Miksi teidät erotettiin/erositte?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Miksi teidät erotettiin/erositte?

Aviorikos / haureus
4
9%
Avioero
1
2%
Tupakka
1
2%
Alkoholi
0
Ei ääniä
Kiristäminen
0
Ei ääniä
Väkivaltaisuus
0
Ei ääniä
Opilliset syyt
30
68%
Joku muu
8
18%

Ääniä yhteensä: 44

Voimantorni

Re: Miksi teidät erotettiin/erositte?

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

sorbet kirjoitti:Erosin itse todistajien kaksinaamaisuuden takia. Saarnataan toista ja tehdään ihan muuta.
Myös isäni erosi järjestöstä omasta tahdostaan, juurikin tämä saman syyn takia.
Bono

Viesti Kirjoittaja Bono »

Vieraas kirjoitti:
Esa H kirjoitti:En ole kuullut. Mutta jos käännetään tämä ylösalaisin niin jehovat osaavat kiristämisen.
Aasinsiltana voisin mainita seuraavaa. Jehovat mielellään vetoavat uskonnonharjoittamisessa uskonnonvapauslakiin ja yhdenvertaisuuslakiin
Kannattaa muistaa, että "jehovat" eivät päätä yhtään mitään, vaan Yhdysvalloissa toimiva kahdeksan hengen hallintoelin. Nimityksestä tulee helposti mieleen, että täällä syyteltäisiin rivijäseniä. Nimityksellä on lisäksi huono kaiku niiden joukossa joita on sillä nimitelty lapsuudessa, se kun oli Jehovan todistaja -lapsen pienessä mielessä Jumalan nimi.
Ensimmäinen kerta, kun kuulen että entinen JT nimittelee Jehovan todistajia "Jehoviksi". Näen niin punaista, ja juuri tuon lapsena kuulemani nimittelyn vuoksi. Jos nyt vaikka pidetään yllä pientä kunnioitusta ihmisiä kohtaan. Ei kiitos "jehovia", "lestejä", "jeesuksia" tms. :evil:
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ensimmäinen kerta, kun kuulen että entinen JT nimittelee Jehovan todistajia "Jehoviksi".

Saattaa olla ettei kirjoittaja ole koskaan todistaja ollutkaan, tosin muisti voi pettää.
Minä pidän "luopio" nimitystä ilkeänä. En tykkää, että ihmisiä sellaisiksi nimitellään.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Veli-Hopea kirjoitti:
Ensimmäinen kerta, kun kuulen että entinen JT nimittelee Jehovan todistajia "Jehoviksi".

Saattaa olla ettei kirjoittaja ole koskaan todistaja ollutkaan, tosin muisti voi pettää.
Minä pidän "luopio" nimitystä ilkeänä. En tykkää, että ihmisiä sellaisiksi nimitellään.

Jehovat kokevat tuon nimityksen loukkaavaksi, vaikka se on ihan yleinen nimitys heistä jopa tiedotusvälineissä. Pientä herkkänahkaisuutta, vaikka kylläkin myönnän, että itseänikin ärsytti tuo nimitys jeppula-aikanani. Jepsut kokevat oikeudekseen nimitellä muita miksi sattuu, mutta kun jehnulle keksii lempinimen, niin pää kohoaa ja heti ollaan sitä mieltä, että vainotaan. Mutta sellaisia ovat kai monien muittenkin lahkojen jäsenet jöffisten lisäksi.
Let me go Master I hate you so
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

rippeli kirjoitti: Jehovat kokevat tuon nimityksen loukkaavaksi, vaikka se on ihan yleinen nimitys heistä jopa tiedotusvälineissä. Pientä herkkänahkaisuutta, vaikka kylläkin myönnän, että itseänikin ärsytti tuo nimitys jeppula-aikanani. Jepsut kokevat oikeudekseen nimitellä muita miksi sattuu, mutta kun jehnulle keksii lempinimen, niin pää kohoaa ja heti ollaan sitä mieltä, että vainotaan. Mutta sellaisia ovat kai monien muittenkin lahkojen jäsenet jöffisten lisäksi.
Menee vähän ohi ketjun aiheen, mutta...

Ehkä pointti tuossa nimenkäytössä ei ole se, onko jehovantodistajien loukkaantuminen erinäisistä arvonimistä perusteltua vai ei, vaan se että loukkaantuminen on tosiasia joka tapahtuu. Jos tavoitteena on kohteliaan myönteinen keskustelukulttuuri ja dialogi eri näkemysten kesken, lienee suotavaa välttää epävirallisten lempinimien kaltaisia "kompastuksen aiheita".

Vertaan (hieman kömpelösti) tilanteeseen, jossa olen vihainen vaimolleni, kun hän ei päästä minua kavereiden kanssa kaljalle. Elättelen kuitenkin vielä toivoa ja haluan keskustella asiasta. Jos aloitan keskustelun "Perkeleen akka!" -tervehdyksellä, neuvottelutulokseni todennäköisesti jää heikoksi, vaikka tuo nimitys olisikin todenmukainen ja täysin ansaittu arvio elämänkumppanini luonteesta. Jos sen sijaan aloitan keskustelun "Rakas vaimoni" -tyyppisellä lempeämmällä fraasilla, saattaa neuvotteluyhteys säilyä hieman pitempään.

Minua henkilökohtaisesti tuo jehovittelu ei haittaa, eikä aiheuta sen kummempia ikäviä flashbackkeja menneisyydestä. Mutta osalle se aiheuttaa pahaa mieltä, ja ehkä olisi syytä noudattaa hienotunteisuutta tältä osin.
And Justice For All
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Joo.
Taisin vähän provoilla.
Mutta niin kauan kun mua nimitellään luopioksi, saastaiseksi ja käärmeen siemeneksi lahkon taholta, niin mullakin on oikeus nimittää lahkoa millä lempinimellä haluan.
Let me go Master I hate you so
Jaakob

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

sinner74 kirjoitti:Jos aloitan keskustelun "Perkeleen akka!" -tervehdyksellä, neuvottelutulokseni todennäköisesti jää heikoksi, vaikka tuo nimitys olisikin todenmukainen ja täysin ansaittu arvio elämänkumppanini luonteesta.
Onko tässä kohtaa nyt ymmärrettävä, että olet itse "perkele" jos kerran vaimosi on "perkeleen akka"?

:mrgreen:

Varsinaiseen aiheeseen sen verran, että itse erosin opillisten syiden vuoksi maistraatin kautta. En kuitenkaan ole sukulaisteni vuoksi laittanut varsinaista erokirjettä seurakuntaan, joten ilmeisesti kaunistan yhä tilastoja jehovan todistajana jos asiaa sieltä kysytään. Toki toimettomana.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Muovailuvaha

Viesti Kirjoittaja Muovailuvaha »

Minä olin naimisissa ei-uskovan miehen kanssa. Oli perhe ja kävin kokouksissa ja kentällä pienen poikani kanssa. Olin kiltti ja kiva ja oikein malli-jt, tein kaiken niin kuin sanottiin. Sitten, lyhyesti, jouduin hautaamaan oman tyttäreni. Se riitti. En voi IKINÄ antaa jumalalle anteeksi, että hän salli moista tapahtua.Usko loppui sihen. Avioero ja unelma perheen menetys. Minä sekosin lapsen kuolemasta. "Aina on ylösnousemus toivo, kunhan vain uskot". Paskanmarjat ja mansikat! Kiitti mulle riitti. Äitini ei puhunu mulle vuoteen kun ilmotin, että eroan todistajista. Tästä on jo aikaa kohta kymmenen vuotta. Karttaminen aaltoilevaa Äitini ja siskoni perheen osalta. Isäni ei ole jt, joten hänen kanssaan välit ovat aina olleet läheisimmät. Jehovan todistajat ovat jul.ia tän karttamisen suhteen, että se siitä lähimmaisen rakkaudesta...
Muovailuvaha

Viesti Kirjoittaja Muovailuvaha »

Ovat julmia siis
paula

Viesti Kirjoittaja paula »

Koko systeemi!
Vuosien toimettomana oltuani kävin äänestämässä jonka jälkeen vanhimmat kävi nuhtelemassa ja antamassa määräyksiä mitä mun olisi pitänyt ruveta tekemään. Eivät muuten paljoa kyselleet miksi tähän pisteeseen tulin.
Itse erosin ja kirjeen vein vanhimmalle kotiinsa joka rupesi ihan kyynelehtimään, olikoshan halunnut itsekin lähteä? Vai oliko myötätuntoinen kun tiesi tämän karttamisen ehdottomuuden.

Muovailuvahalle: Minustakin tuntui tosi pahalta kun ei jt porukassa saanut surra. Uskokoon kuka mihin tahansa niin menetys on tässä ja nyt ja ihmisen pitää saada surra ja saada siihen ymmärrystä. ja eikö sitä luonnollisesti pitäisi löytyä uskovilta ihmisiltä.
2403

Viesti Kirjoittaja 2403 »

Opilliset syyt.Erosin itse.Ja se että en vain jaksanut enää uskoa kaikkea sitä mitä itsekin opetin seurakunnassa.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

En koskaan uskonut jeppulahöpinöihin, mutta siitä huolimatta roikuin kolmekakkoseks niissä piireissä. Kun törmäsin nuoruuteni rakkauteen, en jättänyt tilaisuutta käyttämättä, sain kenkää ja pääsin eroon helvetiksi muuttuneesta avioliitostani. Mutta kyllä, aviorikos taitaa olla oikea termi eroni syystä, vaikka käytännössä tilanne oli paljon monisyisempi.

Myönnän että tilanteen olisi voinut hoitaa paljon aiemmin, paljon fiksummin ja paljon suoraselkäisemmin, mutta koko elämäni teeskentely oli tehnyt minusta selkärangattoman. Olen sittemmin yrittänyt kasvatella itselleni ruotoa, ja 16-vuotisen yrittelyni tuloksena en enää laske itseäni nilviäisiin. :)
Viimeksi muokannut Kaarmis, 17.05.2014 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
kukkamaaria

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria »

Erosin koska minulle tuli "hengellinen burn out"! Kahden lapsen yksinhuoltajana vailla tukiverkkoa ja ystäviä
suorita ja suorita... jos kielletään "maailmallinen seura" pitäisi antaa jotain tilalle, eikö? puhelin soi joka kerta jos ei menty kokoukseen tai muuhun hengelliseen toimintaan. Muuten ei kyllä meidän perään kyselty tai kaivattu. Lähimmäisenrakkauttako?
Juoruilu! Olin niin uskollinen Jehovalle kuin vain epätäydellinen ihminen voi olla. Silti, koska olen ilmeisesti liian kaunis, aina kuulin juoruja että mikä mies sillä on jne. vaikka ei todellakaan ollut.
Lopulta ajattelin että voi kun oiskin!! Suurin syy oli se, että lapsilla ei ollut kavereita vaikka siinä seurakunnassa jossa oltiin oli tosi paljon saman ikäisiä lapsia. Oltiin vissiin nokkimisjärjestyksessä alimmaisina.
Jokainen kantaa oman taakkansa lause on tullut hyvin selväksi. Huomasin sitten että sitä voi myös helposti keventää!
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Erosin koska minulle tuli "hengellinen burn out"!

Uskon tällaiseen. Joillakin vaan ei enään ole jaksamisia tuon touhun kanssa ja lähes kaikki siihen liittyvä tuo pahaa oloa ja "etoo".

Minkä helvetin takia sellaisessa pitäisi jatkaa?
Samahan se on eri ruokienkin kanssa. Jos niistä tulee huono olo, vältä niitä ruokia mistä se tulee. Simple!
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin