Sosiaalinen ähky

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sorbet

Sosiaalinen ähky

Viesti Kirjoittaja sorbet »

Joskus on vaan liikaa kun whatsupit,naamakirjat,tekstarit ja sähköpostit piipittää puhelimessa. Kun tarpeeksi piipittää niin tulee ahdistus ja ei vaan pysty vastailemaan. Tuntuu, että itsestä ei riitä joka paikkaan. Oikeesti pitäis olla iloinen, että on kavereita jotka viestittää. Sitten kun olisi vielä nämä live kontaktit niin menee pää ihan pyörälle. Sitten mulla tuleekin tälläisiä erakoitumisia, kun ei vaan jaksa aina olla tavoitettavissa ja menee helposti viikko, että en kenellekkään vastaa. Luotan siihen, että jos joku hätätilanne niin yleensä siloin puhelimella soitetaan. Se on se mun minimi, kun sosiaalinen väsy iskee, että soittoon vastaan. Kaikenlisäksi olen vielä sosiaalinen tyyppi, että välillä itsekkin ihmettelen tätä väsähtämistä. Kenelläkään muulla samoja tuntemuksia?
Jaakob

Re: Sosiaalinen ähky

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Veikkaan, että olet oikeasti introvertti. Introvertti ei tarkoita samaa kuin ujo tai epäsosiaalinen, vaan introvertti käyttää energiaansa sosiaalisessa kanssakäymisessä ja tarvitsee yksinoloa ladatakseen akkujaan.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

...menee helposti viikko, että en kenellekkään vastaa.
Kaikki tarvitsevat joskus aikaa yksin, vaikka sosiaalinen media ja kännykkä vaatisivatkin äänekkäästi jakamaan tietoa itsestä muille kaiken aikaa. Pidän itseäni sosiaalisena ihmisenä, Jungin termein vaikka extraverttinä, mutta itsellänikin menee joskus parikin viikkoa ilman että näkisin muita ihmisiä työn ja koulun ulkopuolella. Silloin vain kirjoittelen ja olen vaipuneena ajatuksiini.

Yksityisuus on ihmisen luonnollinen tarve, joka tänä valvonnan ja jakamisen aikakautena helposti unohtuu.
Jaakob

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Edelleen: sosiaalisuus/epäsosiaalisuus ei ole sama asia kuin introvertti/ekstrovertti. Periaatteessa kyse on vain siitä, mistä ihminen saa energiansa. Introvertti saa energiansa omasta itsestään ja käyttää sitä ollessaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Ekstrovertti taas saa energiaa ollessaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ja vastaavasti käyttää sitä ollessaan yksin.

Tietysti molempia on eri asteisia.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
artoodetoo

Viesti Kirjoittaja artoodetoo »

sorbet kirjoitti:Joskus on vaan liikaa kun whatsupit,naamakirjat,tekstarit ja sähköpostit piipittää puhelimessa. Kun tarpeeksi piipittää niin tulee ahdistus ja ei vaan pysty vastailemaan. Tuntuu, että itsestä ei riitä joka paikkaan. Oikeesti pitäis olla iloinen, että on kavereita jotka viestittää. Sitten kun olisi vielä nämä live kontaktit niin menee pää ihan pyörälle. Sitten mulla tuleekin tälläisiä erakoitumisia, kun ei vaan jaksa aina olla tavoitettavissa ja menee helposti viikko, että en kenellekkään vastaa. Luotan siihen, että jos joku hätätilanne niin yleensä siloin puhelimella soitetaan. Se on se mun minimi, kun sosiaalinen väsy iskee, että soittoon vastaan. Kaikenlisäksi olen vielä sosiaalinen tyyppi, että välillä itsekkin ihmettelen tätä väsähtämistä. Kenelläkään muulla samoja tuntemuksia?
Itse pistän sujuvasti kännykän kiinni tai äänettömälle, kun alkaa vituttaa viestitulva tai muuten vaan haluan olla rauhassa. Pari kertaa päivässä katsoo tilanteen. Se yleensä rauhottaa tilannetta. Etenkin joskus naisten kanssa ollut ongelmaa, että sitä viestiä tulee ympäri vuorokauden niin prkleesti, että parempi vaan pistää suosiolla äänettömälle ja vastailla muutaman tunnin viiveellä :D
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Puhelinvastaaja on siinä mielessä hyvä, että se rajaa aika tehokkaasti sellaiset soittelijat jolla ei ole oikeaa asiaa.

Itse en ole kyllä kokeillut, mutta esim siskoni on aina pitänyt puhelinvastaajaa päällä, ja en ole siksi enää paljon viitsinyt hänelle soitellakaan, kun pitäisi sanella piippauksen jälkeen asiansa.

Ja mitäpä nuita häiritteen, kun ei itse viitsitä vastata puhelimeen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin