Viinapirun psykoosi!

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Veli-Hopea

Viinapirun psykoosi!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Keskustelua alkoholista ja psykoosista jos kiinnostaa
http://www.samaria.fi/samariayouth/tiet ... i_hautaan/
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo

Re: Viinapirun psykoosi!

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Keskustelua alkoholista ja psykoosista jos kiinnostaa
Psykoosi on vakava mielenterveyden häiriö, jossa henkilön todellisuudentaju hämärtyy ja vääristyy usein karkealla tavalla siten, että henkilöllä on huomattavia vaikeuksia erottaa tosi epätodesta.
Viina ei ole ainoa tapa vääristää todellisuudentajua, tuntuu se onnistuvan uskonnollakin.
Veli-Hopea

Joo ehkä keskustelun voisi ohjata hetkeksi uskontoonkin. Voiko uskonto aiheuttaa psykoosin?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo

Veli-Hopea kirjoitti:Joo ehkä keskustelun voisi ohjata hetkeksi uskontoonkin. Voiko uskonto aiheuttaa psykoosin?
Lääketieteellinen pohdinta on muiden heiniä, mutta tunnen todistajuudesta kiinnostuneen henkilön, joka sekosi kun (hänen sanojensa mukaan) Jehova pyysi häntä tuuraamaan Jeesusta. Homma tuntui liian vaativalta ja tyyppi vietiin Kellokoskelle. Pohjaa tyypillä varmaan oli, mutta todistajien kanssa hengailu ei käsittääkseni ainakaan helpottanut oloaan.

Itse asiassa mä funtsasin enemmän tota todellisuudentaju-termiä. Jos sitten syvällisesti uskonnollinen klaaraakin arkiaskareet ja työnsä, niin todellisuudentaju himmenee kaikenlaisten henkiolentojen kanssa. Esineissä olevia demoneja pelätään, jumalaa lepytellään puhumalla pehmeitä asioista, joita ei edes aina ymmärretä ja samassa jamassa aiemmin olleita "juostaan karkuun". Homma on niin sitova, että sekaisen ja ristiriitaisen veriopin alttarilla ollaan valmiita kuolemaan jne.
Veli-Hopea

Pohjaa tyypillä varmaan oli, mutta todistajien kanssa hengailu ei käsittääkseni ainakaan helpottanut oloaan.
Mielenkiintoista.Täytyy ihan tosissaan tutkia asiaa. Laukaisijana voi varmasti toimia mikä vain.
Onko olemassa tutkimuksia = Uskonto ja mielenterveys?

Markku Meilo

Veli-Hopea kirjoitti:Onko olemassa tutkimuksia = Uskonto ja mielenterveys?
On kai niitä enemmänkin, mutta olen tietoinen ainoastaan harvoista ulkomaisista jehovantodistajiin liittyneistä tutkimuksista.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Alkoholipsykoosia en ole onneksi kokenut, mutta yhteen aikaan tuli ryypiskeltyä sen verran paljon, että tavallisella krapulalla siitä ei enää selvinnytkään vaan seurauksena oli paniikinomaisia pelkotiloja ja armotonta sydämentykytystä. Teki mieli juosta karkuun, vaikka ei tiennyt, mitä pitäisi paeta. Kokemus oli sen verran pelottava, että kohtuuden käsite on pysynyt mielessä tuon jälkeen ihan eri tavalla.
Peeveli

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

ikäviä nuo sykoosit..mun piti jua viitisen vuotta että loppu kaikenmualiman psykoosit. nyt ollaan terveiden kirjoilla :)
...Mess with the best, fuck the rest
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Polyester kirjoitti:Alkoholipsykoosia en ole onneksi kokenut, mutta yhteen aikaan tuli ryypiskeltyä sen verran paljon, että tavallisella krapulalla siitä ei enää selvinnytkään vaan seurauksena oli paniikinomaisia pelkotiloja ja armotonta sydämentykytystä. Teki mieli juosta karkuun, vaikka ei tiennyt, mitä pitäisi paeta. Kokemus oli sen verran pelottava, että kohtuuden käsite on pysynyt mielessä tuon jälkeen ihan eri tavalla.
Joskus aikoinaan äijäporukan mökkireissulla on tullut törpöteltyä kolme päivää putkeen, siis ihan aamusta iltaan lasi kädessä. Sellaisesta selviäminen on vähintään viikon prosessi. Ja ne pelkotilat ja säpsähdykset ovat ihan kauheita. Ei viinaa ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön.

Toisaalta ymmärrän, kun moni kupille elämänsä omistanut sanoo, että ei uskalla lopettaa juomista, koska siitä seuraava krapula on niin kamala, pahimmillaan tappaa. Jos kolmen päivän harjoittelun jälkeen stoppi tuntuu niin pahalta kuin minusta tuntui, niin mahtaa se tuntua pahalta, jos on kuukausien, tai vuosien putki takana.
And Justice For All
Veli-Hopea

Mulla on alkanu viime vuosina krapulapäivinä yhä useammin jonkin sortin ahdistus. Ihan mitättömistä asioista stressaa hyvin paljon enemmän kun pitäisi ja vaikka kuinka nätisti on käyttäytyny, ahdistaa kaikki silti.

Niinpä looginen ratkaisu tähän on ollut alkoholin vähentäminen. Se tosin väheni ihan luonnostaankin kun pääsi uskonnon paineista eroon.

En silti demonisoi alkoholia.. mulle se vaan ei enään sovi yhtä hyvin kuin ennen ja hyvä niin. Kyllä sitä joskus kuitenkin innostuu, mutta kyllä sitä seuraavina päivinä kärsii fyysisen lisäksi henkisestikin.

Toistaiseksi kyse ei ole mistään suuresta ongelmasta, mutta selvä muutos krapulapäiviin on tullut.

Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Mulle alkoholi tuo van mukavan olon myös seuraavalle päivälle. En silti pysty juomaan montaa päivää putkeen, enkä edes halua.
Markku Meilo

Tarvitsen alkoholia Rutherfordin kirjoituksien tutkailuun, koska nuo kirjoitukset aukeavat vasta kun ne luetaan samassa älyllisessä tilassa kuin ne kirjoitettiinkin.
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Tämä Wikipedian selonteko "psykoosista" antaa aika hyvän selvityksen psykoosin olemuksesta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoosi

Se, että aiheuttaako esim. uskonto psykoosia, siitä en ole kuullut (voihan sitäkin olla), mutta olen nähnyt ja kuullut, että esim. erillaisten aineiden...lähinnä alkoholin ja kannabiksen aiheuttamien psykoosien seurauksena on nk. "uskoon tuleminen".

Vaikuttaa jotenkin siltä, että jos tämä "uskoon tuleminen" auttaa esim. irtaantumista huumeista tai alkoholista, niin on sekin parempi ratkaisu, kun jatkuvasti aineiden vaikutuksen alaisena oleminen.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea

Vaikuttaa jotenkin siltä, että jos tämä "uskoon tuleminen" auttaa esim. irtaantumista huumeista tai alkoholista, niin on sekin parempi ratkaisu, kun jatkuvasti aineiden vaikutuksen alaisena oleminen.
Ilman muuta. Kyllä se varmasti parempi ratkaisu on, joskin riippuvuuden vaihtaminen toiseen ei välttämättä ole paras ratkaisu.

Minun kohdallani luopuminen lahkosta hävitti riippuvuuteni alkoholiin. (Ainakin luulen niin)Yhden ihmisen perusteella hieman vaikea sanoa, mutta sanotaanko nyt niin että näköjään voi mahdollisesti toimia niinkinpäin.Eihä minulla on tilalla joku muu riippuvuus jota en ole hoksannut? Kenties palstalla roikkuminen?

No, parempi sekin joskin ei sekään paras. Tosin en pysty mieltämään keskustelua palstalla kenenkään kohdalla riippuvuudeksi.

Helluntalaiset ovat maailmankuvani mukaan pirun jämptejä kieltäytymään uskon tähden ryyppäämisestä. Hienoa , vaikka uskonkin kuvani olevan virheellinen.

Pelastaako usko todella alkoholismilta? Minun lähellä on juotu aina, riippumatta uskosta. En tiedä, mutta uskon että usko voi auttaa. Uskon myös että se voi pahentaa. Se mikä toimii yhdelle, ei toimi kaikille

Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Uskon avulla raitistuneet taitavat olla usein niitä, jotka ovat aivan pohjalla.

Uskonnollisuus voi joissain tapauksissa myös edistää alkoholismia. Etenkin Jt-mallinen uskonnollisuus. Siihen kun kuuluu erottamattomana osana sellaisia mukavia tuntemuksia kuin syyllisyys ja riittämättömyydentunne. Niitä pääsee näppärästi pakoon hetkeksi pulloon.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin