Johtaako erotettujen karttamatta jättäminen oikeuskomiteaan?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Johtaako erotettujen karttamatta jättäminen oikeuskomiteaan?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vanhinten kirjan (Paimentakaa Jumalan Laumaa 2010) mukaan, kyllä.

Kirjan viides luku listaa väärinkäytöksiä, joiden perusteella oikeuskomitea tulee muodostaa.

Listan kohta 9 mainitsee oikeuskomitean muodostamisen syyksi häpeämättömän käytöksen ja irstauden. Listan kohta 10 taas esittää listaa joistain asioista, jotka täyttävät häpeämättömän käytöksen määritelmän ja ovat siten syy muodostaa oikeuskomitea.

Kuva
Kuva
Kuva

Kanssakäymisen ei siis tarvitse olla uskonnollista. Erotettua tai tämän menettelyäkään ei tarvitse puolustella joutuakseen oikeuskomiteaan. Pelkkä kanssakäyminen sinänsä on riittävä peruste. Sukulaisten kohdalla kanssakäymisestä ei taas välttämättä muodosteta oikeuskomiteaa, mutta sekin on mahdollista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Polyester

Re: Johtaako erotettujen karttamatta jättäminen oikeuskomite

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Erotettujen sukulaisten osalta mainitaan erikseen, että kanssakäyminen ei johda oikeuskomiteaan paitsi jos yhteydenpito on luonteeltaan hengellistä tai erottamispäätöstä arvostelee. Muita rangaistuksia voi toki tulla.

Erotettujen ei-sukulaisten osalta tuollaista mainintaa ei ole, joten oikeuskomitea lienee automaattinen seuraus aina, kun yhteydenpito on jatkuvaa. Se siitä vain hengellisten siteiden katkeamisesta.

Mielenkiintoista kyllä, vanhinten opaskirja onnistuu mainitsemaan yhteydenpidon erotettuihin ei-sukulaisiin samassa listassa lapsen seksuaalisen hyväksikäytön kanssa. Katso kohdasta "vaatii oikeuskomitean käsittelyä".

Tuon mainitun listan pointti näyttäisi kuitenkin olevan, että luetellaan esimerkkinä joitakin asioita, joihin saattaa liittyä "häpeämätöntä käytöstä" riippuen väärintekijän asenteesta. Luulisi, että esimerkeissä olisi valinnan varaa - onhan periaatteessa mikä tahansa järjestön kieltämä asia "häpeämätöntä käytöstä", jos sitä harjoitetaan jatkuvasti ja varoituksista piittaamatta. Jostain syystä on kuitenkin haluttu mainita yhteydenpito erotettuihin ei-sukulaisiin samassa listassa lasten seksuaalisen hyväksikäytön kanssa. Halutaanko tällä korostaa yhteydenpidon vakavuutta vai vähätellä hyväksikäyttöä? Vai onko kyse pelkästään sattumasta?
Tony

Polyester kirjoitti:Erotettujen ei-sukulaisten osalta tuollaista mainintaa ei ole, joten oikeuskomitea lienee automaattinen seuraus aina, kun yhteydenpito on jatkuvaa. Se siitä vain hengellisten siteiden katkeamisesta.
Vaikka nämä asiat toki on tiennyt, niin se kontrasti joka Leinosen lausuntojen ja virallisten ohjeiden välillä on, jaksaa aina yllättää. Kyse on rikkeestä, josta joutuu herranjumala oikeuskomiteaan ja josta voidaan erottaa. Silti Leinonen veistelee pokkana mediassa ettei tässä nyt mitään, ei me silleen ees karteta, sitäpaitsi karttaminen on huono sanakin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Verilettu
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Aina noissa voidaan kirjoitella mitä tahansa, mutta tosielämän tilanteet ovat opettaneet että totuus on taruakin ihmeellisempää. Itse tiivistäisin asian, silloinkin kun otetaan huomioon poikkeukset, että kartettua tulee karttaa. Piste.

Eri asia on, jos joku ei karta, eikä jää siitä toisaalta housut kintuissa kiinni. Mutta eihän se tee kirjoittamattomista säännöistä sen vähempää todellisia.
Tony

Verilettu kirjoitti: Eri asia on, jos joku ei karta, eikä jää siitä toisaalta housut kintuissa kiinni. Mutta eihän se tee kirjoittamattomista säännöistä sen vähempää todellisia.
Niin, eihän kaikki maksa verojakaan, mutta sillä varjolla ei välttämättä ole kovin perusteltua lähteä vähättelemään yleistä verovelvollisuutta.
Vastaa Viestiin