Täällä on ollut taas keskustelua vaihtoehtohoidoista. Oman ystäväni puolitoista vuotta sitten tapahtuneen itsemurhan lisäksi kuulin nyt lähisukulaiselta tuoreemman itsemurhatapauksen.
Ensimmäinen tapaus meni siis suunnilleen niin, että miespuolinen kaverini oli elämässään kriisitilanteessa ja tarvitsi apua. Toinen, naispuolinen ystävä "hoiti" häntä erilaisin amerikkalaisin itsehoito-opein, joihin liittyi vetovoiman lakia, universaalia rakkautta ym. Fyysinenkin rakkaus sotkettiin mukaan. Tilanne paheni ja ystäväni kiikutettiin kuukauden sisällä kahdesti sairaalan psykiatriselle osastolle. Hän halusi mahdollisimman nopeasti pois, koska koki, että ei tarvitse lääkärin apua. Melko pian toisen sairaalasta palaamisen jälkeen hän löytyi hirttäytyneenä. "Amatöörihoitaja" koki tämänkin jälkeen, että jos hän olisi vaan saanut auttaa lisää, niin ystävä olisi hengissä.
Tuoreempi tapaus oli lähisukulaisen ystävä, ex-JT, jota en itse tuntenut. Jätän yksityiskohdat mahdollisimman vähiin. Tämä oli hoitanut pitkään kestänyttä pahaa oloaan ammattilaisten sijaan ryhmässä, joka tarjoaa mm. luonnontuotteita, energiahoitoa, enkeleitä, selvänäköä ja lähes kaikkea muuta ko. valikoimaan kuuluvaa. Hän oli kokenut, että tämä ryhmä auttaa pahaan oloon, vaikka lähipiirinsä oli sitä mieltä, että oli käymässä päinvastoin. Tämäkin tapaus päättyi itsemurhaan.
Näissä “hoidoissa” vastuu näyttää olevan kokonaan potilaalla, koska kuoleman ei voida osoittaa pitävästi olevan seurausta vaihtoehtohoidoista ja niiden aiheuttamasta koululääketieteestä kieltäytymisestä. Jos myyn myrkkypillereitä, joudun linnaan. Jos tarjoan psyykkistä apua ilman koulutusta ja täysin kummallisin keinoin, saan jatkaa toimintaa täysin vapaasti. Voin myös nimetä itseni vakuuttavan kuuloiseksi asiantuntijaksi, ja jopa tilata Amerikasta diplomin seinälleni. (Psykiatri Hannu Lauerman kirja “Usko, toivo ja huijaus” käsittelee tätä hyvin). Sama koskee tietysti lahkoissa olevia auttajia, kuten JT-vanhinten koulutusvideoista käy ilmi.
MOT-ohjelmassa kerrottiin jokin aika sitten psyykkisen hoidon alueella toimivasta puoskarista, jonka naispotilaat olivat tupanneet päätymään miehen sänkykumppaneiksi. Mies käytti “hoidossaan” hypnoosia ja oli muutenkin taitava käyttämään suggestioita (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suggestio). Useampi naisista koki jälkikäteen joutuneensa henkisen väkivallan kohteeksi, ja toimineensa ilman omaa tahtoa. Taisipa joku olla jopa saanut fyysistä väkivaltaa osakseen. Asiantuntija-arvioiden mukaan mies oli jonkinasteinen narsisti. Naisten toiminta oli kuitenkin näennäisen vapaaehtoista, rikosta ei voitu osoittaa ja mitään ei voitu tehdä, koska kyseessä ei ollut virallinen lääkäri.
Näille puoskareille ei ilmeisesti tehdä mitään. Ilmeisesti ainut mitä voi itse tehdä, on yrittää varoittaa uhreja ajoissa. Ei ole helppo tehtävä sekään.
Vaihtoehtohoito ja vastuu uhrista
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieraas
Vaihtoehtohoito ja vastuu uhrista
Video ei ollut ohjeistusvideo.
- Tony
Re: Vaihtoehtohoito ja vastuu uhrista
Ei ole, ei. Varmasti aika sama kuvio kuin jehovantodistajuudessa. Jos henkilö haluaa uskoa hihhulihoitoihin, hän ei korvaansa lotkauta kritiikille vaikka se olisi miten perusteltua.Vieraas kirjoitti:Näille puoskareille ei ilmeisesti tehdä mitään. Ilmeisesti ainut mitä voi itse tehdä, on yrittää varoittaa uhreja ajoissa. Ei ole helppo tehtävä sekään.
En sitten tiedä saisiko sellaisella ajatuksella jotain aikaan, että suosittelisi ammattilaisten hoitomuotoja hihhulihoitojen rinnalle (siis niissä tapauksissa että hihhulihoidoista ei haluta luopua).
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Elisenda
Nythän tämä laki vaihtoehtohoidoista on mietintämyssyn alla eduskunnassa. On esitetty, että ainakin alaikäisten hoito rajattaisiin terveydenhuollon ammattilaisille. Onhan vaihtoehtohoidot tosiaan alue, jolta löytyy monennäköistä yrittäjää ilman mitään pätevyyksiä.Vieraas kirjoitti:Näille puoskareille ei ilmeisesti tehdä mitään. Ilmeisesti ainut mitä voi itse tehdä, on yrittää varoittaa uhreja ajoissa. Ei ole helppo tehtävä sekään.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
-
SuurinBabylon
Tämä vastuukysymyshän tekeekin näistä vaihtoehtohoidoista kinkkisiä. Parantumisista ollaan valmiita ottamaan kunnia, mutta kun jotain menee pieleen, menee uskomushoitaja maan alle. Vaikea on määritellä sitäkin, onko puoskarointi vain viihdyttämistä vai pitäisikö se rinnastaa oikeaan terveydenhuoltoon?
Jos puoskareita alettaisiin lailla valvomaan, seurauksena olisi myös se, että he rinnastuisivat kansan silmissä terveydenhuollon ammattilaisiin. Homeopaatit ylpeilevät sillä, että Lääkelaitos valvoo heidän tuotteitaan, mikä tietenkin toimii todisteena niiden tehosta. Oikeana syynä on se, että mm. arsenikkia sisältävät homeopaattiset valmisteet olisivat turvallisia, kun niitä kuitenkin käytetään. Lupamenettely on suoranainen vastakohta sille, minkä oikeat lääkkeet joutuvat käymään läpi.
Jos puoskareita alettaisiin lailla valvomaan, seurauksena olisi myös se, että he rinnastuisivat kansan silmissä terveydenhuollon ammattilaisiin. Homeopaatit ylpeilevät sillä, että Lääkelaitos valvoo heidän tuotteitaan, mikä tietenkin toimii todisteena niiden tehosta. Oikeana syynä on se, että mm. arsenikkia sisältävät homeopaattiset valmisteet olisivat turvallisia, kun niitä kuitenkin käytetään. Lupamenettely on suoranainen vastakohta sille, minkä oikeat lääkkeet joutuvat käymään läpi.