Keinosydämestä keinopersoonallisuus?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Keinosydämestä keinopersoonallisuus?

Viesti Kirjoittaja Tony »

MTV3 kirjoitti:
Ranskassa on siirretty onnistuneesti keinosydän ihmispotilaaseen. Keinosydämen kehittäneen Carmat-yhtiön mukaan tapaus on ensimmäinen laatuaan.

Carmatin kehittämä keinosydän painaa 900 grammaa, sen voimanlähteenä toimii litiumakku.

Mekaaninen sydän siirrettiin miespotilaalle viisi päivää sitten pariisilaisessa sairaalassa. Georges-Pompidou European -sairaalan mukaan potilas voi hyvin.
Kuva

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... sa/2460732

Vielä vuonna 1971 Vartiotornissa osattiin valistaa, että sydän ei suinkaan ainoastaan pumppaa verta, vaan sen lisäksi siellä muodostuvat monet persoonallisuuteen liittyvät ominaisuutemme.

Enää edes Vt-seura ei esitä mitään tällaista (vaan unohtaa iloisesti oman aikaisemman käsityksensä asiasta pitäen sitä vain muinaisten egyptiläisten haihatuksena), mutta tuota uutta keinosydäntapausta ajatellen tuli mieleen, että jos lääketiede olisi osannut vastaavan operaation jo tuolloin vuonna 1971, niin mitenköhän Vt-seura olisi tulkinnut keinosydämen roolin yksilön peroonallisuuden rakentamisen suhteen?
Vartiotorni 1.6.1971 s. 244 kirjoitti: Sydän on hienosti suunniteltu lihaspumppu, mutta vielä merkittävämpää on, että meidän tunneperäiset ja vaikuttimia muodostavat kykymme rakentuvat siinä. Rakkaus, viha, halu (hyvä ja paha), jostain seikasta pitäminen enemmän kuin toisesta, kunnianhimo, pelko – itse asiassa kaikki, mikä on omiaan muodostamaan meille vaikuttimia mieltymyksiemme ja halujemme suhteen, saa alkunsa sydämestä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Re: Keinosydämestä keinopersoonallisuus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

hmm.. Hyvä havainto. En minä keksi tähän mitään viisasta lisättävää. Jos halut tulee sydämestä, voisi kuvitella että jatkossa tuota ukkoa tekee mieli tekopimppiä :D

Anteeksi, mutta mihinkään aikuisempaan vastaukseen en kyennyt.
Mutta siis näin se menee.. Vt seura puhuu ihan mitä sattuu.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

No joo. Äskettäin oli jossain joku uutinen, että tiedemiehet tai jotkut ovat saaneet lisää tietoa sydämestä. Sydämen roolista? Että sydänkin tietyllä tavalla olisi vähän niinkuin aivot. Mukana hengessä ainakin, jos ei muuta. Älkää kysykö lähteitä, minulla on vain tämmöinen muistikuva ja halusin sen tässä ketjussa ilmaista. Mitä väliä sillä on? Mulle sopii ihan hyvin, että mä ajattelen aortalla tai että eteiskammio on sielun pedaali tai jotain. Keksikää itse kielikuvia. Ei mun mielestä ole eriyisen kiinnostavaa, miten ihmisen tietoisuus jakaantuu kehossa.
Veli-Hopea

Suurenmoinen etu kirjoitti:No joo. Äskettäin oli jossain joku uutinen, että tiedemiehet tai jotkut ovat saaneet lisää tietoa sydämestä. Sydämen roolista? Että sydänkin tietyllä tavalla olisi vähän niinkuin aivot. Mukana hengessä ainakin, jos ei muuta. Älkää kysykö lähteitä, minulla on vain tämmöinen muistikuva ja halusin sen tässä ketjussa ilmaista. Mitä väliä sillä on? Mulle sopii ihan hyvin, että mä ajattelen aortalla tai että eteiskammio on sielun pedaali tai jotain. Keksikää itse kielikuvia. Ei mun mielestä ole eriyisen kiinnostavaa, miten ihmisen tietoisuus jakaantuu kehossa.
Minä uskon että sydän on pumppu ja se tekee sitä mikä sen tehtävä on. Jokaisella elimellä on tehtävänsä ja sydän ei ajattele tai anna ajatuksia sen enempää kuin kiveksetkään.

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Veli-Hopea

Tätä tuli eilinen vielä mietiskeltyä ja tuloksiakin tuli aikaiseksi ainakin omassa päässä.
Jos puhutaan leikkauksista päässä, syystä tai toisesta, persoonallisuus voi muuttua. Hyvin hyvin harvoin olen lukenut mistään sellaisesta, että sydänleikkauksen jälkeen mikään ihmisen ajatus, halu tai persoonallisuus olisi muuttunut pätkääkään.
Korjatkaa jos olen väärässä. Seuran mainitut selitykset ovat puppua, kunnes joku toisin todistaa..sitähän tässä varmasti haettiinkin.

Hyvin moni on tuttuun tapaan ko.lehden tutkistelussa nyökytellyt kuitenkin päätään ja hyväksynyt kuinka osa ajatuksista ja tunteista saa alkunsa lihaspumpusta ja vain siksi, että tällainen on kirjoitettu jonkun korkeamman auktoriteetin nimissä.

Olisikohan kenties mennyt heittämällä läpi, jos tuo olisi kirjoitettu 7-lehdessä?
Meneekö kaikki läpi totuutena, kunhan on vt-seuran kirjallisuuteen painettu?

Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Veli-Hopea kirjoitti:Tätä tuli eilinen vielä mietiskeltyä ja tuloksiakin tuli aikaiseksi ainakin omassa päässä.
Jos puhutaan leikkauksista päässä, syystä tai toisesta, persoonallisuus voi muuttua. Hyvin hyvin harvoin olen lukenut mistään sellaisesta, että sydänleikkauksen jälkeen mikään ihmisen ajatus, halu tai persoonallisuus olisi muuttunut pätkääkään.
Korjatkaa jos olen väärässä. Seuran mainitut selitykset ovat puppua, kunnes joku toisin todistaa..sitähän tässä varmasti haettiinkin.
Ei ole tarvetta korjata, vain lisätä/tarkentaa hivenen.

Vilpittömät Jehovan Todistajat saattavat keskuudessaan sekä ovelta ovelle "hehkuttaa" kuinka vaativan leikkauksen yhteydessä "verensiirto" voi vaikuttaa ihmisen persoonallisuuteen/käytökseen.
- eräs veli kertoi että oli kuullut että kiinnostuneen henkilön puolison persoonallisuus/käytös muuttui leikkauksen jälkeen kun leikkauksen yhteydessä tehtiin verensiirto...

Tarkennetaan sen verran että itse tekosydän, verensiirto tms eivät vaikuta ihmisen persoonallisuuden muuttumiseen.

Kokonaan toinen asia on se, mikä on ihmisen tilanne vaativan leikkausoperaation/sairauden jälkeen tai ennen sitä. Mitä tiedostan (myös itsestäni) niin henkilöt esim leikkauksen jälkeen (tai juuri ennen sitä) eivät välttämättä tunnu juuri siltä samalta vanhalta henkilöltä.
Tosin asiaa ei voi mitenkään yleistää, otaksuisin.
Mutta sairaudet/leikkaukset ovat henkisesti/fyysisesti joka tapauksessa rasittavia, näin koen.

Vaativat operaatiot/sairaudet voivat jättää oman "jälkensä" henkilöihin, mutta esim verensiirrolla, eli siis sillä itse verellä, ei ole mitään tekemistä persoonallisuuden kanssa. Vaikka vilpittömät Jehovan Todistajat voivat asiaa nostaa esiin.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Veli-Hopea kirjoitti:Hyvin moni on tuttuun tapaan ko.lehden tutkistelussa nyökytellyt kuitenkin päätään ja hyväksynyt kuinka osa ajatuksista ja tunteista saa alkunsa lihaspumpusta ja vain siksi, että tällainen on kirjoitettu jonkun korkeamman auktoriteetin nimissä.

Olisikohan kenties mennyt heittämällä läpi, jos tuo olisi kirjoitettu 7-lehdessä?
Kyllä se vain niin menee. Jos se lukee Vartiotornissa, se on Totuus™.

Kuten Bergerac mainitsi, persoonallisuuden on väitetty siirtyvän verensiirron välityksellä. Aikamoista tuubaa, mutta kyllähän se niin on kun Vt-seuran kirjoitusosastolla on niin päätetty. :roll:
Vartiotorni 15.7.1962 s.322 kirjoitti:Veren siirtäminen saattaa siis merkitä tahraisten luonteenpiirteitten siirtämistä. Miten suureksi vaara voikaan tulla, jos veri otetaan verivarastosta, johon rikolliset ja muut yhteiskunnan hylyt ovat lahjoittaneet verta!
Herätkää! 22.9.1969 s.24 kirjoitti:
Verensiirrot ja varastelu

Jotkut sanovat verensiirtojen olevan vaarattomia. Uskotko sinä sen? Robert Khoury tunnettiin 40 vuoden ajan rehellisenä miehenä. Sitten hänelle annettiin verensiirto erään onnettomuuden jälkeen. "Sain kuulla, että luovuttaja oli varas", Khoury kertoi poliisille. "Kun toivuin, huomasin, että minulla oli kauhea halu varastaa." Ja kyllä hän varastikin. Hän tunnusti varastaneensa 10 000 puntaa (n.100 000 mk) kuudessa ryöstössä kolmen kuukauden aikana. Khoury uhkasi haastaa oikeuteen sen lääkärin, joka järjesti verensiirron, jos hän saa ankaran rangaistuksen varastelusta.
Varastelu oli luonnollisesti lääkärin vika. :o
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Tony kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:Hyvin moni on tuttuun tapaan ko.lehden tutkistelussa nyökytellyt kuitenkin päätään ja hyväksynyt kuinka osa ajatuksista ja tunteista saa alkunsa lihaspumpusta ja vain siksi, että tällainen on kirjoitettu jonkun korkeamman auktoriteetin nimissä.

Kyllä se vain niin menee. Jos se lukee Vartiotornissa, se on Totuus™.

Kuten Bergerac mainitsi, persoonallisuuden on väitetty siirtyvän verensiirron välityksellä. Aikamoista tuubaa, mutta kyllähän se niin on kun Vt-seuran kirjoitusosastolla on niin päätetty. :roll:
Vartiotorni 15.7.1962 s.322 kirjoitti:Veren siirtäminen saattaa siis merkitä tahraisten luonteenpiirteitten siirtämistä. Miten suureksi vaara voikaan tulla, jos veri otetaan verivarastosta, johon rikolliset ja muut yhteiskunnan hylyt ovat lahjoittaneet verta!
Herätkää! 22.9.1969 s.24 kirjoitti:
Verensiirrot ja varastelu

Jotkut sanovat verensiirtojen olevan vaarattomia. Uskotko sinä sen? Robert Khoury tunnettiin 40 vuoden ajan rehellisenä miehenä. Sitten hänelle annettiin verensiirto erään onnettomuuden jälkeen. "Sain kuulla, että luovuttaja oli varas", Khoury kertoi poliisille. "Kun toivuin, huomasin, että minulla oli kauhea halu varastaa." Ja kyllä hän varastikin. Hän tunnusti varastaneensa 10 000 puntaa (n.100 000 mk) kuudessa ryöstössä kolmen kuukauden aikana. Khoury uhkasi haastaa oikeuteen sen lääkärin, joka järjesti verensiirron, jos hän saa ankaran rangaistuksen varastelusta.
Varastelu oli luonnollisesti lääkärin vika. :o

Voi herranen aika.... oikeesti...

Kauniimpi puolisko eilen kyselikin keskusteltaessa ,että "eikös JT:t väittäneet persoonallisuuksien siirtyvän verensiirrossakin?". Myönsin sen olleen näin sen kummemmin muistamatta miten tämä meni. Tässähän siitä hyvin tulikin.

Sitähän kannattais kaikkien hallintoelimen jäsenten, vanhinten ja muiden kaikkien "ylihenkisten" alkaa luovuttaa verta. Näin ollen kaikki verenottajat automaattisesti hengistyisi palvomaan Jehovaa koko sydämestä. Siihen tulisi automaattisesti ihan ylitsepääsemätön himo:)

Jokohan tuo nykypäivänä onnistuisi ihan tablettien muodossa? 3:n päivän kuuri ja kaikki olisivat pyhää henkeä täynnä...

Mä en ymmärrä kuinka paljon tätä tuubaa saaoikein suoltaa , eikä kukaan reagoi?

Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Keinosydämen saneesta tulee tunteeton robotti - siis omiaan todistajien riveihin.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ei nyt sentään ihan. Munuaiset jäivät.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Avovävyni kertoi, että hänelle tuli kova mielihalu olueen saatuaan ensimmäisen siirtomunuaisensa. sitä ennen hän ei ollut oluesta pitänyt ja tilanne normalisoitui muutamassa vuodessa.

Hän ei ole ollut Jehovan todistaja.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Vastaa Viestiin