JT:t, Suomen perustuslaki ja uskonnonvapauslaki
Valvoja: Moderaattorit
-
Filippos
Re: JT:t, Suomen perustuslaki ja uskonnonvapauslaki
Mulla ei nyt oikein riitä ymmärrys, miksi tuo on niin ihmeen vaikea tajuta. Rautalanka alkaa loppumaan.
-
Veli-Hopea
Filippos kirjoitti:Mulla ei nyt oikein riitä ymmärrys, miksi tuo on niin ihmeen vaikea tajuta. Rautalanka alkaa loppumaan.
Minulle asia on onneksi hyvin selvä. Jos ihmistä käsketään karttamaan lastaan ,vanhempaa tai läheistään rangaistuksen uhalla, jopa ikuisella kuolemalla, on selvä että normaalit ihmisoikeudet eivät toteudu. Minä olen tekemisissä niin uskonnollisen kuin uskonnomattomankin kanssa, eikä mikään auktoriteetti millään tasolla kiellä sitä minulta siksi kun sellaista ei voi tehdä. Se rikkoo ihmisen oikeuksia olla ja elää uskonnossa ja uskonnonvapaudessa.Sukututkija kirjoitti:että karttamiseen kehottaminen kaikkine seuraamuksineen rikkoo ihmisen perus- ja ihmisoikeuksia ja kun minun mielikuvitus ei riitä ymmärtämään että millä tavalla,
Niin siis kaikessa yksinkertaisuudessaan, jos joku auktoriteetti tai taho yrittää rangaistusten uhalla kieltää minulta yhteiset hetket rakastamieni ihmisten tai lasten kanssa, koska eivät usko samoin, voivat he vetää sen kuuluisan lurpun päähänsä. Se rikkoo ihmisen perusoikeuksia . Minä en ketään hylkää kenenkään pakotuksesta.
Viimeksi muokannut Veli-Hopea, 13.07.2014 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
- Sukututkija
Rangaistuksen? Se, että edelleen aktiiviset lahkojäsenet alkavat karttaa eronneita voi tuntua rangaistukselta, mutta se ei todellakaan ole rangaistus lain tarkoittamalla tavalla. Suomessa rangaistuksia langettaa vain esivalta, ei yksittäiset henkilöt toinen toisilleen.Filippos kirjoitti:Missä mielessä uskonnonvapaus toteutuu, jos uskonnon vaihtaja saa vaihdostaan rangaistuksen? Kun uskonnonvapauslakiin kuuluu, että vaihtajaa ei saa rangaista. Sanktio voi olla vaikkapa sitten syrjintä, johon seura määrää jokaisen jäsenensä. Syrjintä on helposti verrattavissa vankilarangaistukseen, koska molemmissa estetään sosiaalinen kanssakäyminen lähimmäistensä kanssa.
Minusta alkaa tuntua, että useat perusasiat on enemmän ja vähemmän epäselvät. Käsi ylös kuinka moni nyt on edes lukenut Uskonnonvapauslain (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030453) oikein ajatuksella, sillä siitä on ihan hyvä alkaa. Maallikko voi yrittää googlailla aiheesta myös muuten, esimerkiksi Uskonnonvapaus.fi:ssä on aika hyvä tiivistelmä aiheesta http://www.uskonnonvapaus.fi/artikkelit/mita.html
Ps. Mutta edelleen toivoisin, että Toni eräänlaisena asian julkisena kasvona vastaisi esittämääni kysymykseen.
- Tony
Meillä on ehkä vain hieman erilainen käsitys siitä, mitä sanaan vapaus liittyy.Sukututkija kirjoitti:Tottakai toteutuu, kuinka niin?Tony kirjoitti:Jos kysytään näin päin, että toteutuuko uskonnonvapaus silloin kun vapauden käyttämisestä annetaan vakavia ja perustavaa laatua olevia (= sosiaalisten suhteiden menettäminen) sanktioita?Sukututkija kirjoitti:Kuulostaa oikein hyvältä.Tony kirjoitti:Yhdyskunnan tulee toteuttaa tarkoitustaan perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen.
Voisitko kuitenkin vielä tarkentaa missä kohdin seuran karttamiseen kehoittava toiminta rikkoo kartettavaksi vaadittavan henkilön perus- ja ihmisoikeuksia?
Jos vapauden määritelmä täyttyy silloinkin kun siitä rangaistaan, niin määritelmä täyttyisi kai myös silloin, kun sen käyttämisestä leikattaisiin sormi irti? Uskonnonvapauden määritelmä toteutuisi kun kukaan estänyt vaihtamasta uskontoa. Sille vain määriteltiin hinta. Samalla tavalla kuin karttamissäännössä; uskonnonvapauden käyttämiselle on määritelty hintalappu.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
- Tony
Tässä on edelleen kysymys järjestön asettamasta ja vaatimasta karttamisrangaistuksesta. Ei yksittäisten henkilöiden toimista.Sukututkija kirjoitti:Rangaistuksen? Se, että edelleen aktiiviset lahkojäsenet alkavat karttaa eronneita voi tuntua rangaistukselta, mutta se ei todellakaan ole rangaistus lain tarkoittamalla tavalla. Suomessa rangaistuksia langettaa vain esivalta, ei yksittäiset henkilöt toinen toisilleen.Filippos kirjoitti:Missä mielessä uskonnonvapaus toteutuu, jos uskonnon vaihtaja saa vaihdostaan rangaistuksen? Kun uskonnonvapauslakiin kuuluu, että vaihtajaa ei saa rangaista. Sanktio voi olla vaikkapa sitten syrjintä, johon seura määrää jokaisen jäsenensä. Syrjintä on helposti verrattavissa vankilarangaistukseen, koska molemmissa estetään sosiaalinen kanssakäyminen lähimmäistensä kanssa.
Onko tässä nyt mennyt Tonit ja Jonit sekaisin? Sen lisäksi, että se on Tony.Ps. Mutta edelleen toivoisin, että Toni eräänlaisena asian julkisena kasvona vastaisi esittämääni kysymykseen.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Veli-Hopea
Rangaistuksen? Se, että edelleen aktiiviset lahkojäsenet alkavat karttaa eronneita voi tuntua rangaistukselta, mutta se ei todellakaan ole rangaistus lain tarkoittamalla tavalla. Suomessa rangaistuksia langettaa vain esivalta, ei yksittäiset henkilöt toinen toisilleen.
Jehovantodistajuudessa langetetaan rangaistuksia, olivatpa he siihen oikeutettuja tai ei. Rangaistukset ovat henkisesti erittäin kovia. Mikä siinä on vaikea ymmärtää?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
- Verilettu
- Moderaattori
- Viesti:
Aamen. Tuossa se on tärkein tiivistettynä! Vaikea sanoa miten tätä voi olla niin vaikea ymmärtää.Filippos kirjoitti:Missä mielessä uskonnonvapaus toteutuu, jos uskonnon vaihtaja saa vaihdostaan rangaistuksen? Kun uskonnonvapauslakiin kuuluu, että vaihtajaa ei saa rangaista.
- Sukututkija
Pahoittelut nimisekoilusta!Tony kirjoitti:Jos vapauden määritelmä täyttyy silloinkin kun siitä rangaistaan, niin määritelmä täyttyisi kai myös silloin, kun sen käyttämisestä leikattaisiin sormi irti? Uskonnonvapauden määritelmä toteutuisi kun kukaan estänyt vaihtamasta uskontoa. Sille vain määriteltiin hinta. Samalla tavalla kuin karttamissäännössä; uskonnonvapauden käyttämiselle on määritelty hintalappu.
Mutta sori, mutta nyt täytyy nostaa kädet ylös: Meillä ei selvästikään ole yhteistä kieltä tässä asiassa ja meidän taustat on varmasti niin ratkaisevasti erilaiset, että näin nettifoorumikeskustelussa emme saavuta oikein mitään. En pysty oikein saamaan mistään kiinni ja kun hetken kuvittelen, että asiasta voitaisiin puhua vaikkapa yhdenvertaisuuden näkökulmasta niin kohta ollaankin jo katomassa sormia hintana uskon harjoittamisesta. Näin ei päästä puusta pitkään.
Mutta jäi tästä itselle se käteen, että ymmärrän nyt entistä paremmin, että kyse on tunnetason asiasta ja että ainakin tällä hetkellä oikeuskäsittelyyn asti vietäviä fakta-argumentteja ei oikein tunnu sittenkään löytyvän. Se on sikäli harmi, että kaikki lahkon saama negatiivinen julkisuus on plussaa ja olisi ollut rauhoittavaa tietää, että voisi olla jotain todellista, jolla käydä firman pilliin kiinni.
Toisaalta, tämä on vain minun henk. koht. mielipide, joka on varmasti samalla tavalla omien lähtökohtiensa värittämä kun ns. vastaväitteetkin. Vasta tuomioistuin pysyisi antamaan "ehdottoman totuuden" johon voisi sitten auktoriteettina viitata.
- Tony
Olisin kyllä mielelläni kuullut mielipiteesi ko. vertaukseen. Onko uskonnonvapauden hengen mukaista, että vapauden toteuttamisesta rangaistaan?Sukututkija kirjoitti:kun hetken kuvittelen, että asiasta voitaisiin puhua vaikkapa yhdenvertaisuuden näkökulmasta niin kohta ollaankin jo katomassa sormia hintana uskon harjoittamisesta. Näin ei päästä puusta pitkään.
Niin, valehtelisimme jos väittäisimme, että asian tarkasteluun eivät vaikuttaisi tunneperäiset seikat. Tällaisissa asioissa niiltä on toki aika haasteellista välttyä.Sukututkija kirjoitti:Mutta jäi tästä itselle se käteen, että ymmärrän nyt entistä paremmin, että kyse on tunnetason asiasta ja että ainakin tällä hetkellä oikeuskäsittelyyn asti vietäviä fakta-argumentteja ei oikein tunnu sittenkään löytyvän. Se on sikäli harmi, että kaikki lahkon saama negatiivinen julkisuus on plussaa ja olisi ollut rauhoittavaa tietää, että voisi olla jotain todellista, jolla käydä firman pilliin kiinni.
Toisaalta, tämä on vain minun henk. koht. mielipide, joka on varmasti samalla tavalla omien lähtökohtiensa värittämä kun ns. vastaväitteetkin. Vasta tuomioistuin pysyisi antamaan "ehdottoman totuuden" johon voisi sitten auktoriteettina viitata.
Pidän pelkästään ajan kysymyksenä milloin asiaa puidaan myös tuomioistuimessa.
- Sukututkija
Ok.Tony kirjoitti:Olisin kyllä mielelläni kuullut mielipiteesi ko. vertaukseen. Onko uskonnonvapauden hengen mukaista, että vapauden toteuttamisesta rangaistaan?
Kuka sen sormen leikkaamisen tekisi?
- Tony
EDIT: Pysytään periaatteellisella tasolla. Jos käytännön teosta X on luvassa rangaistus, voidaanko sanoa, että käytännön teko on vapaasti toteutettavissa?
- Sukututkija
Kun tästä kohta lähden fillarilla liikenteeseen, niin voin toki ajella päin punaista, voin jopa ajaa sillä jonkun päälle ja vaikka molemmat on vapaasti toteutettavissa, niin molemmista voi myös seurata rangaistus. Tämän esimerkin mukaan vastaus on kyllä.Tony kirjoitti:EDIT: Pysytään periaatteellisella tasolla. Jos käytännön teosta X on luvassa rangaistus, voidaanko sanoa, että käytännön teko on vapaasti toteutettavissa?
Mutta väistit olennaisen kysymyksen: Kuka sormen amputoisi?
-
Filippos
Tuossa sulla on pahemman kerran puurot ja vellit sekaisin.Sukututkija kirjoitti:Kun tästä kohta lähden fillarilla liikenteeseen, niin voin toki ajella päin punaista, voin jopa ajaa sillä jonkun päälle ja vaikka molemmat on vapaasti toteutettavissa, niin molemmista voi myös seurata rangaistus. Tämän esimerkin mukaan vastaus on kyllä.Tony kirjoitti:EDIT: Pysytään periaatteellisella tasolla. Jos käytännön teosta X on luvassa rangaistus, voidaanko sanoa, että käytännön teko on vapaasti toteutettavissa?
Mutta väistit olennaisen kysymyksen: Kuka sormen amputoisi?
- Sukututkija
Pahoittelut, mutta tässä on nyt jotain todistajien jargonia, joka ei maallikolle tunnu aukeavan. Jos teko on rangaistava, niin sen tekemisestä seuraa rangaistus, mutta jos ei ole, niin ei seuraa. Jos ensimmäistä ja kukaan ei tekoa estä, niin se on vapaasti toteutettavissa, ajaa esimerkiksi fillarilla muksun päälle, mutta sakko tms. tulee.Filippos kirjoitti:Tuossa sulla on pahemman kerran puurot ja vellit sekaisin.Ja jos tosiaankin tuon ajatusmallin mukaisesti katsot yhteiskunnan ja yhteisöjen rangaistusseuraamusten merkityksiä, niin en enää ihmettele miksei pointti mene jakeluun.
-
Filippos
Jt jargonia en enää oikein osaa käyttää. Kerropa jokin esimerkki mikä sinun mielestäsi olisi sitten uskonnonvapautta vastaan?