10 vuotta erottamisesta - nyt välit poikki

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Re: 10 vuotta erottamisesta - nyt välit poikki

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

tumpelo kirjoitti:Tiedät tarkkaan, mitä sinun pitää tehdä, jos haluat oikaista menettelysi.
Toi ylimielinen asenne on yksi niistä alhaisimmista typeryyden ilmentymistä, joita mielenhallinnassa olevat todistajat ilmentävät. Mä sain aikoinaan tekstiviestin puhelimeen, jossa mutsi (tai edustajansa) mm. totesi minuskelitekstistä erottuen majuskelilla "SINÄ KYLLÄ TIEDÄT MIKÄ ON TOTUUS".

On se kumma kun ko. TOTUUTTA koskeviin kysymyksiini ei vastata, esmes mutsin mukaan kyse on nyt henkilökohtaisista "mielipiteistä". Kun olin snadi, niin kyseiset asiat olivat TOTUUS, henkilökohtaisilla mielipiteilläni (esimerkiksi kotiinjäämisessä kokousiltana) ei ollut pienintäkään merkitystä.

On perin mielenkiintoinen järjestely (jota minulle on yksi vanhin tarjonnut) palata systeemiin, jotta voi keskustella tuon nk. totuuden sisällöstä - lentääkseen taas pihalle jos kyselee mieltään askarruttavia asioita. Puhumattakaan siitä jos nostaa esille Vt-seuran tietoisen ja tarkoituksellisen valehtelun.

Mielenhallinnassa oleva jehovantodistaja ei kerta kaikkiaan voi tajuta, että hänen vaalimansa oppirakennelma on pelkkää huuhaata. Hänellä on liian paljon pelissä ja siksi asiaa puolustellaan ilmaan sohien ja ajattelematta.

Tämä ylimielinen suhtautuminen viluttaa kaikilla kolmella teeviivalla. Olen vuosien varrella kymmeniä kertoja luvannut palata jehovantodistajaksi jos minulle osoitetaan 1914-opetuksen raamatullisuus. Nyt parannan lupaustani:

Jos joku osoittaa minulle Vt-seuran 1914-opetuksen (Raamatulla, ei Vt-materiaalilla) raamatulliseksi, niin lupaan palata INNOKKAAKSI jehovantodistajaksi ja lupaan raportoida keskimäärin vähintään 50 tuntia kuukaudessa ensimmäisen vuoden aikana. Jos sitten Jehovan tahto on, niin raportoin varmaan seuraavana vuonna keskimäärin vähintään 100 tuntia kuukaudessa.

Odottelen esimerkiksi näkemyksiinsä luottavien seurakunnanvanhinten tai muuten vaan asiastaan vakuuttuneiden yhteydenottoa:

markku.meilo@hextek.fi

040 040 4121

Markku Meilo
Puroniityntie 205-13
00890 HELSINKI
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Surullista luettavaa. Pistää ihan vihaksi. Varsinainen "Päivän teksti" näin aamupalalle...
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minä kerran kysyin puhelimessa vanhimmalta, että miten minun pitäisi käyttäytyä salilla, kun he eivät tiedä täällä Turussa, että minut on erotettu. Hehän tulevat heti parveilemaan ympärilleni,kun luulevat minua kiinnostuneeksi.

Vanhin totesi ykskantaan, että sinun pitää heti sanoa heille olevasi erotettu, niin he tietävät heti olla tervehtimättä. Ja mieluummin mennä siihen toiseen pikkusaliin, jonne muutkin erotetut menevät kokouksen ajaksi.

Tässä tuli sellainen mielikuva, että on toisen luokan kansalainen, ei minun mielestäni kovin ihmisarvoista kohtelua.

Mutta ymmärtää sen siinä mielessä, että kun luopiot ovat "mieleltään sairaita" ja tartuttavat epälojaaleja käsityksiään muihin jehovan todistajiin, niin siinä mielessä ymmärtää.

Eihän kukaan innokas Jt halua sairastua epälojaaliin ajatustautiin.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nimim. Tumpelo

Itte laittaisin vastauskirjeen aloittaen, kiitos kirjeestä. Jehovaa en hala loukata vaan palvella.

Koska puhutte Jehovasta ja samalla tuosta uskontokunnasta, haluan teille kertoa mikä vaikuttaa minun suhtautumiseeni.

Tässä on myös valokopioita painotuotteista, joissa sanotaan lopun tulevan, 1914, 1925 ja 1975.
Raamatussani on myös 5 Moos 18:20-22.

Rokotus on ollut kiellettynä oman määräaikansa, mitä ei kiistetäkään. Rokotuksella on eniten sairauskuolemia koko maailmassa tuottanut sairaus, tuhkarokko saatu katoamaan.

Ohessa myös pieni kirjoitus Jerusalemin tuhon ajankohdasta, v. 607 se ei voi olla Raamatunkaan mukaan, mikä selviää oheisista jakeista. Erilaiset arkeologiset ja historialliset todisteet todistavat ajankohdaksi 586/587, tuho ehkä jatkui vuodenvaihteen yli.

Itse asiassa Jeesuksen paluun vuosi on varhaisemmassa vartiotornikirjallisuudessa 1874, ohessa siitäkin valokopio.

Verensiirtokieltoa koskevat säännökset ovat myös mahdottomat, muun muassa verensiirrossa ei saa käyttää oikeaa vierasta verta, mutta verestä valmistettua tekoverta. vartiotornin tulisi käsitellä sen Mooseksenkirjan jakeen merkitys nykyajalle, että itsestään kuolleen eläimen saa kuolla eläimessä olevine verineen. Eikö se viittaa hengenpelastamiseen ?

Tuokin jaenumero löytyy ja tähän tapaan kirjoittaisin aika pitkänkin kirjeen.
Sanoisin että olen rukoillut Jehovaa puolestanne ja ymmärrystä antamaan. (Ei ole väärinkäyttöä tällainen rakkaudellinen tarkoitus)
ja ehkä Jehovan rakkaus luonnollisiin lisälauseisiin tuonne sekaan estäisi myöskin kirjeen lukemisen kesken jättämistä ?
tumpelo

Viesti Kirjoittaja tumpelo »

Vieras kirjoitti:Itte laittaisin vastauskirjeen aloittaen, kiitos kirjeestä. Jehovaa en hala loukata vaan palvella.
Minulle on nyt oikeastaan ihan sama, mikä suhtautuminen vanhemmillani on minuun jatkossa.
Minulla on ainoana tavoitteena, että tilanne ei vaikuttaisi poikaani mitenkään. Hän on vanhempieni ainoa lapsen lapsi ja tärkeä heille, kuten he myös pojalle. Kirjoitinkin tuolla jo aiemmin ketjussa, että he ovat jo vanhoja ihmisiä ja elämää heillä tuskin on enää mahdottomia jäljellä. Kirjoitin heille ao. vastauksen kieli keskellä suuta, jotta saisin tilanteen muutettua. Luulen, että yksikin viittaus oppeihin tai kirjallisuuden lainaaminen tai muu vatsaava laittaisi heidät heti viittaamaan luopiohin.
Eli ensin nyt tällainen lempeä lähestyminen asiaan. Katson mitä he ovat ehdotuksestani mieltä ja sen perusteella voi miettiä jatkoa.
Hei,

Ikäviä uutisia tosiaan.
Kuulosti jäähyväisiltä ja sitä ne taisikin olla.

Itse en voi tulevaa suhtautumistanne käsittää, ajattelen asiaa miltä kantilta tahansa.
Ymmärtäisin, jos olisin aiheuttanut tilanteen esimerkiksi arvostelemalla teitä, Jehovan todistajia tai olisin muuten esittänyt kriittisiä ajatuksia edellä mainituista.
Näin en ole kuitenkaan tehnyt ja se johtuu siitä, että kunnioitan Teitä ja vakaumustanne.

Jos karttamiseni tarkoitus on se, että minut halutaan takaisin järjestöön niin kohdallani asia on mennyt täysin toisin jo kauan aikaa sitten. En voi unohtaa elämäni suurinta pitkään kestänyttä myllerrystä, johtuen mielestäni hyvin julmasta tavasta, katkaista välit hyvin läheiseen ihmiseen. Tarkoitan nyt lähinnä sisaruksiani ja muita entisiä ystäviä. Toimintamallilla pystytään pudottamaan ihminen täysin tyhjän päälle ja tuskin sitä tunnetta ja seurauksia kukaan ymmärtää, joka sitä ei ole itse kokenut. En ole ollut kenenkään kanssa riidoissa ja muutenkin olen hyväsydämminen ihminen. Ymmärrän sen, että kanssakäyminen voi vähentyä paljonkin mutta, että näin ehdoton tapa toimia. Minua ihmetyttää se, että minua kohdellaan kuin "pahinta ihmistä", vaikka yritän joka päiväisessä elämässä olla kaikille ystävällinen ja huomioida muut.

Itse olen hyvin seurallinen ja sosiaalinen ihminen ja pidän siitä, kun saan olla muiden kanssa tekemisissä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen haikeana seurannut muiden läheisiä välejään perheisiinsä, vanhempiinsa ja sisaruksiinsa. Pojastani olen havainnut myös, että hänestä tulee hyvin sosiaalinen ihminen. Minulla on toive, että kun Pojasta tulee aikuinen, niin hän olisi minulle paras ystävä ja samoin minä hänelle. Ei tule mitään asiaa, mikä muuttaisi minun suhtautumista Poikaani. Haluan myös, että Poika tämän tietää nyt ja vanhempana. Jo se, että Poika tämän tietää, lähentää meidän suhdetta ja pojalla ei ole koskaan pelkoa keskustella asiasta kuin asiasta kanssani.

Edelliseen liittyen. Poikani on vielä lapsi ja kokee ympärillään tapahtuvat asiat normaalina toimintana. Varsinkin miten vanhemmat ja sukulaiset toimivat, antavat lapselle mallia omaan käytökseensä ja vaikuttaa ajatteluun. Elämästä ei pysty lapselle antamaan mitään kiiltokuvamaista kuvaa ja aina tulee joitakin takaiskuja kohdattavaksi, valitettavaa mutta kuitenkin elämää . Tämä toisen ihmisen, varsinkin hyvin läheisen, karttaminen on mielestäni ihmiselle täysin luonnotonta toimintaa. Se on toimintaa joka satuttaa ja vahingoittaa ihmistä hyvin vakavalla tavalla, kaikkia osapuolia ja aivan turhaan. En halua, että Poika kokee asiaa millään tavalla normaaliksi. En halua, että Pojalle tulee edes ajatustasolla koskaan mieleen, että olisiko mahdollista, että esim. oma isä tai äiti alkaisi karttamaan häntä ja katkaisisi välit. Poika on yhden kerran nähnyt siskoni ja vielä suhteellisen nuorena. Poika muistaa kuitenkin tapauksen hyvin ja säännöllisin väliajoin kyselee ihmetellen siskoni suhtautumista minuun.

Se mitä Te nyt minulle kirjoititte, ei tule menemään tässä vaiheessa Poikani tietoon. Mielestäni asian perustelin edellisessä. En tiedä kauanko menee aikaa, että asia pitää Pojan kanssa käydä jollain tasolla läpi.
Teillä pitäisi myös olla tiedossa, että minulla tai kenelläkään muulla ei ole mitään sitä vastaan, että tapaatte Poikaamme. En kuitenkaan halua, että tarvitaan joitain erikoisjärjestelyjä tapaamisen mahdollistamiseen. Pojan äiti allekirjoittaa ajatukseni täysin.

Mielestäni voisitte ajatella asiaa uudelleen. Tilanne ei saisi vaikuttaa negatiivisesti Poikaan, toimintamalli voisi olla se, että käyn sovitusti silloin tällöin Pojan kanssa luonanne. Tai Poika voi tulla joskus omineenkin Teille, kuten tähänkin asti. Voidaan sopia, että otatte itse yhteyttä. Mutta haluan kontrollin itselle Pojan suhteen. Eihän meidän muuten tarvi olla tekemisissä millään tavalla, jos niin haluatte.

Toivon, että tässä ei ole kyseessä nyt se, että koette tähän astisella toiminnallanne saaneen aikaan sen, etten ole palannut Jehovan todistajaksi. Se ei johdu siitä. Ja se, että minua satutetaan lisää ja vielä enemmän jatkossa, ei tule vaikuttamaan millään tavalla positiivisesti tilanteeseen.

Tarkoitukseni ei ollut tekstilläni loukata Teitä. Asioita tuli varmasti sanottua suoremmin mutta sitä mieltä asioista olen. En teitä isänä ja äitinä syytä mistään, en vain hyväksy ilmoittamaanne toimintamallia jatkon suhteen. Joten jos olette valmiita edes vähän joustamaan ja ajattelemaan asiaa järkevästi, niin kanssani on kyllä helppo neuvotella asiasta.

Toivon, että vielä palaisitte asiaan.

T. Poikanne
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Tässä tuli sellainen mielikuva, että on toisen luokan kansalainen, ei minun mielestäni kovin ihmisarvoista kohtelua.
Mielikuvasi on oikea, toiminta on hyvin kaukana esimerkiksi tuhlaajapoikavertauksen antamasta mallista.
Mutta ymmärtää sen siinä mielessä, että kun luopiot ovat "mieleltään sairaita" ja tartuttavat epälojaaleja käsityksiään muihin jehovan todistajiin, niin siinä mielessä ymmärtää.
On se metkaa kun valheellisia asioita vierailla ovilla levittävä ja maailmanlopulla uhkailija ajattelee olevansa terveempi kuin se, joka on nuo harhat jättänyt taakseen.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Ja mieluummin mennä siihen toiseen pikkusaliin, jonne muutkin erotetut menevät kokouksen ajaksi.
Mitähän Jeesus näistä fariseuksista sanoisi?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Uskomatonta tunnekylmyyttä! Tuo erottamiskäytäntö karttamissääntöineen kiukuttaa minua niin paljon, että lähtevät varpaankynnet irti! Ja minkäs näille tolloille teet!
Niin kuin silloin 80-luvun lopussa kun paras ystäväni - Todistaja tietenkin ja tunnollinen sellainen - yhtäkkiä sairastui skitsofreniaan. Niin eikös hänet sitten erotettu ja minunkin piti hänestä luopua. Porukat luuli että kaveri on joutunut demonien valtaan kuunneltuaan INXS:n kappaletta Devil inside! Mitä taukkeja!
Vasta ajan myötä valkeni, että poika oli sairastunut henkisesti eikä ollut suinkaan demonien vallassa. Mutta tuo seurakuntalaisten ensireaktio oli kyllä niin megatyhmä, että vieläkin itkettää.
Vieras

"...sairastui skitsofreniaan. Niin eikös hänet sitten erotettu ..."

Mitähän sanamuotoa tuossa on käytetty ? Että on tahallaan ja tietoisesti jehovan tahdon vastaisesti ruvennut skitsofreenikoksi ?
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieraas kirjoitti:Mitähän Jeesus näistä fariseuksista sanoisi?
Mahdollisesti näin: "Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: 'Koira palaa oksennukselleen', ja: 'Pesty sika rypee rapakossa'." (2.Pt 2:22 KR33/38)
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

Tony S kirjoitti:Vieras jo ehtikin lainaamaan oleellisen Leinosen lausunnosta Iltiksen Plus-liitteestä, mutta lainataan (J. Ahvenaisen kopioimaa) haastattelua vähän lisää:
"Rangaistaanko niitä, jotka ovat tekemisissä eronneiden kanssa?

- Ei rangaista, mutta heitä neuvotaan, ettei se ole viisasta. Kun eronnut tai erotettu huomaa, että hengellinen kanssakäyminen lopetetaan, hän ehkä miettii, olisiko hänellä halu palauttaa suhteet. Jos seurustelua jatketaan, se vesittää tämän vaikutuksen. Siksi yhteydenpitoa pidetään pahana asiana."
Yo. teksti itsessään antaa kuvan luullakseni perheenjäsenten kanssa tekemisissä olemisesta, ei erotetun kanssa sovellettavasta toimintamallista yleisesti.

Salaisessa kirjassa, jonka vain vanhimmat saavat lainaan, "Offenses Requiring Judicial Decisions" otsakkeen alla listataan oikeuskomiteaan johtavia asioita ja "Brazen conduct" väliotsikon alla sanotaan mm. "Willful, continued, unnecessary association with disfellowshipped nonrelatives despite repeated counsel." Eli jatkuva yhteydenpito ja kanssakäyminen erotetun ei-sukulaisen kanssa, huomioimatta vanhinten neuvontaa, johtaa oikeuskomiteaan.

Kirjassa Jumalan rakkaus s.208-9 sanotaan seuraavasti: "Toisinaan taas erotettu sukulainen ei enää asu kotona perheensä kanssa. Vaikka jonkin välttämättömän perheasian hoito voikin joissakin harvinaisissa tilanteissa vaatia yhteydenpitoa, tällainen kanssakäyminen tulisi pitää mahdollisimman vähäisenä. Uskolliset kristityt perheenjäsenet eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona." (korostus lisätty).
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
Vieras

mikähän tämän "tumpelon" tarinakin on. ihan villi veikkaus että erotettiin haureuden takia, polkas jonku eukon paksuksi, asu hetken aikaa susiparina kunnes hommat kusi ja nyt äpäräpenskaa kuskataan ees sun taas. kuka tuollaista haluaisi tai väittäisi olevansa onnellinen?

sen sijaan jos olisit pitänyt alunperinkin käytöksesi kristillisenä, olisit luultavasti onnellisesti naimisissa ja iso perhe, sukulaiset, tuttavat ja vanhemmat ympärilläsi.
Vieras

Myisikö hän vielä vartiotornejakin niin että vartiotorniseuran pankkitili kasvaisi kohinalla ja hänelle luvattaisiin pikaista mahdollisuutta leijonan korvantaustan rapsutukseen ?

Sitten häntä tulisi pitää esimerkillisenäkin, olettaen tietysti lisäksi että hän ei olisi tietävinään siitä, että v. 1914 lasku perustuu huijaukseen.

hänen tulisi olla vain olla osaltaan tervehtimättä niitä jotka sanoisivat mitä tietävät 1914 -juonesta.

Jos hän joskus epäilisi leijonankorvantaustan rapsutusmahdollisuutta tuon vuosilukuvirheen takia, niin helpompi olisi uskoa kun muistelisi, että Russellin aikaan lahkolaiset pääsivät taivaaseenkin kun uskoivat pakanajumalamonumentti pyramidin ihmeitä tekevään vuosilukuvahvistukseen. Miksei sitten leijonankorvantaustalle, onhan niitä Korkeasaaressakin ?
Vieras

Oli miten oli, ei tumpelo ainakaan täällä olisi surkuttelemassa kohtaloaan.
Vieras

Vieras kirjoitti:sen sijaan jos olisit pitänyt alunperinkin käytöksesi kristillisenä, olisit luultavasti onnellisesti naimisissa ja iso perhe, sukulaiset, tuttavat ja vanhemmat ympärilläsi.
Mitä kristillinen käytös tuohon liittyy? Tarkoitatko, että jos ei juo alkoholia, ei polta tupakkaa eikä harrasta moraalittomuutta, niin jostain sitten ilmestyy paljon hyvää elämään? En ole itse vielä sellaista havainnnut tapahtuvan.

JK
Vastaa Viestiin