Puhutte jo niin viisaita, että mun pitäis vissiin kysyä taas jotain hölmöä, jotta voisitte laskea rimaaMarkku Meilo kirjoitti:Miteniihanku, mitä muuta noissa hommissa on? Taikausko on yhden mun sanakirjan mukaan on "usko yliluonnollisten ja yksityisten ilmiöiden välisestä salaperäisestä yhteydestä".Veli-Hopea kirjoitti:Ihan kuin hommissa olisi jotain taikauskoa mukana..eheeh..
Verensiirrosta
Valvoja: Moderaattorit
-
stigma
Re: Verensiirrosta
-
Markku Meilo
Otin sen liian on-sanan pois tuosta lainauksesta, mutta kyllä se luulon/uskon pohjalle perustuva taikausko silti on ja pysyy. Tottahan uskovainen kavahtaa ajatusta taikauskostaan, koska hän mieluumin kutsuu asiaa myyvemmillä nimityksillä.stigma kirjoitti:Puhutte jo niin viisaita, että mun pitäis vissiin kysyä taas jotain hölmöä, jotta voisitte laskea rimaa :!:Markku Meilo kirjoitti:Miteniihanku, mitä muuta noissa hommissa on? Taikausko on yhden mun sanakirjan mukaan "usko yliluonnollisten ja yksityisten ilmiöiden välisestä salaperäisestä yhteydestä".Veli-Hopea kirjoitti:Ihan kuin hommissa olisi jotain taikauskoa mukana..eheeh..
-
Markku Meilo
Uskon antama kaikkivoipaisuuden tunne on mullakin vielä muistissa ja pakko on myöntää, että kaikille ongelmille oli tuolloin ratkaisu ja muutenkin tiesin kaikki tietämisen arvoiset asiat, niin ja tunsin Raamatunkin mennen tullen ja siinä välissäkin.stigma kirjoitti:Minusta on niin mukava uskoa omaan uskooni. Musta on valkoista.
-
Veli-Hopea
Se on oikein eikä sitä kukaan sinulta ole riistämässä. Uskoa saa ihan vapaasti. Vasta siinä vaiheessa kun alat saarnaamaan täällä omaasi ja vaadit meitä liittymään samaan uhkaillen meitä tuomioilla, saatamme pistää vastaan ja pyytää perusteluja miksi sinun omasi olisi absoluuttinen totuus.stigma kirjoitti:Minusta on niin mukava uskoa omaan uskooni. Musta on valkoista.
Usko antaa turvaa riippumatta uskonnosta, oli se sitten todellista tai ei. Se voi todellakin tehdä elämästä joskus jopa helpompaa, ei toki aina.
Esimerkiksi omalla kohdalla olen löytänyt rauhan kun luovuin jt uskosta. Sekin jo kertoo ainakin minulle, että silloin se ei voinut olla hyvä usko minulle.
Ei kaikki usko ole automaattisesti pahasta, tosin minulla on hankaluuksia antaa esimerkkiä sellaisesta joka ei olisi.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
stigma
Mulla taas kävi niin, etten kelvannut ev.lut Jumalalle (tai virkaan vihitylle edustajalle), ja kun aloin kelpaamaan, totesin, ettei homma nyt ole oikein johdonmukaista. Tiesin uskovani tiettyyn asiaan, ja etsin kunnes löysin sen, joka johti mun kanssa samaan. Jt tuntui olevan vaihtoehto, mutta siinä oli ihan liikaa muttia. Rakkaus on voima, joka ei satuta, kun sitä ei vääntele. Rakkaus ei myöskään ole sama kuin seksi, eikä rakkauteen kuulu dominointi. Vähän silleen hippismäisesti vaan lähimmäisiä ajatellen.Veli-Hopea kirjoitti:Se on oikein eikä sitä kukaan sinulta ole riistämässä. Uskoa saa ihan vapaasti. Vasta siinä vaiheessa kun alat saarnaamaan täällä omaasi ja vaadit meitä liittymään samaan uhkaillen meitä tuomioilla, saatamme pistää vastaan ja pyytää perusteluja miksi sinun omasi olisi absoluuttinen totuus.stigma kirjoitti:Minusta on niin mukava uskoa omaan uskooni. Musta on valkoista.
Usko antaa turvaa riippumatta uskonnosta, oli se sitten todellista tai ei. Se voi todellakin tehdä elämästä joskus jopa helpompaa, ei toki aina.
Esimerkiksi omalla kohdalla olen löytänyt rauhan kun luovuin jt uskosta. Sekin jo kertoo ainakin minulle, että silloin se ei voinut olla hyvä usko minulle.
Ei kaikki usko ole automaattisesti pahasta, tosin minulla on hankaluuksia antaa esimerkkiä sellaisesta joka ei olisi.
-
stigma
Ei niin, vaan niin kuin Raamattu puhuu lähimmäisen rakkaudesta. Tee, kuten toivoisit itsellesi tehtävän. Sillain "hyvää ja kaunista, enemmän kuin unelma onnesta".Markku Meilo kirjoitti:Uskon antama kaikkivoipaisuuden tunne on mullakin vielä muistissa ja pakko on myöntää, että kaikille ongelmille oli tuolloin ratkaisu ja muutenkin tiesin kaikki tietämisen arvoiset asiat, niin ja tunsin Raamatunkin mennen tullen ja siinä välissäkin.stigma kirjoitti:Minusta on niin mukava uskoa omaan uskooni. Musta on valkoista.
-
stigma
Kohta te ette taas enää kestä mua.
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. (1. Kor. 13: 1, 4–8)
Suuret vedet eivät voi sitä sammuttaa, virran tulva ei vie sitä mukanaan. Jos joku tarjoaisi talot ja tavarat rakkauden hinnaksi, hän saisi vain toisten pilkan. (Laul 8:7)
Lapsukaiset, älkäämme rakastako vain sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa. (1 Joh 3:18)
Siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä. (1. Joh. 4: 9, 11–12)
Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. (1 Joh.4:16)
Pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan hänen rakkaita lapsiaan. Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle. (Ef. 5: 1–2)
Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. (Kol. 3: 12–14)
Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side. Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha. (Kol 3:14-15)
Tulipa nähtyä sekin ihme, että lainaan Raamattua.
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. (1. Kor. 13: 1, 4–8)
Suuret vedet eivät voi sitä sammuttaa, virran tulva ei vie sitä mukanaan. Jos joku tarjoaisi talot ja tavarat rakkauden hinnaksi, hän saisi vain toisten pilkan. (Laul 8:7)
Lapsukaiset, älkäämme rakastako vain sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa. (1 Joh 3:18)
Siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä. (1. Joh. 4: 9, 11–12)
Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. (1 Joh.4:16)
Pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan hänen rakkaita lapsiaan. Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle. (Ef. 5: 1–2)
Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. (Kol. 3: 12–14)
Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side. Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha. (Kol 3:14-15)
Tulipa nähtyä sekin ihme, että lainaan Raamattua.
-
Markku Meilo
Mun ongelma onkin koittaa keksiä missä nimenomaan Raamattu ja Jeesus tulevat tuohon kuvaan. Ei mulla ole mitään syytä moittia esimerkiksi kenenkään menoa, jossa:stigma kirjoitti:Ei niin, vaan niin kuin Raamattu puhuu lähimmäisen rakkaudesta. Tee, kuten toivoisit itsellesi tehtävän. Sillain "hyvää ja kaunista, enemmän kuin unelma onnesta".
Ei saa tappaa
Ei saa varastaa
Ei saa valehdella
Ei saa elää siveettömästi
Ei saa olla ahne
Noi ohjeet vaan ovat yksi esimerkki ajalta satoja vuosia ennen Jeesusta. Eli on sitä osattu ennenkin.
-
stigma
Katsos kun Jeesus kulki ja paasasi niitä kansalle. Sitten jossain vaiheessa kirjoitettiin tämä historiankirja nimeltä Raamattu, johon koottiin kaikkea mitä Jeesus oli Jumalasta ja tavoista kertonut, joten siitä tuli "rikkinäinen puhelin" -tyylillä heidän sanansa.Markku Meilo kirjoitti:Mun ongelma onkin koittaa keksiä missä nimenomaan Raamattu ja Jeesus tulevat tuohon kuvaan. Ei mulla ole mitään syytä moittia esimerkiksi kenenkään menoa, jossa:stigma kirjoitti:Ei niin, vaan niin kuin Raamattu puhuu lähimmäisen rakkaudesta. Tee, kuten toivoisit itsellesi tehtävän. Sillain "hyvää ja kaunista, enemmän kuin unelma onnesta".
Ei saa tappaa
Ei saa varastaa
Ei saa valehdella
Ei saa elää siveettömästi
Ei saa olla ahne
Noi ohjeet vaan ovat yksi esimerkki ajalta satoja vuosia ennen Jeesusta. Eli on sitä osattu ennenkin.
-
Markku Meilo
Samoja ajatuksia ovat muut toistelleet useita satoja vuosia aiemmin, eli Jeesus lainaili tunnettuja kansanviisauksia, kuten monet ovat tehneet ennen Jeesusta jatkuvana jonona sukupolvia. Jeesus ei sitten ollut edes viimeinen tuon lajin kansanviisauksia toistellut ja niitä syntyy vielä lisää tulevaisuudessa.stigma kirjoitti:Katsos kun Jeesus kulki ja paasasi niitä kansalle.
Toki asenne olisi kohdallani jeesusmyönteisempi jos ajattelisin Jeesuksen esittäneen jotain tuollaista ensimmäisenä ja pitäisin Jeesusta jotenkin yliluonnollisena hahmona. Nyt vaan Raamattua lukemalla huomaan Jeesuksen luvanneen merkittävän tapahtuman, joka sitten osoittautui katteettomaksi lupaukseksi, minusta ei mikään arvostettava teko.
-
stigma
Ymmärrän toki, itse ajattelen hänen olleen niin karismaattinen henkilö, että kirja tuli kirjoitettua hänen jälkeensä. Älä ota niin vakavastiMarkku Meilo kirjoitti:Samoja ajatuksia ovat muut toistelleet useita satoja vuosia aiemmin, eli Jeesus lainaili tunnettuja kansanviisauksia, kuten monet ovat tehneet ennen Jeesusta jatkuvana jonona sukupolvia. Jeesus ei sitten ollut edes viimeinen tuon lajin kansanviisauksia toistellut ja niitä syntyy vielä lisää tulevaisuudessa.stigma kirjoitti:Katsos kun Jeesus kulki ja paasasi niitä kansalle.
Toki asenne olisi kohdallani jeesusmyönteisempi jos ajattelisin Jeesuksen esittäneen jotain tuollaista ensimmäisenä ja pitäisin Jeesusta jotenkin yliluonnollisena hahmona. Nyt vaan Raamattua lukemalla huomaan Jeesuksen luvanneen merkittävän tapahtuman, joka sitten osoittautui katteettomaksi lupaukseksi, minusta ei mikään arvostettava teko.
- Verilettu
- Moderaattori
- Viesti:
Aina voi laittaa ignoreenstigma kirjoitti:Kohta te ette taas enää kestä mua.
-
Veli-Hopea
Samat ne säännöt taisi olla ennen Jeesusta ja ennen raamattuakin. Tänäkin päivänä on laki ja säännöt, esim " älä tapa" enkä oikein tahdo uskoa että tuo lakisi olisi poissa jos raamattua ei olisi olemassa ollenkaan.
Kyllä ne ihmiset osaa sääntöjä tehdä niin raamatuksi sanotuissa kirjeissä ( niitähän ne edelleenkin ovat , kamelikuskien raapustuksia niputettuna kirjaksi ),kuin nykyäänkin esim meidän valopää eduskunnassa.
Vielä ei tarvi viedä lehmää polttouhrina eduskuntatalon eteen, mutta he ottavatkin omansa muulla tavalla.
Sääntöjä siellä, sääntöjä täällä. Eipä ne mistään korkeammasta kerro..
Älä tee sitä, älä tätä . Laita sinne, vie tuonne. Vittu tää maailma oo mihinkään muuttunut. Jokainen taho vaan haluaa olla se kontrolloiva, kenties omien etujensa tähden
Kyllä ne ihmiset osaa sääntöjä tehdä niin raamatuksi sanotuissa kirjeissä ( niitähän ne edelleenkin ovat , kamelikuskien raapustuksia niputettuna kirjaksi ),kuin nykyäänkin esim meidän valopää eduskunnassa.
Vielä ei tarvi viedä lehmää polttouhrina eduskuntatalon eteen, mutta he ottavatkin omansa muulla tavalla.
Älä tee sitä, älä tätä . Laita sinne, vie tuonne. Vittu tää maailma oo mihinkään muuttunut. Jokainen taho vaan haluaa olla se kontrolloiva, kenties omien etujensa tähden
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-
stigma
No mutta saathan olla eri mieltäVeli-Hopea kirjoitti:Samat ne säännöt taisi olla ennen Jeesusta ja ennen raamattuakin. Tänäkin päivänä on laki ja säännöt, esim " älä tapa" enkä oikein tahdo uskoa että tuo lakisi olisi poissa jos raamattua ei olisi olemassa ollenkaan.