Pehmoluopio kirjoitti:Tony S kirjoitti:
Näyttää olevan syrjintää tarkentava lause, joka ei silti sellaisenaan kuulu perustuslakiin. Totta.
Kuka tuon tarkennuksen on tehnyt? Linkki johdatti vain perustuslain etusivulle.
En ainakaan minä, jos sitä mietit.

Wikipediassa ainakin näyttää seisovan. Se mistä se sinne on poimittu, on minulta hämärän peitossa.
Kysymys on Jehovan todistajissa sama kuin potkujen saamisessa.
Ei ole. Potkut on sama kuin erottaminen. Jehovantodistajien erottamiskäytäntö ei ole ongelma tai syrjintää, karttamissääntö on. Erottaminen ja karttaminen on kaksi eri asiaa.
Kuinkas todistat? Veikko Leinonen on julkisuudessa sanonut, ettei sanktioida.
Tämä olisikin selvityksen arvoinen asia. Varmaa on että karttamissääntö on olemassa ja sen toteutumista tietyllä tasolla valvotaan, ja että vt-seura kiristää jäseniään syrjimään entisiä jehovantodistajia. Asian todistamiseen tarvittaisiin materiaalia myös vähemmän julkisista julkaisuista. Jotain vihiä voi saada allaolevasta
lainauksesta:
ajoulupukisti kirjoitti:Salaisessa kirjassa, jonka vain vanhimmat saavat lainaan, "Offenses Requiring Judicial Decisions" otsakkeen alla listataan oikeuskomiteaan johtavia asioita ja "Brazen conduct" väliotsikon alla sanotaan mm. "Willful, continued, unnecessary association with disfellowshipped nonrelatives despite repeated counsel." Eli jatkuva yhteydenpito ja kanssakäyminen erotetun ei-sukulaisen kanssa, huomioimatta vanhinten neuvontaa, johtaa oikeuskomiteaan.
Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan (1991) kirjoitti:
Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella.
Erottaminen on kovin käytössä oleva rangaistus, josta seuraa karttaminen, ja jos todetaan ettei tavallisesti sanktioida kovimman rangaistuksen mukaan, se ei kai tarkoita ettei sanktioida ollenkaan. Ajoulupukistin lainaus kertoo käytännössä sen mitä tuo alempi jättää mainitsematta. Jos niin päätetään, niin karttamatta jättämisestä pääsee sääntöjen mukaan komitean pakeille.
Se on kyllä totta ettei näistä ihan noin vain saa vedenpitävää todistusaineistoa kasaan, mutta varmaa on edelleenkin se että syrjintään kiristetään ja että syrjinnän määritelmä toteutuu karttamisessa, jota karttamista vaaditaan toteuttamaan.
Tony S kirjoitti:
Jos vt-seuralla ei olisi koskaan ollutkaan mitään karttamissääntöä, mitä tuumit, karttaisivatko jehovantodistajat entisiä jehovantodistajia yhtä järjestelmällisesti kuin nykyään? Niin, yksilönvapaus, onko karttamissäännössä todella kyse siitä?
En tiedä, ei ne minua ainakaan ole karttaneet viime aikoina.
Tämän mielikuvaharjoituksen voi entinen jt tehdä varmasti ilman saivarteluakin.

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja