Totuttua konventtikokemuskamaa, vastaavaa tapaa TV-mainoksissa. Näissä jutuissa ydin on tienraivaus, Jehova ei huolehdi muista. Miksi Jehova ei henkäillyt Raamattuun tienraivausta ihan vaan vaikka lopun ajalle?JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Niinku se yks kokemus, jossa tieraivaaja sisarilla ei ollut eväsleiville margariinia laittaa, kun köyhiä olivat, niin eiköhän koira jolkotellut margariinipaketti hampaissa sisarten luo ja niin oli Jehova huolehtinut tästäkin pienestä puutteesta. Oumaikaad.
Kuulin tämän salilla omin korvin lavalla pidetyssä esityksessä.
Ihmeistä
Valvoja: Moderaattorit
-
Markku Meilo
Re: Ihmeistä
-
Pro et contra
Käsitykseni mukaan Veli Hopean on helppo todistaa toi ilman todennäköisyyksiin vetoamistakin. Paavali kykeni olemaan oman ihmeensä todistaja jopa sokeana.
Nyt kun on noita kaikenlaisia kamerakännyköitä miltei jokaisella niin pistä sana kiertämään et olisko edes joku tosta 500 joukosta ottanut kuvan tilanteesta; siis jonkun trendikkäänn selfien , hämmästelenkin jos joku ei olisi twiitannut tästä mitään mut sehän ei ole mitään uutta tällaiselle skeptiselle mystikolle ( saatan pahoitella näennäisen ristiriitaista määritelmää ).
Nyt kun on noita kaikenlaisia kamerakännyköitä miltei jokaisella niin pistä sana kiertämään et olisko edes joku tosta 500 joukosta ottanut kuvan tilanteesta; siis jonkun trendikkäänn selfien , hämmästelenkin jos joku ei olisi twiitannut tästä mitään mut sehän ei ole mitään uutta tällaiselle skeptiselle mystikolle ( saatan pahoitella näennäisen ristiriitaista määritelmää ).
-
Masterpiece
Miksi Paavali on erikoisasemassa muihin ihmisiin nähden? Eikö tämä ole Erikoisehto-argumentaatiovirhe?
Ei varmaan tainnut kukaan ehtiä ottaa kuvaa, kun eivät olleet keskittyneet niinkään minuun, vaan omiin puuhiinsa. Näkivät vain mun lähdön, ja ennen kuin kukaan ehti edes ajatella asiaa, niin olin jo kaukana. En oikein tuolla oikeassa maailmassa viitsi tällä levitointitaidollani leveillä, tulee kaikenmaailman kinuajia vinkumaan kyytiin.
Ei varmaan tainnut kukaan ehtiä ottaa kuvaa, kun eivät olleet keskittyneet niinkään minuun, vaan omiin puuhiinsa. Näkivät vain mun lähdön, ja ennen kuin kukaan ehti edes ajatella asiaa, niin olin jo kaukana. En oikein tuolla oikeassa maailmassa viitsi tällä levitointitaidollani leveillä, tulee kaikenmaailman kinuajia vinkumaan kyytiin.
-
Polyester
Ihminen on epäluotettava havaitsija. Sain kerran seurata parin metrin päästä taikuria, joka esitti temppujaan baarissa pöytäseurueille. Olin ottanut pari kaljaa, mutta humalatilan piikkiin ei voi mitään laittaa: taikuri oli oikeasti hyvä ja jotkut temput olivat täysin mahdottomia ymmärtää. Jos en mielestäni paremmin tietäisi, sanoisin, että jotain yliluonnollista tapahtui.
Kun jotkut sanovat, etteivät usko ennen kuin omin silmin näkevät, niin kai tuohon täytyy sanoa, että minä en välttämättä usko sittenkään. Ehkä harkitsen uskomista sitten, kun asia on tiedeyhteisön standardit täyttävässä laboratoriossa mitattu, muutamaan kertaan ja toisistaan riippumattomien tutkijaryhmien toimesta.
Kun jotkut sanovat, etteivät usko ennen kuin omin silmin näkevät, niin kai tuohon täytyy sanoa, että minä en välttämättä usko sittenkään. Ehkä harkitsen uskomista sitten, kun asia on tiedeyhteisön standardit täyttävässä laboratoriossa mitattu, muutamaan kertaan ja toisistaan riippumattomien tutkijaryhmien toimesta.
-
Markku Meilo
Siis nippu ihmisiä, joista ei ole sen tarkempaa selkoa? Mikäli mahdollista olisko tästä tarkasta faktasta apua, totta joka sana:Pro et contra kirjoitti:Sä olet tietty voinut lentää vaikka kuun pimeelle puolelle, mutta faktoina ja tarkkoina sellaisina mulle toimivat silminnäkijät.
Kun olin Karvialla toista putkareissua, niin hämärän laskeuduttua mun faija tuli oven läpi putkaan, kosketti mua vasempaan hartiaan ja sanoi, että kyllä sä jätkä pärjäät. Tunnistin faijan intonaation 101 % varmuudella ja tuon jälkeen faija katosi seinän läpi yhtä vähin äänin kuin oven läpi saapuessaan.
Totta joka sana, paitsi mitä faija oli semmosen 300 km veks koko paikalta. Kyseessä oli siis toden tuntuinen harha, mutta todellisuutta minulle harhan hetkellä. Minulle tarkkaa faktaa oli se, että näin faijan tulevan oven läpi, tunsin faijan fyysisen kosketuksen ja tunnistin faijan äänen. Minulle faktaa oli myös se näköhavainto kun faija kaikkosi putkan vasemman seinän läpi.
Täyttä faktaa kaikki ja ajalta, jolloin Jehova oli päättänyt totaalikieltäytymisestä, mutta ei vielä ollut sallinut vaihtoehtoista palvelua (1951-1996).
Tuollaisesta kukin voi repiä haluamaansa huumoria tai ottaa tosisaan, mulle se oli toden tuntuinen harha.
-
Veli-Hopea
Onhan se levitointi vaikea uskoa , varsinkin jos todistajia olisi yksi tai kaksi. Levitoinnin näki kuitenkin ekana Keefas ja Jaakob. Sitten yhden tai kahden todistajan lisäksi yli 500 veljesseuralaista ja lopuksi sen näin vielä minä.
Infedel!
Infedel!
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Kletos
Omalle kohdalleni (minulle ja perheelleni) on sattunut niin kummallisia juttuja ja rukousvastauksia, että olisi todella vaikeaa selitellä kaikkia sattuman piikkiin. Viimeisen parin kuukaudenkin aikana muutama.
Itse uskon niin ihmeisiin kuin rukousvastauksiinkin. Minulla on ystäviä, joilla on toimivia armolahjoja ja muutaman profetiankin olen saanut joidenkin henkilöiden kautta. Silloin minulle sanottaessa tuntuivat ihan utopistisilta, mutta yllättäen ovat toteutuneet.
Joskus olen puhunut armolahjoista jt-uskoisten sekä vanhoillislestadiolaisten kanssa. Kummallekin porukalle on yhteistä se, että eivät usko Jumalan vaikuttavan enää nykyaikana armolahjojen kautta. No, ei voi mitään, harmi.
Jokainen uskoo, niinkuin itse parhaaksi näkee.
Itse uskon niin ihmeisiin kuin rukousvastauksiinkin. Minulla on ystäviä, joilla on toimivia armolahjoja ja muutaman profetiankin olen saanut joidenkin henkilöiden kautta. Silloin minulle sanottaessa tuntuivat ihan utopistisilta, mutta yllättäen ovat toteutuneet.
Joskus olen puhunut armolahjoista jt-uskoisten sekä vanhoillislestadiolaisten kanssa. Kummallekin porukalle on yhteistä se, että eivät usko Jumalan vaikuttavan enää nykyaikana armolahjojen kautta. No, ei voi mitään, harmi.
Jokainen uskoo, niinkuin itse parhaaksi näkee.
-
Veli-Hopea
Tämä kuulostaa ihan järkevältä ja suht vapaaehtoiselta. Näin se olisi varmaan parasta.Jokainen uskoo, niinkuin itse parhaaksi näkee.
Jos taas jokaisen tulisi uskoa niin miten milloinkin lahkojohto käskee, en voi mitenkään puoltaa sellaista.
-
Kletos
Pakottaminen uskontoon, alistaminen, hengellisten oppien väkisin tyrkyttäminen, toisen henkilön hengellisten kokemusten ja tunteiden nollaaminen ovat kaikki mielestäni hengellistä väkivaltaa.Veli-Hopea kirjoitti:Tämä kuulostaa ihan järkevältä ja suht vapaaehtoiselta. Näin se olisi varmaan parasta.Jokainen uskoo, niinkuin itse parhaaksi näkee.
Jos taas jokaisen tulisi uskoa niin miten milloinkin lahkojohto käskee, en voi mitenkään puoltaa sellaista.
Jokaisella tulee olla vapaus uskoa tai olla uskomatta. Totta kai esimerkiksi uskovalle äidille ja isälle on raskas paikka, jos oma lapsi hylkää vanhempien uskonyhteisön, mutta jokaisella lapsella ja nuorella pitää olla oikeus valita itse hengellinen polkunsa. Eikä häntä saa valintansa takia hylätä.
Toki jokaisen vanhemman oikeus on pyrkiä siirtämään oma vakaumus jälkeläisilleen, mutta kaikella kohtuudella.
Omasta mielestäni yksi mahdollisuus kertoa omille läheisille omasta vakaumuksesta, on juuri itse koetut rukousvastaukset ja "sattumat", joita ei voi järjellä selittää. Lehdissä kerrotut jutut saattavat olla liioiteltuja ja keksittyjä, mutta jos "ihmeitä" on tapahtunut jollekin, jonka tuntee ja tietää luotettavaksi (vaikkapa oma sisko), niitä on aika hankala mitätöidä.
-
YksinäinenSusi
Fakta:Veli-Hopea kirjoitti:Onhan se levitointi vaikea uskoa , varsinkin jos todistajia olisi yksi tai kaksi. Levitoinnin näki kuitenkin ekana Keefas ja Jaakob. Sitten yhden tai kahden todistajan lisäksi yli 500 veljesseuralaista ja lopuksi sen näin vielä minä.
Infedel!
No niin, tässähän on nyt yli 500 todistajaa. Levitointi Parikkalasta Möksyyn on siis selvästikin totta.
Faktan perustelu:
Koska näinhän tässä Jumalan henkeyttämässä ketjussa lukee.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
Masterpiece
Millä tavalla niitä on hankala mitätöidä? Jos aletaan puhumaan todennäköisyyksistä, niin käsittääkseni suomalaisen loton voittamisen todennäköisyys on yli 1:15 000 000. Eli jos halutaan sattumasta puhua, niin siinä vasta sattumaa onkin kerrakseen, jos loton voittaa. Ei tuota kuitenkaan varmaan kukaan halua ihmeeksi kutsua, kun niitä lottovoittajia tuntuu kuitenkin aina välillä löytyvän. Ihmeiden kanssa kun pelataan, niin on välttämättä otettava huomioon todennäköisyydet.Kletos kirjoitti: Jokaisella tulee olla vapaus uskoa tai olla uskomatta. Totta kai esimerkiksi uskovalle äidille ja isälle on raskas paikka, jos oma lapsi hylkää vanhempien uskonyhteisön, mutta jokaisella lapsella ja nuorella pitää olla oikeus valita itse hengellinen polkunsa. Eikä häntä saa valintansa takia hylätä.
Toki jokaisen vanhemman oikeus on pyrkiä siirtämään oma vakaumus jälkeläisilleen, mutta kaikella kohtuudella.
Omasta mielestäni yksi mahdollisuus kertoa omille läheisille omasta vakaumuksesta, on juuri itse koetut rukousvastaukset ja "sattumat", joita ei voi järjellä selittää. Lehdissä kerrotut jutut saattavat olla liioiteltuja ja keksittyjä, mutta jos "ihmeitä" on tapahtunut jollekin, jonka tuntee ja tietää luotettavaksi (vaikkapa oma sisko), niitä on aika hankala mitätöidä.
Saattaa olla, että olen tällä hetkellä osana jonkun ihmettä. Löysin nimittäin eräs päivä kännykän junan penkiltä. Edellinen matkustaja oli sen siihen jättänyt. Soitin viimeksi soitettuun numeroon, ja tällä tavalla saatiin kännykkä oikealle omistajalleen. Veikkaan, että jos tuo omistaja on uskonnollinen, niin hän pitää tapahtumaa jonkinlaisena yliluonnollisena ihmeenä. Omasta mielestäni taas siinä ei ole mitään ihmettä. Satun olemaan yksilö monien joukossa, jonka ajatuksenkulkuun ei kuulu varastaa löydettyä puhelinta, vaan palauttaa se omistajalleen. Minunkaltaisiani on todennäköisesti aika paljon, joten se, että tämä henkilö sai puhelimensa takaisin, ei ole mitenkään yllättävää. Mutta ehkä sitä silti halutaan pitää ihmeenä, kun se oli positiivinen tapahtuma, joka tapahtui itselle.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Fakta:Veli-Hopea kirjoitti:Onhan se levitointi vaikea uskoa , varsinkin jos todistajia olisi yksi tai kaksi. Levitoinnin näki kuitenkin ekana Keefas ja Jaakob. Sitten yhden tai kahden todistajan lisäksi yli 500 veljesseuralaista ja lopuksi sen näin vielä minä.
Infedel!
No niin, tässähän on nyt yli 500 todistajaa. Levitointi Parikkalasta Möksyyn on siis selvästikin totta.
Faktan perustelu:
Ja Jumalan henkeyttämäksi tämän tekee tietenkin se, että täällä sanotaan niin. Case closed.
-
Veli-Hopea
Toki, jos raamatun henkeytykseksi riittää kun Pave niin kirjoitti niin ( ajatella että yks tyyppi .. Yksi tyyppi kirjoitti.. ) niin :Masterpiece kirjoitti:Millä tavalla niitä on hankala mitätöidä? Jos aletaan puhumaan todennäköisyyksistä, niin käsittääkseni suomalaisen loton voittamisen todennäköisyys on yli 1:15 000 000. Eli jos halutaan sattumasta puhua, niin siinä vasta sattumaa onkin kerrakseen, jos loton voittaa. Ei tuota kuitenkaan varmaan kukaan halua ihmeeksi kutsua, kun niitä lottovoittajia tuntuu kuitenkin aina välillä löytyvän. Ihmeiden kanssa kun pelataan, niin on välttämättä otettava huomioon todennäköisyydet.Kletos kirjoitti: Jokaisella tulee olla vapaus uskoa tai olla uskomatta. Totta kai esimerkiksi uskovalle äidille ja isälle on raskas paikka, jos oma lapsi hylkää vanhempien uskonyhteisön, mutta jokaisella lapsella ja nuorella pitää olla oikeus valita itse hengellinen polkunsa. Eikä häntä saa valintansa takia hylätä.
Saattaa olla, että olen tällä hetkellä osana jonkun ihmettä. Löysin nimittäin eräs päivä kännykän junan penkiltä. Edellinen matkustaja oli sen siihen jättänyt. Soitin viimeksi soitettuun numeroon, ja tällä tavalla saatiin kännykkä oikealle omistajalleen. Veikkaan, että jos tuo omistaja on uskonnollinen, niin hän pitää tapahtumaa jonkinlaisena yliluonnollisena ihmeenä. Omasta mielestäni taas siinä ei ole mitään ihmettä. Satun olemaan yksilö monien joukossa, jonka ajatuksenkulkuun ei kuulu varastaa löydettyä puhelinta, vaan palauttaa se omistajalleen. Minunkaltaisiani on todennäköisesti aika paljon, joten se, että tämä henkilö sai puhelimensa takaisin, ei ole mitenkään yllättävää. Mutta ehkä sitä silti halutaan pitää ihmeenä, kun se oli positiivinen tapahtuma, joka tapahtui itselle.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Fakta:Veli-Hopea kirjoitti:Onhan se levitointi vaikea uskoa , varsinkin jos todistajia olisi yksi tai kaksi. Levitoinnin näki kuitenkin ekana Keefas ja Jaakob. Sitten yhden tai kahden todistajan lisäksi yli 500 veljesseuralaista ja lopuksi sen näin vielä minä.
Infedel!
Faktan perustelu:
Ja Jumalan henkeyttämäksi tämän tekee tietenkin se, että täällä sanotaan niin. Case closed.
" Koko Veljesseura.org on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen opettamiseen, ojentamiseen, oikaisemiseen, kurittamiseen vanhurskaudessa, jotta Jumalan ihminen olisi täysin pätevä, täydelleen varustautunut kaikkeen hyvään työhön."
Nyt se lukee täälläkin. Voidaan aina tarpeentullen vedota tähän, koska niin on kirjoitettu.
-
Markku Meilo
Toki kukin saa olla miltei mistä tahansa miltei mitä tahansa mieltä, mutta tilanne on hieman hekilökohtaisempi kun näitä ihmeitä kaupataan ulkopuolisille usein uskonnon kylkiäisenä ajatuksella, että on tuhoon tuomittu vääräuskoinen, jumalan hylkäämä tai vastaavaa jos ei kuulu jengiin, jolla jumala teettää ihmeitä.Kletos kirjoitti:Jokaisella tulee olla vapaus uskoa tai olla uskomatta.
Uskomisen ja uskomatta olemisen valintaa helpottaa jos aivan ensiksi erottaa ihmeen ja tsägän tosistaan. Ihme on tunnettujen luonnolakien vastainen tapahtuma ja tsägä taas noudattaa tunnettuja luonnonlakeja.
Uskomisessa ja uskomatta olemisen valintaa helpottaa seuraavaksi sen päättely kuka on havainnon tai päätelmän tehnyt ja onko ihmeeseen/ennustukseen esimerkiksi liittynyt henkilö ollut tietoinen asiaintilasta. Väitetyt ihmeparantumiset ovat kuvaavin esimerkki tapauksista, joissa ihme päätellään aivan liian heppoisin perustein. Hirsilän ja Maaselän "Ihmeitä ilman määrää" (löytyy varmaan vielä netistä, ellei niin mulla on pdf) on hieno ja perinpohjainen katsaus aiheeseen.
Ennustusta, josta sen kohteena oleva on tietoinen, kutsutaan itseään toteuttavaksi ennustukseksi, ennustajalla käynti on hyvä esimerkki. Kuultuaan ennustuksen tämä henkilö muovaa elämäänsä sen mukaan mitä ennustukselta odottaa.
Jos vaikka sitten uskonnon kylkiäisenä tarjotaan faktana tunnettuihin luonnonlakeihin sopivaa tapahtumaa siten, että tapahtumaa on ohjannut jokin tunnettujen luonnonlakien ulkopuolinen voima, niin todistelun taakka on tapahtuman tarjoajalla.
+ä
-
Markku Meilo
Voi että ton Raamatun ja jumalan kanssa on joka käänteessä ongelmia. Tossakin on se pikku ongelma, joka nostaa esiin henkeytyskysymyksiä kun Paven Piplia oli LXX. Siis oliko jumala henkäissyt apokryfikirjat mukaan ja myöhemmin henkäisi pois? Vai laittoivatko pojat omin lupinensa apokryfikirjoja (hyi, hyi), vai onko syy miissä, jotka omin lupinensa riipivät ne pois (hyi, hyi)?Veli-Hopea kirjoitti:Toki, jos raamatun henkeytykseksi riittää kun Pave niin kirjoitti niin...
-
YksinäinenSusi
Kuten jehovantodistajat, muovaavat hyvin voimallisesti elämäänsä tulevan harmagedonin vaatimalla tavalla. Esim. lapset saatetaan jättää tekemättä, koska paratiisissa sitten ehtii - tämä saattaa alkaa jurppimaan 40-vuotiasta sisarta jossain vaiheessa.Markku Meilo kirjoitti: Ennustusta, josta sen kohteena oleva on tietoinen, kutsutaan itseään toteuttavaksi ennustukseksi, ennustajalla käynti on hyvä esimerkki. Kuultuaan ennustuksen tämä henkilö muovaa elämäänsä sen mukaan mitä ennustukselta odottaa.
Onhan lasten teko nyt kuitenkin se ainoa elämän tarkoitus, miksi täällä heilutaan.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.