Täydellinen maailmankuva

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

SuurinBabylon

Täydellinen maailmankuva

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Jehovan todistajilla on vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Vastausten laatu on tosin heikko ja ne ovat keskenään ristiriitaisia.

Eläinten mahtuminen Nooan arkkiin selitetään Raamatun ymmärtämisen opas -kirjassa evoluutiolla, mutta evoluutioon ei kuitenkaan uskota. Verensiirtoa ei saa ottaa, mutta lihaa voi syödä, vaikka sekin sisältää verijäämiä. Syntymäpäivät ovat pahasta, koska siellä palvotaan ihmistä, mutta ylioppilasjuhlat ovat ok. Pakanallista alkuperää olevaa joulua ei voi viettää, mutta pakanallista alkuperää olevaa vihkisormusta voi kantaa sormessaan.

Näin ristiriitaiseen maailmankuvaan uskominen edellyttää sokeaa tottelevaisuutta, johon pappakerho on alamaisensa tehokkaasti totuttanut. Antautumalla "riippumattoman ajattelun" (=omien aivojen käyttöön) ansaan on jo askeleen päässä luopumuksesta. Ja tässä hallintoelin on harvinaisen oikeassa.

Ristiriidat ovat seurausta yrityksestä luoda täydellinen maailmankuva. Asioita, joista jehovantodistaja saa muodostaa oman käsityksen on vain kourallinen. Silloinkin hallintoelin on usein asettanut rajat, joiden puitteissa käsityksen saa muodostaa.

Hallintoelimen on täytynyt ulottaa valtansa lähes kaikkiin kuviteltavissa oleviin kysymyksiin, koska heidän tarjoamansa opin lähtökodat ovat heikolla pohjalla. Kun pelon avulla hallinnoidaan ihmisen käsitystä kaikesta, voidaan hänet saada uskomaan mihin tahansa. Jos kaikki on päätetty puolestasi, ajattelua ei tarvita.

Jehovantodistajien oppiin voi uskoa vain niin kauan, kuin kieltäytyy astumasta epämukavuusalueelle: oman järjen käytön maailmaan. Pienikin ajattelutyö näet paljastaa todistajien maailmankuvan mahdottomuuden.
Kaarmis

Re: Täydellinen maailmankuva

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Niin totta!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Peeveli

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

tyhjentävää!
...Mess with the best, fuck the rest
Elizium

Viesti Kirjoittaja Elizium »

En olisi itse voinut tuota paremmin ilmaista.

Vajaan vuoden verran tutkittuani Raamattua JT:n kanssa, olen päättänyt vihdoin lopettaa sen. Kaikki kuulostaa koko ajan vain enemmän ja enemmän epäuskottavalta ja hämmentävältä. Ja koko ajan pääni sisällä mietin, että uskooko tuo ihminen oikeasti tähän. Niin sokeasti, että on perustanut koko elämänsä tälle uskonnolle.

Pahoittelen, meni vähän ot:ksi.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Itse olisin voinut ilmaista tuon paremmin, mutta kun olen niin pirun laiska kirjoittamaan... Vitsivitsi. :D
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Jos kaikki on päätetty puolestasi, ajattelua ei tarvita.
Itsensä henkiseen pumpuliin kääriytyvälle ihmiselle tämä on oiva pakokeino todellisuudesta.
Toimii myös keinona ulkoistaa kaikki elämänsä ongelmat itsensä ulkopuolisiksi.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Juuri näin se on.

Muistan muutamia noloja tilanteita, joissa esim. ihan tuore JT on päästänyt suustaan jotain virallisesta linjasta poikkeavaa, ehkä ihan vaan vitsinä ja osa porukasta vetää naamalleen paheksuvan ilmeen. Joskus niin pieni juttu, että väki ei kehdannut ääneen moittia, mutta jotenkin piti paheksua.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Nimrod

Viesti Kirjoittaja Nimrod »

On se vt-seura fiksu :D jeppulat kokevat asiat näin:

-Kun joku alkaa epäillä seuran oppeja = Saatana on saamassa hänet nalkkiin ja itse opeissa ei -vikaa.
-Kun tajuttuasi totuuden Totuudesta, yrität herättää ystäviäsi aivopesusta = He kokevat sinut luopiona joka napsii heikot.
-Kun he EHKÄ tajuavat jotain ja pelästyvät ajatuksiaan = Käyvät enemmän kentällä ja "tutkivat"
-Kun joku esittää kiusallisia kysymyksiä vanhimmille = "Ne ovat luopioiden valheita" ja kysyjä on eksyksissä.
-Kun jehovantodistajia dissataan (JA SYYSTÄKIN) = Saatana on meitä vastassa.

Höhö, kaikkeen on olevinaan selitys ja milloinkaan syy ei siis ole vt-seurassa. Ihmiset eivät saa oikeista langoista kiinni, vaan he mieltävät itsensä vapaaehtoisesti kehitysvammaisen tasolle joka ikäänkuin tarvitsee ohjaajan elämäänsä. Koskaan ei tule aliarvioida aivopesun voimaa. Senhän takia sitä kutsutaankin aivopesuksi.

Jeppujen maailmankuva on nopeasti vilkaistuna rohkaiseva ja turvallinen. Kun sitä lähtee tarkastelemaan käytännön asioiden tasolla, muuttuu siitä käsittämätön ja hilpeän lapsellisen yksinkertainen ja naivi - mahdoton.

Kuvottava lahko.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Nimrod kirjoitti:
Jeppujen maailmankuva on nopeasti vilkaistuna rohkaiseva ja turvallinen. Kun sitä lähtee tarkastelemaan käytännön asioiden tasolla, muuttuu siitä käsittämätön ja hilpeän lapsellisen yksinkertainen ja naivi - mahdoton.
Tässähän se ongelma just varmaankin on.

Kun on käynyt kasteella ja elämä nuorena jt-aikuisena pakottaa tarkastelemaan elämää itsenäisemmin, eikä enää jt-äidin helmoista käsin, niin käytännön asiat alkavat törmätä enemmän jt-ihanteiden kanssa.

Esim. omantunnon arka vanhurskas, yltiö jt-nuorukainen, voisi esim ajatella, että kaikkia liikennesääntöjä pitää noudattaa kirjaimellisesti, ettei pahoittaisi jehovan mieltä.

No, hän ajaa pyörällä tiellä missä milloinkin ja näyttää kuuliaisesti suuntamerkin kädellään kääntyessään, taluttaa pyörän varalta joka suojatien yli, pysähtyy ja taluttaa ja pysähtyy ja taluttaa - suojateitä kun on paljon matkan varrella.

Koskaan hän ei voi ylittää tietä, muutoin kuin suojatien kautta, koska ajattelee virheellisesti, että laki vaatii ylittämään tien ainoastaan suojatien kautta.

No, tämä on tietysti hyvin kärjistävää, mutta herkkäomatuntoinen jt-nuori voisi väsyttää itsensä liiallisella vanhurskaudella, kun omatunto ei anna yhtään periksi.

Myöskin luonnolliset halut vetävät häntä, mutta kun seksi aina ollut syntiä, ja sänkyhommat on niitä samoja olipa naimisissa tai ei, niin miten voi naimisiin mennä, kun joutuisi harrastamaan syntisiä asioita vaimonsa kanssa. Kun omatunto on liian herkkä ei voi tehdä mitään.
Niin, ne sänkyhommathan ovat samanlaisia, mitä maailmallisetkin tekevät, miten sitä voisi, vaikka on naimisissa, semmosia, sehän olis iljettävää.

Lopulta jt-nuorukainen erinäisten käytännön ongelmien jatkuessa saattaa heittää raamatun seinään ja salkun ikkunasta ulos - repiä puvun päältään ja laittaa tilalle siniset verkkahousut, joiden takataskuun hän sulloo koskenkorvapullon, ja kysyy "onks Viljoo näkyny, jaa ei, no lycka till", ostaa paketit kortsuja ja lähtee maailmaan - tarkemmille tutkimusmatkoille.

Liian kauan kiristettynä ollut jousi ponnahtaa yhtäkkiä ja tosi kauas toiseen äärimmäisyyteen, kunnes käytännön elämän vastaturbulenssi tasoittaa äärimmäisyysheilahtelua pikku hiljaa. Mutta sitten onkin korvia myöten elatusapu-velvollinen ja velkaantunut ym.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Mitä olen vanhempieni puheista ymmärtänyt, juuri tuo VT-seuran tarjoama kaikenkattava maailmanselitys teki todistajuudesta "ylivertaisen" muihin uskonnollisiin virityksiin nähden. Vartsikan jäljiltä ei jäänyt avoimia kysymyksiä pohdittavaksi. Helppoa ja selkeää, ei ahdistavia omantunnon- ja moraalipohdintoja.

Tyrkyllä olleen maailmankuvan mielekkyyden arviointi jäi vanhemmiltani tekemättä. Pistän sen pitkälti poikkeuksellisten olosuhteiden, alhaisen koulutustason ja vähäisen elämänkokemuksen piikkiin.
And Justice For All
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

sinner74 kirjoitti:Mitä olen vanhempieni puheista ymmärtänyt, juuri tuo VT-seuran tarjoama kaikenkattava maailmanselitys teki todistajuudesta "ylivertaisen" muihin uskonnollisiin virityksiin nähden.
Nii, ja tässä on se harmittava piirre, joka harmittaa tosi paljonkin, että vanhemmat eivät tässä tapauksessakaan varmaankaan ole edes tutustuneet niihin muihin uskonnollisiin viritelmiin,

vaan ovat ajautuneet jehovantodistajiksi, siksi että jehovantodistajat ovat esittäneet oman uskontonsa ylivertaiseksi muihin viritelmiin nähden.

Minä itse en pystynyt aikoinaan edes keskittymään vartiotornin lukemiseen, kun se oli niin kuivaa luettavaa,

lainailin silloin kirjoja kirjastosta, joissa oli vauhdikkaita seikkailuja ja luin pelkästään niitä, vartsikat ja hertsikät sai olla pinossa jossain kirjahyllyssä, en minä niihin pystynyt keskittymään ehkäpä juuri siksi, kun niiden lukeminen oli velvollisuus.

Kyllä nykyään kaikki kannattaa kilpailuttaa, myös jos haluaa liittyä uskoon, niin kannattaa vertailuttaa ja nimenomaan kyselemällä uskontojen oikeilta edustajilta asioita,

ei siis niin että kun lukee vartiotornista muiden uskontojen olevan saatanan viritelimiä, niin sitten ne ovat sellaisia, ei niin, no kyllähän kaikki tietää.

Mutta enpä itsekkään osannut nuorena vertailuttaa, kyllä sitä vaan mentiin, kuten hullu jalkaraudoissa kuritettavaksi.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
sinner74 kirjoitti:Mitä olen vanhempieni puheista ymmärtänyt, juuri tuo VT-seuran tarjoama kaikenkattava maailmanselitys teki todistajuudesta "ylivertaisen" muihin uskonnollisiin virityksiin nähden.
Nii, ja tässä on se harmittava piirre, joka harmittaa tosi paljonkin, että vanhemmat eivät tässä tapauksessakaan varmaankaan ole edes tutustuneet niihin muihin uskonnollisiin viritelmiin,
Itse asiassa vanhempani koittivat jollain lailla ottaa selvää muistakin "vaihtoehdoista". Ainakin helluntailaisten ja adventistien puuhista jopa siinä määrin, että kävivät muutamia kertoja ko. kerhojen kokoontumisissakin. Luterilainen kansankirkko oli myös tuttu, olivathan rippikoulun käyneitä ihmisiä.

Tämän teknisen vertailun ylivoimaiseksi voittajaksi selviytyi kuulemma Jehovan Todistajat, mistä olen vieläkin syvästi kiitollinen. En ole ehkä ihan vakuuttunut vertailussa käytetyistä menetelmistä, mutta itse kokivat tehneensä perusteellisen selvitystyön.

Mutta sinällään varmasti usein käy noinkin kuin sinä esität, touhuun ikäänkuin ajaudutaan.
And Justice For All
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

19:23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.
19:24 Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Rikkaille toimi esteenä heidän kiintymyksensä rahaan, mutta Jehovan todistajilla se on palvova kiintymys Seuraan. Seura on heidän rikkautensa, heidän kultainen vasikkansa.

Seura selittää rikkaan pääsemistä sillä, että rikaskin pääsee, jos ei anna rikkauden olla esteenä eli halukkudella luopua rikkaudestaan. Samoin Jt:n pitäisi luopua aivopesustaan ja ajatella itse.
4:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
4:14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."
Sisäinen minä on tärkeä, mutta jos sen antaa Seuralle, niin mitä jää jäljelle?
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Vastaa Viestiin