M.M. kirj: itse pyrin vastaamaan kaikkeen oleelliseen...
Kiitos, niin teetkin ja huomautat tästä, usein asiat joita käsitellään ovat laaja-alaisia ja syvällisiä eikä kaikkiin kysymyksiin pysty täydellisesti vastaamaan.
Markku Meilo kirj:
Porukka ei olisi Paavalin johdolla elänyt lopun aikaa ja odottanut Jeesusta palaavaksi jos olisivat tyytyneet ilmestysnäkyyn.
Pec kirj:
Niin, kyllä he lopunaikaa elivät, se on selvä ja miksiköhän eivät olisi eläneet?
- " viimeisten maailmanaikojen loppuaikoja" nämä Jeesuksen aikalaiset elivät, se ei silti estänyt Apostoli Paavalia jättämästä jälkeensä testamenttia rohkaisuksi siitä että hän tiesi "poismenonsa jälkeen tulevan sortavia susia jotka eivät laumaa säästä", tämän seikan huomioonottaminen asettaa Paavalin odotuksen "Herraa vastaan temmatuna" näyttämään toiveelta ja tavoitteelta kuten se onkin.
Paavalilla ei voinut olla enempää tietoa tämän Jeesuksen saapumisen suhteen kuin Jeesuksella itsellään.
Paavali ei ollut todistamassa ilmestysnäkyä, saattoihan hän olla kuulemassa Jeesusta silloin kun lupasi "tässä seisovien joukossa olevan muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin kaikki nämä ovat tapahtuneet", Paavali ei kuitenkaan nähnyt edes Jerusalemin tuhoa sillä hänet tapettiin Roomassa n.v 65 aaj.
Paavali eli aiemmin Saulus* tapasi Jeesuksen Damaskoksen tiellä; "Minä olen se jota sinä vainoat" on niin pysäyttävä sanoma että se oli varma todiste Jeesuksen paluusta, ensinnäkin paluusta kuolemasta ja sitten paluusta taivaaseen ja vielä Jeesuksen uudelleen saapumisesta tulevaisuudessa.
M.M. kirj: Totesin jo, että yhden ainoan varsinaisen paluun Jeesus lupasi ja siihen liittyen Paavali odotti tulevansa kaiffareittensa kanssa temmatuksi suorilta jaloilta ja hengissä. Sitten kysyin temmottiinko nuo odottajat Raamatun mukaan:
A) Kyllä, mistä tuo on varmennettavissa?
B) Ei, miksi ei?
Eihän toki mitään pakkoa ole vastata esitettyihin kysymyksiin, mutta moni pitää sitä vastapuolta kunnioittavana tapana.
Pec vastaa: Olihan Paavali NÄHNYT JEESUKSEN joka puhui hänelle; melkoisen vahva syy jo itsessään odottaa Jeesuksen paluuta ja kaikkien profetioiden toteutumista, kolme opetuslapsista olivat NÄHNEET KIRKASTUSNÄYN ja lisäksi opetuslapset NÄKIVÄT JEESUKSEN kuoleman jälkeen ja sadat muut sekä NÄKIVÄT TAIVAASEENASTUMISENSA ja NÄKIVÄT PYHÄN HENGEN VUODATUKSEN "tulisina kielinä", jos ei tässä ollut kyllin todistusta uskoa Jeesuksen lupaukseen paluusta ja kaikesta muusta niin missä sitten?
M.M. kirj:
Juu ja nimenomaan tuolta pohjalta on helppo ymmärtää miksi Pave kokemansa ja käsittämänsä pohjalta odotteli tempaamistaan yläilmoihin Jeesusta vastaan sen täyttymyksenä mitä Jeesuksen kerrottiin luvanneen. Paven tempausodottelu ei ollut mikään privaattitempaus, vaan samaa lentokokemusta tarjottiin kaikille muillekin Jeesusta seuranneille. Viittaan jälleen kerran jo esittämiini kahteen kysymykseen.
Pec vastaa:
Väität siis että koko porukka valehteli saadakseen muut uskomaan olemattomaan paluuseen ja minkäköhän vuoksi?
M.M. kirj:
Toivottavasti kysymyksesi johtuu pelkästään siitä, että en osaa selittää asioita tarpeeksi yksiselitteisesti, joten kokeilen uudemman kerran:
En väitä vilpittömän porukan valehdelleen yhtään sen enempää kuin vilpittömät jehovantodistajatkaan valehtelevat kun he selittelevät kattettomia Vt-opetuksia, eivätkä ota järkeä käteen ja tutki asioita muistakin lähteistä kuin Vt-seura. Mitä ilmeisimmin Pave ja kaiffarinsa uskoivat sokeasti sitä mitä tuolloin totuutena levitettiin. Nyt moni esittää Raamatun olevan totuutta ja luotettavaa juttua. Kas näin Pave mm. kirjoitti asiasta, jota nimitti pyhäksi salaisuudeksi:
”Katso! Sanon teille pyhän salaisuuden: Emme kaikki nukahda kuolemaan, mutta meidät kaikki muutetaan, tuokiossa, silmänräpäyksessä, viimeisen trumpetin aikaan. Sillä trumpetti soi, ja kuolleet herätetään turmeltumattomina, ja meidät muutetaan.” (1. Kor. 15:51, 52 UMK)
Jos olen jossain kirjoittanut, että Pave valehteli nuo asiat, niin olen pahoillani, en todellisuudessa ajattele tuolla tavalla. Minusta Pave oli sokea uskossaan ja ajankohdan huomioonottaen näen lieventäviä asianhaaroja. Aivan samaa tavataan nykyään esimerkiksi jehovantodistajuudessa, vaikka luotettavampaa tietoa olisi huomattavasti enemmän ja helpommin saatavilla.
Et ajattele että porukka valehteli, uskon tämän, toisaalta sinun tulisi päättää valehteliko Paavali siitä että hän tapasi Jeesuksen? Jos hän valehteli tästä tapaamisesta, putoaa pohja kaikesta siitä mitä hän kirjoitti, sillä kaikki Paavalin kirjoittama liittyy niin kiinteästi Jeesuksen paluuseen ja saarnaamistyöhön eli evankeliumityöhön.
Jos sinä Markku tapaisit nyt Jeesuksen näyssä niin tuo näky olisi varma todiste sinulle Jeesuksen kyvystä täyttää lupaukset, tämän tapaamisen jälkeen sinulla olisi mandaatti puhua tästä asiasta ikäänkuin se olisi jo tapahtunut, sillä niin varma tuo lupaus on, mikään ei estäisi sinua jäämästä odottamaan Jeesuksen paluuta vaikka et tietäisikään päivää etkä hetkeä.
Tässä on tuon odotuksen ydin; se perustuu varmaan lupaukseen, Apostoli Johannes näki kirkastusnäyn ja hän näki Ilmestyksen, hän näki että asiat toteutuvat ja että Jeesus on taivaassa ja saapuu kun sen aika tulee, sinun tulee nyt Markku päättää; valehteliko Apostoli Johannes kirkastusnäyn tapahtumista ja valehteliko Ilmestysnäystä, jos ei niin hän näki asiat todellisesti ja hänen toivonsa on varma.
Pec kirj:
Silti on aina muistettava ettei edes Jeesus itse tiennyt milloin tuo paluuhetki lopulta olisi.
M.M. vastaa Olet oikeassa, mutta ongelma tässä onkin se, että Jeesus totesi jakeessa Matt. 24:36, ettei hänellä ole tietoa kalenteripäivästä ja vuorokaudenajasta. Niillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä sen suhteen, että Jeesus lupasi palata aikana, jolloin jotkin tuon lupauksen itse kuunnelleista olisi vielä elossa. Jeesuksen antaman lupauksen aikajanassa, joka oli "muutaman ollessa vielä elossa", yksi vuorokausi ei vaikuta yhtään mitään. Itse asiassa tuollaiseen vetoaminen tekee enemmän hallaa uskottavuudelle, kuin auttaa sitä. Jeesus antoi lupauksen, jos Jeesus kiipeäisi toisaalla Raamatussa puihin, niin sitä pahempi. Miksi yleensäkään etsisi takaportteja asiassa, joka on jo lyöty Raamatussa lukkoon ennustuksen tapaisena "totisesti minä sanon teille" -vakuuttelulla?
Kristityn uskoon kuuluu uskoa Jeesuksen lupauksiin, Jeesus "alkoi näkemään kuinka Saatana alkoi pudota taivaasta kuin salama alas maahan", Marttyyri Stefanus näki "taivaat auenneena" , nämä ovat yhtä oleellisia asioita kuin itse Jeesuksen paluu lopussa, siis silloin kun "tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa, ja sitten tulee loppu".
Mielekästä on ilmanmuuta kysyä onko Jeesuksen paluu jo tapahtunut ja miten se havaitaan tai miten todisteet viittaavat juuri vuoteen 1914 tämän suhteen sillä raamatun mukaan "kaikki silmät saavat hänet nähdä, nekin jotka hänet lävistivät" mikä viittaa ruumiilliseen ylösnousemukseen ja Ilmestyskirjan mukaan "tuhatvuotisen valtakunnan aikaan"
Mitä tulee "kahteen kysymykseen" niin toiset ajattelevat että Paavali viittaa tällä "tempauksella" viimeiseen päivään ja tuomiopäivään sekä siihen liittyvään ylösnousemukseen( pasuuna soi ) , hän sanoo "ettei suinkaan kaikki nukahda kuolemaan" minkä ei tarvitse viitata puheeksi Paavalista itsestään taikka edes hänen aikalaisistaan ( sukupolvi ) vaan kollektiiviseksi odotteeksi; uskon sisällöksi. Paavali myös muistuttaa "ettemme me ehdi ennen kuin jälkeemme tulevat" mikä toteamus asettaa kehyksen sille mitä Jeesuksen paluu tulee merkitsemään, se on näin vanhaa termiä käyttäen "ylösnousemuksen aamu" ja siten tuhatvuotissarastuksen aamunkoitto ja tuhatvuotispäivän alku.
* korjattu nimi "Silas" -> Saulus