Kirjoittaja AchanBeroean » 12.11.2007 18:10
Bergerac kirjoitti:
Kynttilöissä on tietynlainen pakanallisuuskin taustalla, jos asiaa katsotaan Seuran punnuksien mukaisesti (Seuran puunuksethan vaihtelevat)
Lahko manipuloi jäsenistöään hienovaraisin vihjauksin ja tekstein, joista tämä kynttiläasia on eräs esimerkki. Millaiseen yhteyteen ja millaisessa valossa kynttilänpoltto esitetään vaikuttaa lahkolaisiin, vaikka suoranaista käskyä: "Et saa polttaa kynttilöitä", ei olisi esitettykään.
Ohessa lahkon manipulatiivisia tekstejä. Vaikuttaa, että erityisesti Hertkää!-lehden kirjoittajilla on kielteinen käsitys kynttilästä:
*** g71 22/1 s. 20 Kynttilänpäivä – ristiriitainen juhla ***
Kynttilänpäivä – ristiriitainen juhla
● Katolisen tietosanakirjan (The Catholic Encyclopedia) mukaan kynttilänpäivää vietetään helmikuun 2. päivänä neitsyt Marian puhdistamisen muistoksi. Sen tarkoitus on palauttaa mieleen se, että Maria totteli Jumalan lakia menemällä Jerusalemin temppeliin ja esittämällä puhdistusuhrin synnytettyään Jeesuksen. (Luuk. 2:21–24; 3. Moos. 12:1–4) Kuinka omituista! Katolinen kirkko opettaa, että Maria oli synnitön, kun Jeesus hedelmöityi, ja kuitenkin se on määrännyt päivän sellaisen teon muistoksi, joka todistaa, ettei Maria ollut synnitön vaan epätäydellinen niin kuin kaikki Aadamin jälkeläiset. – Room. 3:23; 5:12.
*** g75 8/8 s. 21 Olisiko joogasta sinulle hyötyä? ***
Sitten ovat keskittyminen ja mietiskely. Oppilas saattaa keskittyä palavan kynttilän sydämeen ja tuijottaa liekkiin, kunnes vedet tulevat silmiin. Sitten hän silmät suljettuina pitää kuvan mielessä niin kauan kuin mahdollista. Miksi? Saadakseen mielensä lopulta täysin tyhjäksi. Sitten hän mietiskelee pitkään jotakin ajatusta, mikä johtaa itse aiheutettuun hypnoosiin.
*** g77 22/4 s. 20-21 Sopiiko transsendenttinen mietiskely kristityille? ***
Kynttilän ja suitsukkeen sytyttämisen jälkeen on vuorossa opettajan laulama sanskritinkielinen ”pudža” (palvonta). Pitkässä hindulaisille jumaluuksille ja pyhille miehille esitetyssä rukouksessa pudža sisältää seuraavaa: ”HERRALLE NARAYANALLE, lootussyntyiselle BRAHMALLE, Luojalle, . . . minä kumarran. . . . Herran kirkkaudelle kumarran uudestaan ja uudestaan, Herran jonka ovella koko jumalten galaksi rukoilee täydellisyyttä päivät ja yöt.”
*** g79 8/9 s. 12 Käsittele tulta kunnioittavasti! ***
Palamisilmiö voidaan ymmärtää paremmin tarkastelemalla kynttilän liekkiä. Vaha ei pala suoraan, vaan sen sijaan kuumentuneesta vahasta lähtevä kaasu nousee sydäntä pitkin ja palaa. Kokeile sitä puhaltamalla jonkin aikaa palanut kynttilä sammuksiin. Kuljeta sen jälkeen palavaa tulitikkua sydämestä nousevan savuvanan läpi. Liekki siirtyy savua pitkin sydämeen ja sytyttää kynttilän uudelleen. Liekissä on kolme osaa: 1) tumma sisävyöhyke, jossa ei tapahdu palamista ja 2) välivyöhyke, jossa palaminen on epätäydellistä ja josta vety ja hiilimonoksidi siirtyvät vähitellen 3) ulkokeilaan, jossa palaminen on täydellistä.
*** g81 8/2 s. 5-6 Rukous – tyhjä rituaali vai tärkeää yhteydenpitoa? ***
. Monissa kodeissa on kamidana, hylly šintolaisia jumalankuvia varten, ja/tai butsudan, buddhalainen perhealttari. Perheenjäsenet voivat rukoilla sen ääressä sytyttämällä kynttilän, jolla he sitten sytyttävät suitsukkeen. Polvistuttuaan alttarin eteen he lyövät ensin kellostoa pienellä puukepillä ja lausuvat sen jälkeen yhä uudelleen kirjoitetun rukouksen tai joitakin ulkoa opittuja sanoja, kuten esimerkiksi ”Namu-Amida-Butsu” (Kunnia Amida-buddhalle). Tätä voidaan toistaa yksitoikkoisella äänellä 20 minuuttia, jopa tuntikausia.
*** g85 8/8 s. 15 Tulipalon uhka ahdistaa Nigeriaa ***
Niinpä Sunday luultavasti haparoi tiensä paikkaan, jossa säilytettiin tulitikkuja ja kynttilöitä, ja sytytti kynttilän. Epäilemättä illan lämpö tuuditti hänet ja hänen ystävänsä uneen. Ja kun he nukkuivat, kynttilä paloi yhä alemmaksi . .
Voi vain kuvitella sitä kauhua, jota heidän täytyi tuntea, kun riehuvan tulen kuumuus ja savu herättivät heidät karmeaan todellisuuteen.. Nuoret huusivat apua ja yrittivät epätoivoisesti avata ovea, mutta liian myöhään. He menehtyivät liekkeihin ja räjähtelevien kemikaalien kaasuihin.
*** g85 8/6 s. 30-31 Tarkkailemme maailmaa ***
Greektownissa Yhdysvaltain Michiganin osavaltiossa sijaitsevaan St. Maryn roomalaiskatoliseen kirkkoon on vaihdettu sähkökynttilät tavallisten kynttilöiden tilalle. Kaikki seurakuntalaiset eivät kuitenkaan ole niiden käytöstä iloisia, kertoo Detroit Free Press -lehti. ”Pane lahjoitus aukkoon”, lukee kolehtilaatikon kyljessä olevissa ohjeissa. Dollarilla saa yhden kynttilän palamaan 24 tuntia; kahdella dollarilla 48 tuntia. ”Ota taikasauva ja työnnä sen kärki sytyttämättömän kynttilän päähän”, sanotaan ohjeissa edelleen. Ohut metallisauva sytyttää sähkökynttilät. Ne lepattavat ja näyttävät jonkin matkan päästä aivan oikeilta kynttilöiltä. Kirkon esimies John Nader sanoi, että ”vertauskuvallinen ei ole itse kynttilä vaan sen valo”. Mutta 68-vuotias seurakuntalainen Rose Hartley ei halua käyttää uusia sähkökynttilöitä. Hän sanoi: ”Minä en näe niissä mitään vertauskuvallista.”
*** g87 8/7 s. 13 Paavin vierailu Australiassa – pelkkä pyhiinvaellusmatkako? ***
Paavi kuitenkin tavoitteli vierailulleen myös ekumeenista sävyä, ja niinpä hän puhui Melbournessa tilaisuudessa, johon oli kokoontunut 14 muun kirkkokunnan edustajia, piti heidän kanssaan yhteisen jumalanpalveluksen ja kehotti kaikkia työntämään erimielisyytensä syrjään ja rukoilemaan rauhan puolesta. Melbournessa hän kävi anglikaanisessa Pyhän Paavalin tuomiokirkossa, esitti siellä rukouksen rauhan puolesta ja sytytti kynttilän kristikunnan kirkkojen kaivatun yhdistymisen vertauskuvaksi.
*** g89 22/10 s. 21 20. osa: 1800-luvulta eteenpäin: Ennallistus lähellä! ***
Nykyään Jehovan todistajina tunnettu ryhmä teki sen vuoksi yli sata vuotta sitten julkisesti tunnetuksi, että vuosi 1914 merkitsisi Jumalan valtakunnan hallinnon alkua. Jumalan Kuninkaan asettaminen valtaistuimelle oli ensi askel kohti väärän uskonnon lepattavan kynttilän lopullista sammuttamista, niin ettei se enää estäisi Jumalan valoa näkymästä.
*** g89 22/3 s. 15 Intian pyhä Ganges – miksi miljoonat palvovat sitä? ***
Ne ovat täynnä värikkäitä kehäkukkia, tuoksuvia ruusun terälehtiä ja veneissä on vielä pieni savikippo, jossa on kynttilä. Muuan nuoripari riisuu jalkineensa, rukoilee yhdessä, sytyttää kynttilän ja laskee veneensä hiljaa virran vietäväksi. Monien vastanaineiden tavoin he ovat saattaneet pyytää Gangesia siunaamaan heitä terveellä pikkupojalla. Esitettyään pyyntöjä muutkin laskevat samalla tavoin liikkeelle pienet purtensa. Pian liikkuvien valojen laivue täyttää veden ja voimakas virta kuljettaa sitä nopeasti myötävirtaan.
Yhtäkkiä illan rauhan rikkoo temppelin kellojen raivokas kalskahtelu. Pauhu jatkuu muutamia minuutteja pappien heiluttaessa liekehtiviä lamppuja joen partaalla ja laulaessa ylistystä Gangesille. Näin päättyy jälleen yksi harras palvontapäivä.
*** g05 22/10 s. 13 Sota joka muutti elämäni ***
Koska olin äärimmäisen masentunut vallitsevan tilanteen ja piinaavan omantuntoni vuoksi, ryhdyin etsimään helpotusta ahdistukseeni. Aloin rukoilla ja käydä kirkossa. Katolisen kirkon messussa en oppinut oikeastaan mitään, joten rupesin käymään kirkossa öisin. Menin sisään, sytytin kynttilän ja rukoilin kuvien edessä. Yhdessä kuvassa Jeesus roikkui ristillä, toisessa Marialla oli tikari sydämessään, ja lisäksi oli muita niin sanottujen pyhimysten kuvia.
Kirkko alkoi tuntua kylmältä ja kammottavalta paikalta. Vaikuttiko siellä tosiaan Jumalan henki? Tarvitsin vastauksia ja rohkaisua. Olin nähnyt tarpeeksi kärsimystä. Niinpä eräänä yönä lähdin kirkosta ja menin puistoon rukoilemaan. Katsoin tähtiä, ja luultavasti ensimmäisen kerran elämässäni yritin vilpittömästi puhua Luojalleni.
Lahko liittää manipuloivissa kirjoituksissaan kynttilän polttoon siis seuraavia lahko-opin mukaan kauhistuttavia ja saatanallisia ilmiöitä: Neitsyt Maria, jooga, transsendenttinen mietiskely, paloturvallisuus, rukous - tyhjä rituaali, tulipalon uhka, kirkko, Paavi, kristikunta, rukous rauhan puolesta, väärä uskonto, Ganges-joen palvojat, katolinen kirkko.
Kynttilään ja kynttilän polttoon liitetään siis jotain kielteistä ja torjuttavaa.
Lahko voi siis hienovaraisesti manipuloida jäsenistönsä kynttiläkielteisiksi, ilman että mitään suoranaista kynttilänpolttokieltoa on esitetty. Lisäksi tällainen "teokraattinen sääntö" erottaa vuosikymmeniä lahkossa olleet perheet, jotka "tietävät" ja tavalliset lukutaitoiset lahkolaiset, jotka eivät ole lukeneet mistään mitään kynttiläkieltoa. Lahkosuvut pääsevät näin osoittamaan ylemmyyttään teokraattisessa järjestössä.
[quote="Bergerac"]
Kynttilöissä on tietynlainen pakanallisuuskin taustalla, jos asiaa katsotaan Seuran punnuksien mukaisesti (Seuran puunuksethan vaihtelevat) [/quote]
Lahko manipuloi jäsenistöään hienovaraisin vihjauksin ja tekstein, joista tämä kynttiläasia on eräs esimerkki. Millaiseen yhteyteen ja millaisessa valossa kynttilänpoltto esitetään vaikuttaa lahkolaisiin, vaikka suoranaista käskyä: "Et saa polttaa kynttilöitä", ei olisi esitettykään.
Ohessa lahkon manipulatiivisia tekstejä. Vaikuttaa, että erityisesti Hertkää!-lehden kirjoittajilla on kielteinen käsitys kynttilästä:
[quote]*** g71 22/1 s. 20 Kynttilänpäivä – ristiriitainen juhla ***
Kynttilänpäivä – ristiriitainen juhla
● Katolisen tietosanakirjan (The Catholic Encyclopedia) mukaan [b]kynttilänpäivää vietetään helmikuun 2. päivänä neitsyt Marian puhdistamisen muistoksi[/b]. Sen tarkoitus on palauttaa mieleen se, että Maria totteli Jumalan lakia menemällä Jerusalemin temppeliin ja esittämällä puhdistusuhrin synnytettyään Jeesuksen. (Luuk. 2:21–24; 3. Moos. 12:1–4) Kuinka omituista! Katolinen kirkko opettaa, että Maria oli synnitön, kun Jeesus hedelmöityi, ja kuitenkin se on määrännyt päivän sellaisen teon muistoksi, joka todistaa, ettei Maria ollut synnitön vaan epätäydellinen niin kuin kaikki Aadamin jälkeläiset. – Room. 3:23; 5:12.
*** g75 8/8 s. 21 Olisiko joogasta sinulle hyötyä? ***
Sitten ovat keskittyminen ja mietiskely. Oppilas saattaa [b]keskittyä palavan kynttilän sydämeen ja tuijottaa liekkiin[/b], kunnes vedet tulevat silmiin. Sitten hän silmät suljettuina pitää kuvan mielessä niin kauan kuin mahdollista. Miksi? Saadakseen mielensä lopulta täysin tyhjäksi. Sitten hän mietiskelee pitkään jotakin ajatusta, mikä johtaa itse aiheutettuun hypnoosiin.
*** g77 22/4 s. 20-21 Sopiiko transsendenttinen mietiskely kristityille? ***
[b]Kynttilän ja suitsukkeen sytyttämisen jälkeen [/b]on vuorossa opettajan laulama sanskritinkielinen ”pudža” (palvonta). Pitkässä hindulaisille jumaluuksille ja pyhille miehille esitetyssä rukouksessa pudža sisältää seuraavaa: ”HERRALLE NARAYANALLE, lootussyntyiselle BRAHMALLE, Luojalle, . . . minä kumarran. . . . Herran kirkkaudelle kumarran uudestaan ja uudestaan, Herran jonka ovella koko jumalten galaksi rukoilee täydellisyyttä päivät ja yöt.”
*** g79 8/9 s. 12 [b]Käsittele tulta kunnioittavasti! [/b]***
Palamisilmiö voidaan ymmärtää paremmin tarkastelemalla kynttilän liekkiä. Vaha ei pala suoraan, vaan sen sijaan kuumentuneesta vahasta lähtevä kaasu nousee sydäntä pitkin ja palaa. Kokeile sitä [b]puhaltamalla jonkin aikaa palanut kynttilä sammuksiin. Kuljeta sen jälkeen palavaa tulitikkua sydämestä nousevan savuvanan läpi. Liekki siirtyy savua pitkin sydämeen ja sytyttää kynttilän uudelleen.[/b] Liekissä on kolme osaa: 1) tumma sisävyöhyke, jossa ei tapahdu palamista ja 2) välivyöhyke, jossa palaminen on epätäydellistä ja josta vety ja hiilimonoksidi siirtyvät vähitellen 3) ulkokeilaan, jossa palaminen on täydellistä.
*** g81 8/2 s. 5-6 Rukous – tyhjä rituaali vai tärkeää yhteydenpitoa? ***
. Monissa kodeissa on kamidana, hylly šintolaisia jumalankuvia varten, ja/tai butsudan, buddhalainen perhealttari. Perheenjäsenet voivat [b]rukoilla sen ääressä sytyttämällä kynttilän[/b], jolla he sitten sytyttävät suitsukkeen. Polvistuttuaan alttarin eteen he lyövät ensin kellostoa pienellä puukepillä ja lausuvat sen jälkeen yhä uudelleen kirjoitetun rukouksen tai joitakin ulkoa opittuja sanoja, kuten esimerkiksi ”Namu-Amida-Butsu” (Kunnia Amida-buddhalle). Tätä voidaan toistaa yksitoikkoisella äänellä 20 minuuttia, jopa tuntikausia.
*** g85 8/8 s. 15 Tulipalon uhka ahdistaa Nigeriaa ***
Niinpä Sunday luultavasti haparoi tiensä paikkaan, jossa säilytettiin tulitikkuja ja kynttilöitä, ja [b]sytytti kynttilän. Epäilemättä illan lämpö tuuditti hänet ja hänen ystävänsä uneen. Ja kun he nukkuivat, kynttilä paloi yhä alemmaksi . .
Voi vain kuvitella sitä kauhua, jota heidän täytyi tuntea, kun riehuvan tulen kuumuus ja savu herättivät heidät karmeaan todellisuuteen..[/b] Nuoret huusivat apua ja yrittivät epätoivoisesti avata ovea, mutta liian myöhään. He menehtyivät liekkeihin ja räjähtelevien kemikaalien kaasuihin.
*** g85 8/6 s. 30-31 Tarkkailemme maailmaa ***
Greektownissa Yhdysvaltain Michiganin osavaltiossa sijaitsevaan St. Maryn roomalaiskatoliseen [b]kirkkoon on vaihdettu sähkökynttilät tavallisten kynttilöiden tilalle[/b]. Kaikki seurakuntalaiset eivät kuitenkaan ole niiden käytöstä iloisia, kertoo Detroit Free Press -lehti. ”Pane lahjoitus aukkoon”, lukee kolehtilaatikon kyljessä olevissa ohjeissa. Dollarilla saa yhden kynttilän palamaan 24 tuntia; kahdella dollarilla 48 tuntia. ”Ota taikasauva ja työnnä sen kärki sytyttämättömän kynttilän päähän”, sanotaan ohjeissa edelleen. Ohut metallisauva sytyttää sähkökynttilät. Ne lepattavat ja näyttävät jonkin matkan päästä aivan oikeilta kynttilöiltä. Kirkon esimies John Nader sanoi, että ”vertauskuvallinen ei ole itse kynttilä vaan sen valo”. Mutta 68-vuotias seurakuntalainen Rose Hartley ei halua käyttää uusia sähkökynttilöitä. Hän sanoi: ”Minä en näe niissä mitään vertauskuvallista.”
*** g87 8/7 s. 13 Paavin vierailu Australiassa – pelkkä pyhiinvaellusmatkako? ***
Paavi kuitenkin tavoitteli vierailulleen myös ekumeenista sävyä, ja niinpä hän puhui Melbournessa tilaisuudessa, johon oli kokoontunut 14 muun kirkkokunnan edustajia, piti heidän kanssaan yhteisen jumalanpalveluksen ja kehotti kaikkia työntämään erimielisyytensä syrjään ja rukoilemaan rauhan puolesta. Melbournessa [b]hän kävi anglikaanisessa Pyhän Paavalin tuomiokirkossa, esitti siellä rukouksen rauhan puolesta ja sytytti kynttilän kristikunnan kirkkojen kaivatun yhdistymisen vertauskuvaksi[/b].
*** g89 22/10 s. 21 20. osa: 1800-luvulta eteenpäin: Ennallistus lähellä! ***
Nykyään Jehovan todistajina tunnettu ryhmä teki sen vuoksi yli sata vuotta sitten julkisesti tunnetuksi, että vuosi 1914 merkitsisi Jumalan valtakunnan hallinnon alkua. Jumalan Kuninkaan asettaminen valtaistuimelle oli [b]ensi askel kohti väärän uskonnon lepattavan kynttilän lopullista sammuttamista[/b], niin ettei se enää estäisi Jumalan valoa näkymästä.
*** g89 22/3 s. 15 Intian pyhä Ganges – miksi miljoonat palvovat sitä? ***
Ne ovat täynnä värikkäitä kehäkukkia, tuoksuvia ruusun terälehtiä ja veneissä on vielä pieni savikippo, jossa on kynttilä. Muuan [b]nuoripari riisuu jalkineensa, rukoilee yhdessä, sytyttää kynttilän[/b] ja laskee veneensä hiljaa virran vietäväksi. Monien vastanaineiden tavoin he ovat saattaneet pyytää Gangesia siunaamaan heitä terveellä pikkupojalla. Esitettyään pyyntöjä muutkin laskevat samalla tavoin liikkeelle pienet purtensa. Pian liikkuvien valojen laivue täyttää veden ja voimakas virta kuljettaa sitä nopeasti myötävirtaan.
Yhtäkkiä illan rauhan rikkoo temppelin kellojen raivokas kalskahtelu. Pauhu jatkuu muutamia minuutteja pappien heiluttaessa liekehtiviä lamppuja joen partaalla ja laulaessa ylistystä Gangesille. Näin päättyy jälleen yksi harras palvontapäivä.
*** g05 22/10 s. 13 Sota joka muutti elämäni ***
Koska olin äärimmäisen masentunut vallitsevan tilanteen ja piinaavan omantuntoni vuoksi, ryhdyin etsimään helpotusta ahdistukseeni. [b]Aloin rukoilla ja käydä kirkossa. Katolisen kirkon messussa en oppinut oikeastaan mitään, joten rupesin käymään kirkossa öisin. Menin sisään, sytytin kynttilän ja rukoilin kuvien edessä[/b]. Yhdessä kuvassa Jeesus roikkui ristillä, toisessa Marialla oli tikari sydämessään, ja lisäksi oli muita niin sanottujen pyhimysten kuvia.
Kirkko alkoi tuntua kylmältä ja kammottavalta paikalta. Vaikuttiko siellä tosiaan Jumalan henki? Tarvitsin vastauksia ja rohkaisua. Olin nähnyt tarpeeksi kärsimystä. Niinpä eräänä yönä lähdin kirkosta ja menin puistoon rukoilemaan. Katsoin tähtiä, ja luultavasti ensimmäisen kerran elämässäni yritin vilpittömästi puhua Luojalleni.
[/quote]
Lahko liittää manipuloivissa kirjoituksissaan kynttilän polttoon siis seuraavia lahko-opin mukaan kauhistuttavia ja saatanallisia ilmiöitä: Neitsyt Maria, jooga, transsendenttinen mietiskely, paloturvallisuus, rukous - tyhjä rituaali, tulipalon uhka, kirkko, Paavi, kristikunta, rukous rauhan puolesta, väärä uskonto, Ganges-joen palvojat, katolinen kirkko.
Kynttilään ja kynttilän polttoon liitetään siis jotain kielteistä ja torjuttavaa.
Lahko voi siis hienovaraisesti manipuloida jäsenistönsä kynttiläkielteisiksi, ilman että mitään suoranaista kynttilänpolttokieltoa on esitetty. Lisäksi tällainen "teokraattinen sääntö" erottaa vuosikymmeniä lahkossa olleet perheet, jotka "tietävät" ja tavalliset lukutaitoiset lahkolaiset, jotka eivät ole lukeneet mistään mitään kynttiläkieltoa. Lahkosuvut pääsevät näin osoittamaan ylemmyyttään teokraattisessa järjestössä.