Pro et contra kirjoitti:Luotan suuresti Justinos Marttyyrin todistukseen hänen viittauksissaan Pilatuksen asiakirjoihin.
Muutkin kuin Justinus Pilatuksen Asiakirjojen todistajina (v.138) ovatkin kirkkohistorian mielenkiintoisimmat henkilöt.
Ensin Justianus; filosofi joka aloitti stoalaisuuden opiskelun vaihtoi pythagoralaisuuteen ja päätyi platonismiin.
Kristinuskoon hän tuli vanhan kristityn filosofin kautta ja hyödytti kristillisyydessä ja opissaan keskiplatonilaisuutta, monet hänen oppiperustelunsa selittyvätkin siitä taustasta käsin ja hän myös perusti Roomaan kristillisen filosofikoulun ja kirjoitti kaikki teoksensa siellä.
Toinen on; Tertullianus joka mainitsee Pilatuksen Asiakirjat (v,200) hänen Adversus Praxean on ensimmäinen tunnettu teologisesti perusteltu analyysi kristillisestä kolminaisuusopista jonka hän esittää sata vuotta ennen Nikean kokouksessa tehtyjä päätöksiä.
Kirja on hieno päätelmä siitä miten kristillinen teologia soveltaa oman aikansa filosofisia järjestelmiä kristilliseen jumaluuskuvaan.
Ja kolmes Eusebius; (v. 315 ) oli jo osallinen piispojen keskinäisissä valtataisteluissa, keisari Konstantinuksen suosioon päässyt, ehkä se jo kertoo paljon kun jäi voittajien puolelle.
Tuosta Jeesuksen tuomiosta ja Pilatuksesta, niin siihen aikaan Pilatus oli jo keisari Tiberiuksen kanssa huonoissa väleissä, johtuen useista valituksista, liiallisestä väkivaltaisuudesta ja raakuudesta.
Eusebiuksen mukaan Pilatus karkoitettiin Galliaan (nyk.Ranskaan) jossa hän teki itsemurhan.
Vielä sekin on mainittava, että antiikin "kristillinen" kirjallisuus oli antisemististä, juutalaisvastaista ja roomalaisia puolestelevaa ja kristillisissä piireissä juuri ihmeet, kääntymiset ja puuttuvien aukkojen paikkaaminen oli suosittua lukemistä. Tämä tulee jo esille Johanneksen evankeliumissa.