Lähtö teki minusta paremman ihmisen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Re: Lähtö teki minusta paremman ihmisen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vaan tuo kiinnostunut ei kirjoittanutkaan Veljesseura.orgiin sopimattomia omalla nimellään. :D
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Filippos kirjoitti:Ylipäätään tuo, että mistä ihminen tietää olevansa voideltu? En keksi kovin montaa vaihtoehtoa; oman egon pönkittäminen, oman egon pönkittäminen, oman egon pönkittäminen, jonkinlainen vallan ja suosion kaipuu, eli oman egon pönkittäminen, joko mainitsin oman egon pönkittämisen ja "sittenhän on näitä ihan mielenterveydellisiäkin ongelmia", sekä joillakin on vaan Se oma ego pönkityksen tarpeessa. Tuossapa taitaa olla kaikki ja tärkeintä korostettu ja toistettu monesti, jotta lukija hoksaa, että kun tarpeeksi monta kertaa hokee jotain juttua itselleen, niin siihen saattaa jossain vaiheessa alkaa jopa uskomaan ihan tosissaan. Minä olen voideltu, minä olen voideltu, minä olen voideltu, minä olen voideltu jne sellaiset muutama tuhat kertaa ja sittenkin vielä ainakin kerta kiellon päälle. Hallintoelimen veikot on varmastikin hokeneet tuota itselleen ja toisilleen joka kokouksessa: "Kyllä meidän nyt pitää äänestää, että ollaanko me Se voideltujen keskuudesta nostettu orja?" "Ollaan voideltuja!" "Ollaan orja!" Ja niin he elivät onnellisina harhoissaan elämänsä loppuun asti odottaen harmagedonia, jota ei koskaan tullut.
Mielestäni se, ettei jotain ymmärrä, ei anna aihetta pilkata sitä. Jos pilkkaa opetuksia niin ok, mutta tässä pilkkaat ihmisiä. Minä tunnen ainakin 4 "nuorta" voideltua ja loukkaannuin heidän puolestaan tekstistäsi. Ehkä olet oikeassa hallintoelimen veikoista, mutta tuntemani voidellut eivät istu esittämääsi kuvaan, jota vielä vahvennat jatkuvalla toistolla.

Muistelen, että Vartiotorni tölvi juuri tuollaisella "vallanhaluisuudella" ym nuoria voideltuja, joita ilmaantui 1970 -luvulla.

Siihen aikaan nuoret voidellut, jos olivat miehiä, eivät saaneet mitään tehtäviä seurakunnassa. Voideltuja sisaria ivattiin ja heitä uhkailtiin (Iisebel!). Egon paisuttamiseen ei moinen soveltunut. Tai kyllähän kaikki, mikä ei tapa, vahvistaa.

Yksi "nuori" voideltu sanoo, että hän ei pysty estämään itseään osallistumasta. "Jokin" ottaa hänestä vallan ja hän osallistuu. Kun häneltä kysytään, ottaako hän osaa jatkossakin, niin hän vastaa tosissan: "Sen näkee sitten ensi vuonna". Tällainen vastaus ei tietysti helpottanut hänen voitelemisensa aitouden uskomista.

Minä ajattelen, että se on useimmilla psykologinen juttu, jonkinlainen pakkomielle, joka liittyy siihen kontinuumiin. Mielestäni Orson Scott Card kuvasi näitä uskonnollisiin tunteisiin pohjaavia pakkomielteitä hyvin kirjasarjassaan Ender.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Tuo eniten toistamani ei ollut ainoa syy. Veikolta lainasin sitten näihin psykologisiin syihin viittauksen. Varmaa on kuitenkin Se, että Jehovalta ei ilmoitusta tule, ellei Jehova majaile henkilön pään sisällä ja vain siellä.
SonOfJesus

Filippos kirjoitti:Tuo eniten toistamani ei ollut ainoa syy. Veikolta lainasin sitten näihin psykologisiin syihin viittauksen. Varmaa on kuitenkin Se, että Jehovalta ei ilmoitusta tule, ellei Jehova majaile henkilön pään sisällä ja vain siellä.
Niin, aikansa kun kuuntelee Veikon juttuja, niin alkaa puhua kuin hän. Yleistyshän on Veikon eniten käyttämä: "Kaikki erotetut ovat juoppoja tai moraalittomia."

Et todennäköisesti kuitenkaan pysty todistamaan ettei Jehovaa ole. Näin ollen et pysty todistamaan, ettei joku olisi voinut saada häneltä ilmoitusta.

Hallintoelin tietysti valehtelee, joten heidän omien oppiensakaan mukaan he eivät ole yhteydessä Jehovaansa. Heitä sopii arvostella, koska ovat ottaneet opettajan roolin, mutta arvostelun siirtäminen keheen tahansa, joka ilmaisee olevansa voideltu, on minusta Vekemäistä yleistämistä.
SonOfJesus
Jaakko Ahvenainen

Nykyopetuksen mukaan voidellulla ei ole seurakunnassa minkäänlaisia etuoikeuksia vanhimpiin nähden. Heille hän on alisteinen, kuten muille, joille etuja on annettu. Voidellun ainoa etu on muistonvieton vetauskuviin osallistuminen. Näin muistelen tämän nykyisin menevän.
jak

Viesti Kirjoittaja jak »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Nykyopetuksen mukaan voidellulla ei ole seurakunnassa minkäänlaisia etuoikeuksia vanhimpiin nähden. Heille hän on alisteinen, kuten muille, joille etuja on annettu. Voidellun ainoa etu on muistonvieton vetauskuviin osallistuminen. Näin muistelen tämän nykyisin menevän.
Vieläkös niitä "voideltuja" löytyy? Toki hallintoelimeen kuuluakseen pitää äkkiä keksiä, että on "voideltu".
SonOfJesus

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Nykyopetuksen mukaan voidellulla ei ole seurakunnassa minkäänlaisia etuoikeuksia vanhimpiin nähden. Heille hän on alisteinen, kuten muille, joille etuja on annettu. Voidellun ainoa etu on muistonvieton vetauskuviin osallistuminen. Näin muistelen tämän nykyisin menevän.
Tietääkseni voidelluilla ei ole koskaan ollut mitään etuoikeuksia seurakunnassa. Voideltuja on sekä miehiä että naisia. Pitkään voidellut olivat vanhoja joilloinkin 1900 - 1910 syntyneitä. Mukana koko ikänsä. Heistä kaikki miehetkään eivät olleet vanhimpia - naiset eivät tietysti koskaan.

!970 -luvulla ilmaantui uusia voideltuja, joita pilkattiin ja mollattiin hyvin pitkään. Minun on vaikea uskoa kenenkään vertauskuviin osallistuneen tehneen sen jotain etua saadakseen. Se mahdollisuus poistettiin jo 1960 -luvulla.
SonOfJesus
jak

Viesti Kirjoittaja jak »

SonOfJesus kirjoitti:. Minun on vaikea uskoa kenenkään vertauskuviin osallistuneen tehneen sen jotain etua saadakseen. Se mahdollisuus poistettiin jo 1960 -luvulla.
Eikös se ole aika iso etu, että pääsee hallintoelimeen vaikuttamaan miljoonien ihmisten asioihin?
Jaakko Ahvenainen

SonOfJesus kirjoitti:!970 -luvulla ilmaantui uusia voideltuja, joita pilkattiin ja mollattiin hyvin pitkään. Minun on vaikea uskoa kenenkään vertauskuviin osallistuneen tehneen sen jotain etua saadakseen. Se mahdollisuus poistettiin jo 1960 -luvulla.
Asia, mihin viittasin koskee aivan viime vuosia. Muistelen nimenomaan vanhimmille sanotun, etteivät he mitenkään väheksyisi näitä voideltuja ja vastavuoroisesti voidellut olisivat alamaisia vanhimmille. Myöskään seurakuntalaisten ei tulisi suhtautu mitenkään penseästi voideltuihin, jotka ottavat osaa muistonvieton vertauskuviin.

En vain jaksa muistaa mistä tämän luin, Vartiotornista mahdollisesti. Ehkä joku toinen jaksaa kahlata nämä läpi, minä en juuri nyt. Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mitä vertauskuviin osallistujiin tulee.
Jaakko Ahvenainen

jak kirjoitti:Eikös se ole aika iso etu, että pääsee hallintoelimeen vaikuttamaan miljoonien ihmisten asioihin?
Hallintoelimen jäsenet eivät yksilöinä vaikuta mitään, ainoastaan kollektiivina. Lisäksi noin 1:650 aktiivitodistajaan on katsottu voidelluiksi. Itse asiassa ei kukaan voi määritellä, kuka on voideltu toisen puolesta. Henkilö tietää tämän itse, muistan minulle opetetun.
SonOfJesus

jak kirjoitti:
SonOfJesus kirjoitti:. Minun on vaikea uskoa kenenkään vertauskuviin osallistuneen tehneen sen jotain etua saadakseen. Se mahdollisuus poistettiin jo 1960 -luvulla.
Eikös se ole aika iso etu, että pääsee hallintoelimeen vaikuttamaan miljoonien ihmisten asioihin?
Miten ajattelet hallintoelimeen päästävän? Jos se olisi arpapeliä, niin osallistumalla saisi hyvät mahkut, mutta hallintoelimen vanhat jäsenet valitsevat uuden. Jos asuu Suomessa, niin vertauskuviin osallistuminen ei paranna mahdollisuuksia tulla kutsutuksi. Pitää tehdä itsensä tykö, kuten tämä nuori uusin jäsen teki. BTW Kaikki tuntemani voidellut ovat käyneet kasteella ennen kuin hän oli edes syntynyt.

Jos Jehovan henki toimisi tässä, niin voisi tapahtuakin jotain muuta, mitä on tähän mennessä tapahtunut.
SonOfJesus
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

SonOfJesus kirjoitti:Siihen aikaan nuoret voidellut, jos olivat miehiä, eivät saaneet mitään tehtäviä seurakunnassa. Voideltuja sisaria ivattiin ja heitä uhkailtiin (Iisebel!).
On vaarallista olla oikeassa silloin, kun Vartiotorni on väärässä. He olivat edellä aikaansa uskonnossa, jonka keskeisin piirre ja määrittelevä tekijä on järjestön sokea seuraaminen asiassa kuin asiassa, opin jatkuvasti muuttuessa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

SonOfJesus kirjoitti:Tietääkseni voidelluilla ei ole koskaan ollut mitään etuoikeuksia seurakunnassa.
Pari huomiota, toki ryyditettynä myös pakollisella Vt-oppiristiriitaisuudella. Kun suuren joukon loppusijoitusta vaihdettiin 1935, niin myöhemmin jakoa tarkennettiin niin, että voidellun piti jo vuonna 1935 (aiemmin myös 1931) olla opettavassa asemassa. Tuo, käytännössä täysin teoreettinen, opetusasema hyvän tahdon ihmisten suhteen säilyi aina hiljan aloitettuun oppimuutokseen. Aika ajoin muistuteltiin, että esimerkiksi kirjallisuus tulee Jehovalta, mutta uskomattoman ymmärtämättömän kyypparin jakelemana.

Missään en ole nähnyt selitystä miten nainen voi olla voideltu kun hänellä on voidellun miehen erityisasemaan verrattuna opetuskielto? Joku Jehovalle vihkiytynyt ja sen jälkeen kastettu sekä edelleen saliuskottava jehovantodistaja saattaisi tietää selityksen, mutta eivät ole minulle kertoneet, vaikka olen kysellyt.

Toinen opillinen etuoikeus oli vuoden 1935 jälkeen se, että seurakunnanpalvelijan tuli olla voideltu, mutta ei tietenkään sellainen voideltu, joka pukeutui komppaniaan (=Vt-seurakunnan vanha nimitys) lähtiessään hameeseen. Vaan sitten tuli aika, jolloin järjissään oleviksi katsottuja ja housuja komppanian kokouksissa käyttäviä voideltuja ei enää riittänyt ja oli pakko kääntyä housuun pukeutuvien hyvän tahdon ihmistenkin puoleen tuossa Vt-lauman paapomisessa.

Noiden lisäksi arkitodellisuus oli sitä, että noita voidelluiksi tunnustautuvia pidettiin jollain kuvitteellisella jalustalla. Kakarana minulle tuo tuotiin hyvin selvästi esille, mm. heidän sekoiluihin ei puututtu, koska he olivat voideltuja. Toki tätä sormien läpi katselua ei opetettu ääneen kokouksissa. Vanhan kaartin voidelluissa oli myös niin arvonsa tunteneita yksilöitä, että asiaa ei voinut olla huomaamatta.
!970 -luvulla ilmaantui uusia voideltuja, joita pilkattiin ja mollattiin hyvin pitkään. Minun on vaikea uskoa kenenkään vertauskuviin osallistuneen tehneen sen jotain etua saadakseen.
Näin minäkin ajattelen suomalaisista, mutta esimerkiksi USA:ssa tilanne on ollut hieman toinen, enkä nyt viittaa edes Da Turdiin.
Se mahdollisuus poistettiin jo 1960 -luvulla.
Mihin viittaat?
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

On muuten aikas jänskättävä juttu tuo, kun voideltuja täytyy tulla aina lisää. Kun eihän ne oikein voi loppuakaan, kun jos ne loppuis tai viimenen elossa, nii harmagedonin pitäis oikeestaan sillon alkaa.

Joten uusia voideltuja täytyy siis aina tullakin lisää, että voitais jollainlailla edes perustella miks harmis ei vielä tule, siis ku on noit voideltujaki niin paljon, nii eihän se ny vielä voi tulla.

Ku eikö niitten pitäny kuolla kaikkien ja päästä taivaalliseen hallintoon enneku niinku ja silleen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Nezumi

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Mä jotenki muistasin kuulleeni joskus et ei niiden voideltujen ikää kannata tuijottaa ku jos/kun se harmagedon nyt sit tulee ja niit on hengis sillon niin..jotenki kuolevat vaan ja siirtyvät sit sinne taivaaseen sit paikalleen. Tosin tän selostuksen kuullu tosin melki parikyt vuotta takaperin muksuna et vähän hämärät on muistikuvat mut jotenki noin sen muistasin kerrotun.
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Vastaa Viestiin