UUT:n uusi selvitys: Seksuaalirikokset oikeuskomiteoissa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

UUT:n uusi selvitys: Seksuaalirikokset oikeuskomiteoissa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

UUT julkaisi 12.05.2014 uuden selvityksen oikeuskomiteoista, koska monet entiset Jehovan todistajat lähettivät 03.05. tehdyn selvityksen jälkeen omia kokemuksiaan raiskauksista ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Uhreista tehtiin oikeukomiteoissa syyllisiä, heitä ei uskottu, he saivat sanktioita, heitä kiellettiin kertomasta kenellekään eikä varsinkaan viranomaisille.

Selvitys ja siihen liittyvät kokemukset on juuri avattu lukijoille nettisivuillani.

Oikeusministeri ja sisäministeri saivat tiedot etukäteen, samoin lehdistö. Lehdistöllä on lupa julkaista juttuja tänään kello 9:00 alkaen.

Media on jo reagoinut.

Kotimaa24:
http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/uskon ... miteoista/

Ilta-Sanomat:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... pos=navnow

Iltalehti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014051 ... 0_uu.shtml

Aamulehti:
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194900 ... hreja.html

Kaleva:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/yh ... ia/664091/

Keskipohjanmaa:
http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1481/ ... sirikoksia

Pohjalainen:
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/kotim ... -1.1609877

Savon Sanomat:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... ia/1815131

jne. jne. jne.

Tieto leviää ympäri Suomen. Toivottavasti näille rikoksille laitetaan stoppi ja tutkitaan jo tapahtuneet rikokset. Kaikki raiskaus- ja hyväksikäyttötapaukset eivät ehkä ole vanhentuneet.

Lisää kertomuksia voi lähettää luottamuksella osoitteeseen: jp@johanneksenpoika.fi
Jos lähetät oman kokemuksesi, kerro, haluatko sen menevän vain ministereille vai haluatko sen myös nettiin julkaistavaksi. Valitse itsellesi nimimerkki, omaa nimeään ei tarvitse käyttää.
Bono

Re: UUT:n uusi selvitys: Seksuaalirikokset oikeuskomiteoissa

Viesti Kirjoittaja Bono »

Otsikot johtavat hieman harhaan ja antavat kuvan, että JT-ihmisten raiskailu ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö olisi jotenkin tosi tavallista ja tapahtuisi vieläpä järjestön johtajien toimesta.

Suomessa jätettään ihan yleisestikin valtaosa raiskauksista ilmoittamatta. Muistaakseni luku oli useita tuhansia. Ja jotenkin komiteoiden lähestymistapa muistuttaa kovasti Suomn poliisin lähestysmistapaa. Selvitettään lieventäviä asianhaaroja, uhrin humalatilaa yms. :roll:

Tässä alkaa olla jo jonkinlaista julkisuushakuisuutta kehissä. Ei tällainen lokakampanjointi ainakaan uskontojen uhrien uskottavuutta lisää. Mitä seuraavaksi?
Bono

Johanneksen poika kirjoitti:
Tieto leviää ympäri Suomen. Toivottavasti näille rikoksille laitetaan stoppi ja tutkitaan jo tapahtuneet rikokset. Kaikki raiskaus- ja hyväksikäyttötapaukset eivät ehkä ole vanhentuneet.
Raiskattu voi aivan vapaasti kävellä poliisiasemalle ja tehdä rikosilmoituksen. Sillä tavalla uhri saa oikeutta (tai siis ei saa, koska Suomessa tuomiot raiskauksista ovat lieviä). Vai oliko tässä ideana saada tilille raiskaaja vai komitean jäsenet, jotka ovat "kieltäneet" uhria puhumasta poliisille raiskauksesta ja syyllistäneet uhria? Mikä on rikosnimike? Mieletäni omista päätöksistä ei voi aina syyttää muita. Mitkään JT:n säännöt eivät kiellä poliisin puheille menoa. Suosituksia ei ole pakko noudattaa. Järkeä saa käyttää! Ei poliisin puheille menosta ole ketään erotettu.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Bono kirjoitti:Tässä alkaa olla jo jonkinlaista julkisuushakuisuutta kehissä.
Julkiseen keskusteluunhan nämä on haluttukin.
Ei tällainen lokakampanjointi ainakaan uskontojen uhrien uskottavuutta lisää.
Mikäs se UUT:n tehtävä sitten on, jos ei uskontojen uhrien asian ajaminen?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Tony

Bono kirjoitti:Raiskattu voi aivan vapaasti kävellä poliisiasemalle ja tehdä rikosilmoituksen. Sillä tavalla uhri saa oikeutta (tai siis ei saa, koska Suomessa tuomiot raiskauksista ovat lieviä). Vai oliko tässä ideana saada tilille raiskaaja vai komitean jäsenet, jotka ovat "kieltäneet" uhria puhumasta poliisille raiskauksesta ja syyllistäneet uhria? Mikä on rikosnimike? Mieletäni omista päätöksistä ei voi aina syyttää muita. Mitkään JT:n säännöt eivät kiellä poliisin puheille menoa. Suosituksia ei ole pakko noudattaa. Järkeä saa käyttää! Ei poliisin puheille menosta ole ketään erotettu.
Tässä ei nyt ihan ymmärretä kokonaisuutta. Jos Jt:lle sanotaan komiteassa (tai muussa yhteydessä), että asiasta ei sitten puhuta muille, niin mitä lahkomielenhallinnan vaikutuksessa oleva voi todella tehdä? Jehovan todistajan ajatuskulku kun kuitenkin on, että jos toimit vastoin vanhimpien käskyä, toimit samalla Järjestöä vastaan ja se taas on sama kuin kapinoisit itse Jehovaa vastaan.

Kun kuvioon ymppää sen, miten vaikeista ja häpeällisistä asioista seksuaalirikoksissa on kysymys, niin se on aika todella iso henkinen kynnys lähteä asemalle tekemään ilmoitusta. Asiaa ei varmasti auta sekään, jos seurakunnan vanhimmat ovat saaneet rikoksen uhrin tuntemaan, että tapahtunut oli uhrin oma vika.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Otsikot johtavat hieman harhaan ja antavat kuvan, että JT-ihmisten raiskailu ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö olisi jotenkin tosi tavallista ja tapahtuisi vieläpä järjestön johtajien toimesta.
Minuakin häiritsee se että itse selvityksen ollessa asiallinen toimittajat tekevät lehtiartikkeleistaan lööppihakuisia, ja kirjoittavat jopa hieman asian vierestä. Ongelmahan on asioiden kyseenalainen käsittelytapa, ei se että JT:t joutuvat raiskatuiksi, ja sitä UUT ymmärtääkseni halusi tuoda esille.

Epäkohtiin on hyvä puuttua, vaikka media asiaa vääristelisikin. Asia ei siitä mihinkään muutu median sekavuuden (tai toisinaan jopa huonon journalismin) vuoksi. Rikosepäilyjen selvitykset kuuluvat koulutetuille ammattilaisille ihan hyvästä syystä, koska he osaavat käsitellä asian uhria turhaa syyllistämättä, vaikka tarpeellisia yksityiskohtia kyselisivätkin. Toisekseen vain heillä on todellista laillista valtaa tehdä asialle jotain muutakin kuin mussuttaa tyhjää.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mä lähtisin käsittelemään tätä asiaa siltä kantilta että ensin käydään läpi onko seuran toimintamallissa jotakin väärää ja sen jälkeen mietitään onko UUT tehnyt jotakin väärin.

Sitten ei ole kellään nokan koputtamista.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Bono

Tony kirjoitti:
Bono kirjoitti:Raiskattu voi aivan vapaasti kävellä poliisiasemalle ja tehdä rikosilmoituksen. Sillä tavalla uhri saa oikeutta (tai siis ei saa, koska Suomessa tuomiot raiskauksista ovat lieviä). Vai oliko tässä ideana saada tilille raiskaaja vai komitean jäsenet, jotka ovat "kieltäneet" uhria puhumasta poliisille raiskauksesta ja syyllistäneet uhria? Mikä on rikosnimike? Mieletäni omista päätöksistä ei voi aina syyttää muita. Mitkään JT:n säännöt eivät kiellä poliisin puheille menoa. Suosituksia ei ole pakko noudattaa. Järkeä saa käyttää! Ei poliisin puheille menosta ole ketään erotettu.
Tässä ei nyt ihan ymmärretä kokonaisuutta. Jos Jt:lle sanotaan komiteassa (tai muussa yhteydessä), että asiasta ei sitten puhuta muille, niin mitä lahkomielenhallinnan vaikutuksessa oleva voi todella tehdä? Jehovan todistajan ajatuskulku kun kuitenkin on, että jos toimit vastoin vanhimpien käskyä, toimit samalla Järjestöä vastaan ja se taas on sama kuin kapinoisit itse Jehovaa vastaan.

Kun kuvioon ymppää sen, miten vaikeista ja häpeällisistä asioista seksuaalirikoksissa on kysymys, niin se on aika todella iso henkinen kynnys lähteä asemalle tekemään ilmoitusta. Asiaa ei varmasti auta sekään, jos seurakunnan vanhimmat ovat saaneet rikoksen uhrin tuntemaan, että tapahtunut oli uhrin oma vika.
Ensinnäkin normaalisti uhri kävelee ensin poliisiasemalle, jos on sellainen ihminen, joka siihen kykenee. Raiskatusta oteetaan mm. näytteet ja hänelle tehdään lääkärintarkastus. Jos joku komitea koolle poikkeuksellisesti kutsutaan, niin jotenkin järkeenkäypää, että tapahtuu rikosilmoituksen tekemisen jälkeen. Ja uskoisin, että se kutsutaan koolle vain tapauksissa, joissa uhri on ollut vaikkapa humalassa. (lieventävä asianhaara valittetvasti myös virallisessa tuomioistuimessa) Kukaan ei varmasti soita jostain pusikosta seurkunnan vanhimmille joutuessan raiskausken uhriksi. Ja raportissa näkyy selvästi lainaus käsikirjasta. Vahnhimmat eivät saa suositella, ettei uhri ottaisi yhteyttä poliisiin.
Tony

Bono kirjoitti:Ensinnäkin normaalisti...
Kuten todettua, tässä ei ymmärretä lahkokuvioon liittyvää kokonaisuutta.
Bono

Kivikko kirjoitti:
Minuakin häiritsee se että itse selvityksen ollessa asiallinen toimittajat tekevät lehtiartikkeleistaan lööppihakuisia, ja kirjoittavat jopa hieman asian vierestä. Ongelmahan on asioiden kyseenalainen käsittelytapa, ei se että JT:t joutuvat raiskatuiksi, ja sitä UUT ymmärtääkseni halusi tuoda esille.

Epäkohtiin on hyvä puuttua, vaikka media asiaa vääristelisikin. Asia ei siitä mihinkään muutu median sekavuuden (tai toisinaan jopa huonon journalismin) vuoksi. Rikosepäilyjen selvitykset kuuluvat koulutetuille ammattilaisille ihan hyvästä syystä, koska he osaavaian uhria turhaa syyllistämättä, vaikka tarpeellisia yksityiskohtia kyselisivätkin. Toisekseen vain heillä on todellista laillista valtaa tehdä asialle jotain muutakin kuin mussuttaa tyhjää.
Lööppihakuisuus on täysin odotettavissa, koska raportti oli kökkö ja sisältää laadutonta yleistämisytä. Esim. maininta,, että vanhimmat ovat pääsääntöisesti kouluttamattomia, siivojai, lehdenjakajia jne. Esimerkkitapauksia oli raportissa vain kolme, jokainen nimimerkillä. Toivottavasti edes ministeriöön on lähtenyt isompi nivasta esimerkkitapauksia uhrien oikeilla nimillä ja nämä uhrit menevät ja tekevät rikosilmoituksia.Julksuushakuisuudella tarkoitan sitä, että mediaan syötettään puolivalmiita raportteja, joilla ei olisi oikeudessa mitään todistusarvoa. Lopputuloksena kampanjoinnista kuraa saavat niskaan vain rivijäsenet, joita punaniskat tuolla palstoilla jo sättivät. Kai te aikuiset ihmiset sen tiedätte, ettei julkisuustempauksilla saada aikaan sisäisia muutoksia. Ne lähtevät jenkeistä. Mitään vanhimpien neuvostoja ei voi Suomessa kieltää, koska ne eivät ole lain vastaisia. Koska muutoset mm. suhtautumisessa erotettuihin ovat lopulta rivijäsenten päätettävissä, eikä raporteilla voi muuta kuin osoittaa joitakin epäkohtia, niin minä tulen siihen johtopäätökseen, että raporteilla pyritään vain kostaman se, että on kokenut itse tulleensa väärinkohdelluksi. Lapset ja tavalliset tallaajat tästä kampanjoinnista joka tapauksessa kärsivät. Se linee ainoa fakta tässäkin metelissä.
Bono

Tony kirjoitti:
Bono kirjoitti:Ensinnäkin normaalisti...
Kuten todettua, tässä ei ymmärretä lahkokuvioon liittyvää kokonaisuutta.
Olen entinen JT, mutta kyllä tuo lahkokuvio minulle hieman vieraalta kuulostaa. Mikä ihmeen lahkokuvio muka estää marssimasta poliisille, jos joutuu raiskatuksi? Sen estää ainaostaan naisen kokema häpeä. Siitä syystä valtaosa Suomessa tapahtuvista raiskauksista jää ilmoittamatta.Onhan se täysin vittumaista, jos asiaa joutuu selvittelemään sitten jollekin vanhipien neuvostolle, mutta mistä nekään asiasta tietäisivät, ellei henkilö heille itse avautuisi? Siinä olen samaa mieltä, että raiskaustapauksia ei missään tapauksessa saa viedä vanhimpien puitavaksi. Oli uhri humalassa tai ei. Etenkään, jos uhri ei ole rohjennut mennä edes poliisin puheille. Osa uhreista voi ITSE ottaa yhteyttä vanhimpiin siistä syystä, että he kokevat ITSE syyllisyyttä. SE on tyypillinen tunne kaikille raiskauksen uhriksi joutuneille. Tällaisissa tapauksissa vanhimpien kuuluisi tajuta tuo syy-yhteys ja heittää pallo takaisin uhrille ja ohjata hänet poliisin puheille.KIeltäytyä siis ottamasta vastaan.
Tony

Bono kirjoitti:Olen entinen JT, mutta kyllä tuo lahkokuvio minulle hieman vieraalta kuulostaa. Mikä ihmeen lahkokuvio muka estää marssimasta poliisille, jos joutuu raiskatuksi? Sen estää ainaostaan naisen kokema häpeä.
Plus lahkokuviossa se, että Jehovan Järjestön mainetta ei tulisi tahrata (tämä siis niissä tapauksissa, kun rikoksen tekijä on niin ikään Jt).
Onhan se täysin vittumaista, jos asiaa joutuu selvittelemään sitten jollekin vanhipien neuvostolle, mutta mistä nekään asiasta tietäisivät, ellei henkilö heille itse avautuisi?
Selvityksestä kävi ilmi, että on riittänyt kun on avautunut Jt-ystävälle, joka on sitten raportoinut tapahtumista vanhimmille.
Tällaisissa tapauksissa vanhimpien kuuluisi tajuta tuo syy-yhteys ja heittää pallo takaisin uhrille ja ohjata hänet poliisin puheille.KIeltäytyä siis ottamasta vastaan.
Juurikin näin. Ongelmahan tässä onkin juuri tuo, että Jt-seurakunta hyppää puikkoihin ja pyrkii hoitamaan asioita, jotka kuuluvat vain ja ainoastaan viranomaiselle.
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

Tony.

Edit. Poistin asiattomat osat kirjoituksesta
Rippeli Mode
pahkeinen

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

Bono kirjoitti: Lööppihakuisuus on täysin odotettavissa, koska raportti oli kökkö ja sisältää laadutonta yleistämisytä. Esim. maininta,, että vanhimmat ovat pääsääntöisesti kouluttamattomia, siivojai, lehdenjakajia jne. Esimerkkitapauksia oli raportissa vain kolme, jokainen nimimerkillä. Toivottavasti edes ministeriöön on lähtenyt isompi nivasta esimerkkitapauksia uhrien oikeilla nimillä ja nämä uhrit menevät ja tekevät rikosilmoituksia.Julksuushakuisuudella tarkoitan sitä, että mediaan syötettään puolivalmiita raportteja, joilla ei olisi oikeudessa mitään todistusarvoa. Lopputuloksena kampanjoinnista kuraa saavat niskaan vain rivijäsenet, joita punaniskat tuolla palstoilla jo sättivät. Kai te aikuiset ihmiset sen tiedätte, ettei julkisuustempauksilla saada aikaan sisäisia muutoksia. Ne lähtevät jenkeistä. Mitään vanhimpien neuvostoja ei voi Suomessa kieltää, koska ne eivät ole lain vastaisia. Koska muutoset mm. suhtautumisessa erotettuihin ovat lopulta rivijäsenten päätettävissä, eikä raporteilla voi muuta kuin osoittaa joitakin epäkohtia, niin minä tulen siihen johtopäätökseen, että raporteilla pyritään vain kostaman se, että on kokenut itse tulleensa väärinkohdelluksi. Lapset ja tavalliset tallaajat tästä kampanjoinnista joka tapauksessa kärsivät. Se linee ainoa fakta tässäkin metelissä.
Niin, minusta on pelkästään hyvä asia että nostetaan esille se tosiasia, että vaikeita kysymyksiä ja ongelmia ratkotaan pääosin sellaisten ihmisten toimesta joilla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä hommaan. Putkimies, postinkantaja ja siivoaja ovat hyviä ja tarpeellisia ammatteja, ei siinä mitään, mutta rikosasioiden ja vaikkapa mielenterveydellisten ongemien hoitoon vaaditaan hieman toisenlaista osaamista.

Tuosta lainaamastani käy esiin sellainen, mielestäni hyvin pelkurimainen asenne, jossa hyväksytään uskonnon varjolla tehdyt vääryydet kun niille ei muka voi mitään ja kun ihmiset vääryyksiin itse suostuvat.
Bono

pahkeinen kirjoitti:
Tuosta lainaamastani käy esiin sellainen, mielestäni hyvin pelkurimainen asenne, jossa hyväksytään uskonnon varjolla tehdyt vääryydet kun niille ei muka voi mitään ja kun ihmiset vääryyksiin itse suostuvat.
Miten raiskauksen uhri muka itse suostuu vääryyteen? Onko tässä nyt pahempi rikollinen raiskaaja vai JT järjestö, joka ei sano uhrille suoraan, että mene poliisille, jos uhri ei ymmärrä sitä itse tehdä? Kyllä minä edelleenkin luotan yksilönvapauteen ja järjenkäyttöön. En suostu uskomaan, että kaikki JT naiset ovat muka niin lampaita, kuin tässä annetaan ymmärtää. Raportti on yleistämistä, joka häpäisee mielestäni monen naisen maineen. SE on suorastaan sovinistinen olettaessaan, että naiset vat kaiki pahan järjestön uhreja. Miksi näissä raporteissa tuodaan esiin vain esimerkkitapauksia, jotka olisivat kertomusten perusteella laitoshoitopotilaita huolimatta siitä, mihin uskontokuntaan he kuuluvat. Ei omaa tahtoa, ei omaa järkeaä, uhriutumista, sairaalloista nöyryyttä. Tämä viiteryhmä kattaa luultavasti 5% naisjäsenistöstä.
Vastaa Viestiin