Kastamattomat?
Valvoja: Moderaattorit
-
Peeveli
Kastamattomat?
Kysynpä nyt viisaammiltani että miten menee nykyään vanhinten määräykset kastamattomien seurakuntalaisten suhteen.
Tarkennusta erityisesti esim.alaikäiseen vanhimpien mukana tulleeseen seurakuntalaiseen.
Nuoruudesta vain muistan että vaikka en kasteella ollut käynyt, sitoi minua samat käskyt kuin muitakin kastettuja. Silti olisin ollut vapaa tekemään mitä haluaa jos olisin sen tajunnut, ilman seuraamuksia.
Mutta onko näin? Silti kastamattomille järjestetään nuhteluja ja mahdollisten etujen menetyksiä?
Tarkennusta erityisesti esim.alaikäiseen vanhimpien mukana tulleeseen seurakuntalaiseen.
Nuoruudesta vain muistan että vaikka en kasteella ollut käynyt, sitoi minua samat käskyt kuin muitakin kastettuja. Silti olisin ollut vapaa tekemään mitä haluaa jos olisin sen tajunnut, ilman seuraamuksia.
Mutta onko näin? Silti kastamattomille järjestetään nuhteluja ja mahdollisten etujen menetyksiä?
...Mess with the best, fuck the rest
-
Kaarmis
Re: Kastamattomat?
Mun ensimmäinen komitea oli kastamattomana. Murtauduttiin yhen kaverin mummon mökkiin ryyppäämään, ja naapuri näki. Seurauksena kaverin isä veti poikaansa niinsanotusti luuvitosella lättyyn, joten hänellekin järjestyi komiteaa. *oi niitä ihania nuoruuden aikoja*
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
rippeli
Kun itse hölmöilin kavereitten kanssa, niin olin ainut kastettu, joten muut eivät joutuneet komiteaan. Vanhimmat kävivät kuitenkin juttelemassa heidän kanssaan epävirallisesti.
Kiinnostaisi tosiaan tietää, mikä on nykylinja, vai onko joka seurakunnalla omat systeeminsä.
Kiinnostaisi tosiaan tietää, mikä on nykylinja, vai onko joka seurakunnalla omat systeeminsä.
Let me go Master I hate you so
- Tony
Vanhinten kirja kertoo asiasta seuraavaa.
Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan (1991) kirjoitti:
Kastamattomat julistajat.
Kastamattomat julistajat, jotka syyllistyvät vakavaan väärintekemiseen, voidaan ehkä palauttaa kohdalleen.
Kaksi vanhinta keskustelee väärintekijän kanssa ja ratkaisee, mihin toimiin tulisi ryhtyä. (w88 15/11 s. 18-20)
He voivat kehottaa häntä pidättymään julkisesta palveluksesta tai kokouksissa vastaamisesta; he voivat järjestää myös niin, että hän ei osallistu teokraattiseen palveluskouluun, ennen kuin hän on edistynyt hengellisesti pitemmälle.
Jos väärinteko on tullut laajalti tunnetuksi, mutta henkilö on katuva, seurakunnan palveluskomitea voi laatia seurakunnalle seuraavanlaisen ilmoituksen: "Asia, joka koskee (henkilön nimi) on käsitelty, ja hän palvelee edelleen kastamattomana julistajana seurakunnan yhteydessä." (w88 15/11 s. 18)
Kun väärintekoon syyllistynyt kastamaton julistaja on alaikäinen, tulisi neuvotella hänen kristittyjen vanhempiensa kanssa sen selville saamiseksi, mitä he tekevät oikaistakseen väärintekijää. Voi myös olla tarpeen tavata nuori yhdessä hänen vanhempiensa kanssa.
Jos kastamattomat julistajat katumatta jatkavat väärintekemistä huolimatta kaikista yrityksistä auttaa heitä, voidaan laatia seuraavanlainen ilmoitus: "(Henkilön nimi) ei ole enää hyvän uutisen julistaja." (w88 15/11 s. 19)
Tavoitteenne kastamattomien julistajien, niin nuorten kuin aikuistenkin, suhteen on auttaa heitä. (1. Tess. 5:14)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Peeveli
Eli henkilö on "väärintekijä" niinkuin sitten kaikki muutkin maailmalliset.. Mikseivät vanhimmat lähe oville koputtelemaan ja vaatimaan katumusta 
-
Peeveli
Onko olemassa erikseen vielä neuvoja seurakunnassa oleville, lähinnä lapsille ja kiinnostuneille jotka eivät ole kastamattomia mutta harjoittavat näitä vääryyksiä?
- Tony
Kyllä se virallinen sanktiointiraja menee siinä kastamattoman julistajan kohdalla. Sitä ennen henkilöä ei pidetä seurakuntaan varsinaisesti kuuluvana jäsenenä. Jt-lasten maailmassa toki eletään koko elämä siihen malliin - ja sitä silmällä pitäen - että ollaan kelvolliset kasteelle. Palaute tulee siinä vaiheessa lähinnä perheeltä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Kaarmis
Oma eka komiteani (en tiedä oliko se virallisesti mun kohdallani sitä) oli joskus vuonna 1981 tai 1982. Koko ohjeistushan on saanu aika paljon hienosäätöä sittemmin, edes vanhintenkirja ei kerro siitä kaikkea, pitäis saada nähdä ne reunamuistiinpanotkin.
-
Markku Meilo
En muista koska ohje tuli voimaan, mutta ainakin 1988 ohjeena oli ilmoittaa seurakunnalle, että henkilö (kastamaton siis) "X ei ole enää hyvän uutisen julistaja". Ilmoitus tuli antaa jos henkilö itse lopetti kostuttamattoman julistajan uransa tai vanhimmat katsoivat ilmoituksen muuten tarpeelliseksi.Kaarmis kirjoitti:..joskus vuonna 1981 tai 1982.
OK, se oli jo tossa yllä.
-
Kaarmis
"...vanhimmat katsoivat ilmoituksen muuten tarpeelliseksi."
Tämä viittaisi siihen, että jonkunlainen komitea tällaistaakin tapausta varten varmaankin on täytynyt järjestää.
Tämä viittaisi siihen, että jonkunlainen komitea tällaistaakin tapausta varten varmaankin on täytynyt järjestää.
-
Markku Meilo
Komedia ei ole ongelma, sitähän meno on kaiken aikaa. Kaksi heitä ohjeen mukaan tarvitaan, toinen lukee kirjaa ja toinen kirjaa.Kaarmis kirjoitti:Tämä viittaisi siihen, että jonkunlainen komitea tällaistaakin tapausta varten varmaankin on täytynyt järjestää.