Muistonvietosta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

synniton

Re: Muistonvietosta

Viesti Kirjoittaja synniton »

Markku Meilo kirjoitti:
Polyester kirjoitti:Tuota on minun hankala ymmärtää, edes Vartitotornin logiikan pohjalta, että millä perusteella vertauskuvat ovat vain niille, joilla mielestään on toivo päästä taivaaseen hallitsemaan.
Pönkittääkseen liturgiaansa on Vt-seura joutunut vääristelemään osaltaan Ilmestyskirjaa juuri sen takia kun suuri joukko dumpattiin maan päälle 1935. Suuri joukko ei ole minkäänlaisessa sopimussuhteessa voideltuihin, käytännössä edes Raamattu ei ole heille suunnattua tekstiä:
“…ja lähes kaikki Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten henkeytetyt kirjeet on osoitettu ensisijaisesti tälle Valtakunnan perijöitten joukolle, ts. ’pyhille’ ja ’ taivaallisesta kutsumuksesta osallisille’.” (uw-FI sivu 111)

“Myös suurin osa Raamatun kreikkalaisista kirjoituksista iankaikkisen elämän lupauksineen on kohdistettu hengellä voidelluille kristityille, jotka tulevat hallitsemaan tässä valtakunnassa.” (Vartiotorni 1, syyskuuta 1974 sivu 399)
Lähinnä Vt-seuran suuri joukko roikkuu orjina voideltujen hameenhelmoissa ja/tai housunpunteissa.
Polyester kirjoitti:Silloin ymmärtäisin jo paremmin, jos vertauskuvana käytettäisiin jotain, mikä viittaa taivaaseen tai hallitsemiseen. Esimerkiksi kierrätettäisiin kruunua, joka vuorollaan laitettaisiin päähän. Senhän voisi toki ymmärtää, että se olisi vain ns. taivaallisen toivon omaaville.
Hyvä oivallus, aikoinaan raamatuntutkijat päättelivät voideltujen määrän rajallisuuden siitä, ettei kruunuja voi olla rajattomasti.
Sitähän voisi olla sitten sitäkin mieltä, että käskyt sun muut on tarkoitettu voidelluille, ei suurelle joukolle.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

synniton kirjoitti:Sitähän voisi olla sitten sitäkin mieltä, että käskyt sun muut on tarkoitettu voidelluille, ei suurelle joukolle.
Olen myös joskus miettinyt, että mitä eroa lähetyskäskyllä ja 'muistonviettokäskyllä' on. Kumpikin esitettiin suoraan opetuslapsille. Silti niitä sovelletaan jokseenkin eri tavalla.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

synniton kirjoitti:Sitähän voisi olla sitten sitäkin mieltä, että käskyt sun muut on tarkoitettu voidelluille, ei suurelle joukolle.
Eiku se on just niin. Tervettä ajattelua hieman muokkaamalla kyseessä on sopimussuhde ja se Vt-doktriinissa on kirjaimellisten voideltujen ja kuvitteellisen yläkerran välillä. Kahdenvälisellä sopimuksella ei säännellä kolmannen osapuolen oikeuksia ja velvollisuuksia, joten suuri joukko koostuu pelkistä autokaupan renkaanpotkijoita vastaavasta joukosta.
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Kirjoittaja Markku Meilo » 24.03.2015 12:12

synniton kirjoitti:
Sitähän voisi olla sitten sitäkin mieltä, että käskyt sun muut on tarkoitettu voidelluille, ei suurelle joukolle.

Eiku se on just niin. Tervettä ajattelua hieman muokkaamalla kyseessä on sopimussuhde ja se Vt-doktriinissa on kirjaimellisten voideltujen ja kuvitteellisen yläkerran välillä. Kahdenvälisellä sopimuksella ei säännellä kolmannen osapuolen oikeuksia ja velvollisuuksia, joten suuri joukko koostuu pelkistä autokaupan renkaanpotkijoita vastaavasta joukosta.
"Suureen joukkoon" tulee kuitenkin soveltaa mm. Apt 10:34-35 ja Apt 16:30-34 vaatimus sillä kyse on kuitenkin Jeesukseen uskovien kristittyjen joukosta huolimatta "renkaanpotkijan" asemasta.
Useimpia todistaja tämä asema ei häiritse lainkaan tai hyvin vähän johon jälkimmäiseen joukkoon itse lukeudun.
Hieman karkeasti ilmaistuna suureen joukkoon sulautui maan sukukunnat ja se ilmaantui maanpäälle edustamaan kaikkia maan sukukuntia joiden tuli tulla Messiaanisen valtakunnan ( pienen lauman ) alamaisiksi pian vuoden 1914 jälkeen, ei siis voida sanoa etteikö logiikka olisi olemassa kun asiaa tutkii tarkemmin kuten huomataan tämänkin piirteen riippuvaisuussuhteen tuossa mainitussa vuodessa 1914, kun nyt Valtakunta on hallinnut 100-vuotta ei ilman alamaisia tarvittaisi hallitustakaan.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:"Suureen joukkoon" tulee kuitenkin soveltaa mm. Apt 10:34-35...
Käsitykseni mukaan Pietari oli liittymässä Paavalin kanssa ilmavoimiin, eikä Pietari tee noissa jakeissa mitään jakoa erilaisiin loppusijoituspaikkoihin. Tuossa ei ole minkäänlaista viittausta suureen joukkoon, päin vastoin kerrotaan jumalalle kelpaavan passeleita iikkoja myös silloisista kapean tietämyksen mukaisesti litteän tai kiekkomaisen maan kamaralla asustaneista kansoista.
...ja Apt 16:30-34 vaatimus sillä kyse on kuitenkin Jeesukseen uskovien kristittyjen joukosta huolimatta "renkaanpotkijan" asemasta.
Nyt sait mut ymmälle, olen nimittäin ollut ja olen edelleen siinä käsityksessä, että Vt-liturgian mukaan tuohon tapahtuma-aikaan pelastus merkitsi ainoastaan lentoa voiteluluokan lipulla taivaaseen. Olen tullut siihen käsitykseen jo ihan siksi, että pieni lauma on täyttynyt vasta Vt-lyriikassa ja varmuuden vuoksi vielä kahdesti. Haluat siis kertoa, että jakeissa Apt. 16:30-34 kostutettu poppoo oli jo suurta joukkoa?
Useimpia todistaja tämä asema ei häiritse lainkaan tai hyvin vähän johon jälkimmäiseen joukkoon itse lukeudun.
Jos haluaa olla astetta vakuuttuneempi taivaspaikasta kannattaa kääntyä muslimiksi, mikäli olen oikein ymmästänyt, niin siellä ei sinksailla porukkaa taivaaseen ja takaisin urakkatahdilla.
Hieman karkeasti ilmaistuna suureen joukkoon sulautui maan sukukunnat ja se ilmaantui maanpäälle edustamaan kaikkia maan sukukuntia joiden tuli tulla Messiaanisen valtakunnan ( pienen lauman ) alamaisiksi pian vuoden 1914 jälkeen...
No Vt-lyriikassa oli suurta joukkoa taivaspaikoilla ja venttalistalla jo ennen vuotta 1914, mutta ei anneta sen häiritä, heitettiinhän hiljan jo delanneet voidellutkin taivaasta uutta lentoa odottelemaan.
...ei siis voida sanoa etteikö logiikka olisi olemassa kun asiaa tutkii tarkemmin kuten huomataan tämänkin piirteen riippuvaisuussuhteen tuossa mainitussa vuodessa 1914...
Tottamooses, noin se on kun saa itse määrittää mikä on logiikkaa ja mikä taas ei. Itse en laittaisi logikkaolettamaa samaan lauseeseen vuoden 1914 raamatullisuuden kanssa, mutta kun rohkenit, niin sulla on varmaan stikkaa lavaan nimenomaan raamatunjakeita joissa osoitetaan:

-Että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Nebukadnessarin hulluuden seitsemää aikaa.

-Että nämä seitsemän aikaa tarkoittaisivat kirjaimellista seitsemää vuotta.

-Että nämä vuodet eivät olisi tavallisia babylonialaisia kalenterivuosia, vaan ovat profeetallisia vuosia.

-Että nämä 2520 päivää soveltuisivat johonkin muuhunkin kuin Nebukadnessarin hulluuteen, eli niillä olisi suurempi täyttymys.

-Että tässä mahdollisessa suuremmassa täyttymyksessä laskettaisiin yksi vuosi päivää kohden.

-Että näin laskettu 2520 vuoden jakso olisi alkanut Nebukadnessarin autioitettua Jerusalemin.

Vt-lyriikasta löytyy kyllä tekstiä noihinkin lähtöihin, mutta josko koittaisimme pysyä väitetyn raamatullisuuden rajoissa.
...kun nyt Valtakunta on hallinnut 100-vuotta ei ilman alamaisia tarvittaisi hallitustakaan.
Jos nyt kuitenkin noudattaisimme aikuisten oikeaa logiikkaa (jättämällä kuitenkin jumalan et al olemassaolot pois asian käsittelystä), niin ensin on osoitettava vuoden 1914 raamatullisuus, vasta sen jälkeen voi siirtyä väittämään jotain 100-vuotiasta hallintoa. Jos ei ole profeetallista vuotta 1914, niin ei ole Jeesuksen paluuta, lopun aikaa, jt-akreditointia Jehovan edustajaksi, eikä mitään valtakuntaakaan.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Kyllä, ilman muuta. Oudolta tuntuu, että velvollisuudet ovat samat, mutta oikeudet ja asema erilaiset. Niin se kuitenkin Vartiotornin mukaan menee.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Hyvä pointti.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin