Karttamisrangaistus ja itsemurhat
Valvoja: Moderaattorit
- Johanneksen poika
- Viesti:
Karttamisrangaistus ja itsemurhat
Karttamisrangaistus ajaa entisiä Jehovan todistajia itsemurhiin
Kotimaa24 oli haastatellut teologian maisteri ja kirjailja Aila Ruohoa. Haastattelu liittyy 29.10.2014 julkaistavaan selvitykseen, minkä on tehnyt Uskontojen uhrien tuki UUT ry.
Hengellisestä väkivallasta useita kirjoja kirjoittanut Aila Ruoho sanoo, että karttaminen ja oikeuskomitean pelko on saattanut ajaa useita entisiä Jehovan todistajia itsemurhiin.
Tulevan kirjansa aineistossa häneen on ollut yhteydessä yhteensä 54 henkilöä, joista lähes kaikki ovat entisiä todistajia. Näistä 18 on harkinnut itsemurhaa ja kuusi oli päätynyt sitä myös yrittämään. Haastateltujen lähipiirissä oli myös tehty itsemurhia.
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s285.html
Kotimaa24 oli haastatellut teologian maisteri ja kirjailja Aila Ruohoa. Haastattelu liittyy 29.10.2014 julkaistavaan selvitykseen, minkä on tehnyt Uskontojen uhrien tuki UUT ry.
Hengellisestä väkivallasta useita kirjoja kirjoittanut Aila Ruoho sanoo, että karttaminen ja oikeuskomitean pelko on saattanut ajaa useita entisiä Jehovan todistajia itsemurhiin.
Tulevan kirjansa aineistossa häneen on ollut yhteydessä yhteensä 54 henkilöä, joista lähes kaikki ovat entisiä todistajia. Näistä 18 on harkinnut itsemurhaa ja kuusi oli päätynyt sitä myös yrittämään. Haastateltujen lähipiirissä oli myös tehty itsemurhia.
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s285.html
-
Gloria
Re: Karttamisrangaistus ja itsemurhat
Omasta kokemuspiiristä olen havainnut sen, että myös nykyisten Jehovan todistajien keskuudessa tehdään paljon itsemurhia. Itsemurha alttius ei siis koske ainoastaan erotettuja/eronneita todistajia. Ja tämä havainto perustuu ihan omaan kokemukseeni, vuoden sisällä tietooni on tullut viiden tuntemani todistajan päätyminen itsemurhaan. Lisäksi keskusteltuani muiden exien kanssa, lähes jokainen tietää/tuntee jonkun itsemurhaan päätyneen todistajan. Äärimmäisen surullista.
-
Veli-Hopea
Lisäksi keskusteltuani muiden exien kanssa, lähes jokainen tietää/tuntee jonkun itsemurhaan päätyneen todistajan.
Itse en kuulu näihin "lähes jokaisiin". Ei ainakaan mieleen tule ja hyvä varmasti niin. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan vaihtaa ryhmää näihin lähes jokaisiin.
Itsemurhat ovat äärettömän surullisia asioita. Olisipa Jehova edes silloin auttamassa, mutta ei, ei näköjään silloinkaan,eikä kyllä milloinkaan muulloinkaan.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Markku Meilo
Ei sitten koskaan, ainakaan vuoden 1914 jälkeen. Internetin myötä entiset jehovantodistajat ovat avautuneet ja kertoneet rt-sukunsa itsemurhista vuoden 1914 pettymysaallossa. Vt-kultin indusoimia itsemurhia tapahtuu kaiken aikaa edelleen, eikä se riitä, vaan umpikujaan ajautuneet ovat tappaneet perheensä ja joskus itsensäkin. Taustalla on ollut ajatus, että vähintään tapetut perheenjäsenet saavat ylösnousemuksen.Veli-Hopea kirjoitti:Olisipa Jehova edes silloin auttamassa, mutta ei, ei näköjään silloinkaan,eikä kyllä milloinkaan muulloinkaan.
Kultin pääkonttorissa aiemmin työskennelleet ovat kertoneet itsemurhista pääkonttorissa, en yllättyisi lainkaan jos meidänkin sivukonttorista kantautuisi samaa.
Sinänsä sun toive on enemmän kuin oikeutettu, Raamatun VT:n 2,5 miljoonaa nimenomaan numeroilla ilmaistujen jumalan tappamien määrä on käsittämätön rakkaudellinen järjestely Jehovalta.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Veli-Hopea
On se käsittämätöntä ja vaikea uskoa että jt piireissäkin oma elämä riistetään. Jotenkin sitä automaattisesti aina ajatellut " ettei ne nyt sellasta tee.."
No oon mä siis tienny, mutta en oo vaan niinku hyväksyny sen olevan totta..
Onnellisuus noissa piireissä sekin vain vissiin feikkiä. Feikkiä feikkiä, ihan niinku kaikki muukin siellä.
Onnellisuus noissa piireissä sekin vain vissiin feikkiä. Feikkiä feikkiä, ihan niinku kaikki muukin siellä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-
Markku Meilo
Tulee mieleen vanha hokema kommareista, jossa kokouksessa ollaan tovereita, mutta työmaalla varastetaan rukkaset. Mun lapsuusmuisto kokouksista on aivan muuta kuin karttaminen (jota ei tunnettu), veriuhrit (joita ei ollut), porukka oli kaveria (koska en havainnut kuppikuntia), ja kaikki oli niin totta, niin totta, ettei todempaa (lapsen maailmassa) ollutkaan muualla maailmassa. Kun sitten tuli ikää lisää, niin valikoiva ajattelu luokitteli henkilöitä ja sitä kautta kyse oli edelleen Jehovan ohjauksesta.Veli-Hopea kirjoitti:Jotenkin sitä automaattisesti aina ajatellut " ettei ne nyt sellasta tee.."
Nyttemmin huomaan Joulupukin hoitavan homman tyylikkäämmin, jos ei sitten toivetta toteuta, niin ei jää kaunaa. Mulla on riittänyt pelkkä kiinnostus Valtaojan sekä Enqvistin kirjoihin ja Joulupukki on täyttänyt toiveen. Kerran Joulupukki on lukenut pelkän ajatukseni kun toimitti minulle Clas Ohlssonin omenasorvin. Sitä kun syksyisin olen puuhaillut isommankin omanahillomäärän kanssa.
Lisäys: Android on syvältä etelästä, tota loppua se ei anna ilman erikoiskoulusta poistaa, jos sitten koulutuksellakaan.
Jehovantodistajana olen rukoillut sitä sun tätä vaikka Malawissa olleiden todistajien puolesta, niin ja osallistunut (järjettömään) postikorttikampanjaan Kamutzu Bandaan liittyen. Jehova ei laittanyt tikkua ristiin, vaan sama homma toistui Malawissa uudelleen. Samoilla huitteilla Jehova ohjeisti meksikolaisia jehovantodistajia lahjomaan viranomaisia, jotta välttyvät asepalvelukselta ja saavat Cartillan, joka oli edellytys mm. ajokortin saamiselle. Samalla porukka ilmaisi tahtonsa kuulua ensimmäisen luokan nostoväkeen.
Noin ristiitaisessa kultissa mielenterveys on pahemmalla koetuksella kuin vaikka todistajien inhoamassa nimikristillisyydessä, jossa porukka saa hakemansa.
Viimeksi muokannut Tony, 28.10.2014 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Loppu poisteltu
Syy: Loppu poisteltu
-
Flick
Itsekään en kuulu tähän "lähes jokainen"-ryhmään. Tiedän yhden todistajan joka teki itsemurhan muutama vuosi sitten, mutta syynä oli hyvin pitkälle edennyt alkoholismi. Ei löytynyt nöyryyttä hakea apua ihmisiltä, vaan päätyi etsimään sitä rekan keulasta..Veli-Hopea kirjoitti:Lisäksi keskusteltuani muiden exien kanssa, lähes jokainen tietää/tuntee jonkun itsemurhaan päätyneen todistajan.
Itse en kuulu näihin "lähes jokaisiin". Ei ainakaan mieleen tule ja hyvä varmasti niin. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan vaihtaa ryhmää näihin lähes jokaisiin.
-
YksinäinenSusi
Rekan keula lienee nopea tapa kuolla ja aika varma, kun jos törmäys ei tapa niin putoaa renkaitten alle ja siinä viimeistään pitäisi lähteä ilmat pihalle ja vähän muutakin.Flick kirjoitti: Tiedän yhden todistajan joka teki itsemurhan muutama vuosi sitten, mutta syynä oli hyvin pitkälle edennyt alkoholismi. Ei löytynyt nöyryyttä hakea apua ihmisiltä, vaan päätyi etsimään sitä rekan keulasta..
Mutta ambulanssi- ja poliisimiehillä ei ole kauhean kivaa keräillä ruumiinkappaleita, toki heillehän maksetaan siitä palkkaa, ettei sen puoleen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
pahkeinen
Rekkakuskille ei kuitenkaan makseta siitä, että traumatisoituu pahimmassa tapauksessa loppuiäkseen. Ehdottaisin jotakin yksityisempää tapaa hoidella itsensä päiviltä jos sellaiseen ratkaisuun päätyy. Olisi reilumpaa muille.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Rekan keula lienee nopea tapa kuolla ja aika varma, kun jos törmäys ei tapa niin putoaa renkaitten alle ja siinä viimeistään pitäisi lähteä ilmat pihalle ja vähän muutakin.Flick kirjoitti: Tiedän yhden todistajan joka teki itsemurhan muutama vuosi sitten, mutta syynä oli hyvin pitkälle edennyt alkoholismi. Ei löytynyt nöyryyttä hakea apua ihmisiltä, vaan päätyi etsimään sitä rekan keulasta..![]()
Mutta ambulanssi- ja poliisimiehillä ei ole kauhean kivaa keräillä ruumiinkappaleita, toki heillehän maksetaan siitä palkkaa, ettei sen puoleen.
-
jext
Minä yritin itsemurhaa aika pian järjestöstä lähtemisen jälkeen, tunsin vain olevani niin käsittämättömän yksin maailmassa, kun niin moni ihminen yhtä aikaa hylkäsi. Minulla oli sentään kokoajan läheinen suhde äitiini ja silti päädyin noin epätoivoiseen tekoon, joten en voi edes kuvitella kuinka vaikeaa on niillä, joilla ei ole edes sitä yhtä ihmistä, joka jää jäljelle.
Älä suostu olosuhteiden uhriksi.
-
Kaarmis
Itse en itsaria ole suunnitellu, mutta ymmärrän tunteen... Olin jättänyt kaiken entisen elämän yhden naisen takia, minkä sitten menetin. Yksi ämpärillinen kyyneleitä ei riittäny.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Elisenda
Niin pahoillani puolestasi jext ja tietysti jokaisen, joka on päätynyt näin äärimmäiseen tekoon tai harkitsemaan sitä. Mäkin mietin vakavasti tätä vaihtoehtoa silloin kun tajusin kuinka pahasti harhaan sitä olikaan uskonut vuosikausia. Jotenkin se vavisutti koko olemisen perustuksia ja sitä mietti, kuinka tämän jälkeen enää pystyy elämään.
Mutta sitten ikään kuin jotain ikiroudan tapaista olisi sulanut sisältä ja sitä huomasi kuinka kohmeessa oikeasti olikaan elänyt ja miltä aidot tunteet tuntuvat. Vähän kuin nämä minusta niin kauniit Miina Supisen sanat: "Ajan verhon tuolla puolen oleminen antaa perspektiiviä ja etäisyyttä. Näen kaiken. Näen itseni sisälle ja kaikkien muidenkin sisälle ja kaikki mitä näen täyttää minut myötätunnolla ja hellyydellä." Eihän kukaan tietysti pysty kokemaan toisen tuskaa oikeasti, mutta on helkkarin paljon helpompaa tuntea aitoa empatiaa, kun pään sisällä ei ole enää automaattiohjausta, joka sanelee senkin kuinka pitää tuntea missäkin tilanteessa.
Mutta sitten ikään kuin jotain ikiroudan tapaista olisi sulanut sisältä ja sitä huomasi kuinka kohmeessa oikeasti olikaan elänyt ja miltä aidot tunteet tuntuvat. Vähän kuin nämä minusta niin kauniit Miina Supisen sanat: "Ajan verhon tuolla puolen oleminen antaa perspektiiviä ja etäisyyttä. Näen kaiken. Näen itseni sisälle ja kaikkien muidenkin sisälle ja kaikki mitä näen täyttää minut myötätunnolla ja hellyydellä." Eihän kukaan tietysti pysty kokemaan toisen tuskaa oikeasti, mutta on helkkarin paljon helpompaa tuntea aitoa empatiaa, kun pään sisällä ei ole enää automaattiohjausta, joka sanelee senkin kuinka pitää tuntea missäkin tilanteessa.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti