Ihmisten keksimät säännöt

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Noomiqq

Ihmisten keksimät säännöt

Viesti Kirjoittaja Noomiqq »

Minua vaivasi aina ihmisten keksimät säännöt, sellaiset joita piti noudattaa ilman mitään raamatullista perustetta. Miksi kokouksia pitää olla niin monta kertaa viikossa, miksi piti pitää aina hametta, miksi joissain asioissa noudatettiin vanhaa testamenttia ja joissain taas uutta, miksi korttipeliä ei saanut pelata sunnuntaisin mutta muulloin sai, miksi rakkaudellinen seurakunta oli jakaantunut kuppikuntiin, miksi seurakunnassa yksilöt voivat niin huonosti henkisesti (missä on hengellinen paratiisi), miksi sisarten piti pitää harjoituspuheita, vaikka eivät oikeasti saaneet "opettaa", miksi pyhä henki ei huolehtinutkaan seurakunnan puhtaudesta-eikö kaiken väärinteon pitänyt tulla ilmi, miksi lapsille ja nuorille ei koskaan ole ollut mitään "omaa juttua" (olisi voinut kiinnostaakin eri lailla), missä on määräys konventeista ja niiden kestosta? Jatkan kohta listaa... :shock:
Tony

Re: Ihmisten keksimät säännöt

Viesti Kirjoittaja Tony »

Noomiqq kirjoitti:miksi korttipeliä ei saanut pelata sunnuntaisin mutta muulloin sai
Tällaisesta klausuulista mulla ei olekaan mitään muistikuvaa. :D Oiskohan jotain paikallisia tai jopa perheensisäisiä erikoissääntöjä?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Mä oon kokenut tuon korttipelikiellon, mutta se ei liittynyt jehovantodistajiin, vaan lestadiolaisiin. Mummoni siis kielsi kortinpeluun joskus kun oltiin kesälomareissulla mummolassa, koska oli lestadiolainen.
Let me go Master I hate you so
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Parta/viiksikielto tuntuu ihmeelliseltä. Kun se on vielä kaiken lisäksi riippuu siitä, missäpäin maailmaa sattuu asumaan.
Let me go Master I hate you so
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Jos kaikki olisi oikeasti Raamatusta poimittua, tulisi kokousten olla kerran viikossa (sapattina) ja sen pitäisi tapahtua synagogissa, ei valtakunnansaleissa.

Mooseksen lakiin vedotaan aina kun se hallintoelimelle sopiii, muissa tapauksissa vedotaan siihen että Jeesus kumosi Mooseksen lain.
Kletos

Viesti Kirjoittaja Kletos »

rippeli kirjoitti:Parta/viiksikielto tuntuu ihmeelliseltä. Kun se on vielä kaiken lisäksi riippuu siitä, missäpäin maailmaa sattuu asumaan.
Partakielto on kieltämättä kummallinen, sillä parta kasvaa useammille miehille aivan luonnostaan. Ja jos uskoo, että Jumala on luonut ihmisen, niin eikö silloin partakin ole luotu kasvamaan miehelle ihan tarkoituksella?

Pohdin juuri jokin aika sitten tätä aihetta blogissani otsikolla Voiko hengellisyyden mitata karvojen määrästä. (http://hitaitaraapaisuja.blogspot.fi/20 ... vojen.html)

Todistajat voivat kuitenkin olla onnellisia, sillä hullumminkin voisi olla. Konsernissa (Koivuniemen yhteisö) miehen on kasvatettava parta. Muitakaan ihokarvoja ei saa ajaa. Tämä koskee myös naisten kainalo- ja säärikarvoja. Kirjassani kyseisestä yhteistöstä irtautunut nainen kertoo, kuinka noloa kesäisin oli, kun vaikkapa kainalokarvoitus näkyi. Johtaja puolestaan oli sitä mieltä, että karvat olivat yksi tapa evankelioida.

Että sillee .... :roll:
Bono

Viesti Kirjoittaja Bono »

Kletos kirjoitti:
rippeli kirjoitti:Parta/viiksikielto tuntuu ihmeelliseltä. Kun se on vielä kaiken lisäksi riippuu siitä, missäpäin maailmaa sattuu asumaan.
Partakielto on kieltämättä kummallinen, sillä parta kasvaa useammille miehille aivan luonnostaan. Ja jos uskoo, että Jumala on luonut ihmisen, niin eikö silloin partakin ole luotu kasvamaan miehelle ihan tarkoituksella?
Eikö Vartsikassa Jeesuksella ollu parta, vai muistanko väärin? Kampauksena amerikkalainen pöyheä uutisankkurin föönitukka from 80´s.

Jos tuo parta (ja myös pitkä tukka) tuovat liikaa mieleen hippeilyn tai helvetin enkelit? Parta voi olla kyllä ihan siistikin, eihän sitä mahaan asti tarvitse kasvattaa.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Bono kirjoitti:Eikö Vartsikassa Jeesuksella ollu parta, vai muistanko väärin? Kampauksena amerikkalainen pöyheä uutisankkurin föönitukka from 80´s.
http://www.jw.org/fi/julkaisut/
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Oli aika jolloin Jeesuskin piirrettiin siloposkeksi jeppulakirjallisuudessa. Taisi Jesselle parta kasvaa takaisin 60-luvun lopussa?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Hamartolos

Viesti Kirjoittaja Hamartolos »

Kaarmis kirjoitti:Oli aika jolloin Jeesuskin piirrettiin siloposkeksi jeppulakirjallisuudessa. Taisi Jesselle parta kasvaa takaisin 60-luvun lopussa?
Johanneksen pojallahan oli parrasta jutun juurta sivuillansa: http://johanneksenpoika.fi/parta.html

Taitavat tiettyjen amerikkalaisperäisten lahkojen, kuten juurikin Jehovan todistajien tai vaikkapa mormonien, partakielteisyys liittyä ihan maallisiin syihin: parrattomuus on ollut 1900-luvulta lähtien kuulunut siistin, "tasapainoisen" sekä nuorekkaan miehen business lookiin ja edellä mainitut järjestöt ovat halunneet antaa itsestään positiivisen kuvan siloposkisilla miehillä. Parrat kuuluivat vallankumouksellisten, hippien ja ties keiden renttujen leukoihin.

Vanhassa testamentissahan on jopa käsky, että juutalaismiesten ei tule leikata partaansa:

3. Moos. 19:27 "Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa."

1800-luvulla asiat olivat tietysti toisin: parta, viikset tai vähintäänkin muhkeat pulisongit olivat normi miehillä ja kun katselee 1800-luvun valokuvia, niin monella miehellä näkee karvoitusta kasvoillansa. Russellillakin oli 1800-luvun miehenä komea parta, kun taas Rutherford 1900-luvun johtajana toi siloposkisen business lookin järjestöön. Mormonikirkon presidenttien kuvia katsellessa miehillä huomaa, että heillä on muhkeat parrat (lukuun ottamatta ihan ensimmäistä presidenttiä ja profeettaa eli Joseph Smithiä) aina 1950-luvulle asti, josta lähtien parrattomuus on ollut normi niin kirkon keulakuvien kuin myös rivijäsenten keskuudessa: https://www.lds.org/churchhistory/presi ... eaders.jsp
Olen Hamartolos, ulkopuolinen tarkkailija; en kuulu enkä ole koskaan kuulunutkaan Jehovan todistajiin.
Love_is_a_lie

Viesti Kirjoittaja Love_is_a_lie »

Itse kummastelin myös hame pakkoa meillä naisilla. Housut kun ovat niin paljon mukavammat ja enemmän tätä päivää. Ja kuitenkin kaikessa toiminnassa piti kulkea kolttu päällä herättämässä huomiota. Mutta kuten täältä olen sittemmin lukenut niin nuo pukeutumissäännökset perustuvat 1900-luvun alun yhdysvaltalaiseen muotiin. Että se siitä raamatullisuudesta.
Toinen mitä kummastelin oli se että ns julkkiksia ei saanut ihannoida, mutta esim kierrosvalvojia kohdeltiin kuin julkkiksia. Aika kaksinaismoralista sanoisin..
I'm not Jesus
I will not forgive
Menneisyyden vanki

Viesti Kirjoittaja Menneisyyden vanki »

Hyvä avaus, kiitos tästä. Samoja asioita olen ihmetellyt ja kapinoin hametta vastaan. Ärsytti kun helmanpituutta kytättiin.
Sitä en ymmärrä että pikkutytöille puhutaan siveellisestä pukeutumisesta ja samassa yhteydessä ettei saa herättää himoja yms.

Kuka normaali mies tai nainen kiihottuu ja himoitsee keskenkasvuista lasta. Tämä ei mahdu järkeeni. Ei ole lapsen vika jos seurakunnassa on joku pervo.

Kokous/kenttä/konventtipukeutuminen on kuitenkin erilaista kuin jos lapsi on koulussa tai vapaa-ajallaan. Näettekö ristiriitaa?

Voi sitä katseiden määrää jos et mene salille pukukoodin mukaan, supistaan tuo on varmaan ulkopuolinen, heikosti mukana yms.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kuka normaali mies tai nainen kiihottuu ja himoitsee keskenkasvuista lasta. Tämä ei mahdu järkeeni. Ei ole lapsen vika jos seurakunnassa on joku pervo.
Valitettavasti vanhimmat tietävätkin että tuollaisia äijiä on seurakunnan sisällä, vieläpä niin että heidän suuntautumuksia peitellään.

Sama pervous, tosin yleensä normaalilla heteromaisella tavalla, heijastuu aikuisten naisten vaatetukseen puuttumisista. Hameenhelman pituudesta tullaan huomauttamaan kyseisen vanhimman lihamittarin viisarin nousemisen perusteella.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kaarmis kirjoitti:Sama pervous, tosin yleensä normaalilla heteromaisella tavalla, heijastuu aikuisten naisten vaatetukseen puuttumisista. Hameenhelman pituudesta tullaan huomauttamaan kyseisen vanhimman lihamittarin viisarin nousemisen perusteella.
Oon jokseenkin samaa mieltä ja ellei "lihamittari" värähdä, ainakin korvien välissä välähtää, mitä noita kertomuksia on tullut lueskeltua. Sen verran noi katseet on läpitunkevia olleet.
SisarHento

Viesti Kirjoittaja SisarHento »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Kaarmis kirjoitti:Sama pervous, tosin yleensä normaalilla heteromaisella tavalla, heijastuu aikuisten naisten vaatetukseen puuttumisista. Hameenhelman pituudesta tullaan huomauttamaan kyseisen vanhimman lihamittarin viisarin nousemisen perusteella.
Oon jokseenkin samaa mieltä ja ellei "lihamittari" värähdä, ainakin korvien välissä välähtää, mitä noita kertomuksia on tullut lueskeltua. Sen verran noi katseet on läpitunkevia olleet.

Kun itse aikoinaan menin ensimmäisen kerran konventtiin ja olin tapani mukaan pitkät housut jalassa, tunsin oloni kiusaantuneeksi, kun näin kaikilla nasipuolisilla hameet päällä. Kun kysyin syytä naisten yhteneväiseen pukeutumiskoodiin, vastattiin, että miesten tulee näyttää miehiltä ja naisten naisilta.

Jos taas sisararet käyttäisivät "palvontatilaisuuksissa" pitkiä housuja, saattaisi se viedä veljien ajatukset toisaalle :roll:. Nääs silloin naisellisen pyllynmuoto näkyynee selkeämmin.
Mene ja tiedä...
Vastaa Viestiin