta syystä kuin tahallisuudesta. Seuralla kun on Jehovan nimen pyhittäminen ensimmäisellä sijalla, saattaa horjahtaja säikähtää horjahdustaan, ehkä yrittää peittääkin horjahdustaan. Mutta tuollainen on inhimillistä, ihmisisten ponnisteluistahan tässä on kyse. Ei ole järkevää odottaa ihmisiltä edelleenkään täydellisyyttä, me kaikki, myös SINÄ olemme kaukana siitä, mutta ei se estä meitä ihmisiä yrittämästä parastamme, valtakunnan työssäkään.

Raamattu on antanut seurakunnan paimenille tuomarinoikeudet seurakunnan sisäisissä asioissa. Maallisella tuomarilla on laki, joka asettaa ne reunaehdot, joiden sisällä hän voi tuomita. Seurakunnan paimenilla on Raamattu tuo lakikirja, joka asettaa ne reunaehdot, joiden sisällä tuominta seurakunnassa tulee tapahtua. Jumala tuomitsee seurakunnan ulkopuolella olevat. Lopullinen Tuomari on kuitenkin Isä. Hän näkee, mikä on vaikuttimemme, olimme sitten seurakunnan vanhimpana, hallintoelimen jäsenenä tms. "virassa". Tämän vuoksi ei ole viisasta tuomita 'veljiä', ellei siihen ole teokraattisesti annettu valtuuksia. Monissa kohtaamissani vaikeuksissa seurakunnassa, olen pitäytynyt yllä mainitussa järjestelyssä, ja olen pidättynyt tuomitsemasta muita. Sen sijaan, että olisin antanut itseni vaipua katkeruuteen ja kapinaan, olen säilyttänyt rauhan itseni ja muiden kanssa. Näin on helpompi elää ja olla. Nöyryys on hyvä ominaisuus, ja sitä voi kasvattaa. Se on kuin "panisi rahaa pankkiin ..."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luku tarkastelun alla....

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:En tarkkaan ollen tiedä mitä asioita tarkoitat, kun kirjoitat: "jos tämä valehtelee tietoisesti jäsenilleen."
Otetaan esimerkki yli 60-vuotisesta linssiinviilauksesta ja suoranaisesta valehtelusta. Vartiotorniseura on opettanut Russelin ajasta lähtien Jeesuksen paluun – parousian – tapahtuneen vuonna 1874. Tätä vuonna 1874 tapahtunutta parousiaa opetettiin käytännössä vuoteen 1929 asti. Tässä muutama näyte tuosta opetuksesta:
"...the Bridegroom came in the Autumn of 1874, and he appeared to the eyes of faith—seen by the light of the lamp—the Word." (Zion’s Watch Tower Reprints October/November 1881 p. 289)
"Our Lord’s presence as Bridegroom and Reaper was recognized during the first three and a half years, from A.D. 1874 to A.D. 1878. Since that time it has been emphatically manifest that the time had come in A.D. 1878 when kingly judgment should begin at the house of God." (Studies in the Scriptures Vol. II 1889 p. 239)
" …he [Jesus] would in reality assume the kingly office, power, etc.; viz., in the spring of 1878, three and a half years after his second advent at the beginning of the harvest period, in the fall of 1874." (Studies in the Scriptures Volume III 1891 p. 234)

"Our Lord, the appointed King, is now present since October 1874, A.D., according to the testimony of the prophets, to those who have ears to hear it: and the formal inauguration of his kingly office dates from April 1878, A.D." (Studies in Scriptures Vol. IV 1897 p. 621)
"Pastor Russell...believed and taught that we are living in the time of the second presence of our Lord, and that his presence dates from 1874..." (WT December 1, 1916 p. 5998)
"Fall 1874 A.D. Second Advent of the Lord " (The Finished Mystery 1917 p. 60, 68, 71)
"The time of the Lord’s second presence dates from 1874... " (The Harp of God 1921 p. 231)
"The Scriptures show that the second presence (of the Lord) was due in 1874... This proof shows that the Lord has been present since 1874... " (w23 March 1 p. 67)
"Surely there is not the slightest room for doubt that in the mind of a truly consecrated child of God that the Lord Jesus Christ is present and has been since 1874." (w24 Jan. 1 p. 5)
"The second coming of the Lord therefore began in 1874..." (Creation 1927 pp. 289, 291, 297, 298, 318)

"The Scriptural proof is that the second presence of the Lord Jesus Christ began in 1874 A.D." (Prophecy 1929 p. 65)
From 1874 onward is the time of the Lord’s second presence, as above stated…
This circumstantial evidence fulfilling prophecy is what constitutes the physical facts, and is proof corroborative of the Lord’s presence since 1874…
His presence beginning in 1874, he has carried on his harvest work from 1874 forward…
(Our Lord’s Return 1929 pp. 27, 33, 37)
Vartiotorniseuran oma historiakirja osoittaa omalta osaltaan tämän saman asian:
Näihin jaksoihin liittyvät laskelmat johtivat päätelmään, että koko maan suurempi riemuvuosi oli alkanut kenties vuoden 1874 syksyllä, että Herra oli ilmeisesti palannut tuona vuonna ja oli näkymättömänä läsnä ja että ”kaiken ennallistamisen ajat” olivat koittaneet (Apt. 3:19–21, KJ). (jv-FI sivut 631-632)
Sana ”ilmeisesti” on täysin väärä sana tilanteeseen, jossa raamatuntutkijat olivat täysin vakuuttuneita 1874-näkemyksen oikeutuksesta. Vartiotorniseuran ajanlaskussa ollut sadan vuoden virhe ei estänyt esittämästä, että raamatullinen ajanlasku osoittaisi Jeesuksen palanneen vuonna 1914. Ja niinpä aikakaudelta löytyy ristiriitaisia mainintoja, mutta oleellista on, että ajanlaskuun liittynyt opetus viittasi edelleen vuoteen 1874:
“Jesus has been present since 1914” (g30 p. 503)
Kun taas Vuoden 1930 maaliskuun 31. päivän Time-lehden sivulla 60 olleessa haastattelussa Rutherford viittasi Kosmos III:n päättyvän vuonna 2874, eli Jeesuksen 1000-vuotishallinnon päättyessä. Eli Rutherford sijoitti Jeesuksen paluun vuoteen 1874.

Seuraava maininta on vuodelta 1932:
"The prophecy of the Bible, fully supported by the physical facts in fulfilment thereof, shows that the second coming of Christ dates from the fall of the year 1914." (What is Truth? 1932)
Vaikka otettaisiin vuosi 1929 vedenjakajaksi, niin esimerkiksi Creation-kirjan myöhempi painos viittasi edelleen vuoteen 1874:
"The Scriptural proof is that the period of his presence and the day of God's preparation is a period from 1874 A.D. forward. The second coming of the Lord, therefore, began in 1874; and that date and the years 1914 and 1918 are specially marked dates with reference to his coming." (Creation 1927 ed. p. 289, 1939 ed. p. 310)
Vuonna 1943 Vartiotorniseura julkaisi kirjan “The Truth Shall Make You Free”, Tuossa kirjassa korjattiin Vartiotorniseuran ajanlaskua Aadamin luomisen suhteen sadalla vuodella eteenpäin ja näin vuoden 1874 profeetallinen merkitys poistettiin lopullisesti. Itse asiassa Frederick Franz kirjoittaa 1973 julkaistussa kirjassa tätä tukevan näkemyksen, samoin asia tuodaan esille vuotta myöhemmin Vt-lehdessä:
“In the year 1943 the Watch Tower Bible and Tract Society published the book The Truth Shall Make You Free. In its chapter 11, entitled "The Count of the Time," it did away with the insertion of 100 years into the period of the Judges and went according to the oldest and most authentic reading of Acts 13:20, and accepted the spelled-out numbers of the Hebrew Scriptures. This moved forward the end of six thousand years of man's existence to the decade of the 1970's. Naturally this did away with the year 1874 C.E. as the date of return of the Lord Jesus Christ and the beginning of his invisible presence or parousia.” (God's Kingdom of a Thousand Years p. 209)
“In 1943 the Watch Tower Society’s book “The Truth Shall Make You Free” did away with the nonexistent extra 100 years in the period of the Judges and placed the end of 6,000 years of man’s existence in the 1970’s. It also fixed the beginning of Christ’s presence, not in 1874, but in 1914 C.E.” (w74 Aug. 15 p. 509 footnote)
Russellin opetuksen mukaan vuonna 1873 (toisinaan 1872) tuli Aadamin luomisesta oli kulunut 6000 vuotta ja vuonna 1943 tämä siirrettiin vuoteen 1972, josta myöhemmin jalostettiin vuosi 1975. Tässä samassa yhteydessä otettiin myös käyttöön vuosi 607 eaa., vuoden 606 eaa. asemesta. Muutos tehtiin siitä syystä, että Vartiotorniseura oli tähän saakka ollut kaikissa ajanlaskumme alkukohdan ylittäneissä laskelmissa yhden vuoden jäljessä. Syynä oli olematon, mutta laskelmissa käytetty nk. nollavuosi.

Vuonna 1951 esitettiin tämän 1874=>1914-näkemysmuutoksen ajankohdaksi vuotta 1925:
“Furthermore, in 1925, for the first time, it was seen and understood that the Kingdom was actually born in 1914, that it was a fact. No longer was it a matter of proclaiming the time had come for the Kingdom, that the day was here for Satan’s world to end, but the Kingdom had come and was ruling from heaven, and already a war in heaven had been fought. The Watchtower for March 1, 1925, published this information.” (w51 July 15 p. 435)
Tosin vuonna 1970 oltiin taas tätä mieltä:
”Vuonna 1925 uskottiin yhä, että se Raamatun ajanlasku, joka oli julkaistu (engl. v. 1889, suom. v. 1911) kirjassa ”Aika on lähellä”, on oikea. Siksi ei ollut laskettu, että 6000 vuotta ihmisen elinajasta maan päällä päättyisi 1970-luvulla.” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1970 sivu 159)
Vuonna 1988 julkaistussa kirjassa esitetään muutoshetkeksi vuotta 1928:
”Seitsemännen enkelin trumpetinpuhallus heijastui sen konventin kohokohdissa, jonka raamatuntutkijat pitivät Detroitissa Michiganissa Yhdysvalloissa 30.7.–6.8.1928. Silloin liitettiin yhteen 107 radioasemaa New York Times -lehden mukaan ’historian laajimmaksi ja kalleimmaksi radiolähetysasemain yhdistelmäksi’. Konventti hyväksyi innokkaasti voimakkaan ’Julistuksen Saatanaa vastaan ja Jehovan puolesta’, joka kiinnitti huomion siihen, että Saatana ja hänen paha järjestönsä hävitetään Harmagedonissa ja että kaikki vanhurskautta rakastavat vapautetaan. Jumalan valtakunnan uskolliset alamaiset olivat iloisia saadessaan konventissa uuden julkaisun, 368-sivuisen kirjan Hallitus. Se esitti selvät todisteet siitä, ”että Jumala asetti Voidellun Kuninkaansa valtaistuimelleen v. 1914”. (re-FI sivu 172)
Vartiotorniseura ei pyri tuomaan oppinäkemystensä kehitystä avoimesti esille ja niinpä Light I- (1930) ja Vindication I- (1931) kirjoja lukemalla voi saada helposti käsityksen, että vuoden 1874 parousianäkemystä ei olisi ollut.

Frederick Franz esitti vuonna 1973, että 1943 julkaistussa kirjassaan korjattiin ajanlasku ja hylättiin vuoden 1874 parousia. Kuitenkin ensimmäisissä kirjoissaan hän loi vaikutelmaa, että raamatuntutkijat olisivat edeltäkäsin odottaneet vuoden 1914 parousiaa:
”Onko meillä nyt päivinämme tämä lisätodistus siitä, että lopullinen loppu tulee kohta Saatanan järjestölle, ’kristikunta’ mukaanluettuna, ja että sen tähden on kiire paeta Jumalan ’vuorelle’, Valtakuntaan, ja löytää turva sieltä? Ne, jotka tutkivat vilpittömästi todellisia olosuhteita, myöntävät, että meillä on tosiaankin se. Niin kauas taaksepäin kuin kesäkuun numerossaan 1880 (s. 6) viittasi aikakauslehti Vartiotorni (joka ilmestyi silloin vain englanniksi) pakanain ”seitsemän ajan” päättymiseen 1914. Kun tuo vuosi oli saavutettu ja ensimmäinen maailmansota tullut, mikä osoitti, että Messiaan hallituksen alkamisaika oli nyt käsillä ja kaikkien inhimillisten hallitusten piti luovuttaa voimansa ja valtansa oikeudenmukaiselle Hallitsijalle, niin Jehovan kansa esitti todistuksen siitä suuremmalla voimalla ja julkisemmin kuin milloinkaan aikaisemmin.” (Totuus on tekevä teidät vapaiksi, 1945 sivut 333-334)
”Vilpittömät Raamatun tutkijat ymmärsivät monta vuotta ennen 1914:ää, että pakanain ajat päättyvät tuona vuonna. Mainittu vuosi merkitsi Saatanan keskeytymättömän hallinnon loppua, ja se oli niin ollen se ajankohta, jolloin Kristus maailman laillisena hallitsijana sai valvonnan käsiinsä.” (Olkoon Jumala totinen, 1948 sivu 195)
Tämän jälkeen Vartiotorniseura ryhtyi suorasanaisesti peittelemään oppimenneisyyttään vuoden 1874 suhteen. Seuraavana suoranaisia valheitakin siitä, että raamatuntutkijat olisivat odottaneet Jeesuksen paluuta – parousiaa – vuodelle 1914 jo ennen kyseistä vuotta. Tässä muutama näyte näistä kirjoituksista:
"As for the time of Christ’s second presence, Daniel’s prophecy is again the one that gives the chronology for it. (Dan. 4:16) It was figured out as pointing to A.D. 1914, and The Watchtower called notice to the significance of 1914 in the year 1879." (w52 Nov. 1, p. 658)
Peittelylinja yski hieman alussa, koska reilun kolmen kuukauden kuluttua Vartiotorni-lehdessä kirjoitettiin rehellisemmin:
“The Watchtower of March 1, 1925, stated: “In that year [1914] the Lord took his power and began his reign. There the ‘man child [the Nation], which was to rule the nations with a rod of iron,’ was born. . . . In 1914 the birth of the nation occurred. In 1914 the war in heaven began, and Satan and his official family were thrown out of heaven. . . . The new nation is born. Its glory shall fill the whole earth. The kingdom of heaven is here.”” (w53 Feb. 15 p. 123)
Pari kuukautta myöhemmin oli taas peittelylinja voitolla:
“It was therefore not a mere occurrence when devoted men and women began to be gathered out of faithless Christendom from and after the year 1870. God purposed to use them as an organization to do a twofold work. First, they must proclaim that the Gentile times that began in 607 B. C. were due to come to an end A. D. 1914, at which time Jehovah would take to himself his official power and begin to reign in the heavens by his anointed King. So for some thirty-seven years prior to 1914 this proclamation was sounded. That work in reality was pictured by what John the Baptist did, a work of ‘preparing the way before Jehovah’. (Ps. 110:1-3; Isa. 40:3; Mal. 3:1-3; Matt. 11:10; 25:31-33; John 3:28; 1 Pet. 4:17) Thereafter, following the Lord’s coming into regal power this same faithful and approved organization was and has been used to preach the good news of the established Kingdom to the far ends of the earth. (Matt. 24:14) That Jehovah God still has such a service organization in the earth in this latter half of the twentieth century, recognized for what it is, there cannot be the slightest doubt.” (w53 April 1 p. 215)
“Previously in the columns of The Watchtower and the other publications of the Watch Tower Society the evidence has been set forth from God’s Word and the events of history of more than twenty-five hundred years ago and of our day, pointing to the year A.D. 1914 as the time when the “appointed times of the nations” terminated and the kingdom of Jehovah God was born. While Zion was barren respecting the Kingdom man-child, God’s appointed King sat down, as it were, waiting. “Jehovah saith unto my Lord, Sit thou at my right hand, until I make thine enemies thy footstool. Jehovah will send forth the rod of thy strength out of Zion: Rule thou in the midst of thine enemies.”—Ps. 110:1, 2, AS.
The setting of Christ Jesus as God’s heavenly King upon his holy hill of heavenly Zion to rule is a bringing forth or birth by Zion: “Yet I have set my king upon my holy hill of Zion. I will tell of the decree: Jehovah said unto me, Thou art my son; this day have I begotten thee. Ask of me, and I will give thee the nations for thine inheritance, and the uttermost parts of the earth for thy possession.” (Ps. 2:6-8, AS) So the Kingdom is born in heaven by virtue of the heavenly King’s taking his power in Jehovah’s due time.” (w53 May 1 p. 274)
“For decades before World War I God had been preparing a people to become this altogether different society of our day. To them he uncovered the teachings of his Word from which the religious clergy had strayed and from which their congregations had turned away in order to have their ears tickled with worldly wisdom, traditions and philosophies. He roused them to the realization that the time for the oft-prayed-for Kingdom to be fully established was getting close. Long in advance he even disclosed to them by his Word that the time for the Kingdom to assume power in heaven and in earth was A.D. 1914, for then the time he had allotted for the uninterrupted domination of the earth by the Gentile nations since Jerusalem’s first destruction in 607 B.C. would run out. It was highly urgent for his informed people to get ready for the exercise of the universal power of God’s kingdom by his glorified Son Jesus Christ. They earnestly endeavored to do this, and, just as they had been taught to expect, the tribulation upon the Devil’s world organization broke out in the year 1914.” (w53 Aug. 15 p. 492-493)
“For decades before A.D. 1914 Jehovah’s witnesses had been preaching the full establishment of God’s kingdom by Christ at the end of the ‘appointed times of the nations’ in that year.” (w53 Sept. 15 p. 561)
”Why, then, do the nations not realize and accept the approach of this climax of judgment? It is because they have not heeded the world wide advertising of Christ’s return and his second Presence. Since long before World War I Jehovah’s witnesses pointed to 1914 as the time for this great event to occur.” (w54 June 15 p. 370)
”Bible chronology also fixes the time for Christ’s second presence and the assuming of his right to rule as at 1914; this date was published in the Watchtower as early as 1879, 35 years before 1914.” (Tract: Sign of Christ’s Presence 1955 p. 3)
”Since history confirms that Jehovah’s witnesses were the only Christian group found awake as to 1914 and the ensuing “last days,” does this situation have any Biblical connection?….Does Jesus here imply that some of that awake “householder” group present with him on the Mount of Olives would live on to the time of his second presence at the end of the “times of the nations” in 1914?…. Therefore it would be the awake congregation, not the four individuals, that Jesus meant would survive down through the centuries, even though at times the line of disciples would be obscure from historic view….From the 1870’s onward the thin line of true Christians began to come to historic view again as in the days of the first century….. From 1879 the Watch Tower magazine was used by this collective group to dispense spiritual food regularly to those of the anointed “little flock…... In 1884 this “slave” group formed a legal servant, a corporation, called Zion’s Watch Tower Tract Society, now known as the Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania. (w60 July 15 p. 433-435)
”As we look back over the years, we can clearly see how God’s organization in modern times has progressed in understanding. For example, it learned that Christ’s second presence was to be in the spirit, and not in the flesh as many professed Christians believe. His rule would be from the heavens. This was a new revelation of great importance to God’s people who had been anxiously awaiting his second presence toward the end of the nineteenth century.” (w65 July 15 p. 428)
”For over thirty years before that date and for half a century since, Jehovah’s witnesses have pointed to the year 1914 as the time for the end of “the appointed times of the nations” and the time in which Christ would begin his Kingdom rule.” (w66 February 15 p. 103)
”Jo ennen kuin Vartiotorni-lehteä alettiin julkaista englanniksi heinäkuussa vuonna 1879, tämän lehden yhteyteen tulleet antautuneet kastetut kristityt osoittivat Pyhän Raamatun ennustuksista, että ’pakanain ajat’ päättyisivät vuonna 1914 ja että Jumalan valtakunnan täydellisen perustamisen aika taivaassa olisi silloin tullut” (Asiat joissa Jumalan on mahdotonta valehdella, 1966 sivu 325)
Vuonna 1974 julkaistiin (ilmeisesti ei kuitenkaan suomenkielellä) välillä rehellinen artikkeli:
“From that understanding, it was thought that the “chaste virgin” class began going forth to meet the Bridegroom in 1874. (2 Cor. 11:2) Hence, when C. T. Russell began publishing a new religious magazine in July 1879, it was called “Zion’s Watch Tower and Herald of Christ’s Presence.” It was heralding Christ’s presence as having begun in 1874.” (w74 Aug. 15 p. 507)
Sitten viimeistään vuonna 1985 oli taas palattu kiertelylinjalle ja annettiin harhaanjohtava kuva 1800-luvun odotuksesta:
”Russell tovereineen ymmärsi pian, että Kristuksen läsnäolo olisi näkymätön. He erottautuivat muista ryhmistä ja alkoivat julkaista vuonna 1879 hengellistä ravintoa lehdessä Zion’s Watch Tower and Herald of Christ’s Presence. Ensimmäisestä ilmestymisvuodestaan lähtien tämä lehti on viitannut luotettavien Raamattuun perustuvien laskelmien perusteella vuoteen 1914 käänteentekevänä ajankohtana Raamatun ajanlaskussa. Siksi kun Kristuksen näkymätön läsnäolo alkoi vuonna 1914, nämä kristityt olivat onnellisia, koska heidät tavattiin valvomasta! Tämä lehti, jonka nimi nyt on Vartiotorni, Jehovan valtakunnan julistaja, on yli sadan vuoden ajan auttanut yhä useampia tosi kristittyjä ’tähyilemään’ ja ’pysymään hereillä’.” (Vartiotorni 1. heinäkuuta 1985 sivu 31)
Seuraavassa pari näytettä siitä kuinka joko muistelijan muisti on pätkinyt tai sitten kyseessä on nk. ”konventtikokemus”:
“Tojo-chossa Osakassa sijaitsevan talomme takana oli rakennus, jossa oli kilpi: ”Kansainvälisten raamatuntutkijain seuran Osakan haaratoimisto”. Oletin sen tarkoittavan kristittyjen ryhmää, ja menin käymään rakennuksessa.
”Uskotteko Herran toiseen tulemukseen?” kysyin [vuonna 1928] nuorelta mieheltä, joka tuli ovelle.
”Kristuksen toinen tulemus tapahtui vuonna 1914”, hän vastasi.
Hämmästyneenä sanoin hänelle, että se oli mahdotonta. ”Teidän pitäisi lukea tämä kirja”, hän sanoi ojentaen minulle kirjan nimeltä Jumalan harppu.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1988 sivu 20)
Kirjassa The Harp of God (1921) Kristuksen toista tulemusta ei ole sijoitettu vuoteen 1914. Päin vastoin, toisen tulemuksen ajankohdaksi on sivuilla 230, 231, 234, 235, 236, 237 241, 244 ja 271 ilmoitettu vuosi 1874. Tämä nuorimies ei vuonna 1928 voinut tuon kirjan avulla opettaa, että Kristuksen toinen tulemus olisi tapahtunut 1914, koska tuota opetusta ei ollut tuolloin vielä julkistettu. Kirjan The Harp of God myöhemmätkin painokset (1937 ja 1940) säilyttivät Kristuksen paluun vuodessa 1874.
”Siellä tapasin [vuonna 1921] Fredrick Jamesin, entisen brittisotilaan, joka oli nyt innokas raamatuntutkija. Hän selitti minulle, että Jeesus oli ollut läsnä vuodesta 1914 lähtien ihmisille näkymättömänä.....Vuoden 1921 lopulla minut siirrettiin takaisin Englantiin, ja keväällä 1922 pääsin pois armeijasta. (Vartiotorni 1. syyskuuta 1990 sivu 11)
Tuon oletetun keskustelun aikoihin vuonna 1921 Vartiotorniseura ei havaintoni mukaan ollut vielä esittänyt perustelematontakaan mainintaa, että Kristus olisi palannut vuonna 1914. Siihen vihjeeseen kesti vielä vuosia.

Seuraava alkuperäinen w93:n teksti yhtenäisestä tai johdonmukaisesta todisteiden esittämisestä on jostain ihmeen syystä käännetty toistuvuudeksi, eli esitetty totuudellisemmin suomenkielisessä käännöksessä (alleviivaukset lisätty):
“This has been true of the presence of the Lord Jesus Christ. The Watchtower has consistently presented evidence to honesthearted students of Bible prophecy that Jesus’ presence in heavenly Kingdom power began in 1914.” (w93 Jan. 15 p. 5)
”Vartiotornissa on toistuvasti esitetty vilpittömille Raamatun tutkijoille todisteita siitä, että Jeesuksen läsnäolo taivaallisen Valtakunnan voimassa alkoi vuonna 1914.” (Vartiotorni 15. tammikuuta 1993 sivu 5)
Vertaa yllä lainattua tekstiä seuraavan toukokuun rehelliseen mainitaan ’valistuksen lisääntymisestä myöhemmin’, eli vuoden 1914 jälkeen:
”Siksi 1800-luvulla eläneet Jehovan kansaan kuuluvat ymmärsivät oikein, että Kristuksen pa·rou·si´a olisi näkymätön. He olivat myös oppineet ymmärtämään, että pakanain ajat päättyisivät vuoden 1914 syksyllä. Hengellisen valistuksen lisääntyessä he ymmärsivät myöhemmin, että Jeesus Kristus kruunattiin taivaassa Valtakunnan kuninkaaksi tuona samana vuonna 1914.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1993 sivu 11)
Kyseessä oli ainoastaan tilapäinen rehellisyydenpuuska, koska valehtelu jatkuu edelleen:
”Samoin eräs profetia sai Jumalan ohjauksesta 1800-luvun vilpittömät raamatuntutkijat odotuksen valtaan. Koska he yhdistivät Danielin 4:25:n ”seitsemän aikaa” ”pakanain aikoihin”, he odottivat, että Kristus saisi Valtakunnan vallan vuonna 1914.” (Vartiotorni 15. syyskuuta 1998 sivut 15-16)
”Danielin 4. luvun ja muiden profetioiden syvällinen tutkiminen sai raamatuntutkijat vakuuttumaan siitä, että sen ajan täytyi olla lähellä, jolloin Jeesus olisi läsnä messiaanisena Kuninkaana. He tajusivat, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914.” (Vartiotorni 1. helmikuuta 1999 sivu 17)
”Mitä sitten on sanottava nykypäivän olosuhteista? Yksi vaikuttava tapahtuma oli Jeesuksen asettaminen valtaistuimelle taivaassa, mikä tiesi hänen läsnäolonsa alkamista Valtakunnan vallassa. Raamatun profetia osoittaa, että tämä tapahtui vuonna 1914 (Daniel 4:13-17). Myös tähän tapahtumaan kohdistuva kiinnostus herätti suurta odotusta joissakin nykypäivien uskonnollisissa ihmisissä. Odotus näkyi myös niiden vilpittömien raamatuntutkijoiden keskuudessa, jotka alkoivat julkaista lehteä "Siionin Vartiotorni ja Kristuksen läsnäolon airut".” (Vartiotorni 15. elokuuta 1999 sivu 21)
”Milloin ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät ja Jumalan valtakunta alkaisi hallita? Vastaus, joka sinetöitiin ’lopun aikaan asti’, liittyy Raamatun ajanlaskuun (Daniel 12:9). Kun tuo ’aika’ lähestyi, Jehova alkoi paljastaa vastausta ryhmälle nöyriä Raamatun tutkijoita. Jumalan hengen avulla he ymmärsivät, että ”kansakuntien määräajat” alkoivat, kun Jerusalem tuhoutui vuonna 607 eaa., ja että nuo ’ajat’ kestäisivät 2 520 vuotta. Tästä he päättelivät, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914. He ymmärsivät myös sen, että vuosi 1914 merkitsisi tämän asiainjärjestelmän lopun alkua. (Vartiotorni 1. helmikuuta 2004 sivu 19)
”Nämä kymmenen neitsyttä tuovat mieleemme tilanteen, jossa voidellut kristityt olivat ennen vuotta 1914. He olivat laskeneet, että sulhanen, Jeesus Kristus, ilmaantuisi aivan pian. Siksi he ’lähtivät’ häntä vastaan saarnaten rohkeasti, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914 (Luukas 21:24). He olivat oikeassa. Kansakuntien määräajat päättyivät vuonna 1914, ja Jumalan valtakunta alkoi toimia Kristuksen Jeesuksen alaisuudessa. Se tapahtui kuitenkin näkymättömissä taivaissa.” (Vartiotorni 1. maaliskuuta 2004 sivu 14)
Vuonna 2006 julkaistu kirja ”Elä Jehovan päivä mielessäsi” kaunistelee todellisuutta tällä tavalla:
Ajattele nyt meidän aikaamme. 1900-luvun alkupuolelta lähtien on eletty Joelin profetian suuremman täyttymyksen aikaa. Hengellä voidellut kristityt – miehet ja naiset, vanhat ja nuoret – alkoivat ”profetoida” eli julistaa ”Jumalan suurenmoisuuksia”, muun muassa hyvää uutista Valtakunnasta, joka oli nyt perustettu taivaissa. (jd-FI sivu 167)

Millaisia ohjeita asioiden esittämisestä on annettu Vt-seuran on jäsenistölle. Tässä viimeisin ohje rehellisyyteen pyrkimisestä:
”Kiusallisessa tilanteessa voimme tuntea myös houkutusta kaunistella tosiasioita jättämällä jotain kertomatta. Sanamme voivat pitää muodollisesti paikkansa mutta silti antaa täysin väärän kuvan asiasta. Ehkä tämä ei ole räikeää valehtelemista, joka on nykymaailmassa yleistä, mutta voimmeko tällöin sanoa noudattaneemme kehotusta ”puhukaa totta, kukin teistä lähimmäisensä [tai veljensä] kanssa”? (Efesolaisille 4:15, 25; 1. Timoteukselle 4:1, 2.) Kun kristitty tietää sisimmässään esittävänsä asiat siten, että veljet tekevät väärän päätelmän ja uskovat sellaista, mikä ei ole aivan totta eikä pidä tarkasti paikkaansa, miltä arvelet Jumalasta tuntuvan?” (jd-FI sivu 115)
Ja loppukevennykseksi näkemys valehtelusta ja uskonnollisesta opetuksesta:
”Uskonto, joka opettaa valheita, ei voi olla tosi uskonto.” (Vartiotorni 1. joulukuuta 1991 sivu 7)
Itse en ole huomannut tuollaista tahallisuutta.
No nyt on mahdollisuus kommentoida. Valehtelyväitteeni kumoaminen on hyvin yksinkertaista. Anna yksi (1) näyte Vt-seuran ennen vuotta 1914 julkaisemaa materiaalia, jossa Vt-seura opettaa Jeesuksen palaavan vuonna 1914.
Avarakatseisena ymmärrän sen, että kuljettaessa eteenpäin, oikealla polulla pysyttelemiseksi saattaa toisinaan sitä kulkeva horjahtaa polulta, myös tiedossa.
Esimerkissäni ei ole kyse tuollaisesta asiasta, vaan tarkoituksellisesta asian pimittämisestä, joka aloitettiin siinä julkaisussa, jossa oppimuutos tuotiin virallisesti esille.
Tuolloin horjahtaminen johtuu muusta syystä kuin tahallisuudesta. Seuralla kun on Jehovan nimen pyhittäminen ensimmäisellä sijalla, saattaa horjahtaja säikähtää horjahdustaan, ehkä yrittää peittääkin horjahdustaan.
Esimerkkini ei ole horjahdus. Miksi Jehovan nimen pyhittäminen on Vt-seuralle ensimmäisellä sijalla? Seuran mukaan Jahve on todennäköisemmin lähempänä oikeaa oleva muoto, siis Jehovan asemesta.
Mutta tuollainen on inhimillistä,
Vastaat ennen kuin olet voinut lukea esimerkkiäni, joka on ainoastaan yksi monista.
Raamattu on antanut seurakunnan paimenille tuomarinoikeudet seurakunnan sisäisissä asioissa.
Ei, vaan Vartiotorniseura. Raamatusta tuleekin mieleen pieni tehtävä, esitä Raamarunkohdat, joiden perusteella voi päätellä, että naimattomien henkilöiden väliset sukupuolisuhteet olisivat kiellettyjä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vanhimmilla on diplomaattinen koskemattomuus

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Seurakunnan paimenilla on Raamattu tuo lakikirja, joka asettaa ne reunaehdot, joiden sisällä tuominta seurakunnassa tulee tapahtua.
Tuossa menet valitettavasti harhaan. Vaikka "ihanne" saattaakin joillakin vanhimmilla olla tuo, käytännössä vanhinten päätökset ja ratkaisut perustuvat kirjaan "Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan". Tuo vanhinten ohjekirja pidetään varmuuden vuoksi piilossa tavallisilta rivijäseniltä.

Toinen seikka, mikä pilaa vanhinten vallankäyttöä on se tosiseikka, että vanhimmat ja "tavikset" ovat asemansa puolesta täysin eri arvoisia. Jos vanhin tekee virheen, vedetään esiin "epätäydellisyyskortti" (me ihmiset olemme epätäydellisiä), mutta kun "tavis" tekee väärin, hänelle ei armoa anneta, kukaan ei huomauta, että se johtuisi epätäydellisyydestä. Vanhinten tekemiä vääryyksiä ei saa edes ääneen sanoa, niitä ei saa yrittää oikaista ja jos näin tekee, joutuu itse mitä inhottavimman ajojahdin kohteeksi.

Minulla on tuosta "hieman" kokemusta.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Luukkaan 15. luku tarkastelun alla....

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Rehellisesti sanoen, tunnen sääliä (sääli on empatiaa, ei sairautta) jokaista kohtaan, joka on kulkeutunut lauman ulkopuolelle, joko omavalintaisesti tai unohdetusti, tai ulos suljetuksi. En minä muuten täällä tällaista kirjoittelisi.
Miksi sitten on kirjoitettu: "Menkäämme siis hänen luokseen leirin ulkopuolelle kantaen sitä soimausta, jota hän kantoi" (Hepr 13:13). Leiri kuvaa seurakuntaa, joten meitä kehotetaan menemään seurakunnan ulkopuolelle samoin kuin Jeesus teki omana aikanaan. Leirin ulkopuolelle meneminen on tietysti pelottavaa, mutta se kasvattaa.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Vanhimmilla on diplomaattinen koskemattomuus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Johanneksen poika kirjoitti:Vanhinten tekemiä vääryyksiä ei saa edes ääneen sanoa, niitä ei saa yrittää oikaista ja jos näin tekee, joutuu itse mitä inhottavimman ajojahdin kohteeksi.

Minulla on tuosta "hieman" kokemusta.
Niin minullakin :) . Jos valittaa kirjallisesti Seuralle vanhinten tai vanhimman käyttäytymisestä, niin se voi johtaa erottamiseen. Näin kävi minun kohdallani.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Nightderanger
Viestit: 209
Liittynyt: 02.05.2007 15:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Markku Meilo kirjoitti:
Noinkohan tuo vastaisi jos joku kehuisi kolminaisuusoppia?
KOLMINAISUUS ON TOTUUS! Johanneksen evankeliumi kertoo Jeesuksen olevan Jumala, josta voidaan johtaa että myös Pyhä Henki on Jumala. Näin ollen kolminaisuus on todistettu.

Toimiikohan? :P
Usko ihmisestä aina pahinta mahdollista niin olet useimmiten oikeassa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Nightderanger kirjoitti:Toimiikohan? :P
Jäädään odottelemaan.

Hieman vakavammin ajatellen tuolla kolminaisuudella on kuitenkin mennen tullen enemmän raamatunjakeita 'turvanaan' kuin esimerkiksi vuodella 1914. Vaan kun on niitä kolminaisuutta vastaankin puhuvia jakeita ja näiden kahden ryhmän jakeilla uskovaiset sitten pommittavat toisiaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luku tarkastelun alla....

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

Meilolla ja muille.

Tässä on lainauksia Meilon kirjoituksesta.

EKAK's mietittävää:

"Olkoon Jumala totinen, 1948; Tämän jälkeen Vartiotorniseura ryhtyi suorasanaisesti peittelemään oppimenneisyyttään vuoden 1874 suhteen."

Vertaa:

"Vartiotorniseuran oma historiakirja osoittaa omalta osaltaan tämän saman asian: Lainaus: "Näihin jaksoihin liittyvät laskelmat johtivat päätelmään, että koko maan suurempi riemuvuosi oli alkanut kenties vuoden 1874 syksyllä, että Herra oli ilmeisesti palannut tuona vuonna ja oli näkymättömänä läsnä ja että "kaiken ennallistamisen ajat" olivat koittaneet (Apt. 3:19–21, KJ). (jv-FI sivut 631-632)"


TOKAK's mietittävää:

"Kansain määräajat" / "Pakanainajat" <=> parousia (Kristuksen Jeesuksen läsnäolo vallassaan.

Lainaus:
”Siksi 1800-luvulla eläneet Jehovan kansaan kuuluvat ymmärsivät oikein, että Kristuksen pa·rou·si´a olisi näkymätön.

He olivat myös oppineet ymmärtämään, että pakanain ajat päättyisivät vuoden 1914 syksyllä.

Hengellisen valistuksen lisääntyessä he ymmärsivät myöhemmin, että Jeesus Kristus kruunattiin taivaassa Valtakunnan kuninkaaksi tuona samana vuonna 1914.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1993 sivu 11)


SIIS:

Niin kauas taaksepäin kuin kesäkuun numerossaan 1880 (s. 6) viittasi aikakauslehti Vartiotorni (joka ilmestyi silloin vain englanniksi) pakanain ”seitsemän ajan” päättymiseen 1914.


”Vilpittömät Raamatun tutkijat ymmärsivät monta vuotta ennen 1914:ää, että pakanain ajat päättyvät tuona vuonna. (Olkoon Jumala totinen, 1948 sivu 195)


Ensimmäisestä ilmestymisvuodestaan lähtien tämä lehti on viitannut luotettavien Raamattuun perustuvien laskelmien perusteella vuoteen 1914 käänteentekevänä ajankohtana Raamatun ajanlaskussa.(Vartiotorni 1. heinäkuuta 1985 sivu 31)


Samoin eräs profetia sai Jumalan ohjauksesta 1800-luvun vilpittömät raamatuntutkijat odotuksen valtaan. Koska he yhdistivät Danielin 4:25:n ”seitsemän aikaa” ”pakanain aikoihin, (Vartiotorni 15. syyskuuta 1998 sivut 15-16)


"He tajusivat, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914.” (Vartiotorni 1. helmikuuta 1999 sivu 17)


"Jumalan hengen avulla he ymmärsivät, että ”kansakuntien määräajat” alkoivat, kun Jerusalem tuhoutui vuonna 607 eaa., ja että nuo ’ajat’ kestäisivät 2 520 vuotta. Tästä he päättelivät, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914" (Vartiotorni 1. helmikuuta 2004 sivu 19)


"He olivat oikeassa. Kansakuntien määräajat päättyivät vuonna 1914,"(Vartiotorni 1. maaliskuuta 2004 sivu 14)


SIIS:

Hengellisen valistuksen lisääntyessä he ymmärsivät myöhemmin, että Jeesus Kristus kruunattiin taivaassa Valtakunnan kuninkaaksi tuona samana vuonna 1914.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1993 sivu 11)

Ymmärtäisin, että "kansain määräajat"/"pakanain ajat" yhdistettiin myöhemmin parousiaan hengellisen valistuksen lisääntyessä. Oletan, että kun ymmärrettiin parousian liittyvän suoraan "pakanain aikojen"/"kansain määräaikojen" päättymiseen, alettiin niistä myöhemmin puhua samana kuin samasta tapahtumasta.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luku tarkastelun alla....

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:EKAK's mietittävää:
Tarkoitatko, että jos välillä puhuu totta, niin valehtelu kuittaantuu?
TOKAK's mietittävää:
Koita pysyä asiassa, nyt ei ole kyse Vt-seuran pakanainaika-huuhaasta, vaan Jeesuksen tulemuksesta, jollainen Vt-seuralla on ollut sekä vuodelle 1874 että vuodelle 1914 ja nyt ensimmäistä valehdellaan niin olemattomaksi kuin mahdollista. Eli oleellista on:

Kysymys: Saarnasiko Vartiotorniseura Jeesuksen 1914-mallista paluuta ennen vuotta 1914?

Vastaus: Ei saarnannut.

Kysymys: Onko Vartiotorniseura luonut kuluneen yli kuuden vuosikymmenen ajan mielikuvaa, jopa valehdellen, että Jeesuksen 1914-mallista paluuta on odotettu jo ennen vuotta 1914?

Vastaus: Kyllä on.

Keskity noihin, jos haluat jatkaa tästä aiheesta. Jos taas haluat keskustella 607+2520=1914 -harhasta, niin tuossa on aivan oma avaus sille.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luvun tarkastelua...

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

Näemme asiat hieman eri tavalla. Ehkä johtuu persoonallisuus eroistamme?

Noista lukuisista lainauksista, joita esitit kirjoituksessasi, ymmärsin, että ensi alkuunsa ymmärrettiin vuosi 1874 parousian alkamisvuodeksi, joka kuitenkin hengellisen edistymisen vuoksi myöhemmin ymmärrettiin alkaneen samana ajankohtana kuin "pakanain ajat"/kansain määräajat" päättyivät vuonna 1914. Ymmärsin lukuisista lainauksistasi myös sen, että jo vuonna 1880 ymmärrettiin "pakanain määräaikojen"/kansain määräaikojen" päättyvän vuonna 1914, mutta että parousiaa ei vielä tuolloin osattu yhdistää tuon saman vuoden samaan tapahtumaan, mutta sen sijaan ymmärrettiin , että parousia on ihmissilmille näkymätön.

Minä en näe tässä mitään peittelemisen aikomuksia, vaan sen. että kun ajankohtana, jolloin parousia ja "pakanain aikojen"/"kansain määräaikojen" päättyminen ymmärrettiin tapahtuneen samana vuonna, ja liittyvän kiinteästi toisiinsa, voitiin tuon ajan (ts. ajankohta jolloin asiayhteys ymmärrettiin) jälkeen puhua niistä ikäänkuin samana asiana.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua...

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Minä en näe tässä mitään peittelemisen aikomuksia,
Sitä en ihmettele, joten kysyn:

Saarnasiko Vartiotorniseura Jeesuksen 1914-mallista paluuta ennen vuotta 1914?

Kyllä/ei vastaus riittää ja jos kyllä, niin näyte em. materiaalista.

Esittääkö Vartiotorni 1. maaliskuuta 2004 sivulla 14, että ennen vuotta 1914 laskettiin Jeesuksen ilmaantuvan vuonna 1914:

”Nämä kymmenen neitsyttä tuovat mieleemme tilanteen, jossa voidellut kristityt olivat ennen vuotta 1914. He olivat laskeneet, että sulhanen, Jeesus Kristus, ilmaantuisi aivan pian. Siksi he ’lähtivät’ häntä vastaan saarnaten rohkeasti, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914 (Luukas 21:24). He olivat oikeassa. Kansakuntien määräajat päättyivät vuonna 1914, ja Jumalan valtakunta alkoi toimia Kristuksen Jeesuksen alaisuudessa. Se tapahtui kuitenkin näkymättömissä taivaissa.” (Vartiotorni 1. maaliskuuta 2004 sivu 14)

Kyllä ei vastaus kertoo kaiken.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua...

Viesti Kirjoittaja Tony »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Noista lukuisista lainauksista, joita esitit kirjoituksessasi, ymmärsin, että ensi alkuunsa ymmärrettiin vuosi 1874 parousian alkamisvuodeksi, joka kuitenkin hengellisen edistymisen vuoksi myöhemmin ymmärrettiin alkaneen samana ajankohtana kuin "pakanain ajat"/kansain määräajat" päättyivät vuonna 1914. .
Näin se KD toimii. Saa ihmisen vääntämään räikeämmätkin epäkohdat esimerkiksi juuri "hengelliseksi edistymiseksi".

Sinunkin on hyvä tietää, että tuo mainitsemasi "hengellinen edistyminen" tässä kohtaa on seuran taholta myönnetty vääräksi profetiaksi Skotlannissa oikeudenkäynnissä vuonna 1954. Jäsenille kerrotaan "hengellisestä edistymisestä" ja oikeudessa tuon myönnettiin olevan väärä profetia. Herättääkö ajatuksia?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua...

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:
Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Noista lukuisista lainauksista, joita esitit kirjoituksessasi, ymmärsin, että ensi alkuunsa ymmärrettiin vuosi 1874 parousian alkamisvuodeksi, joka kuitenkin hengellisen edistymisen vuoksi myöhemmin ymmärrettiin alkaneen samana ajankohtana kuin "pakanain ajat"/kansain määräajat" päättyivät vuonna 1914. .
Näin se KD toimii. Saa ihmisen vääntämään räikeämmätkin epäkohdat esimerkiksi juuri "hengelliseksi edistymiseksi".
Hengelliseksi edistymiseksi tuota ei itselleen rehellinen ihminen kykene nauramatta nimittämään. Russell muutti Raamatun sisältöä sadalla vuodella ja väärensi pyramidin mittaa, jotta pääsi hehkuttamaan (second) adventistien vuodella 1874. Näkymätön parousia oli älykäs veto kun odotettua näkyvää ei tullut, näkymättömään riittää jäsenistön usko, muuta ei tarvitakaan.

Eihän koko homma ollut muutenkaan niin vuoden päälle kun jokainen ajanlaskumme alun ylittänyt laskelma oli vuodella pielessä aina vuoteen 1943, mutta siitä huolimatta kaikki laitettiin pyörimään vuoden 1914 ympärillä, vaikka alkuperäinen opetus oli aivan päin vastainen. Vuoteen 1914 päättyi 1799 alkanut lopun aika 1874 alkanut Harmagedon ja 1878 alkanut 'sukupolvi'. Harma siirrettiin vuoteen 1975, lopun aika ja sukupolvi alkamaan uudestaan vuodesta 1914, eihän ison sodan alkua kannata jättää markkinointivalttina käyttämättä, vaikka aina kun oli viitattu vuoteen 1914, esitettiin laskelmia, jotka todellisuudessa viittasivat vuoteen 1915. Lopulta 'hengellinen edistyminen' sai vallan ja Jerusalemin tuhon ajankohtaa siirrettiin vuodella taaksepäin, jotta ei vaan menetetä vuosilukua, jolla ei muutenkaan ole pienintäkään perustetta Raamatussa. Samassa tilanteessa korjattiin vähin äänin Russelin 'hengellinen edistysaskel', jossa hän peukaloi Raamatun sisältöä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:Hieman vakavammin ajatellen tuolla kolminaisuudella on kuitenkin mennen tullen enemmän raamatunjakeita 'turvanaan' kuin esimerkiksi vuodella 1914. Vaan kun on niitä kolminaisuutta vastaankin puhuvia jakeita ja näiden kahden ryhmän jakeilla uskovaiset sitten pommittavat toisiaan.
Jos katsomme kreikan (koinee) kielioppia henki on persoonamuodoltaan neutri. Kuitenkin lähestulkoon aina, kun puhutaan Pyhästä Hengestä, alkuteksti - käyttipä sitten KIT:iä, Novumia, The Greek New Testament'ia (GNT), tai mitä tahansa muuta, tämä Henki esiintyy lähes aina maskuliinimuodossa. Tämä ei voi olla tietämättömyydestä aiheutunut virhe eri kopioitsijoiden kesken. Lisäksi myös suullinen perimätieto tulee ottaa huomioon.

Toiseksi israelilaisten uskontunnustuksessa "Adonai, Elohenu, Adonai ahad" (Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi), 5.Ms 6:4, on kiintoisaa se, että vain Jumalasta käytettyä herrottelumuoto "Adonai" on yksikössä, mutta "Elohenu" (Jumalamme), on monikossa. Tämähän taas ei suomenkielelle taivu yksiselitteisesti, mutta hepreankielelle kylläkin.

Edit: poistettu havaitut kielioppivirheet
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 28.03.2008 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luvun tarkastelua...

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

>>Siksi he ’lähtivät’ häntä vastaan saarnaten rohkeasti, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914 (Luukas 21:24). He olivat oikeassa. Kansakuntien määräajat päättyivät vuonna 1914,>>



SIIS:
he ’lähtivät’ häntä vastaan saarnaten rohkeasti, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914.




>>Saarnasiko Vartiotorniseura Jeesuksen 1914-mallista paluuta ennen vuotta 1914?>>

Minulla ei ole nyt käytössä VT-julkaisuja, joista voisin tarkistella asioita, myös asiayhteyksineen, joten annan vastineeni lainauksiesi pohjalta. Tuohon en osaa sanoa suoralta kädeltä, en ainakaan ulkomuistista, kirjoituksia tarkistamatta.
Vastaa Viestiin