, mutta uskonasioista ei sitten puhuta!

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Veli-Hopea

, mutta uskonasioista ei sitten puhuta!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Onko kenellekkään tuttu käsite, että eronneen/erotetun kanssa sallitaan kanssakäymistä (varmaankin koskee lähinnä perheenjäseniä tms. Lähisukua) , kuitenkin itselleni tutulla ikilauseella :

",mutta uskonasioista ei puhuta."

kanssakäyminen sallitaan, mutta tuohon vedetään raja. Miksi?

a) Raamattu kieltää keskustelemasta Jeesuksesta,uskosta ,Jumalasta tai itse raamatusta
sellaisen kanssa, joka ei halua olla enään todistaja, mutta muita uskovaisia kohtaan tämä käy.

b) vt-seura pelkää, että todistajuuden jättänyt kertoo jotakin mikä halutaan pimittää.

c)?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Tony

Re: , mutta uskonasioista ei sitten puhuta!

Viesti Kirjoittaja Tony »

Laskeskelisin jotenkin niin, että kun yhteydenpito ja kanssakäyminen entisen todistajan kanssa on kiellettyä, niin hengellisistä asioista keskusteleminen on (jollain logiikalla) vielä vähän enemmän kiellettyä. Eli että jos exän kanssa joutuu olemaan tekemisissä, niin uskontohommeleista nyt ei ainakaan keskustella.

Vaihtoehdoista b mennee lähimmäksi. Luopioiden ja vapaan informaation pelko on se perimmäinen syy siihen, että hengellisiin keskusteluihin ei uskalleta lähteä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Raamatussahan ei tosiaan laiteta järjestykseen keskustelun aiheita, joita juoppojen herjaajien kanssa pitäisi suosia, taikka välttää. Pyhä henki on antanut nämä ohjeet suoraan hallintoelimelle.
Luulisi toisaalta, että uskonasioista puhuminen olisi jonkinlainen suoja, sillämsilloin voi napsauttaa jt-moodin päälle, eikä siinä tilassa mikään looginen järkevästi perusteltu puhe läpäise suojakilpeä, vaan mieli työskentelee Puhu perustellen- kirjan ja uusimman Vartsikan kirjoituksissa.
Let me go Master I hate you so
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

rippeli kirjoitti: Luulisi toisaalta, että uskonasioista puhuminen olisi jonkinlainen suoja, sillämsilloin voi napsauttaa jt-moodin päälle, eikä siinä tilassa mikään looginen järkevästi perusteltu puhe läpäise suojakilpeä, vaan mieli työskentelee Puhu perustellen- kirjan ja uusimman Vartsikan kirjoituksissa.
Toisaalta kaikki jt:t eivät välttämättä olekaan vartsikan ja puhu perustellen-kirjan himolukijoita, kuten minä en esim lukenut niitä juuri koskaan, kun se oli niin kuivaa luettavaa, luin mieluummin kirjastosta lainaamiani kirjoja.

Ja uskon että monet muutkin jt:t lukevat ennemmin jotain mielenkiintoisempaa, kuten vaikka aku ankkaa tai mustanaamiota.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Minun kokemukseni mukaan monet todistajat kokevat ahdistusta keskustelusta erotetun kanssa.

Minunkin on aina hyvä ajoittain viitata siihen, että minulle ei kerrottu miksi minut erotettiin. Kyse ei voinut olla mistään raamatussa esitetystä erottamisperusteesta. Kuitenkin tiedottaja Veikko Leinonen aina mielellään niin julkisuudessa väittää kirkkain silmin. Kymmenen vuotta erottamiseni jälkeen ymmärsin, että minut erotettiin, koska syytin yhtä vanhinta valehtelemisesta. En tehnyt sitä seurakunnalle, vaan kirjoitin Seuralle asiasta.

Ahdistuneisuutta pidetään usein kohdistumattomana pelkona. Ehkä eronneiden suhteen pelko on se, että nämä erotetut ovat oikeassa ja he väärässä. Kuten profeetat - jotka usein murhattiin - olivat oikeassa vaatiessaan oikeudenmukaisuutta kansan hallintaan.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

SonOfJesus kirjoitti:Minun kokemukseni mukaan monet todistajat kokevat ahdistusta keskustelusta erotetun kanssa.
Et ole lainkaan yksin kokemasi kanssa, minulle soittelee aika ajoin vielä salikirjoilla olevia ja heistä jokainen on alkuun ollut korvinkuullen arasteleva, heistä jokainen on sitten viimeistään puhelun lopussa todennut, että minun kanssani voi keskustella asiallisesti. (Yksi poikkeus on, mutta tuo rapajuoppo oli kiertotietä pyytänyt minua soittamaan, mitä en oma-aloitteisesti ole koskaan aiemmin soittanut jt:lle tai wannabe jt:lle.)

Tuosta ahdistuksesta tulee mieleen eräs entinen jehovantodistaja, joka oli ahdistunut tavatessamme lyhyehkösti. Nyt olemme hyviä ystäviä ja pidämme jatkuvasti yhteyttä. Se ahdistuksen syy oli se, että minä olin ensimmäinen erotettu, jota hän ei ollut tavannut jt-aikana. Hän kertoi myöhemmin, että jt-aikana tuntemanssa entiset todistajat eivät ole olleet ongelma.

Saman tyyppinen jännitys on monelle tänne ensimmäistä kertaa kirjoittavalla ja jopa ensimmäistä kertaa tätä palstaa lukevalla.
Vastaa Viestiin