Luukkaan 15. luvun tarkastelua

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua...

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:>>Siksi he ’lähtivät’ häntä vastaan saarnaten rohkeasti, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914 (Luukas 21:24). He olivat oikeassa. Kansakuntien määräajat päättyivät vuonna 1914,>>
Mikä ihmeen vimma sinulla on paloitella kysymykseni? Siis tämä:
Esittääkö Vartiotorni 1. maaliskuuta 2004 sivulla 14, että ennen vuotta 1914 laskettiin Jeesuksen ilmaantuvan vuonna 1914: ”Nämä kymmenen neitsyttä tuovat mieleemme tilanteen, jossa voidellut kristityt olivat ennen vuotta 1914. He olivat laskeneet, että sulhanen, Jeesus Kristus, ilmaantuisi aivan pian. Siksi he ’lähtivät’ häntä vastaan saarnaten rohkeasti, että ’kansakuntien määräajat’ päättyisivät vuonna 1914 (Luukas 21:24). He olivat oikeassa. Kansakuntien määräajat päättyivät vuonna 1914, ja Jumalan valtakunta alkoi toimia Kristuksen Jeesuksen alaisuudessa. Se tapahtui kuitenkin näkymättömissä taivaissa.” (Vartiotorni 1. maaliskuuta 2004 sivu 14)


Pidätkö todella entisiä jehovantodistajia jotenkin tyhminä? Yritätkö vakavissasi esittää, että tuo lainaus ei esitä, että ennen vuotta 1914 olisi laskettu, että vuonna 1914 Jumalan valtakunta alkaa toimia Jeesuksen alaisuudessa? (Ei tuossa ole kuin kaksi mahdollisuutta; esittää/ei esitä)

Esität sinnikkäästi tuolla aiemmin:
Minä en näe tässä mitään peittelemisen aikomuksia, vaan sen. että kun ajankohtana, jolloin parousia ja "pakanain aikojen"/"kansain määräaikojen" päättyminen ymmärrettiin tapahtuneen samana vuonna, ja liittyvän kiinteästi toisiinsa, voitiin tuon ajan (ts. ajankohta jolloin asiayhteys ymmärrettiin) jälkeen puhua niistä ikäänkuin samana asiana.
Toki saat henkilökohtaisesti olla mitä mieltä haluat, sillä ei näissä kisoissa ole merkitystä, koska nyt on kysymys Vt-seurasta ja sen valehtelusta. Jos taas väität tuon olevan Vt-seuran kanta, niin näyttötaakka on täysin sinulla, ainakin minulle täysin tuntematon ajatus.

En toki ajattele, että Vt-seurakin ei voisi olla yhtä epälooginen; Jeesuksen paluu ja pakanain aikojen päättyminen vaan olivat ajallisesti erikseen vielä pitkään vuoden 1914 jälkeenkin ja nyt on kyse vuotta 1914 edeltäneestä ajasta.

Ja toinen kysymys:

Saarnasiko Vartiotorniseura Jeesuksen 1914-mallista paluuta ennen vuotta 1914?

Esittämäni näyttö puhuu puolestaan, 1914-mallinen paluu tuli Rutherfordin teksteihin tyhjästä, siis ilman mitään perustetta, mutta aikaisintaan 1920-luvulla, 1874-mallinen paluu esiintyy vielä joissain julkaisuissa 1930-luvulla, Creation-kirjassa vielä vuoden 1939 painoksessa. (Tämä muuten on aivan peruskamaa jokaiselle, joka on hiemankin paneutunut Vt-seuran oppihistoriaan.)
“Furthermore, in 1925, for the first time, it was seen and understood that the Kingdom was actually born in 1914, that it was a fact. No longer was it a matter of proclaiming the time had come for the Kingdom, that the day was here for Satan’s world to end, but the Kingdom had come and was ruling from heaven, and already a war in heaven had been fought. The Watchtower for March 1, 1925, published this information.” (w51 July 15 p. 435)
Tämän löydät englanninkieliseltä CD:ltä, kuten tämänkin, joka osoittaa seuran epärehellisyyden:
"As for the time of Christ’s second presence, Daniel’s prophecy is again the one that gives the chronology for it. (Dan. 4:16) It was figured out as pointing to A.D. 1914, and The Watchtower called notice to the significance of 1914 in the year 1879." (w52 Nov. 1, p. 658)
Kuten tämäkin CD:ltä löytyvä helmi:
“For decades before A.D. 1914 Jehovah’s witnesses had been preaching the full establishment of God’s kingdom by Christ at the end of the ‘appointed times of the nations’ in that year.” (w53 Sept. 15 p. 561)
Minulla ei ole nyt käytössä VT-julkaisuja, joista voisin tarkistella asioita, myös asiayhteyksineen, joten annan vastineeni lainauksiesi pohjalta. Tuohon en osaa sanoa suoralta kädeltä, en ainakaan ulkomuistista, kirjoituksia tarkistamatta.
Älä pidä minua tyhmänä siksi, että olen entinen jehovantodistaja. Minulla miltei kaikki (ellei kaikki) kirjat, joihin viittaan, joko pdf:inä tai OCR-skanneina. Koska Vt-seuran oma materiaali on tehokkain näyttö Vt-seuran valehtelusta, olisi melkoisen typerää lähteä valheellisin keinoin esittämään Vartiotorniseuraa valehtelijaksi. Voit halutessasi laittaa ykstyisviestiin osoitteen ja kysyä näytettä mitä tahansa lainaamistani kirjoista.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luvun tarkastelua... vai mitä piti tarkastella?

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

Kirjoitukset puhukoot puolestaan:

"Vuonna 1877 Barbour ja Russell julkaisivat - - kirjassa esitettiin tietoja ennallistamisesta yhdessä Raamatun aikaennustusten kanssa. Siinä selitettiin näkemystä, jonka mukaan Jeesuksen Kristuksen näkymätön läsnäolo ja 40-vuotiskausi, joka alkoi kolme ja puoli vuotta kestäneellä elonkorjuulla, alkoivat syksyllä vuonna 1874. - - tarkasti tässä kirjassa viitattiin pakanain aikojen eli ”kansain määräaikojen” loppuun. (Luuk. 21:24) Siinä osoitettiin (sivuilla 83 ja 189), että tämä 2520 vuoden ajanjakso, jonka aikana pakanakansat eli ei-juutalaiset kansat saisivat hallita maata Jumalan valtakunnan asiaan puuttumatta, alkoi silloin kun babylonialaiset kukistivat Juudan valtakunnan 600-luvun lopulla eaa. ja tulisi päättymään vuonna 1914".

C. T. Russell kirjoitti kuitenkin vielä aikaisemmin kirjoituksen nimeltä "Pakanain ajat – milloin ne päättyvät?" Se julkaistiin lehden nimeltä Bible Examiner (Raamatun Tutkija) lokakuun numerossa vuonna 1876, ja siinä Russell sanoi: "Seitsemän aikaa päättyy vuonna 1914." Hän oli yhdistänyt aivan oikein pakanain ajat Danielin kirjassa mainittuihin "seitsemään aikaan". (Dan. 4:13, 20, 22, 29) Aivan näiden laskelmien mukaisesti vuosi 1914 merkitsi noiden aikojen loppua ja Jumalan valtakunnan syntymää taivaassa Kristuksen Jeesuksen ollessa sen kuninkaana. Ajattelehan sitä! Jehova soi kansalleen tuon tiedon lähes 40 vuotta ennen noiden aikojen päättymistä.

Kaikki meni hyvin jonkin aikaa. Sitten tuli vuoden 1878 kevät. Barbour odotti, että maan päällä elävät pyhät temmattaisiin silloin ruumiillisina pois ja että he olisivat aina Herran kanssa taivaassa. Mutta niin ei tapahtunut." (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)


SIIS:
"Vuosia Jumalan kansa oli viitannut eteenpäin vuoteen 1914 vuotena, joka merkitsi pakanain aikojen loppua. Heidän odotteensa eivät tuottaneet pettymystä. 28. päivänä heinäkuuta 1914 syttyi ensimmäinen maailmansota ja kun lähestyttiin lokakuun 1. päivää, yhä useammat kansat ja valtakunnat liittyivät sotaan. Kuten Jehovan kristityt todistajat tietävät Raamatun tutkimisensa perusteella, pakanain maailmanhallinnon keskeytymätön valta päättyi vuonna 1914 Jumalan taivaallisen valtakunnan syntymiseen, jonka kuningas on Jeesus Kristus. (Ilm. 12:1–5) Vuoden 1914 suhteen oli kuitenkin myös muita odotteita. - - erittäin mielenkiintoista aikaa, koska muutamat meistä uskoivat tosissaan menevänsä taivaaseen tuon lokakuun ensimmäisellä viikolla." (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)


SIIS:
"Jo silloin kun ratkaiseva vuosi 1914 alkoi, Russell kirjoitti Vartio-Tornissa (engl. 1.1.; suom. 1.2.1914):”Me emme voi lukea aikaa koskevia raamatunkohtia samalla eittämättömällä varmuudella kuin oppia koskevat osat Raamatusta; sillä aika ei ole niin määrätysti [täsmällisesti] esitetty Raamatusta kuin perusopit ovat. Me vaellamme edelleen uskossa emmekä näkemisessä. Emme ole kumminkaan ilman uskoa ja epäileviä, vaan täynnä uskoa ja odotusta. Jos myöhemmin osoittautuisi, että Seurakunta ei ole kirkastettu lokakuuhun mennessä 1914, niin koetamme tuntea itsemme tyytyväisiksi, oli sitten Herran tahto mikä tahansa.”
Monet raamatuntutkijoista odottivat siis paljon vuodelta 1914. Kuitenkin he olivat saaneet järkeviä neuvoja myös Vartiotornin palstoilla. Varmasti jotkut kristityt odottivat ’menevänsä kotiin’ taivaaseen tuon vuoden syksyllä." (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)


SIIS:

"Julkisen lehdistön tyypillinen asenteenilmaus ilmestyi sen ajan johtavassa newyorkilaisessa sanomalehdessä The World. Tämän lehden sunnuntailiitteessä elokuun 30. päivältä 1914 oli kirjoitus ”Kaikkien valtakuntien loppu vuonna 1914”, jossa sanottiin mm.:”Kauhistava sodan puhkeaminen Euroopassa on täyttänyt epätavallisen ennustuksen. ’Kansainväliset Raamatuntutkijat’, jotka parhaiten tunnetaan ”millenisteinä”, ovat julistaneet maailmalle neljännesvuosisadan ajan saarnaajien ja painotuotteiden välityksellä, että Raamatussa ennustettu vihan päivä oli tuleva vuonna 1914. ’Tarkatkaa vuotta 1914!’ on ollut niiden satojen matkustavien evankelistojen huuto, jotka ovat tämän oudon uskon edustajina kulkeneet kautta maan julistaen oppia, että ’Jumalan valtakunta on tullut lähelle’. . . - - pastori Russell kirjoitti vuonna 1889, ’pidämme epäämättömänä tosiasiana, että tämän maailman valtakuntien lopullinen loppu ja Jumalan valtakunnan täydellinen perustaminen tapahtuu vuoden 1914 loppuun tultaessa.’ - - On totta, että raamatuntutkijoita ei ”otettu kotiin” taivaaseen lokakuussa 1914, mutta 2520 vuotta kestäneet pakanain ajat päättyivät silloin." (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.

Yksinkertaisesti: antaako VT-seura nykyään julkaisuissaan ymmärtää että se jo 1800-luvun puolella ennusti Jeesuksen paluuta vuodelle 1914? Ei ainoastaan anna ymmärtää vaan jopa suoraan sanoo niin. Tämä on tarkoituksellista vääristelyä VT-seuran taholta.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua... vai mitä piti tarkaste

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Kirjoitukset puhukoot puolestaan:
Itse asiassa olet jo riittävästi kiertänyt aihetta, osoittaen näin ettet kykene olemaan rehellinen edes itsellesi, vaan vastailet toistuvasti pakanain ajoilla, vaikka kyse on ennen vuotta 1914 saarnatuksi väitetystä 1914-mallisesta paluusta.
... vai mitä piti tarkastella?
Viime vaiheessa Vartiotorniseuran yli 60-vuotista kestovalehtelua siitä, koska vuoden 1914-paluuta todellisuudessa on opetettu.

Minä kysyin syytä, miksi palata valehtelevan Vartiotorniseuran yhteyteen ja sinä esitit, että et ole havainnut valheellisuutta. Kun kerran et halua olla itsellesi rehellinen, et myöskään näe Vartiotorniseuran mädännäisyyttä ja valheellisuutta.

Sinänsä ilo on puolellani, koska niin harva jehovantodistaja edes yrittää puolustautua tässä valehteluasiassa. Jokainen tällainen 'debatti' osoittaa jehovantodistajuuden arjen, joka eroaa kovin paljon juhlapuheista. Jehovantodistajat ovat erittäin tietämättömiä Vt-seuran menneisyydestä ja syy on siinä, että he eivät tarkista mitä roskaa seura heille itse asiassa syöttää.
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 28.03.2008 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luvun tarkastelua? "lyhennetty vertio&quo

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

Tässä on pantu pääkohdat erottumaan. Kertaus on opintojen äiti :)

"Vuonna 1877 Barbour ja Russell julkaisivat - - jonka aikana pakanakansat eli ei-juutalaiset kansat saisivat hallita maata Jumalan valtakunnan asiaan puuttumatta - - tulisi päättymään vuonna 1914." (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)


C. T. Russell kirjoitti Bible Examiner (Raamatun Tutkija) lokakuun numerossa vuonna 1876 "Seitsemän aikaa päättyy vuonna 1914." - - oli yhdistänyt aivan oikein pakanain ajat Danielin kirjassa mainittuihin "seitsemään aikaan" - - näiden laskelmien mukaisesti vuosi 1914 merkitsi noiden aikojen loppua ja Jumalan valtakunnan syntymää taivaassa Kristuksen Jeesuksen ollessa sen kuninkaana." (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)


"Vuosia Jumalan kansa oli viitannut eteenpäin vuoteen 1914 vuotena, joka merkitsi pakanain aikojen loppua. - - Vuoden 1914 suhteen oli kuitenkin myös muita odotteita. - - erittäin mielenkiintoista aikaa, koska muutamat meistä uskoivat tosissaan menevänsä taivaaseen tuon lokakuun ensimmäisellä viikolla." (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)


"Jo silloin kun ratkaiseva vuosi 1914 alkoi, Russell kirjoitti Vartio-Tornissa (engl. 1.1.; suom. 1.2.1914):" - - Jos myöhemmin osoittautuisi, että Seurakunta ei ole kirkastettu lokakuuhun mennessä 1914, niin - - ." (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)


"newyorkilaisessa sanomalehdessä The World - - elokuun 30. päivältä 1914 oli kirjoitus: " - - 'Kansainväliset Raamatuntutkijat', jotka parhaiten tunnetaan "millenisteinä", ovat julistaneet maailmalle neljännesvuosisadan ajan saarnaajien ja painotuotteiden välityksellä, että Raamatussa ennustettu vihan päivä oli tuleva vuonna 1914. 'Tarkatkaa vuotta 1914!' on ollut niiden satojen matkustavien evankelistojen huuto, jotka ovat tämän oudon uskon edustajina kulkeneet kautta maan julistaen oppia, että 'Jumalan valtakunta on tullut lähelle'. . . - - pastori Russell kirjoitti vuonna 1889, 'pidämme epäämättömänä tosiasiana, että tämän maailman valtakuntien lopullinen loppu ja Jumalan valtakunnan täydellinen perustaminen tapahtuu vuoden 1914 loppuun tultaessa.' - - " (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua? "lyhennetty vertio

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Tässä on pantu pääkohdat erottumaan. Kertaus on opintojen äiti :)
Turhaan suollat lisää Vt-seuran vanhaa guanoa, kun et ole valmis vastaamaan aikaisempaankaan. Lainaamissasi teksteissä on samaa valheellisuutta, mutta niiden valheellisuuksien käsittelyyn ei kanssasi ole syytä. Halusi ja kykysi käsitellä Vartiotorniseuran menneisyyttä ei ole oikein terävimmillään.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luvun tarkastelua, .. vai mitä se oli?

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

>>"newyorkilaisessa sanomalehdessä The World - - elokuun 30. päivältä 1914 oli kirjoitus: " - - 'Kansainväliset Raamatuntutkijat', jotka parhaiten tunnetaan "millenisteinä", ovat julistaneet maailmalle neljännesvuosisadan ajan saarnaajien ja painotuotteiden välityksellä, että Raamatussa ennustettu vihan päivä oli tuleva vuonna 1914. 'Tarkatkaa vuotta 1914!' on ollut niiden satojen matkustavien evankelistojen huuto, jotka ovat tämän oudon uskon edustajina kulkeneet kautta maan julistaen oppia, että 'Jumalan valtakunta on tullut lähelle'. . . - - pastori Russell kirjoitti vuonna 1889, 'pidämme epäämättömänä tosiasiana, että tämän maailman valtakuntien lopullinen loppu ja Jumalan valtakunnan täydellinen perustaminen tapahtuu vuoden 1914 loppuun tultaessa.' - - " (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)<<

Eikö tuo yllä mainittu sanomalehti ole puolueeton arvioija tässä asiassa?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua, .. vai mitä se oli?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Eikö tuo yllä mainittu sanomalehti ole puolueeton arvioija tässä asiassa?
Lehden puolueettomuudella tai asiantuntemuksen puutteella ei tässä ole mitään merkitystä, koska siinä ei ole kyse Jeesuksen 1914-paluusta. Sinun kannattaisi ensin ottaa selvää mitä Vartiotorniseura todella opetti 1800-luvulla vuodesta 1914. Se todellisuus selviää ainoastaan vanhasta alkuperäisestä kirjallisuudesta, Vt-seura kun valehtelee menneestä oppihistoriastaan kaiken aikaa, tässä 1914-aiheessa oikein urakalla ja laskuun.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua, .. vai mitä se oli?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Markku Meilo kirjoitti: siinä ei ole kyse Jeesuksen 1914-paluusta
Koska taas näyttää olevan liikkeellä sinnikäs henkilö, joka levittää Vartiotorniseuran härskiä vedätystä omasta historiastaan, niin kaivoin esiin Russelin tekstin, jotta ei jää epäselväksi mitä Russell tarkoitti nimenomaan näillä lainatuilla sanoilla: 'Jumalan valtakunnan täydellinen perustaminen tapahtuu vuoden 1914 loppuun tultaessa.' Kyseessä ei ole pieninkään viittaus Jeesuksen paluuseen vuonna 1914:
"In this chapter we present the Bible evidence proving that the full end of the times of the gentiles, i.e., the full end of their lease of dominion, will be reached in A.D. 1914; and that the date will be the farthest limit of the rule of imperfect men. And be it observed, that if this is shown to be a fact firmly established by the Scriptures, it will prove; Firstly, that at that date the Kingdom of God, for which our Lord taught us to pray, saying, Thy Kingdom come, will obtain full, universal control, and that it will then be set up, or firmly established, in the earth, on the ruins of present institutions.. It will prove that he whose right it is to thus take the dominion, will then be present as earth's new Ruler; and not only so, but it will prove that he will be present for a considerable period before that date .. It will prove that some time before the end of A.D. 1914 the last member of the divinely recognized church of Christ, the 'royal priesthood' 'the body of Christ,' will be glorified with the Head .. It will prove that from that time forward Jerusalem shall no longer be trodden down of the Gentiles, but shall arise from the dust of divine disfavor, to honor .. It will prove that by that date, or sooner, .. the full number from among the Gentiles, who are to be members of the body or bride of Christ, would be fully selected .. It will prove that the great 'time of trouble such as never was since there was a nation,' will reach its final culmination, and end, at that date .. The condition of things spoken of in symbolic language as raging waves of the sea, melting earth, falling mountains, and burning heavens, will then have passed away .. It will prove that before that date, God's kingdom, organized in power, will be in the earth, and will have smitten and crushed the Gentile image .." (TIAH 1889 p. 76-78)
Ja mitä Russell kirjoitti samassa kirjassa Jeesuksen paluun ajankohdasta:
The next chapter will present Bible evidence that 1874 A.D. was the exact date of the beginning of the "Times of Restitution," and hence of our Lord's return. (TIAH 1889 p. 170-171)

Just so it has been in this harvest: Our Lord's presence as Bridegroom and Reaper was recognized during the first three and a half years, from A.D. 1874 to A.D. 1878. (TIAH 1889 p. 239)
Lainattu vuoden 1889 teksti ei siis vähimmässäkään määrin liity Jeesuksen paluuseen vuonna 1914. Olisiko asiantuntijamme jo vihdoin aika ottaa lukea Russelin Raamatuntutkielmat eikä käyttää aikaansa Vartiotorniseuran vääristellyn historian levittämiseen?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Avoimien ovien ystävä

Mikä on sinun suhteesi totuuteen, "totuuteen" ja teokraattiseen sodankäyntiin ?

Minkä verran sinä uskot olevasi tietoinen siitä, mikä pomosi mielestä on totuutta ? ja minkä verran uskot sinun olevan nöyrtyminen siihen, että et ole totuuden arvoinen, ja siten teokraattisen soturimiehen arvion mukaan sinua tarttee vain manipuloida muuten lahkotarpeelliseen käytökseen, sitten kun olet iso saat kyllä tietää enemmän jos ymmärrät, taikka ymmärrät että Jehova sitten joskus kertoo mieltäsi askarruttavat vartiotorniseuran kirjoitusten syyt ja merkitykset ?
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luvun tarkastelua ... vai mitä se oli?

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

En nyt oikein ymmärrä, miksi tikusta tällaista asiaa? Pahansuopaisuudessako tarkoituksenhakuisesti on odotteena kiinnittää lukijan huomio epäolennaiseen, Kristuksen opetuksen sijaan?

Löysin joitakin asiaan, mutta ei aloitukseen, liittyviä kirjoituksia, joista lainauksia alla.


LAINAUS ALKAA:
"- - vuonna (1877) Russell julkaisi yhdessä - - Nelson H. Barbourin kanssa englanninkielisen kirjan nimeltä "Kolme maailmaa ja tämän maailman elonkorjuu". Tässä kirjassa esitettiin, että pakanain aikojen päättymistä vuonna 1914 edeltäisi 40 vuoden* ajanjakso, jonka ilmaisi vuonna 1874 alkanut kolme ja puoli vuotta kestävä elonkorjuun avaus.
Tämän elonkorjuun ymmärrettiin olevan Herran Jeesuksen Kristuksen näkymättömässä ohjauksessa hänen läsnäolonsa eli parusiansa alettua vuonna 1874.

Ymmärrettyään asiat tällä tavalla "puhtaan neitsyen" luokka alkoi lähteä taivaallista Ylkää vastaan vuonna 1874, koska siihen kuuluvat uskoivat hänen saapuneen tuona vuonna ja olevan siitä pitäen näkymättömänä läsnä. Heistä tuntui, että he elivät jo Yljän näkymättömässä läsnäolossa.

Tämän tähden kun Charles T. Russell alkoi julkaista omaa uskonnollista lehteään heinäkuussa vuonna 1879, hän julkaisi sitä nimellä "Zion’s Watch Tower and Herald of Christ’s Presence" ("Siionin Vartiotorni ja Kristuksen läsnäolon airut"). Hän oli jo perehtynyt Wilsonin raamatunkäännökseen The Emphatic Diaglott, joka käänsi kreikan kielen sanan parousía "läsnäoloksi" eikä "tulemukseksi" Matt. 24:3:ssa ja muissa kohdissa. Uusi lehti julisti airuena, että Kristuksen näkymätön läsnäolo oli alkanut vuonna 1874. Tämän läsnäolon oli määrä jatkua vuonna 1914 tapahtuvaan pakanain aikojen päättymiseen asti, jolloin pakanakansat tuhottaisiin ja "puhtaan neitsyen" luokan jäännös kirkastettaisiin ylkänsä kanssa taivaassa kuoleman ja henkielämään saadun ylösnousemuksen välityksellä. Siten viiden viisaan neitsyen kuvaama luokka menisi ovesta sisään häihin." (Jumalan tuhavuotinen valtakunta on tullut lähelle, 1974) LAINAUS PÄÄTTYY.


JA SITTEN...


LAINAUS ALKAA:
"Vuoteen 1889 mennessä Jehovan voidellut, 1800-luvulla eläneet valon kantajat, olivat jo saaneet tarkistetun näkemyksen Kristuksen paluusta. Raamatun tutkielmien 2. osan sivuilla 165–168 Vartiotorni-seuran ensimmäinen presidentti Charles T. Russell kirjoitti: "Parusia merkitsee – – läsnäoloa eikä ole koskaan käännettävä tulemisella (saapuminen, tuleminen) niinkuin tavallisessa englantilaisessa käännöksessä – – 'Wilsonin Emphatic Diaglottissa', joka on erittäin arvokas Uuden testamentin käännös, käännetään sana parusia oikein sanalla läsnäolo – – ei tulevana, matkalla olevana, vaan läsnäolevana, saapumisen jälestä – – [Jeesus] sanoo: 'Niinkuin oli Nooan päivänä, niin on Ihmisen Pojan parusiassa [LÄSNÄOLOSSA] oleva.' Huomaa, ettei vertaus koske Nooan tulemista ja Herramme tulemista – – Tässä siis asetetaan vastakkain aika, jolloin Nooa oli läsnä kansan seassa ennen vedenpaisumista, ja aika, jolloin Kristus on läsnä maailmassa, toisessa tulemisessa, ennen tulta – suuria vaikeuksia Herran [Jehovan] päivänä, joilla tämä aika päättyy." (Matteus 24:37.)
3 Siksi 1800-luvulla eläneet Jehovan kansaan kuuluvat ymmärsivät oikein, että Kristuksen pa·rou·si´a olisi näkymätön. He olivat myös oppineet ymmärtämään, että pakanain ajat päättyisivät vuoden 1914 syksyllä.

Hengellisen valistuksen lisääntyessä he ymmärsivät myöhemmin, että Jeesus Kristus kruunattiin taivaassa Valtakunnan kuninkaaksi tuona samana vuonna 1914. (Sananlaskut 4:18; Daniel 7:13, 14; Luukas 21:24; Ilmestys 11:15.)" (Vartiotorni 1. toukokuuta 1993) LAINAUS PÄÄTTYY.


Siis tuohon ensimmäiseen lainaukseen, pääkohta, johon viittaan. Asia ymmärrettiin, tämän lainauksen mukaan, silloin näin:

...julisti airuena, että Kristuksen näkymätön läsnäolo oli alkanut vuonna 1874. Tämän läsnäolon oli määrä jatkua [40 vuotta*] vuonna 1914 tapahtuvaan pakanain aikojen päättymiseen asti, jolloin pakanakansat tuhottaisiin ja "puhtaan neitsyen" luokan jäännös kirkastettaisiin ylkänsä kanssa taivaassa kuoleman ja henkielämään saadun ylösnousemuksen välityksellä. Siten viiden viisaan neitsyen kuvaama luokka menisi ovesta sisään häihin.
Aloittaja: ex-hellari

Luukkaan 15. luvun tarkastelua... vai missä se oli?

Viesti Kirjoittaja Aloittaja: ex-hellari »

Tuntuu hieman oudolta se, että riipumaton sanomalehti on julkaissut reportaasinsa toisin kuin mitä yrität todistelullasi kertoa. Olisiko kuitenkin niin, että on julistettu ja opetetettu sellaistakin, josta emme löydä dokumentointia?

Tässä alla vielä lainaus sanomalehdestä.

>>"newyorkilaisessa sanomalehdessä The World - - elokuun 30. päivältä 1914 oli kirjoitus: " - - 'Kansainväliset Raamatuntutkijat', jotka parhaiten tunnetaan "millenisteinä", ovat julistaneet maailmalle neljännesvuosisadan ajan saarnaajien ja painotuotteiden välityksellä, että Raamatussa ennustettu vihan päivä oli tuleva vuonna 1914. 'Tarkatkaa vuotta 1914!' on ollut niiden satojen matkustavien evankelistojen huuto, jotka ovat tämän oudon uskon edustajina kulkeneet kautta maan julistaen oppia, että 'Jumalan valtakunta on tullut lähelle'. . . - - pastori Russell kirjoitti vuonna 1889, 'pidämme epäämättömänä tosiasiana, että tämän maailman valtakuntien lopullinen loppu ja Jumalan valtakunnan täydellinen perustaminen tapahtuu vuoden 1914 loppuun tultaessa.' - - " (Jehovan todistajien vuosikirja 1980)<<

Onko sinulle jostain syntynyt sellainen mielikuva, että raamatuntutkijat eivät osanneetkaan yhdistää Kristuksen Jumalalta saamaa valtaa Jumalan valtakuntaan? Otaksun, että arvelet jotenkin tuolla tavoin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua ... vai mitä se oli?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:En nyt oikein ymmärrä, miksi tikusta tällaista asiaa? Pahansuopaisuudessako tarkoituksenhakuisesti on odotteena kiinnittää lukijan huomio epäolennaiseen, Kristuksen opetuksen sijaan?
On typerää vetää Kristusta keskusteluun, jossa käsitellään Vartiotorniseuran valheellisuutta. Ymmärrän tilanteesi ja on täysin odotettua, että venkoilet kykysi mukaisesti.

Olet mennyt Vt-seuran halpaan, josta sinut voisi pelastaa ainoastaan Vt-seuran materiaali ennen vuotta 1914, jossa odotettaisiin Jeesuksen palaavan vuonna 1914. Kuten jo kerran totesin, tämä on niin läpikotaisin koluttu aihe, että etsimäsi näytteen löytäjä hakkaisi koko asiantuntevan xjt-yhteisön ällikällä, joten jatka ihmeessä tutkimuksiasi.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Luukkaan 15. luvun tarkastelua... vai missä se oli?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aloittaja: ex-hellari kirjoitti:Onko sinulle jostain syntynyt sellainen mielikuva, että raamatuntutkijat eivät osanneetkaan yhdistää Kristuksen Jumalalta saamaa valtaa Jumalan valtakuntaan?
Metkaa, että kykenet kyselemään, vaikka et itse vastaa kysymyksiin. No se siitä.

Raamatuntutkijat väittivät Kristuksen palanneen maanpiirin läheisyyteen vuonna 1874, mutta kunkuksi Jeesus kruunattiin vasta 1878 ja tällöin Jeesuksella oli aikaa järjestellä työpöytäänsä vuoteen 1914, jolloin kaiken tuli olla kunnossa, koska Jumalan valtakunta oli silloin voimassaan, kuten itse lainauksellasi esitit. Kyllä Jumalalta saatu valta oli aivan selvä, esittämäsi seliseliselitys on ennen kuulumaton, eikä näin ollen liity palstan aiheeseen. Käsittelemme täällä jehovantodistajuutta ja Vartiotorniseuraa, emme muuta.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Lyhyt eksegeesi Lk.15:11-32

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Luukkaan viidestoista luku, jakeet 11-32

Käytetyt lähteet:
Kirkkoraamattu 33/38
Luther M: Das Neue Testament, Göln 1867
Nikolainen: Luukkaan evankeliumi, SUTS III, Hämeenlinna 1970
Nikolainen: Luukkaan evankeliumi, AUT, Hämeenlinna 1984
Schweitzer Eduard: Luukkaan evankeliumi, Das Neue Testament Deutsch (DNT), Juva 1992
Novum 1: Vantaa 1980
Novum 5: Vantaa 1984
Greek New Testament (GNT), Third edition, 1975
Gyllenberg: Uuden Testamentin Johdanto-oppi, Helsinki 1969
Nikolainen: Uuden Testamentin tulkinta ja tutkimus, Porvoo 1971
Holm-Nielsen, ym: Raamattu ja sen kulttuurihistoria nide 7, Keuruu 1972
Iso Raamatun Tietosanakirja 1-3, Kuopio 1972-1975
Gyllenberg: UT:n kreikkalais-suomalainen sanakirja, Keuruu 1978



Koska Luukkaan 15. luku on aiheuttanut keskustelua palstalla, olen katsonut aiheelliseksi tarkastella sitä hieman laajemmin. Yllä näkyvät ne lähteet, joita olen käyttänyt. Tätä selitystä laatiessani olen hyvin nöyrällä mielellä, kuitenkin ketään nöyristelemättä.

En myöskään yksityiskohtaisemmin viittaa käyttämiini lähteisiin, mutta tuon ne kuitenkin esille. Sen verran Luukkaasta haluan sanoa, että hän henkilöltään on kristitty pakana ja mahdollisesti se henkilö, jonka Paavali kirjeissään tuo esille matkakumppaninaan. Luukkaan teksti - sekä evankeliumin että Apostolien tekojen - on joka tapauksessa syntynyt varsin myöhään Jerusalemin hävittämisen jälkeen. Tutkijat sijoittavat sen joko 80-luvun loppupuolelle tai 90-luvulle (Gyllenberg).

Jokainen tarkkaava lukija löytää varmasti tekstistäni puutteita, virheitä ja muita epätäsmällisyyksiä. Tämä minulle sallittakoon ja laitettakoon tämä selitykseni julkiseen keskusteluun ottaen huomioon sen, etten missään tapauksessa edes yritä väittää tuovani esille absoluuttista totuutta, vaan ainoastaan erään näkökulman ko. tekstiin.

Nikolainen on SUTS selityksessään otsikoinut luvun ”Jeesus puolustaa ilosanomaansa syntisille”. Omasta puolestani otsikoisin luvun näin: ”Ilosanoma erotetuille ja luopioille sekä muille maailmallisille”. Luku sisältää näet kolme Jeesuksen nimiin asetettua opetuskertomusta – mikä sinänsä on aikahistoriaan sopiva itämainen tapa- ja jotka Luukas on löytänyt omista lähteistään (ns. L-lähde).

Kunkin vertauskertomuksen skopus, tähtäyspiste, on sama: Jumala on armollinen armahtaja, ei mikään vanhatestamentillinen ”vertajanoava” koston havittelija. Päinvastoin, suorastaan lempeä. Voisi jopa väittää Luukkaan Jeesuksen tuovan esille täysin vanhatestamentillista Jehovaa tai Jahvea (tai, Elohiimia) päinvastaisen jumalakuvan tai –käsitteen. Tämä on merkittävä havainto sikäli, jos katsomme Jeesuksen olleen taivaasta lähetetty, Jumalan luona ollut Sana, Logos, jonka kautta kaikki on luotu ja joka kreikkalaisten kirjoitusten mukaan on suorastaan istunut ”Isän sylissä” tai vielä radikaalimmin sanottuna ollut ”kiinni Jumalassa”.

Ohitan kaksi ensimmäistä kertomusta ja siirryn suoraan kolmanteen, joka käsittää jakeet 11 – 32, mistä keskustelupalstallakin on ollut puhe. Aivan ensiksi on todettava, ettei vertauksen isä ole Jumala, vaan varsin varakas talonpoika, jolla on kaksi naimatonta poikaa. Jumalaa edustaa sana ”taivas”, joka juutalaisuudessa oli varsin yleisesti käytetty Jumalan peitenimi.

Vertauksen puitteet voisivat aivan hyvin olla täysin realistiset, sillä nuorimmainen halusi lähteä hankkimaan itselleen itsenäisen aseman. Tällaisessa tapauksessa irtain omaisuus tuli jakaa, jolloin nuorimman osaksi tuli kolmannes ja vanhimmalle jäi kaksi kolmannesta pesän varoista (5. Moos. 21:17).

Tosin usein varottiin omaisuuden jakamista isän vielä eläessä (Siir 30:28 ss). Ei siinä sinänsä ollut mitään paheksuttavaa. Perinnön jaon jälkeen isä ja veljistä vanhin omistivat talon ja karjan, eikä nuorimmalla näin ollut tähän omaisuuteen osaa eikä arpaa. Nuorin saattoi käyttää saamansa osuuden haluamallaan tavalla., tavallisesti perustamalla oman tilan tai yrityksen.

Varsin pian nuorempi muuttikin omaisuutensa rahaksi ja lähti kauas vieraalle maalle. Minne, sitä ei kerrota –eikä sillä ole väliä, mutta kuitenkin diasporaan ja pakanoiden keskuuteen, missä ei suinkaan aikonutkaan tehdä kunniallista työtä, vaan vietti hillitöntä elämää. Näin ko. kohta ”irstasta” tulisi täsmällisemmin kääntää. Juutalainen etiikka (Talmud) käyttää pojan menettelystä kovimpia sanoja tuomitessaan poikaa tämän elämäntavasta. Tätä menoa kesti niin pitkään kuin ”viiniä ja olutta” riitti. Ystäviäkin riitti ympärillä. Mutta rahojen loputtua kaikkosivat ystävät, myös jäivät juomat ja huoleton hurvittelu.

Kaiken lisäksi seudulle tuli paha nälänhätä ja vieras vieraalla maalla joutui yksin pahaan pulaan, palkkautumaan pakanalle sikojen paimeneksi. Tämän syvemmälle ei juutalainen saattanut sortua. ”Kirottu olkoon se, joka paimentaa sikoja tai opettaa pojalleen kreikkalaista filosofiaa” (Traktatti Baba Qamma 82).

Edes häpeällisestä työstään ei poika hyötynyt. Sikojenkaan ruokaa ei nuorukaiselle suotu. Tämä sikojen ruoka on muuten Johanneksen leipäpuun (Cevatonia siligua) palkohedelmää. Voidaanko juutalaisen alennustilaa enää korostetummin kuvata: paimentaa saastaisia sikoja, eikä edes näiden saastaisten eläinten eväästä pääse osalliseksi!

Tässä kurjuuden kurjimmassa tilassa vatsan nälkäänsä kurniessa ja varmalta näyttävän kuoleman edessä tapahtuu oivallus. ”Mennä itseensä” tarkoittaa varsin syvällistä itsetutkistelua, eikä suinkaan ole mikään ihme, että isän koti ja sen alhaisimmat palkollisetkin tulevat mieleen. Eräs juutalainen raamatunselitys (midras) sanoo: ”Kun israelilaisen täytyy vieraalla maalla kulkea paljain jaloin, hän muistaa isän kodin hyvyyden”.

Vertauksessa oivallusta seuraa käytännön päätös: palata takaisin isän kotiin. Se tosin voi olla pelottavaa, onhan isän osoittama rakkaus tullut väheksityksi mitä suurimmassa määrin. On käännyttävä, tehtävä parannus. Nikolainen toteaakin (SUTS) tämän olevan kirjaimellisesti palaamista.

Se, mitä tähän sisältyy, selviää pojan pohdiskelusta. Se on tosiasioiden tunnustamista avoimesti ja rehellisesti Jumalan ja ihmisten edessä, mutta samalla alistumista siihen rangaistukseen minkä on ansainnut, olipa se mikä tahansa. Tätä ei kuitenkaan Jeesuksen tarkoittamassa merkityksessä tule ymmärtää miksikään hyvitysteoksi, jolla ansaittaisiin hyväksyntä tai miellytettäisiin Jumalaa. Päinvastoin se on asettumista tuomittavaksi ja valmiudeksi ottaa vastaan Jumalan oikeutettu viha.

Toinen seikka on se, ettei poika osannut arvata isänsä rakkautta ja syvyyttä ennen sen kokemista. Isä astuukin kuvaan pojan toteuttaessa päätöstään. Vertauksen isän silmät tavoittavat jo kaukaa pojan omakseen ja samalla hän on jo armahtanut tämän. Hän ei myöskään jää paikoilleen tai vihastuksissaan käännä selkäänsä tälle. Hän suorastaan juoksee poikaansa vastaan ja itämaisen tavan mukaan sulkee tämän hellään syleilyynsä, pojan edes ehtimättä anteeksipyyntöön.

Isän hyvyys ei estä poikaa esittämästä anteeksipyyntöään. Jakeen 21 anteeksipyyntö, ollakseen täysin ymmärrettävä, tulisi mielestäni kääntää hieman vapaammin: ”Isä, olen tehnyt syntiä Jumalaa vastaa ja sinua vastaan, eikä minulla ole oikeutta saada olla poikasi”. Tämän pidemmälle ei poika sanoissaan ehdi. Ei ehdi pyytää palvelijan paikkaa isänsä talossa, kun isä keskeyttää hänet.

Seurauksena ei ole sen enempää nuhde kuin kuulustelukaan saati rangaistus. Isän ilo saada poikansa terveenä takaisin on niin suuri, että hän oitis käskee puetuttaa tämä uusiin, puhtaisiin, juhlavaatteisiin. Hänelle tulee antaa suvun sinettisormus ja lisäksi kengät jalkaan. Kenellekään ei jää epäselväksi, etteikö poika olisi saanut lapsen asemaansa takaisin. Tähän Nikolainen liittää sitaatin: ”Syntien anteeksiantamus ei vain poista syyllisyyttä ja rangaistuksen pelkoa, se luo uuden lapseuden lyhentämättömänä (Rengstovf)".

Kaiken kukkuraksi järjestetään suuret juhlat, johon paras puhtaalla vehnällä syötetty vasikka valmistetaan syötäväksi kera tanssin ja musiikin. Tässä ilmenee taas Jeesuksen opetuskertomuksista tyypillinen korostetun räikeä vastakohtapari: sioille syötettävät palkohedelmät contra paras mahdollinen juhlaruoka. Toki perustelutkin ovat pätevät:” Poikani oli kuollut, mutta nyt hän on herännyt jälleen eloon”.

Kaikki edellä esitetty on oikeastaan johdantoa jakeesta 25 alkavalle varsinaiselle vertauksen huipentumalle ja skopukselle. Missä vanhempi poika on! Hän on pellolla. Tässäkin voidaan nähdä kiintoisa seikka: koska isän omaisuus ja hänen omaisuutensa ovat nyt juridisesti hänen, hän on pellolla turvaamassa tulevia rikkauksiaan.

Lähestyessään kotiaan hän kuulee ilonpidon ja ikään kuin vaivihkaa kutsuu yhden palvelijoista luokseen tiedustellen, mistä moinen meno. Palvelija ei ota kantaa puolesta eikä vastaan. Hän toteaa vain tosiasian: ”Veljesi on tullut, ja isäsi teurastutti syötetyn vasikan, kun sai hänet terveenä takaisin”.

Varsinkin Lähi-Idässä suvulla ja perheellä on suuri merkitys niin surujen kuin ilojenkin jakamisessa. Siinä missä isä iloitsi, vanhin veli osoitti rakkaudetonta itsevanhurskautta, eikä edes tahtonut tervehtiä veljeään, saati yhtyä isänsä iloon. Päinvastoin, hän koki saaneensa osakseen mitä syvintä vääryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta, mistä seurauksena oli viha veljeä ja miksei isääkin kohtaan. Tavallaan tässä on parelleeli: Kain – Aabel tai Joosef ja hänen veljensä.

Isän on tultava tässäkin väliin ja kuultava vanhimman poikansa katkera vuodatus. Oikeastaan kolmeen seikkaan tulee kiinnittää huomiota. Ensinnäkin isä ei kiistä nuorimmaisensa syntistä elämää, mutta väite porttojen kanssa varojen tuhlaamisesta ei saa tukea muualta tekstistä, vaikka näin kuulee tekstiä usein selitettävänkin. Kysymys on ainoastaan vanhimman pojan perusteettomasta porusta. Toiseksi jyrkän vastakohtaparin muodostavat syöttövasikka ja vohla (vuohen karitsa) – paras ja huonoin. Sekin on vanhemman katkeraa porua. Kolmanneksi vanhin poika oli jo sinänsä isänsä perijä ja kanssaomistaja, joten omaisuus talossa oli myös hänen ja hän saattoi käyttää sitä omiin juhliinsa. Näin putoaa pohja tältäkin vuodatukselta.

Tosikristillisestä näkökulmasta katsottuna perin raamatullista olisi, mikäli ”sisällä olevat tosihurskaat” saattaisivat yhtyä siihen iloon, mihin teksti antaa aihetta. Näinhän perin harvoin, jos milloinkaan, tapahtuu. Juuri tästä näkökulmasta Jeesuksen vertaus tuhlaajapojasta on perin tarpeellinen niin ”väärille” kuin ”vanhurskaillekin” ja juuri arvostelijoilleen Jeesus on jakeen 32 päätössanansa kohdistanut.

Edit: Korjailtu havaitut kirjoitusvirheet ja tarpeettomat toistot.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 30.03.2008 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin