Kyllähän jt-kuvioissa on paljon samankaltaisuuksia mitä maailman markkina-arvokäsityksissäkin.
Kuten tuolla ketjun alkupäässä Suurin babylon hyvin mainitsikin, niin hissukkaveljillä on kuin onkin paremmin saumaa pariutua kuin maailmallisilla hissukkamiehillä.
Jehovan todistajissa ne ei niin viehättävät sisaret jäävät auttamatta seinäruusuiksi. Maailmassa taas ujot, arat tai lyhyet miehet joutuvat vastaavasti kärsimään naisentuskaansa.
Jt-ympyröissä pariutumismarkkinat ovat todellakin miesten hallinnassa. Nokkimiesjärjestys sielläkin on olemassa. Tarvitsee olla vain sulavakäytöksinen huliviliveli ja ehkä kohtalaisella ulkonäöllä varustettu niin menestys on taattu. Muistan elävästi mikä teerenpeli oli aina kesäisin käynnissä jäähallin käytävillä. Noista geimeistä olin tuolloin valitettavasti täysin ulkona. Itse olin yläasteikäisenä kuten vuosia senkin jälkeen todella arka ja ujo tyttöjen seurassa. Olin joskus alta kakskybäsenä todella palavasti ihastunut yhteen seurakuntamme sisareen. Asiasta teki tuskallisen se, etten uskaltanut puhua hänelle mitään. Olisin todennäköisesti uskaltanut tulla ennemmin stadikan tornista vaijerin kanssa alas kuin mennä iskemään juttua tuolle sisarelle. Vanhempani olivat tuon tytön perheen kanssa jonkintason tuttuja. Muutaman kerran tuli tilanne, jossa jouduin kasvotusten ihastuksen kohteeni kanssa. Sanat juuttuivat kurkkuuni todella tiukasti ja olin punainen kuin paloauto. Kyllä nolotti.
Turha ujous karisi kuitenkin elämän koulussa vuosien saatossa. Voi olla myös niinkin, että olisin varmaankin mukana, jos nuorena olisi löytynyt hyvä puoliso seurakunnasta.
En sitten tiedä miksi olin niin hirvittävän ujo. Kasvatukseni ei ollut kovinkaan kannustavaa vaan lannistavaa. Päälle vielä vuosia jatkunut koulukiusaaminen jehoviuteni vuoksi jätti myös oman jälkensä itsentuntooni.
Puskaradio lauloi, että tuo teini ja nuoruusvuosien ihastukseni on ollut jo vuosia niinikään erotettuna tai eronneena. Tiedän myös mistä tuo nainen löytyisi. Meillä on eräs sama harrastus ja törmäsin netissä häneen ihan sattumalta. Mitään erityisiä intressejä minulla ei ole häntä kohtaan mutta aion kuitenkin tunnustaa menneen ihastukseni noin kahdenkymmenen vuoden jälkeen