Te olette minun todistajiani!

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Veli-Hopea

Te olette minun todistajiani!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tuon tuosta törmään, kuulen ja luen tällaisia lauseita joita todistajuudessa viljellään enemmän tai vähemmän.

Tuon viljelemisen tarkoitus lienee osoittaa, että raamattu ikään kuin ilmottaisi juuri jehovan todistajien olevan näitä "todistajia".

Oppi ja tulkinta sekin kyllä, mutta...

Kun taas palataan sinne todellisuuteen, niin kuka näin raamatussa sanoi, kenelle ja miksi?

Minulla ei ole tähän vastausta. Ainoastaan silmät päässä ja kyky lukea. Samaan tulkintaan en pääse.
Miten me pääsisimme noista naurettavista heitoista, jossa seura&jt ikäänkuin antaa ymmärtää, että näissä puhuttaisiin ikäänkuin heistä?

henk.koht kokemukseksi vielä lisään, että nassikkana äitinikin heitti lauseita, jotka kuului näin:

"raamatussa on mainittu oikea uskonto sen nimellä (jehovan todistat), eikä ihmiset kuitenkaan ymmärrä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo

Re: Te olette minun todistajiani!

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Se tulee VT:n puolelta ja sillä tarkoitettiin silloisia israelilaisia. Amerikkalisen 1800-luvun uususkonnon, josta jehovantodistajuus luopioitui, kanssa nimityksellä ei ole mitään asiallista yhteyttä. Ja jos Rutherfordin perusteluja katsoo tarkemmin, niin oikea versio olisi se uusi nimi, joka annettiin, ulkomuistista se oli Hebzibah (tjsp).
Veli-Hopea

Sepäs se kun ihan raamattua lukemalla päätyy kuka tahansa silloisiin israelilaisiin.

Jos jt:t olisivat joku (kuvainnollinenhengellinen) israel, pitää lukea myös mitä huonoa jumala tästä israelista sanoi..

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo

Veli-Hopea kirjoitti:Sepäs se kun ihan raamattua lukemalla päätyy kuka tahansa silloisiin israelilaisiin.
Fundamentalistisen uskonnollisuuden käyttövoima ja elinehto on epärehellisyys. Raamattumme VT ja UT eivät tarkkaan ottaen kuuluisi edes samoihin kansiin. VT kertoo paimentolaiskansan perinnetaruja ja jumalkuvan muotoumisen monoteistiseksi sekä tietysti The Messiaan odottelun. The Messiasta ko. paimentolaisten jälkeläisiksi leimautuvat odottelevat edelleen.

UT taas on kertomus yhdestä aikakuden monista uskonpuhdistajista, josta putsauksesta nimenomaan Paavalin ponnistelujen avulla muokkautui kristillisyys. The Messiaan piti ilmaantuman "valtakunnan voimassa" ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla, UT:n loppuosa pyörii tämän odotuksen ympärillä. Porukka eli lopun aikaa ja sitä rataa, UT:n sisällössä ei ole €urosentinkään viittausta ajallemme, kaiken piti olla klaari silloin kun The Messias palaa ja dätsit.
Jos jt:t olisivat joku (kuvainnollinenhengellinen) israel, pitää lukea myös mitä huonoa jumala tästä israelista sanoi..
Mitä tiukkapipoisempi uskonnollinen liike on sitä yksipuolisempaa ravintoa jäsenet nauttivat kun syövät vain rusinat pullasta.
dorisveera

Viesti Kirjoittaja dorisveera »

Kun vanhaa testamenttia tutkii tarpeeksi tarkasti, huomaa, että Jahve (eli Jehova niinkuin jt sen kääntää), oli vanhan testamentin paha ja sotaisa "pakanajumala". En ymmärrä miten se sitten Uudessa testamentissa jehovantodistajien mielestä muuttuisi toiseksi ja hyväksi jumalaksi...Todistajat ovatkin sotaisan pakanajumalan todistajia....
Markku Meilo

dorisveera kirjoitti:Kun vanhaa testamenttia tutkii tarpeeksi tarkasti, huomaa, että Jahve (eli Jehova niinkuin jt sen kääntää), oli vanhan testamentin paha ja sotaisa "pakanajumala".
Jahvevetoiseen monoteismiin porukka siirtyi vasta eksiilin aikana, sitä ennen oli oli El-jumalaperheen Shaddai käytössä. Siis Vt-seuran luokittelun mukainen pakanajumala.
Vt-seura ei kerro jehovantodistajille, että luomiskertomuksen ensimmäisen version laativat papilliset kirjoittajat ja jälkimmäisen version jahvistiset kirjoittajat. Myöskään ei kerrota, että tarinoinnilla on vanhempi esikuvansa.

En ymmärrä miten se sitten Uudessa testamentissa jehovantodistajien mielestä muuttuisi toiseksi ja hyväksi jumalaksi...Todistajat ovatkin sotaisan pakanajumalan todistajia....
Muutos toteutetaan toiveajattelulla, suostuttelulla, väärinesityksella sekä valehtelulla.
Veli-Hopea

sellasta se touhu nyt on. Jesajan 43s luku taitaa olla yksi, mistä tuo "minun todistajiani" yritetään repiä nykyhetkeen.

Eihän tuosta nyt tarvi kovinkaan montaa jaetta runoilla eteenpäin, kunnes huomaa ettei tuolla ole mitään tekemistä nykyhetken kanssa. Hyvin hyvin sokeasti käsittääkseni kuitenkin todistajat jotakin motivaatiota itselleen tuolta ammentavat ja senkin ehkäpä vain ja ainoastaan yhden jakeen perusteella. Fiksuinta olisi tietenkin lukea tuo luku ihan ajatuksen kanssa ja pohtia, mitä sillä tarkoitettiin ,ennenkuin sokeasti toistaa lahkon fraaseja, mutta niinkuin kaikessa, sehän on aika ylivoimaista tehdä.

Markku Meilo

Veli-Hopea kirjoitti:sellasta se touhu nyt on. Jesajan 43s luku taitaa olla yksi, mistä tuo "minun todistajiani" yritetään repiä nykyhetkeen.
Rutherfordin idea perustui vuoden 1931 Columbuksen konventtipuhetta edeltäneen yön inspiraatioon jakeesta Jesaja 62:2, eikä Da Judge sitten jaksanut lukea yöllä sen pitemmälle. Pari seuraavaa jaetta kun olisi lukenut, niin sieltä se uusi nimi löytyy. KJV kertoo jakeesta 4 näin (lihavointi lisätty):
Thou shalt no more be termed Forsaken; neither shall thy land any more be termed Desolate: but thou shalt be called Hephzibah, and thy land Beulah: for the LORD delighteth in thee, and thy land shall be married.
Tai jos lukikin, mutta ei innostunut Hebzibahin todistajat -nimityksestä.
Fiksuinta olisi tietenkin lukea tuo luku ihan ajatuksen kanssa ja pohtia, mitä sillä tarkoitettiin ,ennenkuin sokeasti toistaa lahkon fraaseja, mutta niinkuin kaikessa, sehän on aika ylivoimaista tehdä.
Asiayhteyden lukeminen, ymmärtäminen ja hyväksyminen johtaa askeleet salilta poispäin. Raamattua lukemalla ei voi päätyä jehovantodistajaksi, se tapahtuu Vt-seuran lyriikkaa lukemalla ja omaksumalla.
Vastaa Viestiin