Tietojen kerääminen oikeuskomiteoissa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Tietojen kerääminen oikeuskomiteoissa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Laitan linkin tietojen keräämiseen oikeuskomiteoissa. Veikko Leinonen tai muut JT-johtomiehet antoivat paikkansa pitämätöntä tietoa ministereille, jonka seurauksena sisäministeri Räsänen oli nielaissut väärän tiedon. Näin hän sanoi YLE:n haastattelussa:

He kertoivat, että he ovat muuttaneet käytäntöä niin että tällaista rekisteriä, ikäänkuin näitä pöytäkirjoja ei enää synny, vaan ainoastaan merkintä, että joku henkilö on eronnut tai erotettu, ja että tämän merkinnän myös tämä henkilö itse saa kopion siitä tietää.

Tuo ei pidä paikkaansa. Useita vuosia vanhimpana toiminut henkilö vahvistaa, että mitään muutoksia menettelyihin ei ole tehty.

Oikeuskomiteoissa kerätään edelleen tietoja varsin yksityiskohtaisesti. Ne suljetaan kirjekuoreen, ja tapauksesta lähetetään yksityiskohtainen raportti Suomen haaratoimistoon. Tässä on voimassa olevat ohjeet ja myös tietosuojavaltuutetun kannanotto:
http://johanneksenpoika.fi/oikeuskomite ... minen.html

Veikko Leinonen oli valehdellut tästä samasta tietojen keräämisestä jo vuonna 2008, ja noin kuukausi sen jälkeen em. nettisivulla olleet ohjeet lähetettiin kaikkiin Suomen JT-seurakuntiin.

Kotimaa24 oli haastatellut silloin Leinosta, ja hän oli väittänyt, ettei enää kerätä mm. erottamisen syytä, päivämäärä riittää. Kuitenkin tarkka ohjeistus kaikille Suomen vanhimmille oli lähettämistä vaille valmis.

Tässä Kotimaa24:n haastattelu:

Jehovan todistajien haaratoimiston edustajan kommentteja Kotimaa-lehden haastattelussa 04.12.2008 (Veikko Leinonen)

Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonen toteaa Kotimaan verkkolehdelle, että he tulevat jatkossa toimimaan tietosuojavaltuutetun antamien ohjeiden mukaan. Hänen mielestään ne eivät kuitenkaan aiheuta tämänhetkisiin käytäntöihin suuria muutoksia.

Sellaista tietoa, mikä ei kuulu tarkastusoikeuden alaisuuteen, me emme tarvitse. Jäsenrekisteriin riittää tiedoiksi tapahtunut ero ja sen päivämäärä. Aiemmin olemme kirjanneet ylös myös eroamiseen johtaneet syyt. Nämä tiedot on hävitetty eikä niitä kerätä enää, Leinonen kertoo.

Leinonen ei täsmennä, mitä kaikkea muuta nyt tarpeettomaksi katsottua tietoa Jehovan todistajien jäsenrekisterissä on aiemmin ollut. Hän sanoo kuitenkin, että rekisteriin ei ole kerätty arkaluonteisia asioita, kuten seksuaalisuuteen, terveydentilaan tai uskonnolliseen vakaumukseen liittyviä tietoja.

Jukka Ropponen valehteli 2008 samassa yhteydessä myös:

Jehovan todistajien Suomen haaratoimiston selvitys tietosuojavaltuutetulle 07.11.2008 (Jukka Ropponen)

Yhdyskuntamme ei kerää eikä pidä kirjaa ihmisten arkaluonteisia tietoja koskevista asioista. Tämänkaltaisia tietoja voi tulla esille seurakunnissa, mutta niitä ei merkitä mihinkään henkilörekisteritietoihin.

Kuka kertoisi ministereille, että koko Betelin ylin johto käyttää "teokraattista sodankäyntiä" silloin, kun on tarve harhauttaa viranomaisia?

http://johanneksenpoika.fi/teokraattine ... aynti.html
mirjam123

Re: Tietojen kerääminen oikeuskomiteoissa

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Ainakin 2 kuukautta sitten oikeuskomitean sihteeri kirjoitti
kaiken (synnit) ylös. Tätä en siis ymmärrä, kun raamatun
mukaan pahasta ei tulisi pitää kirjaa, ja miksi niihin
vanhoihin selvitettyihin asioihin palataan yhä uudestaan.
B.Kaktus

Viesti Kirjoittaja B.Kaktus »

Vartiotorniseura on kuin natsi-Saksan ja Pohjois-Korean risteytys:

Perusaatteena yksi täydellinen puhdas kansa ja maailma, jonka vuoksi julistetaan kaikille kansoille 7 miljardin ihmisen surmaamisesta oman marginaalisen ihmisryhmän rauhan ja näennäisen onnen täydellistämisen saavuttamiseksi. Todellisena sisimmäisenä motivaattorina kuitenkin kaistapäisen keskushallinnon absurdi vallanhalu omaan kansaan.

Perusaatteen toteuttaminen nykyhetkessä kohti tulevaa toteutetaan käsittämättömän salamyhkäisellä mutta lähes kaikki esteet näennäisesti voittavalla diktatuurihallinnolla, täydellisellä kontrollilla omasta kansasta, samalla pitäen mahtavaa kontrollia myös ympäristöönsä mm. loputtoman valehtelun, vehkeilyn ja median hallitsemisen ja vaientamisen avulla; samalla siis kun kurittaa, huiputtaa ja kirjaimellisesti aivopesee omaa kansaansa.

Veikko Leinonen kavereineen hymyilee ja sepostaa silkkaa paskaa niin medialle kuin omille jäsenilleen ja kaikki jatkuu huomennakin niinkuin ennenkin. Oma kansa ei huomaa yhtään mitään. Väitetään jopa että Pohjois-Koreassa ihmisillä ei ole mitään tietoa pahasta hallituksesta, päinvastoin, usko muun maailman pahuuteen on vahva. Aivopesu, organisoitu huiputus ja kontrolli toimii. Kukaan ei pysäyttänyt Hitleriä kuin hän itse. Kukaan ei pysäytä Pohjois-Koreaa. Kukaan ei tunnu voivan tälle jatkuvalle JT-sirkuksellekaan yhtään mitään.

Mutta toisaalta kaikki paha kohtaa JOSKUS loppunsa, joten kyllä väitän että nyt on seuraavaksi koottava vain todisteita Vartiotorniseuran teokraattisesta sodankäynnistä, ohjeista hallituksille ja medialle valehteluun, vanhimpien kokemuksista ja empiiristä tutkimusta ylipäätään ja tehtävä yhtä mahtava raportti kuin mitä tähänkin asti on ministeriölle toimitettu. Vaatii työtä, sitä se vaatii. :/

Ja mirjam, ne syntisi kirjataan ylös jotta kontrolli jatkuu jos palaat. Raamattua Seura siteeraa vain silloin kun se sille sopii tahtomallaan tavalla tahtomassaan kohdassa. Raamatunkohdista väittely on JOKA KERTA yksipuolista oikeuskomitean kanssa ja se on vain varma keino pykätä ympärilleen entistä pahempi inkvisitio monon heilahtaessa ja karttamiseen kehotettaessa kahta voimakkaammin!
"Totuuden Jumala” vihaa valheita, ei katso suopeasti niitä, jotka pitävät kiinni valhetta opettavista järjestöistä. Ja haluaisitko sitä paitsi edes kuulua uskontoon, joka ei ole ollut rehellinen sinua kohtaan?" (Nykyinen elämämme 1975, s. 45)
Sookie

Viesti Kirjoittaja Sookie »

Anteeksi tyhmä kysymys, en ole ehkä huomannut lukea kaikkia artikkeleita mediasta tai juttuja täältä, mutta jäi vaivaamaan, onko sille Räsäselle selvinnyt että sai väärää tietoa?
Observer

Viesti Kirjoittaja Observer »

^ Tämä itseänikin kiinnostaisi tietää.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

On sitä ilmeisesti informoitu sähköpostilla.
Let me go Master I hate you so
omenapuu80

Viesti Kirjoittaja omenapuu80 »

Itsellä 3v sitten oikeuskomitea ja kukaan ei kirjannu mitään ylös. Tosin mua ei erotettu. Sukulaiseni kohdalla 6kk sitten oli kynä sauhunnut ja hänet erotettiin.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

omenapuu80 kirjoitti:Itsellä 3v sitten oikeuskomitea ja kukaan ei kirjannu mitään ylös. Tosin mua ei erotettu. Sukulaiseni kohdalla 6kk sitten oli kynä sauhunnut ja hänet erotettiin.
Mulla on ollut elämässä 1 komitea n 10 vuotta sitten. Minunkaan kohdalla, ei ainakaan minun nähden kynäilty mitään. Se kuitenkaan ei taida kertoa yhtään mitään.

3 vuoden päästä rohkaistuin viittaamaan vartiotornin tutkistelussa. En saanut vastata ja vanhin tuli tuosta puhumaan, ettei voinut antaa vuoroa, kun ei tiedä oliko minulla vielä vastauskielto päällä. Hän lupasi tarkistaa ja ilmoittaa minulle. Ilmoitti että kielto oli päällä , mutta poistettiin. Mistäköhän tarkisti?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ihmettelen että ylipäätään joissain tapauksissa pöytäkirjaa kirjataan ylös kun asianomainen on paikalla. Luulisi että ohjeistus on nimenomaan kirjata asiat ylös kun asianomainen on poistunut. Jo senkin takia, että komitea ei saa antaa syytetylle oikeuskomiteasta minkäänlaista kirjallista matskua. Jos pöytäkirja tehtäisiin asianomaisen ollessa paikalla, jokuhan voisi intoutua kyselemään sellaisen perään.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Tavat varmaan vaihtelevat komitean ja paikkakunnan mukaan.
Sillon kun mut erotettiin, niin kukaan ei kirjoitellut paikan päällä mitään. Nuorempana kun olin komiteassa, niin komitean yksi vanhin kirjoitti ylös jokaisen sanan.
Let me go Master I hate you so
Eksynyt

Viesti Kirjoittaja Eksynyt »

Josko komiteaveljet olis salaa nauhoittaneet keskustelun. Mene tiedä.
jak

Viesti Kirjoittaja jak »

Vastauskielto? Kaikkea ne keksii. Puhuiko kukaan kanssasi vastauskiellon aikana? Tämä koko juttu on itselle ottanut aika koville kun tyhmänä vasta nyt olen tiettyjä asioita ymmärtänyt.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

jak kirjoitti:Vastauskielto? Kaikkea ne keksii. Puhuiko kukaan kanssasi vastauskiellon aikana? Tämä koko juttu on itselle ottanut aika koville kun tyhmänä vasta nyt olen tiettyjä asioita ymmärtänyt.

Jos tarkoitit minua,niin joo. Komiteassa annettiin rangaistuksia,muunmuuassa se , etten saanut vastata vartiotornin tutkistelussa. Asia koski tässä yhteydessä vain tätä. Kaikki muu kommunikointi oli ihan normaalia, koska minua ei erotettu.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
PekkaPee

Viesti Kirjoittaja PekkaPee »

Veli-Hopea kirjoitti:
jak kirjoitti:Vastauskielto? Kaikkea ne keksii. Puhuiko kukaan kanssasi vastauskiellon aikana? Tämä koko juttu on itselle ottanut aika koville kun tyhmänä vasta nyt olen tiettyjä asioita ymmärtänyt.

Jos tarkoitit minua,niin joo. Komiteassa annettiin rangaistuksia,muunmuuassa se , etten saanut vastata vartiotornin tutkistelussa. Asia koski tässä yhteydessä vain tätä. Kaikki muu kommunikointi oli ihan normaalia, koska minua ei erotettu.
Vastauskielto on "corporal punishment", eli silloin missään srk kokouksessa ei kysytä, vaikka olisit ainoa viittaaja. Tuo kerrotaan siinä yhteydessä a.o. hepulle, jota sanktio koskee, kuin myös se, milloin sen poistoa tullaan miettimään, tyypillisesti muutama kuukausi - puoli vuotta.

Se muistio tehdään komitea istunnon päätteeksi, pohjautuu veljien henk. koht. muistiinpanoihin ja on aina a.o. heppujen allekirjoittama. Tuo oli käytäntö ainakin vielä 2011.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

mirjam123 kirjoitti:Ainakin 2 kuukautta sitten oikeuskomitean sihteeri kirjoitti
kaiken (synnit) ylös. Tätä en siis ymmärrä, kun raamatun
mukaan pahasta ei tulisi pitää kirjaa
, ja miksi niihin
vanhoihin selvitettyihin asioihin palataan yhä uudestaan.
Sehän on raamatussa siten, ettei rakkaus pidä kirjaa pahasta. Että suoraa kieltoa ei sinänsä ole. :wink:
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Vastaa Viestiin