Eronneiden kanssa saakin seurustella?
Valvoja: Moderaattorit
-
Kaivo
Eronneiden kanssa saakin seurustella?
Aamulla ovellani käväisi jälleen pitkästä aikaa jehovan todistaja tarjoamassa uskontoaan. Sanoin etten ole vakuuttunut siitä, että Jumala olisi mukana todistajien toiminnassa, saatika todistajat olisivat aitoja kristittyjä, ihan jo ottaen huomioon erotettujen/eronneiden karttamisen vuoksi. Sitten kyseinen todistaja alkoi yllättäen kiven kovaan väittämään, että kyllä eronneiden kanssa saa olla tekemisissä. Kertoi oman veljensä eronneen todistajista, mutta silti on käynyt tapailemassa veljeänsä.
Mitenköhän tämä asia nyt oikein on? Itsellä ollut se käsitys ettei eronneiden kanssa saisi olla missään tekemisissä, mutta toista väittä ovellani käynyt todistaja. Valehdeltiinkohan nyt minulle vai saako joissain tilanteissa eronneiden kanssa sitten olla tekemisissä?
Mitenköhän tämä asia nyt oikein on? Itsellä ollut se käsitys ettei eronneiden kanssa saisi olla missään tekemisissä, mutta toista väittä ovellani käynyt todistaja. Valehdeltiinkohan nyt minulle vai saako joissain tilanteissa eronneiden kanssa sitten olla tekemisissä?
Viimeksi muokannut Kaivo, 07.03.2014 23:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Nimrod
Re: Eronneiden kanssa saakin seurustella?
Valehtelevat teokraattisen sodankäynnin nimissä. Kuka haluaisi liittyä lahkoon mikä karttaa entisiä jäseniä? Myyntipuheet kiillotetaan aina tasoa paremmaksi. Eronneita ei edes moikata. Se on srk sisällä kivenkova fakta.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
-
Filippos
Jos tyyppi on vanhin, niin saattaa käydä tiedustelemassa paluuhaluja, mut muuten ei käy ainakaan avoimesti.
- Tony
Eipä tuo ensimmäinen kerta ole, kun karttamissäännöstä valehdellaan kirkkain silmin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
- Johanneksen poika
- Viesti:
Sinulle valehdeltiin päin naamaa. Erotettujen ja itse eronneiden karttaminen on Jehovan todistajien virallinen opetus. Tietoa karttamisesta voit lukea ja KUUNNELLA täältä.Kaivo kirjoitti:Mitenköhän tämä asia nyt oikein on? Itsellä ollut se käsitys ettei eronneiden kanssa saisi olla missään tekemisissä, mutta toista väittä ovellani käynyt todistaja. Valehdeltiinkohan nyt minulle vai saako joissain tilanteissa eronneiden kanssa sitten olla tekemisissä?
On tietenkin myös sellaisia inhimillisiä Jehovan todistaja -yksilöitä, jotka eivät karta kaikkia erotettuja ja eronneita. Mutta näin tehdessään he rikkovat Vartiotorniseuran asettamia sääntöjä. Jos joku ei suostu karttamaan erotettuja, käy helposti niin, että hän itse joutuu vaikeuksiin ja lopulta erotetuksi. Tiedän kokemuksesta.
Tässä yksi lainaus Vartiotorniseuran "rakkaudellisista" karttamisohjeita:
*** w94 1/11 s. 21 kpl 20 Ole hellän sääliväinen ***
Se, että kristitty ’lakkaa seurustelemasta’ läheisen ystävän tai sukulaisen kanssa, joka on erotettu, voi olla todellinen koetus. Sellaisessa tapauksessa on tärkeää, ettei anna myöten säälin tunteille. (1. Korinttolaisille 5:11–13.) Lujuus voi jopa kannustaa erehtynyttä katumaan.
Viimeksi muokannut Johanneksen poika, 07.03.2014 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kaivo
Aa, tulikin nyt mieleen että taisikin sanoa käyvänsä välillä saarnaamassa veljelleen, mutta antoi kuitenkin puheillaan myöskin sellaisen kuvan, että ihan noin muutenkin käy tapailemassa veljeänsä. Kun tuli otettua puheeksi tuo karttaminen, niin alkoi kyseinen todistaja mussuttamaan, että hyvin paljonhan meistä todistajista liikkuu kaikenlaisia huhuja ja propagandaa tykytään myöskin paljon levittää heidän toiminnastaan.Filippos kirjoitti:Jos tyyppi on vanhin, niin saattaa käydä tiedustelemassa paluuhaluja, mut muuten ei käy ainakaan avoimesti.
-
Tienhaara
Lähtökohta tosiaan on, että eronneita ja erotettuja kartetaan eikä heitä edes tervehditä. Ainakin itse olen Jehovan todistajana ollessani (olen eronnut noin 8 v. sitten) ollut siinä käsityksessä, että jos eronnut/erotettu on lähisukulainen, hänen kanssaan voi olla tekemisissä, kunhan uskon asioista ei puhuta (jottei edelleen Jehovan todistajana oleva harhaudu?) eikä muutenkaan heittäydytä "liian läheisiksi". Toki on paljon tapauksia, jossa todistaja katkaisee välit kokonaan. Näen kuitenkin suhtautumisen eronneisiin/erotettuihin sukulaisiin aika yksilöllisenä. Jos työkavereina on entisiä Jehovan todistajia, heidän kanssaan ollaan tekemisissä vain sen verran kuin on välttämätöntä. Jos mitään "sidettä" ei ole, yhteydenpito on heti lopetettava.Kaivo kirjoitti:Kertoi oman veljensä eronneen todistajista, mutta siltä on käy tapailemassa veljeänsä.
-
Veli-Hopea
Mahdatko tarkoittaa perheenjäseniä? Paikallisessa seurakunnassa käytiin (vanhin) kyllä ihan erikseen mainitsemassa sukulaisilleni ( ei perheenjäseniä ) että minun kanssani ei sitten enään pidä "olla"että jos eronnut/erotettu on lähisukulainen, hänen kanssaan voi olla tekemisissä
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Voimantorni
Nykyisessä Jt-kirjallisuudessa ei ole kyllä annettu lupaa edes saarnaamisen varjolla olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa. Viime vuoden kesäkuun Vartiotornissa on vahvistettu jo aiemminkin voimassa ollut tervehtimiskieltokin:Kaivo kirjoitti:taisikin sanoa käyvänsä välillä saarnaamassa veljelleen, mutta antoi kuitenkin puheillaan myöskin sellaisen kuvan, että ihan noin muutenkin käy tapailemassa veljeänsä.
”Se että perhe kannattaa uskollisesti Jehovan määräystä karttaa erotettujen sukulaisten kanssa seurustelemista, voi johtaa hyviin tuloksiin. Tätä valaisee seuraava esimerkki. Eräs nuori mies oli ollut erotettuna yli kymmenen vuotta, ja tuona aikana hänen isänsä, äitinsä ja neljä veljeään "lakkasivat olemasta" hänen seurassaan. Välillä hän yritti lyöttäytyä heidän joukkoonsa, mutta kaikki perheenjäsenet pysyivät uskollisina ja kieltäytyivät päättäväisesti pitämästä häneen yhteyttä. Kun tämä mies oli otettu takaisin seurakuntaan, hän kertoi kaivanneensa aina perheenjäsentensä seuraa, varsinkin ollessaan yksin iltaisin. Hän kuitenkin myönsi, että jos perhe olisi vähänkin seurustellut hänen kanssaan, se olisi riittänyt hänelle. Mutta koska perheenjäsenet eivät pitäneet häneen minkäänlaista yhteyttä, palava halu olla heidän kanssaan kannusti osaltaan häntä korjaamaan suhteensa Jehovaan. Muista tämä, jos joskus tunnet kiusausta vastoin Jumalan käskyä seurustella erotettujen sukulaistesi kanssa.” (Vartiotorni 15. huhtikuuta 2012 s. 12)
Viime viikolla työkaverini kertoi, että hänen ovellaan oli käynyt Jehovan todistajia. Työkaverini viittasi minun kokemukseeni (hän tietää minun olevan ex-Jt) ja ihmetteli todistajille epä-inhimillistä ja järjetöntä karttamissääntöä. Todistajat kertoivat työkaverilleni, että "paha ihminen on poistettava seurakunnasta" ja korostivat erotetun syntistä käytöstä erottamisen syynä. Kaverini kertoi heille minusta, että olin itse halunnut erota todistajista ja että minun ainoa "syntini" oli se, etten enää uskonut Jt-uskonnon olevan taivaasta johdettua toimintaa. Tähän toinen heistä (50+ nainen) valehteli työkaverilleni päin naamaa, että kyllä hän ainakin saisi olla aikuisen tyttärensä kanssa tekemisissä, jos tämä olisi päättänyt erota seurakunnasta.”Robert oli erotettuna lähes 16 vuotta. Tuona aikana hänen vanhempansa ja sisaruksensa noudattivat päättäväisesti ja uskollisesti Jumalan sanan neuvoja, joiden mukaan tulee lakata olemasta väärintekijöiden seurassa ja olla edes tervehtimättä heitä. -- Kun häneltä kysyttiin, mikä sai hänet niin pitkän ajan jälkeen palaamaan Jehovan ja Hänen kansansa luo, hän vastasi, että perheenjäsenten asenne vaikutti häneen. Hän sanoi: "Minulle olisi riittänyt, jos perheeni olisi pitänyt minuun vähänkin yhteyttä, vaikkapa vain kysäissyt kuulumisiani. Nyt kuitenkin kaipasin heidän seuraansa, ja se osaltaan sai minut palaamaan Jumalan luo."" (Vartiotorni 15. kesäkuuta 2013 s.28)
Nämä todistajat siis korostivat erotetun ja itse eronneen eroa ja antoivat ymmärtää, että vain seurakunnasta erotettuja olisi kartettava. Minä sitten laitoin työkaverilleni hänen pyynnöstään sähköpostilla yllä olevien lainausten lisäksi myös tämän seuraavan, joka tekee selväksi, että KAIKKIA entisiä Jehovan todistajia on kartettava, täysin riippumatta heidän seurakunnasta poistumistavastaan:
Työkaverini aikoo välittää nämä tiedot kyseisille Jehovan todistajille, kun he seuraavan kerran tapaavat. Lupasi myös ihmetellä heille ääneen, että miten ihmisille valehteleminen auttaa viemään todistajien asiaa eteenpäin.””Eroamisella” tarkoitetaan sitä, että seurakunnan kastettu jäsen luopuu harkitusti asemastaan kristittynä ja hylkää seurakunnan joko teoillaan tai ilmoittamalla, että hän ei enää halua, että hänet tunnetaan Jehovan todistajana. - - Siihen, joka eroaa luopumalla uskosta ja hylkäämällä harkitusti Jehovan palvonnan, suhtaudutaan samalla tavalla kuin erotettuun. Seurakunnalle tehdään lyhyt ilmoitus: ”[Henkilön nimi] ei enää ole Jehovan todistaja.”” (Järjestetyt tekemään Jehovan tahto 2005, s. 155)
-
Emmy
Ihan puppuahan se on, että saisi olla tekemisissä erotettujen kanssa.
Tänään oli hirmuisen kiva ilta, kun vanhemmat tulivat hakemaan veljen tupaantuliaisiin, eikä kukaan vieraista puhunut minulle tai katsonut edes minuun päin. Ja olen siis toimeton vain. Ai että tuntui hyvältä, onneksi on kaljaa.
Tänään oli hirmuisen kiva ilta, kun vanhemmat tulivat hakemaan veljen tupaantuliaisiin, eikä kukaan vieraista puhunut minulle tai katsonut edes minuun päin. Ja olen siis toimeton vain. Ai että tuntui hyvältä, onneksi on kaljaa.
- Jaakko Ahvenainen
Otan osaa, Emmy.
Jos serkkuni, joka on Jt, karsastaa juttelua kanssani, joka en ole Jt, miten sitten on eronneiden tai erotettujen kanssa.
Muistelen karttamisessa olleen aikoinaan nykyistä tiukemmat säännöt. Jos jolta kulta eronneelta tai erotetulta rikkoutui vaikkapa auton rengas ja hän tarvitsi apua, sitä ei saanut antaa. Nykään saanee, mutta sinä ja siinä se on.
Sukulaiseen, vaikkapa omaan eronneeseen tai erotettuun lapseensa saa olla yhteydessä ainoastaan, jos kyse on välttämättömästä tai erityisen tarpeellisesta asiasta ja vain näiltä osin, ei muuten. Näin tämä menee virallisten doktriinien mukaan, jollen perin väärässä ole.
Jos serkkuni, joka on Jt, karsastaa juttelua kanssani, joka en ole Jt, miten sitten on eronneiden tai erotettujen kanssa.
Muistelen karttamisessa olleen aikoinaan nykyistä tiukemmat säännöt. Jos jolta kulta eronneelta tai erotetulta rikkoutui vaikkapa auton rengas ja hän tarvitsi apua, sitä ei saanut antaa. Nykään saanee, mutta sinä ja siinä se on.
Sukulaiseen, vaikkapa omaan eronneeseen tai erotettuun lapseensa saa olla yhteydessä ainoastaan, jos kyse on välttämättömästä tai erityisen tarpeellisesta asiasta ja vain näiltä osin, ei muuten. Näin tämä menee virallisten doktriinien mukaan, jollen perin väärässä ole.
-
Bergerac
Keskustelun tässä vaiheessa Seuran asentama kuvainnollinen aivopultti lyö ylikierroksia sekä Seuran asentamat kuvainnolliset lasikupuilmiöt/palomuurit/en kuuntele- virittyvät fullmode-puolustusasemiin.Voimantorni kirjoitti:Tähän toinen heistä (50+ nainen) valehteli työkaverilleni päin naamaa, että kyllä hän ainakin saisi olla aikuisen tyttärensä kanssa tekemisissä, jos tämä olisi päättänyt erota seurakunnasta.
Nämä todistajat siis korostivat erotetun ja itse eronneen eroa ja antoivat ymmärtää, että vain seurakunnasta erotettuja olisi kartettava. Minä sitten laitoin työkaverilleni hänen pyynnöstään sähköpostilla yllä olevien lainausten lisäksi myös tämän seuraavan, joka tekee selväksi, että KAIKKIA entisiä Jehovan todistajia on kartettava, täysin riippumatta heidän seurakunnasta poistumistavastaan:
Työkaverini aikoo välittää nämä tiedot kyseisille Jehovan todistajille, kun he seuraavan kerran tapaavat. Lupasi myös ihmetellä heille ääneen, että miten ihmisille valehteleminen auttaa viemään todistajien asiaa eteenpäin.””Eroamisella” tarkoitetaan sitä, että seurakunnan kastettu jäsen luopuu harkitusti asemastaan kristittynä ja hylkää seurakunnan joko teoillaan tai ilmoittamalla, että hän ei enää halua, että hänet tunnetaan Jehovan todistajana. - - Siihen, joka eroaa luopumalla uskosta ja hylkäämällä harkitusti Jehovan palvonnan, suhtaudutaan samalla tavalla kuin erotettuun. Seurakunnalle tehdään lyhyt ilmoitus: ”[Henkilön nimi] ei enää ole Jehovan todistaja.”” (Järjestetyt tekemään Jehovan tahto 2005, s. 155)
Tässä vaiheessa voi myös nousta esiin "mistäs sinä tälläisiä ajatuksia" -kortti. Samoin myös tässä tilanteessa Seuran oma kirjallisuus saattaa yllättäen muuttua "luopioiden kirjallisuudeksi" tai selityksiin että "sinä nyt et ymmärrä tätä asiaa".
Viimeisin vaihtoehto vilpittömällä todistajalla, Seuran asentaman kuvainnollisen aivopultin sekä kirjallisuuden mukaan, on todeta että ko henkilö ei ole tosi tm Seuran tosi tm Jehovan arvoinen. Kohteliaasti saattaa kertoa että palaan asiaan ja katsotaan tarkemmin vastauksia kysymyksiisi ; voi olla niinkin että tuota käyntiä saattaa joutua odottamaan tovin jos toisenkin.
Toisaalta olen iloinen siitä, että jotkut Jehovan Todistajat (etenkin liberaalisimmat sekä kulttuuritodistajat) Seuran sanktioista huolimatta ovat tekemisissä erotettujen/eronneiden kanssa.
Ymmärrän kyllä, että asia tapahtuu "himmein valoin" eivätkä Seurakunnassa julkisesti asiasta enemmin kerro.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
-
pahkeinen
Meilläkin kävi ovella todistajakaksikko, ja kun otin puheeksi tämän karttamisasian ja siihen liittyvän suoranaisen pahuuden, vanhempi herroista kielsi kaiken ja epäili minun lukeneen "kaikenlaisia juttuja netistä".
Pienen neuvottelun jälkeen herrat loivensivat näkemyksiään sille tasolle, että vain hengelliset siteet katkaistaan. Lisäneuvottelu kuljetti keskustelun "jos he kääntyvät vastaan" -tasolle. Myönsivät lopuksi että lapsia / vanhempiakin kartetaan, mutta minun olisi pitänyt ymmärtää se.
Typerää tulla oven taakse valehtelemaan, varsinkin kun tällaisena aikana siitä jää kiinni saman tien.
Pienen neuvottelun jälkeen herrat loivensivat näkemyksiään sille tasolle, että vain hengelliset siteet katkaistaan. Lisäneuvottelu kuljetti keskustelun "jos he kääntyvät vastaan" -tasolle. Myönsivät lopuksi että lapsia / vanhempiakin kartetaan, mutta minun olisi pitänyt ymmärtää se.
Typerää tulla oven taakse valehtelemaan, varsinkin kun tällaisena aikana siitä jää kiinni saman tien.
-
Kivikko
Itse tiedän/tunnen useamman tapauksen jossa perheenjäsenet viettävät vapaa-aikaansa keskenään eroamisisista huolimatta (osa eronneita, osa JT:ia). Koen nämä hyvinä esimerkkeinä siitä että jotkut osaavat käyttää järkeään, inhimillisyyttään ja päätösvaltaansa ja pitää omistaan huolta järjestön vastusteluista huolimatta. Nämä ovat kuitenkin hyvin harvinaisia poikkeustapauksia, ja he rikkovat tietoisesti järjestön ohjeita. He eivät ole saaneet toiminnastaan sanktioita, mutta toisaalta he ovat hiljaa niistä isommissa piireissä, eivätkä julkisesti pidä sellaista toimintaa hyvänä. Eli toisinsanoen kanssakäymistä katsotaan noissa tapauksissa läpi sormien, vaikka heitä pitäisikin rankaista tai jopa julmimmillaan erottaa srk:sta sen takia että rakastaa aidosti perhettään.
Kanssakäyminen eronneiden kanssa on siis mahdollista, vaikkei luvallista, mutta se vaatii paljon voimaa ja rohkeutta srk:n painostuksen alla, ja sen vuoksi kovin moni ei sellaista tee. Ei vaan voimat riitä, ja pelottaa liikaa. Ristiriita oman rakkaudentunnon kanssa ja järjestön valheellisen muka-rakkauden välillä on sen verran suuri, että useimmat eivät sitä uskalla lähteä selvittämään edes itselleen, pelon alla on helpompi taipua järjestön painostukseen kuin toimia vastavirtaan.
Kanssakäyminen eronneiden kanssa on siis mahdollista, vaikkei luvallista, mutta se vaatii paljon voimaa ja rohkeutta srk:n painostuksen alla, ja sen vuoksi kovin moni ei sellaista tee. Ei vaan voimat riitä, ja pelottaa liikaa. Ristiriita oman rakkaudentunnon kanssa ja järjestön valheellisen muka-rakkauden välillä on sen verran suuri, että useimmat eivät sitä uskalla lähteä selvittämään edes itselleen, pelon alla on helpompi taipua järjestön painostukseen kuin toimia vastavirtaan.
- Jaakko Ahvenainen