Miten vanhinten omatunto kestää
Valvoja: Moderaattorit
-
Menneisyyden vanki
Miten vanhinten omatunto kestää
kaiken tämän viime viikkojen myllytyksen jälkeen olla komitean jäsen.
Koetteko ex-todistajat syyllisyyttä siitä, että olette ovilla johtaneet ihmisiä harhaan.
Luin juuri vuorisaarnan Matteuksen 5-7 ja jäin miettimään pystyykö kukaan elämään noin.
Ilman mitään uskonnollista vakaumusta lukien tekstinä siitä saa eri käsityksen kuin aikoinaan jt-painotuksin opetettuna. Osa vuorisaarnan sanomastahan ohitetaan täysin.
Koetteko ex-todistajat syyllisyyttä siitä, että olette ovilla johtaneet ihmisiä harhaan.
Luin juuri vuorisaarnan Matteuksen 5-7 ja jäin miettimään pystyykö kukaan elämään noin.
Ilman mitään uskonnollista vakaumusta lukien tekstinä siitä saa eri käsityksen kuin aikoinaan jt-painotuksin opetettuna. Osa vuorisaarnan sanomastahan ohitetaan täysin.
- Jaakko Ahvenainen
Re: Miten vanhinten omatunto kestää
Totta. Esimerkiksi Herran rukous, mikä myös Isä meidän -rukouksena tunnetaan, tai todistajapiireissä "mallirukouksena" Onko kukaan koskaan sitä Konventissa tai Valtakunnan salilla kuullut?Menneisyyden vanki kirjoitti:Osa vuorisaarnan sanomastahan ohitetaan täysin.
-
PekkaPee
Tuota mallirukousta on sivuttu kyllä useampaan kertaan,lähinnä siitä näkökulmasta, että mitä höpistä (aiheet ja järjestys) ja ennenmuuta kuinka kauan siinä harrastella, toisinaan tuntui, että romaania luturoidaan.....
-
kukkamaaria
Koen syyllisyyttä siitä, että olen altistanut lapseni jt aivopesulle.
-
mirjam123
Kyllä ne pärjää, ja sopeutuu uuteen, itselläni kaksi lasta, toinen
edelleen HALUAA tutkia veljien kanssa. Ja toinen 15v. sanoi
ryhtyvänsä mahdollisesti buddhalaiseksi
Olen itse siis maailmasta 20 vuotta sitten mukaan tullut,
2 kertaa erotettu. Toinen kerta toden sanoi.
Asioilla on tapana järjestyä ennemmin tai...ainakin myöhemmin.
Kaikkea ei vaan voi kontrolloida.
edelleen HALUAA tutkia veljien kanssa. Ja toinen 15v. sanoi
ryhtyvänsä mahdollisesti buddhalaiseksi
Olen itse siis maailmasta 20 vuotta sitten mukaan tullut,
2 kertaa erotettu. Toinen kerta toden sanoi.
Asioilla on tapana järjestyä ennemmin tai...ainakin myöhemmin.
Kaikkea ei vaan voi kontrolloida.
-
Suurenmoinen etu
Tässä ketjussa on nyt kyse vanhimmista, ei vanhemmista. Ne on aivan eri asioita.
-
mirjam123
NIIN "Kukkamaaria ja mirjam"! On suurenmoinen etu että huomautit asiasta.
Käytetään nyt täällä vaan vaihteeksi omaa ajatuksen ja sananvapautta,
kun on ollut tuossa pitkään hieman hakusessa.
Käytetään nyt täällä vaan vaihteeksi omaa ajatuksen ja sananvapautta,
kun on ollut tuossa pitkään hieman hakusessa.
-
kukkamaaria
ekassa kommentissa oli kysymys tunnetteko syyllisyyttä siitä, että olette ovilla johtaneet ihmisiä harhaan.
Minun kommentti kumpusi siis siitä... eli on tullut omia lapsia johdettua harhaan....
Minun kommentti kumpusi siis siitä... eli on tullut omia lapsia johdettua harhaan....
-
mirjam123
C´mon, et voinut tietää, kaikki yrittävät toimia parhaan
tietonsa mukaan, enempää ei voi vaatia, ei tuo nyt ole
pahinta mitä lapselle opettaa, jos pohjalla on kuitenkin
aito rakkaus ihmisiä kohtaan niinkuin minulla, olen
viettänyt vuosia ulkomailla maineeltaan pahimmissa
paikoissa, enkä koskaan törmännyt sellaisiin joiden
kanssa puhumalla ei olisi selvinnyt. Ottakaa päivä kerrallaan,
Jeesusta kiinnosti ne kadonneet lampaat, uskon itse yhä
oikeuteen, kävi miten kävi ja oli miten oli, en aio siitä tinkiä.
Emme tosiaan ole täydellisiä, seura sitä aina toi esiin ja samaan aikaan
sitä täydellisyyttä ja pyhyyttä kuitenkin vaati.
Uskotaan edelleen siihen minkä sydän oikeaksi tunnistaa.
tietonsa mukaan, enempää ei voi vaatia, ei tuo nyt ole
pahinta mitä lapselle opettaa, jos pohjalla on kuitenkin
aito rakkaus ihmisiä kohtaan niinkuin minulla, olen
viettänyt vuosia ulkomailla maineeltaan pahimmissa
paikoissa, enkä koskaan törmännyt sellaisiin joiden
kanssa puhumalla ei olisi selvinnyt. Ottakaa päivä kerrallaan,
Jeesusta kiinnosti ne kadonneet lampaat, uskon itse yhä
oikeuteen, kävi miten kävi ja oli miten oli, en aio siitä tinkiä.
Emme tosiaan ole täydellisiä, seura sitä aina toi esiin ja samaan aikaan
sitä täydellisyyttä ja pyhyyttä kuitenkin vaati.
Uskotaan edelleen siihen minkä sydän oikeaksi tunnistaa.
-
mirjam123
Ketään ei vedä harhaan ilman että osapuolinen on siihen "itse luvan antanut",
jokainen punnitsee asiat itse, ovillakävijät ovat omasta mielestään vilpittömästi
asiaa eteenpäin vieneet. Vieläkö siitäkin pitäisi itseään ruoskia!
jokainen punnitsee asiat itse, ovillakävijät ovat omasta mielestään vilpittömästi
asiaa eteenpäin vieneet. Vieläkö siitäkin pitäisi itseään ruoskia!
-
YksinäinenSusi
Mjoo ! Siis mitenkä vanhimpien omatunto kestää?
Asiaa voisi pohtia käyttäen mielikuvitusta omalla kohdallaan, siis jos olisi ripaus kunnianhimoa ja halua esiintyä ja halua saada kehuja.
No, tällainen vanhin on vielä enempi aivopesty kuin pelkkä rivijäsen on, siis tässä syy, ei siinä sen kummempaa.
Vanhin pyrkii lukemaan kaikki vt:t he:t ja uudet kirjat ja ihan sen kaiken soopan mitä järjestö suoltaa.
Niinpä vanhimman omatunto ei olekaan enää oma, vaan se on vartiotorniseuran omatunto, vanha pois - uusi tilalle ja that's it ! Siinäpä meillä kelpo vanhin!
Joskus vanhin - varsinkin vanhankansan dinosaurus vanhin, joka viäntää ja kiäntää jotain murretta sivistymättömästi - saattaa heittääntyä riehakkaaksi ja lähteä Teneriffalle ryyppäilemään ja jos osaa ryyppäillä oikein vt-seuran normien mukaan, niin ettei muut kompastu, niin asiasta ei pidetä turhaa haloota.
Mutta silti vanhimman omatunto kestää, koska se ei ole oma omatunto, vaan järjestön uudelleenmuokkaama omatunto.
jos vanhimman oma omatunto yrittää puskea joskus esiin, se pitää tietysti sammuttaa, koska vanhin luulee sitä Saatanan ajatuksiksi.
Siinä se , eiks je!
Asiaa voisi pohtia käyttäen mielikuvitusta omalla kohdallaan, siis jos olisi ripaus kunnianhimoa ja halua esiintyä ja halua saada kehuja.
No, tällainen vanhin on vielä enempi aivopesty kuin pelkkä rivijäsen on, siis tässä syy, ei siinä sen kummempaa.
Vanhin pyrkii lukemaan kaikki vt:t he:t ja uudet kirjat ja ihan sen kaiken soopan mitä järjestö suoltaa.
Niinpä vanhimman omatunto ei olekaan enää oma, vaan se on vartiotorniseuran omatunto, vanha pois - uusi tilalle ja that's it ! Siinäpä meillä kelpo vanhin!
Joskus vanhin - varsinkin vanhankansan dinosaurus vanhin, joka viäntää ja kiäntää jotain murretta sivistymättömästi - saattaa heittääntyä riehakkaaksi ja lähteä Teneriffalle ryyppäilemään ja jos osaa ryyppäillä oikein vt-seuran normien mukaan, niin ettei muut kompastu, niin asiasta ei pidetä turhaa haloota.
Mutta silti vanhimman omatunto kestää, koska se ei ole oma omatunto, vaan järjestön uudelleenmuokkaama omatunto.
jos vanhimman oma omatunto yrittää puskea joskus esiin, se pitää tietysti sammuttaa, koska vanhin luulee sitä Saatanan ajatuksiksi.
Siinä se , eiks je!
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
- Jaakko Ahvenainen
Voisko ton paremmin sanoa: järjestölle ulkoistettu omatunto. Onneksi aivan kaikkien vanhinten kohdalla ei näin ole. Heidän kohdallaan on vielä toivoa ihmisyydestä.
-
kukkamaaria
Omastatunnosta opiskeltiinkin paljon.. oli herkempää, vahvempaa, heikompaa, ei omaatuntoa ollenkaan, maailmallisilla erilainen joka voi jopa ohjata, saastunutta, puhdasta, jehovan sanan avulla valmennettua....sitten esimerkkejä jokaiseen omantunnon lajiin... että siitä voi valita minkä omii itselleen...tai ahdistua että minkähänlainen omatunto itsellä on vai onko ollenkaan ja kompastutanko oman omantuntoni ohjaamilla teoilla muita. On niillä vanhimmillakin varmaan rankkaa mut niin on varmasti kaikilla seurakuntalaisillakin joilla omatunto soimaa.