Raamatun ristiriidoista KR ja UMK
Valvoja: Moderaattorit
-
Nimrod
Raamatun ristiriidoista KR ja UMK
Onko kirkkoraamatusta tehty UMK raamattu jollain tapaa yritetty vt-seuran eduksi "pehmentää" pahimmista ristiriidoista lisäämällä/vaihtamalla joitain sanoja? Luin netistä raamatun ristiriidoista seuraten raamatunpaikkoja omasta UMK, enkä saanut tästä mitään tolkkua (oletan että ristiriidat ko. nettisivulla on otettu kirkkoraamatusta). Päällimmäisenä fiiliksenä jäi hämmennys ja wtf-olo. Miten asia on?
Eli käytännössä miten koin asian, ristiriidat eivät kuulostaneet niin pahalta UMK raamatussa tai en äkkiseltään edes havainnut varsinaisia ristiriitoja johtuen varmaankin kr ja umk niin oleellisesti vaihdetuista ja muokatuista lauseista. Neuvokaa hämmentynyttä.
Eli käytännössä miten koin asian, ristiriidat eivät kuulostaneet niin pahalta UMK raamatussa tai en äkkiseltään edes havainnut varsinaisia ristiriitoja johtuen varmaankin kr ja umk niin oleellisesti vaihdetuista ja muokatuista lauseista. Neuvokaa hämmentynyttä.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
-
Drontti82
Re: Raamatun ristiriidoista KR ja UMK
En valitettavasti osaa kertoa onko näitä (oletettuja) ristiriitoja jollain tavalla yritetty peitellä tai pehmentää Uuden maailman käännöksessä, mutta haluan kuitenkin toivottaa sut tervetulleeksi foorumille. 
-
Nimrod
KiitoksiaDrontti82 kirjoitti:En valitettavasti osaa kertoa onko näitä (oletettuja) ristiriitoja jollain tavalla yritetty peitellä tai pehmentää Uuden maailman käännöksessä, mutta haluan kuitenkin toivottaa sut tervetulleeksi foorumille.
Mulla on ADHD enkä siten kykene välttämättä perinpohjin asioita selvittämään lyhyestä keskittymiskyvystäni johtuen, kuitenkin saan paljon selkoa muiden kirjoituksista. Olen siis jälkikäteen ajateltuna ollut vain tavan vuoksi mukana Ainoassa Oikeassa Totuudessa. Olen edelleen mukana, vaan en tiedä kuinka kauaa.
En kuitenkaan ole enää mielenohjauksen vallassa ja siitä suuri kiitos Teille kaikille asiallisille kirjoittajille. Näin suuria havahtumisia ei todennäköisesti koskaan olisi mieleenikään ellen kielloista huolimatta olisi tänne sivulle tullut. Niin - miksihän meitä niin verisesti kielletään edes vilkaisemasta.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
-
Drontti82
Hei mäkin olen ADHD!
Sanopa muuta. Eikai meidän tarvitse totuutta pelätä.Nimrod kirjoitti:Niin - miksihän meitä niin verisesti kielletään edes vilkaisemasta.
-
Nimrod
Havahtumiseni totuuteen Totuudesta on lähinnä vt-seuran vaiettuihin luurankoihin kaapissa, ennemmin kuin oppiasioihin. Toki haluaisin niistäkin saada vielä lisää tietoa.
-
Nimrod
Mun mielestä seuran pitäisi kehittää joku toinen tapa estää toisinajattelijat. Tämä totaalikielto edes vilkaista tarkoittaa käytännössä sitä, että omasta uskonnosta ei saa ottaa selvää muuten kuin niiltä osin, mitä seura antaa tietää. Herättää epäilyksiä itsessään ja on pieni aukko jokaiselle. Mutta kieltämättä koko systeemi on uskomattoman ovela ja nerokkaasti suunniteltu. Sitä ei käy kiistäminen 
Tämähän on suoranaista komediaa ja viihdettä tietyssä mielessä kyetä nyt tarkastelemaan koko kuviota ilman aivopesua
Edit: Ei siis sillä tietenkään etteikö se surullista olisi. Olisin silti kiitollinen mikäli joku valottaisi hiukan UMK tarkoitusta sekä oleellisia ja merkittäviä eroja kirkkoraamattuun.
Tämähän on suoranaista komediaa ja viihdettä tietyssä mielessä kyetä nyt tarkastelemaan koko kuviota ilman aivopesua
-
Drontti82
Aloitin hiljattain tähän liittyvän keskustelun, joka kyllä suistui raiteilta hyvin nopeasti. Kannattaa kuitenkin vilkaista ainakin aloituspostaukseni:Nimrod kirjoitti:Olisin silti kiitollinen mikäli joku valottaisi hiukan UMK tarkoitusta sekä oleellisia ja merkittäviä eroja kirkkoraamattuun.
veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=5846
-
Markku Meilo
On toki, mutta samaa tapahtuu muissakin raamattuversioissa.Nimrod kirjoitti:Onko kirkkoraamatusta tehty UMK raamattu jollain tapaa yritetty vt-seuran eduksi "pehmentää" pahimmista ristiriidoista lisäämällä/vaihtamalla joitain sanoja?
Tuttu tunne ensi alkuun, kun juonesta pääsee kiinni, niin yllätykset vähenevät sitä mukaa.Päällimmäisenä fiiliksenä jäi hämmennys ja wtf-olo.
Ihan vaan ulkomuistista heitän Jeesuksen viittauksen vedenpaisumukseen ja Nooan toimintaan. Koita kaivaa esille sanoiko Jeesus, että porukka ei välittänyt vaiko eikö tiennyt? Se on kiinnostava sanaleikki, etenkin kun VT:n mukaan Nooa oli vanhurskauden saarnaaja, ei minkäänlaisen lopun saarnaaja.Neuvokaa hämmentynyttä.
-
Markku Meilo
Keinot ovat vähissä kun uskonnon tulenjohtomaankin lainsäädäntö kieltää kivittämästä kuoliaaksi omia uppiniskaisia lapsiaan, omilla aivoillaan ajattelevista naapureista puhumattakaan.Nimrod kirjoitti:Mun mielestä seuran pitäisi kehittää joku toinen tapa estää toisinajattelijat.
Esimerkkinä nk. oikeuskomediat.Tämähän on suoranaista komediaa...
-
Voimantorni
Valheelle perustuvaa oppijärjestelmää ei voi oikein suojella muuten kuin näillä (Pohjois-Koreassakin hyväksi havaituilla) klassisilla tiedonhallintakeinoilla: propaganda, sensuuri ja kriittisen tiedon leviämisen katkaiseminen.Nimrod kirjoitti:Mun mielestä seuran pitäisi kehittää joku toinen tapa estää toisinajattelijat.
Joo, mutta kun on kyseessä PR-toiminta, niin asiasta voidaan sujuvasti myös valehdella. Esimerkiksi eilen jututtamani Jt-vanhin (lehtikärryjen kanssa kaupungilla) väitti aivan vakavalla naamalla, että hän on kyllä aivan vapaa tutkimaan Vt-seuran oppeja kriittisestikin. Kun sitten heitin hänelle pari täkyä, niin jo olikin kovin nihkeätä hänen kiinnostuksensa lähteä todella itse selvittämään ko. asioiden todenperäisyyttä (pedofiilien suojelu ja opilliset epärehellisyydet). Totesi vain, ettei ollut kuullut moisista aikaisemmin, mutta että kovin epäuskottavalta kuulostaa.Nimrod kirjoitti:Tämä totaalikielto edes vilkaista tarkoittaa käytännössä sitä, että omasta uskonnosta ei saa ottaa selvää muuten kuin niiltä osin, mitä seura antaa tietää.
Jehovantodistajuudessa on kuin politiikassakin: julkisivu (virallinen totuus) on kokonaan toinen asia kuin se miten asiat todella ovat.
Tietyllä tavalla kyllä. Toisaalta Vt-seura noudattelee monissa asioissa muiden vastaavien lahkojen yleisesti tunnettuja vallankäytön metodeja.Nimrod kirjoitti:Mutta kieltämättä koko systeemi on uskomattoman ovela ja nerokkaasti suunniteltu.
-
Markku Meilo
Arkisemmin tuollaista toimintaa nimitetään epärehellisyydeksi ja valehteluksi, mutta se uskonnollisen kultin arkea. Eilinen Femman dokkari kertoi mm. esimerkin siitä kuinka jehovantodistajan ei tulisi olla rehellinen ja kertoa ulkopuolisille avioliittonsa ongelmista, koska sellainen antaisi todellisen kuvan tilanteesta, joka taas seurakunnan kannalta on häpeällinen.Voimantorni kirjoitti:Valheelle perustuvaa oppijärjestelmää ei voi oikein suojella muuten kuin näillä (Pohjois-Koreassakin hyväksi havaituilla) klassisilla tiedonhallintakeinoilla: propaganda, sensuuri ja kriittisen tiedon leviämisen katkaiseminen.
Mitä enemmän asiaa tarkastelee, niin sitä ilmeisempi osuus tuollaista uskonnollisuutta on valheellisuus, epärehellisyys ja suoranainen valehtelu. Valheellisuudella tarkoitan esimerkiksi sitä, että ei kanneta moraalista velvoitetta ottaa selvää asioista, joilla ovilla tuomitaan toisinajattelijat pikaiseen ennenaikaiseen kuolemaan. Eli toistetaan pelkkiä ulkoa opittuja fraaseja ja kuitenkin samalla esiinnytään uskontoalan ainoina luotettavina asiantuntijoina. Epärehellisyys on tosiasioiden piilottelua, joka on hyvin oleellinen osa saliuskottavan jt:n roolia todistajantoimessa, toisinaan hankalasta tilanteesta pyritään irti seisomalla Vt-lehti kädessä asematunnelissa ja selittelemällä, ettei usko kaikkea mitä seura opettaa. Suoranaisesta valehtelusta käy esimerkiksi tunnettujen opetusten kiisto, kuten vaikka karttaminen ja maailmanlopussa hengissä selviämisen ehdot.
-
Kivikko
Laitan nyt tänne tämän, vaikkei liitykään eri versioihin, vaan ihan UMK:n teksteihin...
Jaakob 1:13 sanoo : " Jumala ei koettele ketään", ja taas
5.Moos 13:3 sanoo:" Jehova, teidän Jumalanne, koettelee teitä tietääkseen, rakastatteko Jehovaa, Jumalaanne"
Kumpaa pitäisi uskoa, ja millä perusteilla?
Jaakob 1:13 sanoo : " Jumala ei koettele ketään", ja taas
5.Moos 13:3 sanoo:" Jehova, teidän Jumalanne, koettelee teitä tietääkseen, rakastatteko Jehovaa, Jumalaanne"
Kumpaa pitäisi uskoa, ja millä perusteilla?
-
Nimrod
Puhutaan n. 300 muutetusta jakeesta UMK:hon, ei viitsi koko raamattua selata itse läpi vaan löytyisikö jostain jo valmista matskua tähän liittyen?
-
Markku Meilo
Tässä jotain alkuun.Nimrod kirjoitti:Puhutaan n. 300 muutetusta jakeesta UMK:hon, ei viitsi koko raamattua selata itse läpi vaan löytyisikö jostain jo valmista matskua tähän liittyen?
-
Nimrod
Alkaa koko kuvio kaikkeudessaan selvetä. Pelkään päätyväni Markku Meilo kakkoseksi. Jumitan vt-seuran oppositiosa
koen sen kuitenkin viihteellisenä!