Elämän tarkoitus
Valvoja: Moderaattorit
-
mirjam123
Elämän tarkoitus
Jos elämän tarkoitus ei ole ikuinen elämä paratiisimaassa, mikä se on?
Olisiko usko jäljellä jos jt-hallintoelin ei olisi mokannut niin lahjakkaasti?
Olisiko usko jäljellä jos jt-hallintoelin ei olisi mokannut niin lahjakkaasti?
-
Natsku
Re: Elämän tarkoitus
Elämä on syntynyt miljardien vuosien saatossa, joten ei sillä ole mitään tarkoitusta. Tänne synnytään ja kuollaan. Ja se väliaika eletään, kuka mitenkin voi ja pystyy.
- Tony
Elämän tarkoitus voi olla näkökulmasta riippuen ikävän karkoitus tai 42. Nämä siis vain kahtena esimerkkinä. Itse näkisin elämän freerollina, ilmaisena vapaapelinä, jossa jokainen määrittelee (resurssit huomioonottaen) oman elämänsä tarkoituksen - jos määrittelee. Kaikenkattavaa - kaikille samaa - elämäntarkoitusta en näe kovin mielekkäänä ajatuksena.
Elämän tarkoitusta miettiessä tulee tietenkin mietittyä myös ihmisen fyysistä roolia maailmankaikkeudessa. Roolimme tässä käsittämättömän isossa kokonaisuudessa on niin mitätön, että sitä ei käytännössä edes ole. Toki se voi merkittävältä tuntua kun me maailmaa tarkkailemme omasta näkökulmastamme. Ja eittämättä se meille tärkeää onkin.
Universumin rakenne herättää myös mielenkiintoisia spekulaatiomahdollisuuksia ja ajatuskokeita. Villejä ja vähemmän villejä, päivästä riippuen.

Elämän tarkoitusta miettiessä tulee tietenkin mietittyä myös ihmisen fyysistä roolia maailmankaikkeudessa. Roolimme tässä käsittämättömän isossa kokonaisuudessa on niin mitätön, että sitä ei käytännössä edes ole. Toki se voi merkittävältä tuntua kun me maailmaa tarkkailemme omasta näkökulmastamme. Ja eittämättä se meille tärkeää onkin.
Universumin rakenne herättää myös mielenkiintoisia spekulaatiomahdollisuuksia ja ajatuskokeita. Villejä ja vähemmän villejä, päivästä riippuen.

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Markku Meilo
Aivan yhtä oikeutetusti voisi esimerkiksi kysyä:mirjam123 kirjoitti:Jos elämän tarkoitus ei ole ikuinen elämä paratiisimaassa, mikä se on?
Jos elämän tarkoitus ei ole uudestisyntyminen, mikä se on?
Jos elämän tarkoitus ei ole ikuinen elämä (esimerkiksi islamin tai kristinuskon) taivaassa, mikä se on?
Jos elämän tarkoitus ei ole hankkia lapsia ruumiiksi aineellistuville hengille (mormonismi), mikä se on?
Jos elämän tarkoitus ei ole pan- ja polyteistisuus (esimerkiksi shintolaisuus), mikä se on?
Jos elämän tarkoitus ei ole kaikenkarvaiset karmat, mikä se on?
Jos elämän tarkoitus ei ole "jalostua" scientologina, mikä se on?
Jos elämän tarkoitus ei ole suomalainen muinaisusko, mikä se on?
Jos elämän tarkoitusta hakee erilaisten uskontojen kautta, niin kysymysluettelo olisi käytännössä loputon.
Oliskohan niin, että kyse on (ainakin osin) vedenjakajan jälkeisen ajan raamatunlukemisesta, eli lukeeko Raamattua, vai Raamattuun.Olisiko usko jäljellä jos jt-hallintoelin ei olisi mokannut niin lahjakkaasti?
-
SonOfJesus
Elämän tarkoitus on mukautua olemassa oleviin olosuhteisiin.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Minua ainakin ahdistaisi, jos elämällä olisi jonkun tahon speksaama "tarkoitus", joka minun tulisi täyttää. Katsellaan ja ihmetellään, yritetään nauttia mistä voidaan. Vastoinkäymisiäkin tarvitaan ehkäisemään pitkästymistä.
Toki tällainen "tarkoituksettomuus" tarkoittaa myös melkoista epävarmuutta. Elämän jatkuminen, päättyminen ja sen varrelle osuvat tapahtumat ovat periaatteessa sattumankauppaa. Omilla valinnoilla voi kuitenkin hieman vaikuttaa todennäköisyyksiin, joilla nuo sattumat pientä kulkijaa roimivat.
Toki tällainen "tarkoituksettomuus" tarkoittaa myös melkoista epävarmuutta. Elämän jatkuminen, päättyminen ja sen varrelle osuvat tapahtumat ovat periaatteessa sattumankauppaa. Omilla valinnoilla voi kuitenkin hieman vaikuttaa todennäköisyyksiin, joilla nuo sattumat pientä kulkijaa roimivat.
And Justice For All
-
SonOfJesus
Elämäntaitovalmentajat (life coaching) suosittavat "elämän tehtävän" valitsemista. Se antaa elämälle suunnan. Siis valita itse. Jos sen tekee joku toinen, niin se on hänen tehtävänsä eikä sinun. Se ei silloin toimi. Oma päämäärä. Aina sen voi muuttaa tai valita uuden, jos vanhan saavuttaa.
Elämä suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa
Ja rohkeutta muuttaa ne, jotka voin
Ja viisautta erottaa nämä toisistaan.
Elämä suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa
Ja rohkeutta muuttaa ne, jotka voin
Ja viisautta erottaa nämä toisistaan.
SonOfJesus
-
Veli-Hopea
Sudenkorento eli päiväkorento oli kentällä kertomassa uskostaan. Toinen päiväkorento sanoi : "Miksi kuluttaisin elämäni palvellen lahkoasi, sillä aikani on siihen liian lyhyt. En tiedä elämäni tarkoitusta, mutta aion elää sen. Jos joku loi minut, miksi hän antoi minulle vain päivän?"
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
pahkeinen
Jotenkin tästä aiheesta tuli mieleen YUP:n kipale, jota en löytänyt verkosta musiikkiesityksenä, mutta sanat sen sijaan sain kopioitua oheen:
Jos saisin kolme elämää
Tämän yhden ainoan sijasta,
Voisin leikkiä iloksenne
Kuuliaista pientä lasta.
Kävisin koulut ja armeijat;
Koluaisin kusiset vankilat.
Nöyränä hiirenä piipertäisin.
Saisin sen, mikä tähteeksi jäisi.
Enkä koskaan pyytäisi: "minä",
Vaan aina sanoisin: "me",
Ja tekisin mitä te tahdotte.
Mitä vain ikinä tahdotte.
Jos saisin kolme elämää;
Toisen kierroksen alusta alkaisin,
Voisin kulkea kuin Jeesus:
Joutomaita jalkaisin...
Olis' pääni täynnä hurskauteni
Suuruutta niin syvää -
Enkä koskaan tekisi pahaa,
Minä aina tekisin hyvää.
Sanoisin: ota elämäni -
Minä vielä kolmannen saan.
Tee sillä mitä tahdot.
Tee, mitä ikinä tahdotkaan.
Älä tule paha kakku,
Tule, tule, hyvä kakku!
Vain kerran annat, mitä annat.
Älä anna ihan mitä sattuu!
Varmista vain, että omani sain.
Etten päättyessä tään
Tule muuta pyytämään
Täältä, päältä maan...
Täältä, päältä maan.
Jos saisin kolme elämää,
Niin sen viimeisen elämän myötä
Taivaltaisin minne tahtoisin
Enkä koskaan tekisi työtä.
En kuuntelisi marinaanne,
En hyviä neuvoja yhtäkään.
Ne eivät jäisi korvan taa,
Ne liitäisivät läpi pään.
Taivas kauniina kattona
Vain yötä katsella voisin...
Ja tekisin mitä vain tahtoisin.
Mitä ikinä tahtoisin.
Jos saisin kolme elämää
Tämän yhden ainoan sijasta,
Voisin leikkiä iloksenne
Kuuliaista pientä lasta.
Kävisin koulut ja armeijat;
Koluaisin kusiset vankilat.
Nöyränä hiirenä piipertäisin.
Saisin sen, mikä tähteeksi jäisi.
Enkä koskaan pyytäisi: "minä",
Vaan aina sanoisin: "me",
Ja tekisin mitä te tahdotte.
Mitä vain ikinä tahdotte.
Jos saisin kolme elämää;
Toisen kierroksen alusta alkaisin,
Voisin kulkea kuin Jeesus:
Joutomaita jalkaisin...
Olis' pääni täynnä hurskauteni
Suuruutta niin syvää -
Enkä koskaan tekisi pahaa,
Minä aina tekisin hyvää.
Sanoisin: ota elämäni -
Minä vielä kolmannen saan.
Tee sillä mitä tahdot.
Tee, mitä ikinä tahdotkaan.
Älä tule paha kakku,
Tule, tule, hyvä kakku!
Vain kerran annat, mitä annat.
Älä anna ihan mitä sattuu!
Varmista vain, että omani sain.
Etten päättyessä tään
Tule muuta pyytämään
Täältä, päältä maan...
Täältä, päältä maan.
Jos saisin kolme elämää,
Niin sen viimeisen elämän myötä
Taivaltaisin minne tahtoisin
Enkä koskaan tekisi työtä.
En kuuntelisi marinaanne,
En hyviä neuvoja yhtäkään.
Ne eivät jäisi korvan taa,
Ne liitäisivät läpi pään.
Taivas kauniina kattona
Vain yötä katsella voisin...
Ja tekisin mitä vain tahtoisin.
Mitä ikinä tahtoisin.
-
mirjam123
taputuksia
-
Veli-Hopea
Mitenkähän tällainen kysymys tuntuu syntymäateistille?
Nämä kun tuntuvat olevan ihan hyvin sinut elämänsä kanssa ja heille tosiaan näyttää riittävän ihan tämä yksi elämä.
Elämän tarkoitus vaivat ja oireet tuntuvat haittaavan vain uskoissa olevia. Se on ymmärrettävää, mutta onko näin että tämä kysymys ja tuska on uskontojen aiheuttama ?
Nämä kun tuntuvat olevan ihan hyvin sinut elämänsä kanssa ja heille tosiaan näyttää riittävän ihan tämä yksi elämä.
Elämän tarkoitus vaivat ja oireet tuntuvat haittaavan vain uskoissa olevia. Se on ymmärrettävää, mutta onko näin että tämä kysymys ja tuska on uskontojen aiheuttama ?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
- Tony
Spotifysta onneksi löytyy.pahkeinen kirjoitti:Jotenkin tästä aiheesta tuli mieleen YUP:n kipale, jota en löytänyt verkosta musiikkiesityksenä, mutta sanat sen sijaan sain kopioitua oheen
Hieno - ei pelkästään kappale, vaan - teos.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Kaarmis
En ole ikinä miettiny elämän tarkoitusta. Sellainen tuntuis niin tarpeettomalta miettimiseltä...
Olen ajelehtija. Sitä vaan kaikkee kivaa tapahtuu ja kivaa kohti yritän soutaa. Jos jaksan. Mutta elän vaan tässä hetkessä. Huominen on huomenna.
Tuli tos pari päivää sit mielenkiintoinen ajatelma radiosta. Me loppujen lopuksi ei haaveilla tulevaisuudesta, vaan muitellaan tulevaisuutta. Eletään ikäänku tulevaisuus olis tapahtunu, ja tuhlataan sillälailla nykyhetkeä!
Olen ajelehtija. Sitä vaan kaikkee kivaa tapahtuu ja kivaa kohti yritän soutaa. Jos jaksan. Mutta elän vaan tässä hetkessä. Huominen on huomenna.
Tuli tos pari päivää sit mielenkiintoinen ajatelma radiosta. Me loppujen lopuksi ei haaveilla tulevaisuudesta, vaan muitellaan tulevaisuutta. Eletään ikäänku tulevaisuus olis tapahtunu, ja tuhlataan sillälailla nykyhetkeä!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
rippeli
Joku sanoi, että jos haaveilee Ferrarista, niin silloin on unelma. Sitten kun sen Ferrarin saa hommattua, niin se muuttuu ihan tavalliseksi autoksi.
Varmaan vähän sama asia paratiisin suhteen, jos se nyt olisi elämän tarkoitus.
Mulle elämän tarkoitus on kokemusten kerääminen. Hyvien ja huonojen. Mitä muuta täällä maailmassa vois tehdä? Kerätä hurjat määrät rahaa ja omaisuutta? En mä muista yhdenkään omistamani setelin sarjanumeroa, mutta muistan aika monta ihmistä ja paikkaa ja kokemusta. Joskus tää loppuu ja sitä ennen pitää ehtiä yhtä ja toistakin ja joskus mielellään vaikka yhtätoista.
Varmaan vähän sama asia paratiisin suhteen, jos se nyt olisi elämän tarkoitus.
Mulle elämän tarkoitus on kokemusten kerääminen. Hyvien ja huonojen. Mitä muuta täällä maailmassa vois tehdä? Kerätä hurjat määrät rahaa ja omaisuutta? En mä muista yhdenkään omistamani setelin sarjanumeroa, mutta muistan aika monta ihmistä ja paikkaa ja kokemusta. Joskus tää loppuu ja sitä ennen pitää ehtiä yhtä ja toistakin ja joskus mielellään vaikka yhtätoista.
Let me go Master I hate you so
-
mirjam123
Tälläkin hetkellä joku raajarikko istuu slummin jätevesiviemärin ääressä ja miettii miten tai mistä
saisi edes sen päivän aterian.
saisi edes sen päivän aterian.