Päätöksenteon vaikeus eroamisen jälkeen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tienhaara

Päätöksenteon vaikeus eroamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tienhaara »

Olin mukana Jehovan todistajissa pienestä pitäen kunnes parikymppisenä erosin. Nyt erostani on aikaa jo kohta kymmenen vuotta. Mielestäni olen aika hyvin toipunut siitä, mutten edelleenkään voi sanoa täysin sopeutuneeni "maailmaan". Olenkin pohtinut, ovatko tietyt käyttäytymismallini seurausta uskonnosta; väkisinhän parikymmentä vuotta "maailmassa erossa eläminen" jättää jälkensä.

Päätöksenteko on minulle hyvin haastavaa. Tarkoitan lähinnä valintojen tekoa. Usein kyseessä ovat kaiken lisäksi ihan mukavat asiat, mikä tuntuu vähän hullunkuriselta. Esimerkiksi olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista ja haluaisin harrastaa vaikka sun mitä. Yksinkertaisesti asioiden tekeminen kaatuu usein siihen, etten osaa päättää, mitä tekisin. Vaihtoehtoja on liikaa. Jahkailuun kuluu aikaa ja se vie usein ilon mukavienkin asioiden tekemisestä. Olen kyllä vuosien saatossa mennyt kohti parempaa suuntaa, mutta edelleen ahdistun valintojen edessä.

Osa edellä kuvaamastani johtuu varmaan ihan luonteestanikin. Uskon kuitenki, että osa on seurausta uskonnosta. Tai ei niinkään uskonnosta, vaan siitä, etten ole enää siinä mukana ja joudun totuttelemaan ns. normaaliin elämään. Jehovan todistajana ollessa ei samalla tavalla tarvinnut pohtia asioita ja miettiä, mitä elämältään haluaa. Vaihtoehtoja ei ollut. Lapsena ja nuorena oli esimerkiksi turha miettiä, mitä haluaisi harrastaa. Mahdollisimman suuri osa ajasta täytyi käyttää "arvokkaaseen työhön". Minusta tuntuukin, että olen vasta nyt sellaisten asioiden edessä, jotka ihmiset normaalisti kohtaavat jo lapsena ja nuorella aikuisiällä. Olen vähän kuin murrosikäinen teini, vaikka ikää on kohta 30 vuotta. Opettelen vasta nyt tuntemaan itseni, mistä pidän ja mitä haluan elämältäni.

En halua sysätä kaikkea uskonnon syyksi, kuuluuhan itsensä tutkiskelu ja kehittäminen normaalistikin elämään. Ihminen ei varmaan koskaan tunne itseään tarpeeksi hyvin. Koen kuitenkin, että tietyt asiat tuottavat minulle haastetta tavanomaista enemmän. Mitä mieltä olette, onko tässä perää? Onko teillä ollut samankaltaisia tuntemuksia? :)
Markku Meilo

Re: Päätöksenteon vaikeus eroamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pyskologiaa en tunne, mutta ihan kokemuspohjalta toi vaikuttaa mulle melkoisen henkilökohtaiselta asialta. Mitä nyt olen asioita seurannut, niin se pakkaa helpommin menemään niin, että todistajuuden jälkeen kokeillaan ja puuhataan asioita, vaikka sellaisia todistaja-aikana paheksuttuja.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

"Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea." Poisoppiminen on työlästä. On helpompi oppia uusi asia, jos ei ole oppinut sitä ensin toisin.

Minulla on myös se kokemus, että lapsuudessa saatu opetus vaikuttaa pitkään. Itse koin uskonnolliset asiat ehkä toisin, kuin oli tarkoitettu. Omissa olosuhteissani "opin", että "olla Daavidin kaltainen", merkitsee, ettei pelkoa sovi tuntea. Niinpä salasin itseltäni pelkoni vielä 13 vuotta irtautumiseni jälkeen, kunnes asia rävähti silmilleni.

Meidän jokaisen luonne muotoutuu paljon ympäristön mukaan. Kun uskonto on niin voimakkaasti elämässä mukana kuin se usein Jt:llä on, niin sen jättämä vaikutuskin on syvä. Omien vanhempien suhtautuminen vaikuttaa paljon. Se voi joko lieventää uskonnon vaikutusta tai vahvistaa sitä.

Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia päätösten tekemisessä, mutta vaimollani taas on ollut. Taustamme on hyvin samankaltainen. Suurin ero on, että minun äitini heitti väkivaltaisen juoppo-isäni pihalle hiukan ennen syntymääni, mutta vaimoni sai kärsiä isästään kotoa lähtemiseensä asti.

Näkisin siis, että päätöksen teon vaikeus juontaa juurensa lapsuudesta, mutta en osaa sanoa kuinka suuri merkitys juuri uskonnolla on asiaan.

Itsetuntemuksen hankkiminen on erinomainen pyrkimys. Suosittelen sitä lämpimästi.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Tienhaara kirjoitti:Osa edellä kuvaamastani johtuu varmaan ihan luonteestanikin. Uskon kuitenki, että osa on seurausta uskonnosta. Tai ei niinkään uskonnosta, vaan siitä, etten ole enää siinä mukana ja joudun totuttelemaan ns. normaaliin elämään.
Ihan ymmärrettävää, että siinä voi olla vähän pallo hukassa pitkänkin aikaa. Ehkä vaihtoehtojen runsaus on toisaalta myös jotain meidän ajallemme ja olosuhteillemme tyypillistä ja aiheuttaa ongelmia ihan maailmallisillekin ihmisille. Ennen vanhaan ei kaupassa tarvinnut arpoa kymmenien vaihtoehtojen välillä, kun korkeintaan muutamia oli tarjolla. TV-kanavia oli yksi tai kaksi, nyt kymmeniä ja siihen vielä nettilähetykset päälle. Kyllähän tämä kaikki tarjonnan runsaus omat hankaluutensa tuo, mutta en silti menneitä aikoja erityisemmin ihannoi. Paljon kanssa aina pärjää, niukkuuden kanssa on heikompaa.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minulla on ollut vaikea löytää itselleni harrastus. Kaikki yrittämiseni ovat valuneet hukkaan, kun aina olen lopettanut kaiken kesken.

Vasta nyt 47 vuotiaana olen löytänyt punttisaliharrastuksen ja se on kestänyt nyt yli puoli vuotta.

Se on ennätys ja uskon että se tulee jatkumaan.

Mutta kaikissa muissa asioissa/harrastuksissa on tullut seinä vastaan, jonka yli en ole päässyt.

Mun kohdallain näyttäisi siltä etten voi harrastaa kuin yhtä asiaa kerrallaan. Jos yritän harrastaa montaa, niin tulee seinä vastaan aika pian ja luovutan.

Tässä taannoin yritin sitä taas. Yritin harrastaa montaa kiinnostavaa asiaa kerrallaan, mutta tuli seinä vastaan ja jouduin lopettamaan ne muut. Punttisaliharrastusta en kuitenkaan lopettanut vaan jatkan sitä edelleen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Tienhaara

Markku Meilo kirjoitti:Mitä nyt olen asioita seurannut, niin se pakkaa helpommin menemään niin, että todistajuuden jälkeen kokeillaan ja puuhataan asioita, vaikka sellaisia todistaja-aikana paheksuttuja.
Näinhän se menee aika luonnostaan, koska JT:nä ollessa ei voi kuitenkaan vapaasti kokeilla eri asioita, vaikkei kyseessä edes olisi paheksuttu asia. Mihinkään harrastukseen, koulutukseen ym. ei kannusteta panostamaan.
SonOfJesus kirjoitti:"Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea." Poisoppiminen on työlästä. On helpompi oppia uusi asia, jos ei ole oppinut sitä ensin toisin.
Niin, onhan se haastavaa oppia tekemään asiat eri tavalla kuin on aina aiemmin tehnyt. Täytyisi vain osata nauttia siitä, että nyt on vapaus valita, mitä tekee ja kokeilla rohkeasti uusia asioita.
Polyester kirjoitti:Ehkä vaihtoehtojen runsaus on toisaalta myös jotain meidän ajallemme ja olosuhteillemme tyypillistä ja aiheuttaa ongelmia ihan maailmallisillekin ihmisille.
Totta, hyvä pointti! :) Olet varmasti ihan oikeassa, että nykyihminen on koko ajan valintojen edessä. En sen vuoksi haluakaan sysätä kaikkea syytä uskonnon niskaan. Uskon kuitenkin, ettei JT-tausta ainakaan helpota asiaa. Kuten jo aiemminkin mainitsin, nyt täytyisi vain oppia nauttimaan valinnan vapaudesta.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Mun kohdallain näyttäisi siltä etten voi harrastaa kuin yhtä asiaa kerrallaan. Jos yritän harrastaa montaa, niin tulee seinä vastaan aika pian ja luovutan.
Mun ongelma taitaa olla se, että haluaisin harrastaa miljoonaa eri asiaa. Se nyt vain sattuu olemaan täysi mahdottomuus, kaikkea ei millään ehdi tehdä. Sen vuoksi on tehtävä valintoja, kokeiltava ensin jotain ja sitten jotain toista. Kyllä mulla nytkin useampia harrastuksia on, mutta ne ovat keskenään vähän erityyppisiä. Asiaa ei auta se, että taidan olla luonteeltani vähän perfektionisti eli kaikessa pitäisi olla hyvä. :lol: Ahdistun helposti ja tuntuu, etten osaa mitään. Sen vuoksi olen yrittänyt keskittyä enemmän muutamaan harrastukseen, saa nähdä kuinka käy.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Minulla on ollut vaikea löytää itselleni harrastus. Kaikki yrittämiseni ovat valuneet hukkaan, kun aina olen lopettanut kaiken kesken.
Jaa onko tää vähän sellainen , että harrastuksia kokeillaan A:sta Ö:hön ( no ei nyt ihan mutta monia kokeillaan), mutta kaikkeen jaksaa pysyä kiinnostus vain hyvin pienen hetkisen eikä homma enään natsaa yhtään?

Taas kun tulee joku uusi juttu , innostuu mutta taas kovan alun "intohimo" katoaa täysin?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Lottopallo

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Päätöksenteon vaikeus on seurausta siitä, kun on tottunut purkitettuun maailmankuvaan todistajana ollessa. Seurahan melkein päättää jäsentensä puolesta kummalla kädellä on soveliasta pyyhkiä.

Omalla kohdallani on lähes 20 vuotta aikaa viimeisestä kosketuksestani todistajuuteen. Vaikka kytkintä on nostettu kauan sitten niin ei kukaan ihminen ihan teflonia ole. Jotain tarttuu aina.
Tienhaara

Lottopallo kirjoitti:Päätöksenteon vaikeus on seurausta siitä, kun on tottunut purkitettuun maailmankuvaan todistajana ollessa. Seurahan melkein päättää jäsentensä puolesta kummalla kädellä on soveliasta pyyhkiä.
Sinähän sen kiteytit! Tuota juuri ajoin takaa. Aiemmin ei ole paljon tarvinnut päätöksiä tehdä eikä siihen usein ollut mahdollisuuttakaan. Kun erosin, kaikki tavallaan kaatui päälle: yhtäkkiä päätin itse kaikesta (niin hyvässä kuin pahassa) ja otin myös itse kaikesta vastuun. Enää en voi vedota mihinkään Jehovan tai järjestön tahtoon enkä mihinkään muuhunkaan. Vain minä itse seison päätösteni takana.
Vellamo

Viesti Kirjoittaja Vellamo »

Tuohon harrastamiseen on pakko kyllä vastata omien kokemusten ja sivusta seuranneen silmin.

Harrastaa voit monia eri asioita, jos sinulla on pokkaa. Itselläni on useampia harrastuksia. Suurella osalla nuorempaa polvea on paljonkin harrastuksia, tietenkin poikkeuksena henkilöt, jotka yrittävät olla pyhempiä kuin muut. Harrastusten viemästä ajasta ei kyllä kannata paljoa puhella, saat vain vaikeuksia silloin, saatikka jos olet paljon tekemisissä ''maailmallisiin'' sen kautta. Kielteisiä kommentteja tulee totta kai kun on harrastuksia...itse sain ihan hetki sitten kommentin: '' Ei kannata käyttää aikaa noihin, kun paratiisissa on aikaa harrastaa.''

No itse olen vaan pohdiskellu minkälainen paratiisi on, kun jw hallitsee.....Kauhulla odotan sitä. Mitä sä kerkeet harrastaa, kun sun pitää opettaa jatkuvasti ylösnousevia ihmisiä, rakentaa heille asunnot ym. ym. (+harmagedonin sotkujen siivous). Tietenkin eihän opettaminen ja rakentaminen hommana ole tylsää...suhteutan asioita vaan siihen mitä ne on nyt.
Vähemmän siellä on silloin omaa aikaa kuin nyt...ainakin näillä tiedoilla. Ja jos ajatttelet jostakin eritavalla kuin järjestö, niin olet silloin vielä enemmän pulassa kuin nyt....
No tietenkin hommat vähenee kun 1000 v on täynnä järjestön mukaan...

Pitäs vaan mennä laput silmillä eteepäin, ilman realismia, niin ei tarttis tälläsiä miettiä....

Omat harrastukseni ovat aina olleet sellaisia, minkä parissa on ihmisiä monista eri tahoista ja maista.
Ilmesesti se on syynä, kun täälläkin höpisee ;)
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

Lottopallo kirjoitti:Päätöksenteon vaikeus on seurausta siitä, kun on tottunut purkitettuun maailmankuvaan todistajana ollessa. Seurahan melkein päättää jäsentensä puolesta kummalla kädellä on soveliasta pyyhkiä.
Onhan se helppoa, kun pilkuntarkasti ohjeistetaan elämässä kaikki. Mutta keskimäärin helpompaa se on ihmisille, jotka ovat jo luontaisesti päätöksentekokyvyttömämpiä tai muutenvaan jahkaajia. Itseasiassa tuo "helppous" saattaa alunperinkin olla yksi voimakkaasti jt-touhussa vetoava seikka.

Kun taas ihmisille, jotka ovat luonteeltaan määrätietoisempia ja haluavat alusta lähtien itse määrittää ja arvottaa omaa elämäänsä ja maailmankuvaansa, todistajaelämä voi olla (ja usein onkin) melkoinen tuskien taival. Se on vähän sama kuin jos olisi amputoitu kädet, jalat, ja kieli, ja sitten vielä kääritty köysiin. Ole siinä sitten jotain mieltä, kun aina tulee raamatulla päähän jokaisesta tavustakin.

Molempi parempi siis, sanoisin. Päätöksenteko ei varmasti ole helppoa jt-prässin jälkeen, mutta kaikille se ei ole helppoa ilman sitäkään. Ja toisille valinnat eri vaihtoehtojen välillä ovat selkeitä riippumatta siitä saako niiden mukaan toimia, vai tuleeko jt-opilla päin näköä.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
Vellamo

Viesti Kirjoittaja Vellamo »

Mag Mell kirjoitti:
Onhan se helppoa, kun pilkuntarkasti ohjeistetaan elämässä kaikki. Mutta keskimäärin helpompaa se on ihmisille, jotka ovat jo luontaisesti päätöksentekokyvyttömämpiä tai muutenvaan jahkaajia. Itseasiassa tuo "helppous" saattaa alunperinkin olla yksi voimakkaasti jt-touhussa vetoava seikka.
.

Samaa olen itsekkin tuuminut, kun olen miettinyt tämän uskonnon jäsenten mukanapysymisen syitä kokonaisuutena.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Mag Mell kirjoitti:Onhan se helppoa, kun pilkuntarkasti ohjeistetaan elämässä kaikki. Mutta keskimäärin helpompaa se on ihmisille, jotka ovat jo luontaisesti päätöksentekokyvyttömämpiä tai muutenvaan jahkaajia. Itseasiassa tuo "helppous" saattaa alunperinkin olla yksi voimakkaasti jt-touhussa vetoava seikka.
Siihenhän erilaisten kulttien toiminta perustuu, että ihminen esim. henkilökohtaisen elämänkriisin takia haluaa vapautua ajattelemisen taakasta ja ulkoistaa ajattelutyön kulttijohtajien yksinoikeudeksi. Vastineeksi hän saa selkeät vastaukset kaikkiin elämän vaikeisiin kysymyksiin, samanhenkistä seuraa ja fantastisen tulevaisuudenodotteen. Nimenomaan fantastisen. Vastineeksi kaikesta tästä sitten ihan vain vapaaehtoisia lahjoituksia ja iloista vapaaehtoistyötä.
Kun taas ihmisille, jotka ovat luonteeltaan määrätietoisempia ja haluavat alusta lähtien itse määrittää ja arvottaa omaa elämäänsä ja maailmankuvaansa, todistajaelämä voi olla (ja usein onkin) melkoinen tuskien taival. Se on vähän sama kuin jos olisi amputoitu kädet, jalat, ja kieli, ja sitten vielä kääritty köysiin. Ole siinä sitten jotain mieltä, kun aina tulee raamatulla päähän jokaisesta tavustakin.
Useinhan uskonlahkoon liittyneellä suurin into haihtuu alkuhuuman jälkeen ja hänen normaali persoonallisuutensa alkaa työntyä esiin lahkopersoonallisuuden alta. Jos ihminen on ollut kriittistä ja omilla aivoillaan ajattelevaa sorttia ennen lahkoon johtanutta elämänkriisiä tai muuta tilannetta, hänen lähtönsä lienee aika todennäköinenkin, kunhan se oma ajattelu sieltä taas löytyy.

En tiedä huomaavatko kokeneet JT:t uusista tulokkaista, että tuo ei pysy mukana ainakaan pitkän aikaa, on sen verran "riippumattomuuden henkeä" hänellä.
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

Polyester kirjoitti:Jos ihminen on ollut kriittistä ja omilla aivoillaan ajattelevaa sorttia ennen lahkoon johtanutta elämänkriisiä tai muuta tilannetta, hänen lähtönsä lienee aika todennäköinenkin, kunhan se oma ajattelu sieltä taas löytyy.

En tiedä huomaavatko kokeneet JT:t uusista tulokkaista, että tuo ei pysy mukana ainakaan pitkän aikaa, on sen verran "riippumattomuuden henkeä" hänellä.
Oma mutuni on, että kriittisesti omilla aivoillaan ajatteleva sortti harvemmin aikuisena minkään lahkon huomaan tuudittautuu. Jos taas on "saanut edun" olla touhussa lapsesta saakka mukana, on tilanne toinen. Aika ja olosuhteet sitten näyttää, kasvaako oma (kriittinen) ajattelu suuremmaksi totuudeksi kuin valmiiksi pureskeltu the Totuus.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
Tienhaara

Mag Mell kirjoitti: Oma mutuni on, että kriittisesti omilla aivoillaan ajatteleva sortti harvemmin aikuisena minkään lahkon huomaan tuudittautuu. Jos taas on "saanut edun" olla touhussa lapsesta saakka mukana, on tilanne toinen. Aika ja olosuhteet sitten näyttää, kasvaako oma (kriittinen) ajattelu suuremmaksi totuudeksi kuin valmiiksi pureskeltu the Totuus.
Näinhän se on, että aikuisena mukaan lähtevä on usein jollain tavalla herkässä tilassa, esim. läheinen on kuollut tai on eronnut pitkästä suhteesta. Ihminen hakee silloin helposti tukea ympärilleen ja sitähän Jehovan todistajat vaikuttavat antavan. Sellaiset jotka haluavat ajatella omilla aivoillaan lähtevät luultavasti myöhemmin uskonnosta pois. Sellaiset jotka eivät taas ole niin määrätietoisia jäävät todennäköisemmin uskonnon piiriin. Tietynlainen helppous varmasti kiehtoo ja ainakin näennäisesti ympärillä on paljon ihmisiä.

Minulla on nyt sattumalta ollut "etu olla touhussa mukana lapsesta saakka". Mielestäni olen aika hyvin mennyt elämässäni eteenpäin. Olen opetellut käyttämään omia aivojani ja aion edelleen kehittyä asiassa. En myöskään ole katkera Jehovan todistajille, siitä ei mielestäni ole hyötyä. Asia ei ole myöskään aina niin mustavalkoista. Varmasti JT-tausta kuitenkin vaikuttaa tiettyihin asioihin ja se on hyvä tiedostaa, jotta osaa muuttaa toimintatapojaan. Saattaisin olla muutenkin luonteeltani vähän sellainen jahkaaja, mutta tuskin "touhussa" mukana olo on ainakaan tilannetta parantanut.
Vastaa Viestiin