Ongelma: "sukulaiset" Jehovan todistajina..

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

*heikkoastia*

Ongelma: "sukulaiset" Jehovan todistajina..

Viesti Kirjoittaja *heikkoastia* »

Mitä mieltä olette siitä, että kun kesällä on tarkoitus mennä avopuolisoni
(hyi, tuhma ja syntinen minä!)kanssa äidin luokse kylään (yöksi asti)..
Ja äitini (joka edelleen on jehovantodistaja) ei anna nukkua meidän samassa sängyssä?? Hänen asunto on niin ahdas että toinen joutuu sitten nukkumaan joko lattialla tai keittön pöydän päällä.. Kuva

Se on sanonut tämän minulle suoraan..
Minkä on minusta ihan älytöntä, sillä eihän me nyt sen luona sekstailla tai tehdä muuta syntistä..
Nukutaan vain vierekkäin.. ?? Ja miten sitten kun tulee lapsi/lapsia??
Kysyin tässä siltä sitäkin.. Mutta se on edelleen samaa mieltä..
Ja mitähän lapsillekkin pitäisi sanoa.. että kyllä vain, äiti ja isi on sytisiä ihmisiä..??? :shock:
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

poistettu
Viimeksi muokannut Ariadna, 13.10.2012 15:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tony

Ei kovin iisi keissi

Viesti Kirjoittaja Tony »

Tuo on aina tilanteena vähintäänkin haastava. Kumpikaan osapuoli ei oikein tahdo ymmärtää toisen asennetta kyseiseen asiaan. Riippuu tietenkin siitäkin kauanko olette ehtineet avokkeina taivaltanne kulkea, mutta haluaisin uskoa siihen, että ajan myötä äitisikin hyväksyy asian ja jättää (vt-seuran valmentaman) saivartelevan asenteensa tuossa asiassa toisaalle. Jos ette sitten oikein posauta ja avioon mene sitä ennen.

Voithan myös keskustella äitisi kanssa siitä missä kohtaa raamatussa kerrotaan avioliiton solmimisen olevan ehdoton ehto yhdessä asumiselle ja hui kauhistus tosiaan - yhdessä nukkumiselle.

Jehovantodistajuudessa on tällaisia periaatteellisia asioita, joiden käytännön toteuttamisessa ei näytä olevan pienintäkään järjen hitusta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Re: Ongelma: "sukulaiset" Jehovan todistajina..

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tämä on taas näitä "periaatteita" joiden noudattamisesta tulee enemmän vaivaa kuin hyötyä. Voithan sinä koittaa livahtaa yöllä avopuolison viereen kunhan "tiukkapipo" on mennyt nukkumaan.

Hassua, ettei hän hyväksy yhdessä nukkumista, mutta haluaa kuitenkin tavata sinua. Tässä on minusta pieni ristiriita....
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Mitä mieltä olette siitä, että kun kesällä on tarkoitus mennä avopuolisoni
(hyi, tuhma ja syntinen minä!)kanssa äidin luokse kylään (yöksi asti)..
Ja äitini (joka edelleen on jehovantodistaja) ei anna nukkua meidän samassa sängyssä?? Hänen asunto on niin ahdas että toinen joutuu sitten nukkumaan joko lattialla tai keittön pöydän päällä.. Kuva

Ei ihan sama tilanne, sikäli että olimme kihlattuni kanssa sisarensa luona. Meillä oli teltta ja makuupussit. Nukuimme pihalla. Mahtaisiko tämä onnistua. :)
Sitten ne raamatulliset perustelut: "Myös jos kaksi makaa yhdessä, on heillä lämmin, mutta kuinka voisi yksinäisellä olla lämmin?" Saarn. 4:11
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 29.04.2007 11:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Markku Meilo

Re: Ei kovin iisi keissi

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:Voithan myös keskustella äitisi kanssa siitä missä kohtaa raamatussa kerrotaan avioliiton solmimisen olevan ehdoton ehto yhdessä asumiselle ja hui kauhistus tosiaan - yhdessä nukkumiselle.
No kun ei missään ja syykin on selvä, nainen oli tuolloin ainoastaan osa miehen omaisuutta. Koko kirkollinen vihkiminen on paljon Raamattua myöhempää perua.

Valitettavasti harvalla jehovantodistajalla on valmiuksia muistella Vt-seuran oppimenneisyyttä. Vuonna 1929 Rutherford päätti, että Room. 13: esivallat ovat iso J ja se hieman pienempi J ja tuolloin edes maistraatti ei ollut mitään. Silloisen Vt-seuran näkemyksen mukaan maistraatin suorittamalla vihkimisellä ei ollut mitään arvoa, joten porukkaa asui avoliitossa. Hehän olivat lisäksi kaikki vielä silloin voideltuja, eli varsinaisen puhtaan palvonnan edustajia.

Tuosta lähtökohdasta voisi sitten kehitellä erilaisia kysymyksiä. Miten Raamatulla osoitetaan, että maistraatissa vihityttäminen olikin sitten 1953 erottamisperuste, vaikka Room 13: oppinäkemys oli englanninkielellä voimassa aina vuoteen 1962. Muistan hyvin kun toi muuttui suomenkielellä vuoden 1963 keväällä, sitä toki ei kerrottu, että kyse oli Russelin alkuperäiseen näkemykseen palaamisesta.

Valitettavasti Vt-seuran epäloogisuuksien esilletuonti ei helpota tilannetta. Vt-seuraan uskovalle Raamattu ei myöskään ole auktoriteetti, toki hän itse ajattelee sillä tavalla.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Re: Ei kovin iisi keissi

Markku Meilo kirjoitti:Muistan hyvin kun toi muuttui suomenkielellä vuoden 1963 keväällä...

Historian siivet havisee :lol:

Kuinkakohan monta oppimuutosta seura on tehnyt Markun eliniän aikana?

Keskustelu oppimuutoksista siirretty http://www.veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?t=24

-Lehtiveli
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Ei ihan sama tilanne, sikäli että olimme kihlattuni kanssa sisarensa luona. Meillä oli teltta ja makuupussit. Nukuimme pihalla. Mahtaisiko tämä onnistua. :)
Sitten ne raamatulliset perustelut: "Myös jos kaksi makaa yhdessä, on heillä lämmin, mutta kuinka voisi yksinäisellä olla lämmin?" Saarn. 4:11
Tuo oli aika hyvä.. luulenpa että mekin päädymme "ulkoilmaan" telttaan.. :roll:
En haluaisi myöntää/sanoa tätä mutta toivottavasti äidilläni on sitten omantunnontuskat, kun heittää lapsensa pihalle nukkumaan... :twisted:

Tai sitten siskolle -> mars.. mutta kun sekin on jt...
Tosin enpä tiedä miten pitkään, kun niilläkin on "ongelmia" vanhinten kanssa.. toivottavasti lähtee sieltä pois..
Olen tosi monesti joutunut kuulemaan itkua ja vaikerrusta sen seurakunnan jäsenistä.. Onhan se tosi rasittavaa, mutta rakastan kuitenkin siskoani..
*heikkoastia*

Viesti Kirjoittaja *heikkoastia* »

Siis minä *heikkoastia* äsken kirjoitin...
Miksi foorumi heitti minut pois?? :evil:
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

*heikkoastia* kirjoitti:Siis minä *heikkoastia* äsken kirjoitin...
Miksi foorumi heitti minut pois?? :evil:
En tiedä. Joku mysteerinen bugi jota ylläpitäjät eivät ole vielä tavoittaneet :roll:

Tai sitten aikakatkaisu iski jälleen.
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Anonymous kirjoitti: En haluaisi myöntää/sanoa tätä mutta toivottavasti äidilläni on sitten omantunnontuskat
Jehovilla on Raamatulla valmennettu omatunto.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minäkin olen monasti pohtinut, että Aadam ja Eva olivat oikeastaan avoliitossa, koska heitä ei vihitty kenenkään ihmisen toimesta. Jehova vain valmisti Eevan Aadammille ja se oli sitten siinä.

Voisihan kuka vain mies ottaa asunnossaan tyttöystävänsä vierelleen ja sanoa "tämä on luu minun luistani ja liha minun lihastani" Jehovan ollessa kolmantena todistamassa ja liitto olisi sillä sinetöity. Muita todistajia ei tarvittaisi, koska Jehova itse näkisi ja todistaisi tilanteen.

Olen taipuvainen ajattelemaan kans, että avioliitto on kirkolta kopioitu käytäntö ehkäpä vallankäytön vuoksi. Koska avioliitossa olevia on voitu hallita paremmin kuin avoliitossa olevia. Avioliitto on ollut myös keino rauhantekemiseen vihollisen kanssa, kun päällikön tytär on annettu puolisoksi vihollisen päällikön pojalle.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin