Uskotko vielä Jumalaan?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Uskotko vielä Jumalaan

Kyllä, edelleen samalla lailla
1
2%
Kyllä, mutta erilailla
8
18%
Uskoin joskus, mutten enää
22
49%
En ole koskaan uskonut
5
11%
En osaa sanoa
9
20%

Ääniä yhteensä: 45

Tony

Uskotko vielä Jumalaan?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Koska foorumille oon tullut paljon uusia käyttäjiä, niin kartoitetaan hieman käyttäjien nykyistä jumaluskoa. Karkeasti ottaen tulos on vastaavissa kyselyissä ollut tavallisesti sen suuntainen, että 1/3 entisistä todistajista uskoo jonkin kaltaiseen jumalaan ja 2/3 ei usko. Katsotaan miten tällä kertaa käy. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
SisarHento

Re: Uskotko vielä Jumalaan?

Viesti Kirjoittaja SisarHento »

Puutuisiko tuosta vaihtoehto, etten tiedä, uskonko jumalaan?
Nimittäin olen ns. agnostikko: En ole varma, että jumala on olemassa, en pysty osoittamaan sitä varmaksi, mutta en myöskään pysty osoittamaan vääräksi etteikö jumalaa olisi.
Siksi en osannut valita vaihtoehtoa, en valinnut myöskään vaihtoehtoa "kyllä mutta erilailla".
Vai olisiko se sitten oikea vaihtoehto?
January

Viesti Kirjoittaja January »

^ Samaa mieltä. En osaa vastata tähän kyselyyn, en tiedä uskonko.
Elämästä ei selviä hengissä.
mirjam123

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Uskon Jumalaan mutta problemaattiseksi asian tekee se etten usko
Jumalaa. Pitää varmaan alkaa tutkimaan raamattua uudessa valossa.
Viimeksi muokannut mirjam123, 02.06.2014 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

:?
January kirjoitti:^ Samaa mieltä. En osaa vastata tähän kyselyyn, en tiedä uskonko.

Komppaan. Vtseura on hyvin tehokkaasti vienyt pettymysten ja sen oman röyhkeyden vuoksi monilta uskon tähän lahkoon ,toisilta uskon jumalaan kokonaan. Monilta löytynee syvältä joku toivonkipinä jonkinlaiseen suunnittelun tulokseen . Agnostikko vaihtoehto jossakin muodossa voisi olla hyvä vastausvaihtoehto.

En kykene luokittelemaan itseäni luopioksi, koska olen luopunut vain amerikkalaisesta hullusta lahkosta, koskaan en ole luopunut etsimästä totuutta tästä maailmankaikkeudesta... Mikä se ikinä onkaan.

En ole siis luopio, enkä ole luopunut mistään, kun ei minulla mitään todellista ole koskaan ollutkaan.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Tony

SisarHento kirjoitti:Puutuisiko tuosta vaihtoehto, etten tiedä, uskonko jumalaan?
No puuttuupa tietenkin. :oops:

Vaihtoehto lisätty. Jo annetut äänet nollautuivat, eli ei muuta kuin uutta ääntä tulille. Pahoittelut.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Luokittelen itseni termeillä 1) uskonnoton ja 2) agnostikko. Laitoin "En osaa sanoa", koska se tuntui lähimmältä.

Oliko se Pascal, joka filosofoi että jumalaan kannattaa uskoa, koska jos se ei ole olemassa, niin siitä ei ole haittaa, mutta jos se on olemassa, niin uskomisesta saattaa olla hyötyä.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Jumalan olemassaolo tyydyttäisi kivasti taiteellisia tarpeitani
SisarHento

SonOfJesus kirjoitti:Luokittelen itseni termeillä 1) uskonnoton ja 2) agnostikko. Laitoin "En osaa sanoa", koska se tuntui lähimmältä.

Oliko se Pascal, joka filosofoi että jumalaan kannattaa uskoa, koska jos se ei ole olemassa, niin siitä ei ole haittaa, mutta jos se on olemassa, niin uskomisesta saattaa olla hyötyä.

Pascal (ei siis Kusel :wink: ) esitti ajatuksen, josta voin olla samaa mieltä.
Tony

SonOfJesus kirjoitti:Oliko se Pascal, joka filosofoi että jumalaan kannattaa uskoa, koska jos se ei ole olemassa, niin siitä ei ole haittaa, mutta jos se on olemassa, niin uskomisesta saattaa olla hyötyä.
Muistaakseni sama kaveri. Tuossa on vain muutama epäkohta. :) Siinä unohdetaan kokonaan oletetun Jumalan oletetut ominaisuudet. Kaikkivoipa ja -tietävä Jumala eittämättä tietää myös kenen usko on tällaista varmistelevaa, odotusarvon maksimoivaa uskoa. Millainen on Jumala, jolle laskelmoitu usko menee läpi?

Ja jos se menisi läpi, olisiko se reilua niitä kohtaan jotka eivät usko ja ovat asiasta rehellisiä itselleen ja muille, eivätkä usko pelkästään maksimoidakseen odotusarvonsa?

Ja toisaalta, onko usko asia joka on politikoitavissa, ikäänkuin kytkettävissä katkaisijasta päälle tai pois tilanteesta riippuen?
jak

Viesti Kirjoittaja jak »

En ole menettänyt uskoani. Olen sitä mieltä, että meidän tutkinnanjohtaja (eräs vanhin) on tuominnut omien oppiensa mukaan kadotukseen. Helpompi on mennä neulansilmästä jne...
SisarHento

Jospa Pascal tarkoitti, että uskosta jumalaan saattaa olla hyötyä siinä mielessä, että se antaa ihmiselle elämään jonkinlaista tarkoitusta, sisältöä. Ei niinkään sitä, että pyrkisi varmistamaan oman pelastumisen.
Minkälaista sellainen usko sitten olisi, en osaa tässä nyt sitä tarkemmin sanoa.
Sitähän vois kehittää ajatuksena pitemmälle.
Tony

SisarHento kirjoitti:Jospa Pascal tarkoitti, että uskosta jumalaan saattaa olla hyötyä siinä mielessä, että se antaa ihmiselle elämään jonkinlaista tarkoitusta, sisältöä. Ei niinkään sitä, että pyrkisi varmistamaan oman pelastumisen.
Suattaahan tuo olla. Yleinen käsitys ko. teorian tarkoituksista lienee kuitenkin sama minkä Wiki esittää.

Pascalin vaaka, Pascalin vedonlyönti eli pelurin todistus on jumalatodistusten piiriin usein luettu näkemys, joka tosiasiassa ei pyri todistamaan, että jumala on olemassa. Sen sijaan se pyrkii osoittamaan, että jumalaan uskominen on peliteoreettisesti kannattavaa. Pascalin vaa’an taustalla on kristinuskon jumalakäsitys. Pelurin todistus sanoo, että vaikka ei tiedettäisi, onko jumala olemassa vai ei, jumalaan kannattaa uskoa, koska näin saavutettava palkinto, iankaikkinen elämä, on äärettömän suuri, ja epäuskosta seuraava rangaistus, iankaikkinen kärsimys, on hirvittävä. Voiton odotusarvo, joka on voiton todennäköisyys kertaa voiton arvo, on näin ollen äärettömän suuri.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pascalin_vaaka
pahkeinen

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

En oikein tiedä mitä sellainen usko on. Lapsena tavallaan uskoi vaikka mitä, mutta silloin kyse taisi olla sittenkin siitä että henkimaailman "tiesi" todeksi kun vanhemmat ja muut ympärillä olevat aikuiset vakuuttivat sen olevan totta.

Sitten kun huomasin tulleeni vedätetyksi ja ymmärsin ettei kuvaillun kaltaista rinnakkaistodellisuutta ole olemassakaan, niin jonkin aikaa katselin ympärilleni vain havaitakseni että kaikki uskonnot rakentuivat melko lailla samalla tavalla tyhjän päälle.

Omalla kohdallani vastaus voisi olla, että en välitä. Jos jotain elämää suurempaa olisi, siitä pitäisi saada tietoa "suoraan". Ei oman pään tilapäisen toimintahäiriön seurauksena, eikä ainakaan jonkun lajitoverin kirjoitusten tai puheiden välityksellä. Nyt kun todellisuus tarjoaa kaikenlaista mielekästä, suuremman merkityksen pohdiskelut jääköön niille keille maanpäällinen elämä tuntuu liian vaatimattomalta.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Tuo "en usko" -vaihtoehtohan jakatuu tarkkaan ottaen alalajeihin. Itse olen lähinnä ns. negatiivinen ateisti: en usko jumaliin, mutta en katso pystyväni osoittamaan, että minkäänlaisia jumalia ei olisi olemassa. Nimenomaan minkäänlaisia, tutuinta niistä, eli Raamatussa esiintyvää jumalaa pidän varmuudella ihmisten keksintönä.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Vastaa Viestiin