Miksi Jehova ei anna ruokaa kaikille?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Occamin partaveitsi

Re: Miksi Jehova ei anna ruokaa kaikille?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

"Pro et contra" kirjoitti....

"J.Pallari esitti, jos ymmärsin oikein, että portti paratiisiin avattaisiin ihmisen oman toiminnan ( ihmisvetoisesti ) ja tieteen kehityksen tuloksena, vastustan tätä ajatusta sillä ihmisten ostaminen palkitsemalla näitä riippumaan kiinni tämän asiainjärjestelmän rakenteissa siitä saatavan hyödyn vuoksi ei ole Jumalan ilmoittama tapa järjestää maan asiat , _uusi maailmanjärjestys_ ei ole Jumalan Valtakunta niin paljon kuin se sitä haluaisikin ja tuon Valtakunnan tilalle asettua antamalla paratiisin porttien avaimet tieteen haltuun samalla kun Jumala katsotaan tarpeettomaksi."

Vastaan.....

Et ymmärtänyt kaikkea oikein, eli sitä, mitä minä tarkoitin.

Ensinäkin lähden siitä, että me kaikki maailman ihmiset olemme "Jumalan lapsia" eli meidän kaikkien elämä on riippuvainen Luojasta. Jeesus...Jumalan poika..antoi elämänsä kaikkien ihmisten puolesta, eikä vain pienen ihmisjoukon puolesta.

Eli "uusi maailmanjärjestys" joka syntyi ainakin näille leveysasteillle 1945 toisen maailmansodan loputtua...ei ole heti valmis "uusi maailma" vaan sen valmistuminen voi kestää ...ja kestääkin satoja vuosia.

Jumala käyttää meitä ihmisiä "apulaisinaan" paremman elämän saamiseksi maan päälle, antamalla ihmisille viisautta, oivalluksia, järkeä, älyä jne..., tällainen toiminta on kuitenkin ihmisen näkökannalta katsottuna hyvin pitkänajan vievää toimintaa, (ihmisen päivä on 24 tuntinen, mutta Jumalan päivä on taas tuhatvuotinen)
Elämän parantuminen täällä maanpäällä... tapahtuu ikäänkuin onnistumisien ja epäonnistumisien kautta. Ihminen lyö välillä "päätänsä seinään" ja huomaa kyllä myöhemmin virheensä ja joutuu ikäänkuin palamaan "askeleita taaksepäin" (niinkuin erämaavaelluskin osoitti).

Eli paremman elämän saaminen maanpäälle ei mielestäni tapahdu "ihmisvetoisesti" (niin kuin sinä halusit asian ilmaista, ja luulit minun tarkoittaneen) vaan juuri edellä mainittujen Jumalan ihmiselle antamien ominaisuuksien avulla maailma vähitellen paranee ja lähestyy jopa paratiisimaista olotilaa, ...tämä kaikki ei vain valitettavasti tapahdu nopeasti ihmisen kannalta katsottuna.

Lopuksi halusit ymmärtää minua edelleen väärin...kirjoittamalla .."paratiisin porttien avaimet tieteen haltuun samalla kun Jumala katsotaan tarpeettomaksi."

Ei Jumala tule koskaan olemaan "tarpeeton", Hän vain käyttää meitä apulaisinaan paremman elämän saamiseksi maanpäälle.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

J.Pallari kirj: Jumalan ihmiselle antamien ominaisuuksien avulla maailma vähitellen paranee ja lähestyy jopa paratiisimaista olotilaa, ...tämä kaikki ei vain valitettavasti tapahdu nopeasti ihmisen kannalta katsottuna.
Näkemyksesi on sopusoinnussa ympärillämme näkyvän kehityksen kanssa, näin asiat juuri näyttävät etenevän ja tämä hyvä ja positiivinen kehitys ( takaiskut vain lisäävät taisteluhalua ) ulottuu vähitellen yli koko maan sen jokaiseen kolkkaan, elinikä pitenee, kaikki ovat onnellisia ihmisten saavutuksista, Jumala on siellä jossakin kaukana, jos on tai "Jumala nukkuu" , me kyllä pärjäämme...ja sitten yhtenä päivänä jälleen rysähtää ja kunnolla, muutama miljoona kuollutta ja tämä toistuu vaihtelevasti läpi aikojen ( jäljellä olevan n.900-vuoden ajan ) mutta ei hätäillä, onhan meillä aikaa?
Mitä Raamattu sanoo, näinkö tämän pitää mennä?
- Pahuus poistetaan...
- Miekat taotaan auroiksi...
- Saatana sidotaan tuhanneksi vuodeksi...
- "Missään minun pyhällä vuorellani ei tehdä vahinkoa"
- Kuuroin korvat kuulevat ja näkönsä saa sokeat...
- Kuolleet tulevat elämään ylösnousemuksessa...

Vähitellenkö Saatana sidotaan, ensin vähän jalkaa, sitten vähän kättä, sitten lieka kaulaan ja sitten narua vuoroin löysätään ja vuoroin kiristetään?
Miekatkin vähitellen taotaan, jätetään osa varalle...
ja elämä jatkuu, sellaisena kuin se on aina jatkunut, kukin täällä on vuorollaan, sairauksista aina joku kuitenkin vie pitemmän korren: "juokaamme syökäämme sillä huomisesta emme tiedä" , etsikäämme elämyksiä, harrastakaamme äärikokemuksia, keskittykäämme hyvinvointiimme, rahaa, sitä tarvitaan ja aina enemmän.

- vihdoin n.900 vuoden päästä kaikki on hyvin, ja koko tämän ajan Jeesus on Kuningas, tämä oli hänen valtakuntansa ja nyt se on aika luovuttaa, paljon oli kärsimystä, paljon oli sotaa, paljon oli kuolemaa, kuolemahan pitikin poistaa vasta tuon ajan jälkeen, sillä oli lyhyt loppukoetus...

Ei kovin houkutteleva tulevaisuuden näkymää, onko yhdensuuntainen profeetallisen sanankaan kanssa?

En ole vakuuttunut että allekirjoittaisit tätä:
Augsburgin tunnustus*, XVII : ”Samoin hylätään tässä myös eräät juutalaisten opit, joita nykyaikana esiintyy, että ennen kuolleitten ylösnousemusta pelkät pyhät ja hurskaat saavat ajallisen valtakunnan sekä hävittävät kaikki jumalattomat”.
mutta näkemyksesi menee ehkä lähelle...

* Augsburgin tunnustus v.1530 on Protestanttinen yhteenveto ns. vastauskonpuhdistusta vastaan sekä premilleanialistista raamatuntulkintaa vastaan, Augsburgin tunnustus kuuluu EvkL kirkon tunnuskirjoihin.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Pro et contra kirjoitti:Auttaako jos sanon ettei maailmankuvani ole negatiivinen vaan realistinen..
Ei auta. Näkemykseni mukaan aidon Jehovan todistajan maailmankuva ei ole mahdollista olla realistinen.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Ei kovin houkutteleva tulevaisuuden näkymää, onko yhdensuuntainen profeetallisen sanankaan kanssa?
Niinpä, yhdensuuntaisuudesta muljahti mieleen kysymys siitä mikä on profeetallista sanaa. Ovatko sinulle esimerkiksi tällaiset raamatunjakeet profeetallisia:
”Kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen, sillä totisesti minä sanon teille: te ette missään tapauksessa käy loppuun Israelin kaupunkeja, ennen kuin Ihmisen Poika saapuu.” (Matt. 10:23 UMK)

"Sillä Ihmisen Pojan on määrä tulla Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen käyttäytymisensä mukaan. Totisesti minä sanon teille, että tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan." (Matt. 16:27, 28 UMK)

"Oppikaa nyt viikunapuusta kuvauksena tämä: Niin pian kuin sen nuori oksa mehevöityy ja työntää esiin lehtiä, te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin myös te, kun näette kaikki nämä, tietäkää, että hän on lähellä, ovilla. Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät missään tapauksessa katoa.” (Matt. 24:34 UMK)

”Hän sanoi heille lisäksi: ’Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan jo tulleen voimassaan.’” (Mark. 9:1 UMK)

Ja hänen istuessaan Öljyvuorella temppeliä vastapäätä Pietari ja Jaakob ja Johannes ja Andreas alkoivat kysyä häneltä yksityisesti: ”Sano meille: milloin nämä tapahtuvat, ja mikä tulee olemaan tunnusmerkkinä siitä, milloin kaikkien näiden päättymisen on määrä tulla?” Niin Jeesus rupesi sanomaan heille: ”Katsokaa, ettei kukaan eksytä teitä. Monet tulevat minun nimeni perusteella ja sanovat: ’Minä olen hän’ ja eksyttävät monia. Mark. 13:3-6 UMK)

"Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." (Mark. 13:30 UMK)

"Mutta minä sanon teille totuudenmukaisesti: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan." (Luuk. 9:27 UMK)

Kun eräät myöhemmin puhuivat temppelistä, miten se oli kaunistettu hienoilla kivillä ja sille omistetuilla esineillä, hän sanoi: ”Päivät tulevat, jolloin näistä, mitä te parhaillaan katselette, ei jätetä tähän kiveä kiven päälle maahan hajottamatta.”Sitten he kysyivät häneltä sanoen: ”Opettaja, milloin nämä oikein tapahtuvat, ja mikä tulee olemaan tunnusmerkkinä siitä, milloin näiden on määrä tapahtua?” Hän sanoi: ”Katsokaa, ettei teitä eksytetä, sillä monet tulevat minun nimeni perusteella ja sanovat: ’Minä olen hän’ ja: ’Määräaika on tullut lähelle.’ Älkää menkö heidän peräänsä. (Luuk. 21:5-8 UMK)

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki tapahtuu." (Luuk. 21:32 UMK)

”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua.” (Ilm. 1:1 UMK)

”Minä tulen nopeasti. Pidä lujasti kiinni siitä, mitä sinulla on, jottei kukaan ottaisi kruunuasi.” (Ilm. 3:11 UMK)

”Ja hän sanoi minulle: ’Nämä sanat ovat luotettavat ja todet; niin, Jehova, profeettojen henkeytettyjen ilmausten Jumala, lähetti enkelinsä näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua. Ja katso, minä tulen nopeasti. Onnellinen on se, joka noudattaa tämän kirjakäärön profetian sanoja.’” (Ilm. 22:6, 7 UMK)

”Katso! Minä tulen nopeasti, ja palkka, jonka annan, on mukanani antaakseni kullekin, niin kuin hänen työnsä on.” (Ilm. 22:12 UMK)

”Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’” (Ilm. 22:20 UMK)
Kerro mitkä noista jakeista ovat mielestäsi profeetallisia ja mitä eivät, osaan sitten kysellä enemmän.
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

...mikä on profeetallista sanaa?
Kaikki lainaamasi Jeeuksen sanat ovat profeetallista sanaa.

Apostoli Paavali oli myös profeetallisten näkyjen näkijä kuten Stefanos, Paavalin tehtävä oli kuitenkin tulkitsijan ja opettajan tehtävä, ei kaiketi kuitenkaan profeetan.
Johannes Kastaja oli profeetta, Apostoli Johannes profetoi niiden näkyjen kautta mitkä hänelle paljastettiin, Apostoli Johanneksella on profeetan virka ja todistajan virka.
Apostolien teot 1:7
7 Hän sanoi heille: ”Ei ole teidän asianne saada tietoa ajoista eikä ajanjaksoista, jotka Isä on omassa tuomiovallassaan asettanut..
Apostoli Paavali:
Roomalaisille 13:11
11 Tehkää myös tämä, koska tunnette ajan ,että on jo hetki teidän herätä unesta, sillä nyt meidän pelastuksemme on lähempänä kuin siihen aikaan, jolloin meistä tuli uskovia.
...toistaa Jeesuksen sanat kirjeessään:
1Tes 5:
Mutta ajoista ja ajanjaksoista, veljet, teille ei tarvitse kirjoittaa mitään. 2 Sillä itse tiedätte varsin hyvin, että Jehovan päivä tulee juuri niin kuin varas yöllä. 3 Kun he sanovat: ”Rauha ja turvallisuus!”, silloin äkillinen tuho samassa kohtaa heidät niin kuin ahdingon tuska raskaana olevan naisen, eivätkä he missään tapauksessa pääse pakoon. 4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä yllättäisi teidät kuin varkaat.
Raamatun lainaukset UMK

Miksi ja missä mielessä Jeesuksen seuraajien ja hänen lähimpien tovereittensakaan ei tarvinnut tietää 'ajoista ja ajanjaksoista' ?
- ainakin he tiesivät tarpeeksi uskoakseen, pysyäkseen hereillä, varmasti monet heistä olivat jo poistuneet kun Jeesus ilmestyi Apostoli Johannekselle, Ilmestys eli Apokalypsi on kokonaisuudessaan profeetallista sanaa, siinä ei tulkita kuten Apostoli Paavali tulkitsee kirjeissään Jeesuksen ja profeettojen sanaa. Ilmestys jää tulkittavaksi selvästi myöhempiä aikoja varten.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Pro et contra kirjoitti:- ainakin he tiesivät tarpeeksi uskoakseen, pysyäkseen hereillä, varmasti monet heistä olivat jo poistuneet kun Jeesus ilmestyi Apostoli Johannekselle
Johannes oli tuohon aikaan varsin yleinen nimi. Mistä voit olla aivan varma, että kyseessä on nimen omaan apostoli Johannes! Ollaksesi rehellinen, et mistään, sillä Efesoksessa on kaksikin Johanneksen hautaa. Minä en tohtisi apostoli Johannesta yksin arkkuuni niitata. Aivan yhtä hyvin kysymyksen saattaa tulla presbyteeri Johannes. Joka tapauksessa Ilmestyksen kreikka on aivan toista kuin evankeliumin kreikka tai Johanneksen nimellä kulkevien kirjeitten. Ellet usko lue ja vertaa yleiskreikkaan (koinee).
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kun tuli puhetta noista raamatun profeetoista, oliko ne harhaisia vai nauttivatko hyvän- ja pahantiedon hedelmää jointtina?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin