Käännytys

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Peeveli

Käännytys

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Käännetääs aihetta hieman ja kysynki teiltä että oletteko saaneet ikinä kiinnostunutta/kastettua jättämään vt.seuraa?

Itsellä ainakin on sellainen fiilis jäänyt, että kun lahkossa on tai se paljonpuhuttu aivopultti päällä niin sitä on lähestulkoon mahdoton aukaissa millään järkiperäisellä keskustelulla.
Tosin kokemusta ei ole kuin lähisukulaisten kanssa eroamisen jälkeen.

Mutta niin, onko kukaan saanut aikaseksi kotitutkistelua ja eroa srk:sta?
Tunteja ei tänne tarvi raportoida :lol:
...Mess with the best, fuck the rest
Nimrod

Re: Käännytys

Viesti Kirjoittaja Nimrod »

Olen saanut paluuta harkitsevan kaverin toisiin ajatuksiin. Oikeastaan Leinonen hoiti sen omasta takaa.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

En oo koskaan ajatellut että tarvisi itse ottaa asiaksi "käännyttää" yms.

Sitten kun jt itse tajuaa että "tää homma ei voi olla näin", olen valmis keskustelemaan ja auttamaan jos vain edes vähän pystyn.

Se on kuitenkin hemmetin kova paikka havahtua ettei kaikki olekaan kuinka on opetettu ja kun/jos maailmankuva romahtaa.

En tiedä lasketaanko veljesseuran sivuilla olevat keskustelut "käännytykseksi", jokatapauksessa niidenkin kaikkien jt lukijaryhmä on ymmärtääkseni jo osittain havahtunut ettei kaikki ole niinkuin kuvittelee.

Kai mä kuvittelen olevani täällä sellainen joka ottaa kiinni ja pitää pystyssä silloin kun matto vedetään alta, tosin en koe olevani siinäkään kovinkaan hyödyllinen. Jos ei nyt muuta niin ainakin hengessä mukana.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Peeveli

Tämä on kyl hyvä pointti, näiden syytä itsekkin tänne palstalle aikoinaan tulin, sekä myös vertaistukea hakemaan.

Mutta skenaarioita on myös muunlaisia, niinkuin täälläkin olevista osa käy porisuttaan kärrynvartioita ym. mikäli olen oikein ymmärtänyt näihin ei järkiperäinen keskustelu auta? Ja onko tuohon aivopulttiin lie kukaan keksinyt lääkettä, se tulee lähteä itsestä että alkaa ottamaan myös ulkopuolista informaatiota sisään ja miettimään asioita.
Nimrod

Viesti Kirjoittaja Nimrod »

Vaatiihan se jt:ltä boolsseja sivuuttaa tunteet ja tarkastella kokonaisuutta järjen kanssa, koska jt-kasvatuksessa kuitenkin opetetaan rakastamaan sitä niiden asiaa. Tämä itsessään rakentaa jo ison esteen silmien avaamiselle.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Yksi asia mitä jt ei pysty edes ajattelemaan , että oviovi+ kärrytyö saattaa olla haitaksi ja murheeksi kiinnostuneelle. Oma napa ja nahka kärryilylläkin ainakin osittain yritetään pelastaa. Ihan hyvä että jotkut käyvät heidänkin luona (kärryillä)kyseenalaistamassa asioita.

Hyväähän he tarkoittavat, mutta mitä ja minkälaisia ihmisiä he sitten kiinnostuneista luovat on eri asia. Joillekkin tuo(kin) uskonto on ihan aikuisten oikeasti haitaksi .
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Pari tyyppiä tiedän, jotka ovat eronneet, kun ollaan keskusteltu. Tosin ne olisi varmaan eronneet joka tapauksessa. Ei mun tavoite ole koskaan ollut luhistaa kenenkään uskoa. Ajatteluun rohkaiseminen on kuitenkin. Nämä kaksi eronnutta olivat vuosia "roikkuneet" lahkossa, vaikka eivät edes uskoneet. Päättivät sitten, että eihän sellaisessa elämässä ole mitään järkeä ja erosivat virallisesti.
Let me go Master I hate you so
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Peeveli kirjoitti:Itsellä ainakin on sellainen fiilis jäänyt, että kun lahkossa on tai se paljonpuhuttu aivopultti päällä niin sitä on lähestulkoon mahdoton aukaissa millään järkiperäisellä keskustelulla.
Jos aivopultti on tarpeeksi syvällä, sitä ei poista mikään. Kyllä tuokin asia varmaan JT:stä itsestään jotenkin lähtee ja ulkopuolisen mahdollisuudet vaikuttaa asiaan ovat rajalliset. Jo valmiiksi löysällä oleva aivopultti voi tietysti auetakin, jos JT varoituksista huolimatta antautuu keskustelemaan kriittisesti suhtautuvan ja asioista tietävän henkilön kanssa. Ei siitä turhaan varoitella.

Olen joskus miettinyt, haluaisinko edes käännyttää ketään sellaista, joka on JT-uskoonsa tyytyväinen. Tokihan hän voisi mielestäni käyttää aikansa johonkin hyödyllisempään tai hauskempaan, mutta jos hänen elämänsä vaikuttaa olevan raiteillaan eikä hän uskonnostaan erityisemmin näytä kärsivän, niin mitäpä tuo minulle kuuluu, mihin joku uskoo. Uskon romahtaminen on kuitenkin aina iso asia ja vaikutukset esim. perhe-elämään ja tunne-elämään voivat olla arvaamattomia. Tokihan sitten on eri asia, jos joku kärsii JT-uskosta eikä itsekään tajua tilannettaan. Sellaiselle voi mielellään vinkata, että asioita ei ole pakko nähdä ihan noin. Harvemmin näitä tilanteita kuitenkin tulee, järjestö kun on karttamisjärjestelyllään ja pelottelullaan ottanut tämänkin asian huomioon.
Peeveli

No jos mulla joskus vielä perheen kanssa tulee keskustelua jostain niin kyl mielellään puhuisin ne siitä uskonnosta pois jos se mahdollista olisi. Tällä menolla ei tule tapahtumaan.
Elisenda

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

Kaksi perheenjäsentä erosi pian sen jälkeen, kun olin lähtenyt järjestöstä, mutta en usko, että mun puheilla erityisemmin oli merkitystä. Enemmän se oli varmaan sitä, että pultti oli jo valmiiksi löysällä ja sitten tämä rakkaudellinen karttamisjärjestely hoisi loput. Ehkä oma eroaminen toimi kuitenkin esimerkkinä, että lähtö on ihan mahdollista ja tasoitti tietä.

En mäkään usko, että minkäänlainen järkipuhe tai "käännyttäminen" tehoaa kehkään, ellei ole jo valmiiksi epäilyksiä. Syvässä mielenhallinssa olevilla pultti vaan kiristyy tiukemalle, kun kaikki puolustukset nousevat pystyyn.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Vastaa Viestiin