Eläinperäisten aineiden käyttö
Valvoja: Moderaattorit
-
mirjam123
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Re: Eläinperäisten aineiden käyttö
Ei Suomen sisällä ongelma, mutta globaalisti on. Suomen sisällä ongelma on, että kukaan ei tahdo maksaa rehusta, tai edes rehunsyöjistä tarpeeksi. On älytöntä, että ruuantuotanto tarvitsee tukea. Syöminen on ihmisen perus-perustarve, joka ei katoa varmasti mihinkään. Selitäpä, miksi ruoan tuotantoa tuetaan? Työllisyys on huono argumentti, kenenkään ei pitäisi tehdä turhaa työtä.ryhdistäytynyt kirjoitti: Minun on hirvittävän vaikeaa ymmärtää sitä, että kuinka kotimaista rehua popsiva karja olisi luonnonvaroillemme mikään ongelma? Onko ihmisrehu järjettömän kallista? Eikö perunanviljelyyn jää tilaa? vai missä se ongelma luuraa? Jos ajatellaan lihatuotannon ketjua, niin luojan kiitos meillä on tämä tuotanto pitämässä työllisyyttä yllä.
Kehittämällä aktiivisesti, ja osoittamalla (ei toivottavat) subventiot panos-hyöty -suhteeltaan ravinnerikkaiden kasvisten kasvattamiseen ja jalostamiseen. Simppeliä.ryhdistäytynyt kirjoitti:Mites se käytännössä tapahtuu?sinner74 kirjoitti: Kyllä kai se käsittääkseni tarkoittaa merkittävää kasvisruoan osuuden lisäämistä ruokavaliossa.
Lähtökohtaisesti täällä kannattaa tehdä sitä, mikä täällä on järkevää. Lumilinnat esimerkiksi. Jos haluat olla omavarainen, niin ainakin näillä korkeuksilla missä mie tomumajaani hajasijoitan, on suorastaan runsaudenpulaa sääskiksi nimittämistämme hyönteisistä. Pientä tuotekehittelyhenkeä, pyydän.ryhdistäytynyt kirjoitti:Mitäs kotimaista hyönteistä aijot ruveta syömään? Ruvetaanko Suomessa kasvattamaan hyönteisiä ympäri vuoden energiasyöpöissö kasvattamoissa, vai aletaanko lentorahti Egyptistä?sinner74 kirjoitti: Hyönteisistä, joiden panos/tuotto -suhde on erinomainen, pitäisi alkaa kehitellä tosissaan vaihtoehtoja nykyiselle sika/nauta/kana -painotteiselle liharavinnolle.
Tuohon en osaa ottaa kantaa, koska en koe ongelmaksi toimittiin niin tai näin. Jos ”vihreät” haluavat valita täysin eläviä olentoja sisältämättömän ruokavalion, niin siitä vaan. Poliittista päätöksentekoa se ei voi kuitenkaan ohjata, eikä tule missään tapauksessa koskaan ohjaamaankaan.ryhdistäytynyt kirjoitti: Sitten olisi vielä jäljellä se eettinen ongelma, että onko hyönteisen tappaminen oikein? Vihreiden puoluekokous kerran keskeytettiin, koska ampiainen pörräsi puhujalavan yllä. Sitä kun ei voinut tappaa, joten jo siitä saat osviittaa seuraavalle ongelmalle.
And Justice For All
-
ryhdistäytynyt
Varmuusvarastot ja omavaraisuus. Suomi on pitkien merimatkojen päässä ja kriisissä kukaan ei lähde tänne kuskaamaan ruokaa. Jos ruokaa ei olisi varastoituna ja tuotanto omavaraista olisimme kriisissä valtio, jota voisi painostaa. Voit vain kuvitella Suomen asemaa, jos meiltä olisi laivaliikenne katkaistu, ei varmuusvarastoja ja käytännössä ainut massiivisten kuljetusten kapasiteetti rautatiet Venäjälle.sinner74 kirjoitti:Ei Suomen sisällä ongelma, mutta globaalisti on. Suomen sisällä ongelma on, että kukaan ei tahdo maksaa rehusta, tai edes rehunsyöjistä tarpeeksi. On älytöntä, että ruuantuotanto tarvitsee tukea. Syöminen on ihmisen perus-perustarve, joka ei katoa varmasti mihinkään. Selitäpä, miksi ruoan tuotantoa tuetaan? Työllisyys on huono argumentti, kenenkään ei pitäisi tehdä turhaa työtä.ryhdistäytynyt kirjoitti: Minun on hirvittävän vaikeaa ymmärtää sitä, että kuinka kotimaista rehua popsiva karja olisi luonnonvaroillemme mikään ongelma? Onko ihmisrehu järjettömän kallista? Eikö perunanviljelyyn jää tilaa? vai missä se ongelma luuraa? Jos ajatellaan lihatuotannon ketjua, niin luojan kiitos meillä on tämä tuotanto pitämässä työllisyyttä yllä.
Varmasti yhtä simppeliä, kun tuulisähkön (tuottajien) takuuhinta (järjetön ylihinta) veronmaksajien kukkarosta. Siis tiedossa propagandaa, syyllistämistä ja rahan haaskausta, jotta viherpiiparien omatunto kevenisi.sinner74 kirjoitti:Kehittämällä aktiivisesti, ja osoittamalla (ei toivottavat) subventiot panos-hyöty -suhteeltaan ravinnerikkaiden kasvisten kasvattamiseen ja jalostamiseen. Simppeliä.ryhdistäytynyt kirjoitti:Mites se käytännössä tapahtuu?sinner74 kirjoitti: Kyllä kai se käsittääkseni tarkoittaa merkittävää kasvisruoan osuuden lisäämistä ruokavaliossa.
Vaadit itse, mutta pyydät toisilta? Senkus rupeat pelastamaan maailmaa mättämällä sääskiä naamaan eri muodossa. Haluasin vain säästyä sitten sääskensyöjien moraalisaarnoilta, koska itse aijon pysyä perinteisessä ruokavaliossani. Aivan rehellisesti sanottuna jos hankkeen aloitat, niin en millään muotoa tunne kateuttasinner74 kirjoitti:Lähtökohtaisesti täällä kannattaa tehdä sitä, mikä täällä on järkevää. Lumilinnat esimerkiksi. Jos haluat olla omavarainen, niin ainakin näillä korkeuksilla missä mie tomumajaani hajasijoitan, on suorastaan runsaudenpulaa sääskiksi nimittämistämme hyönteisistä. Pientä tuotekehittelyhenkeä, pyydän.ryhdistäytynyt kirjoitti:Mitäs kotimaista hyönteistä aijot ruveta syömään? Ruvetaanko Suomessa kasvattamaan hyönteisiä ympäri vuoden energiasyöpöissö kasvattamoissa, vai aletaanko lentorahti Egyptistä?sinner74 kirjoitti: Hyönteisistä, joiden panos/tuotto -suhde on erinomainen, pitäisi alkaa kehitellä tosissaan vaihtoehtoja nykyiselle sika/nauta/kana -painotteiselle liharavinnolle.
Tuo vastaus ei oikein avaudu. Olisiko juttusi ajankohdalla noin klo 02 yöllä jotakin vaikutusta asiaan. Mutta ei se mitään, onnea jo etukäteen sääskiviljelmällesi ja sääskien rouskuttamiselle.sinner74 kirjoitti:Tuohon en osaa ottaa kantaa, koska en koe ongelmaksi toimittiin niin tai näin. Jos ”vihreät” haluavat valita täysin eläviä olentoja sisältämättömän ruokavalion, niin siitä vaan. Poliittista päätöksentekoa se ei voi kuitenkaan ohjata, eikä tule missään tapauksessa koskaan ohjaamaankaan.ryhdistäytynyt kirjoitti: Sitten olisi vielä jäljellä se eettinen ongelma, että onko hyönteisen tappaminen oikein? Vihreiden puoluekokous kerran keskeytettiin, koska ampiainen pörräsi puhujalavan yllä. Sitä kun ei voinut tappaa, joten jo siitä saat osviittaa seuraavalle ongelmalle.
"ihmisiä on helpompi huijata, kun saada heitä myöhemmin uskomaan se, että heitä on huijattu"
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Ei tuo selitä tukien maksamista. Voitaisiinhan toimia myös niin, että ruokamarkkinat olisivat suljetut (tuonti kielletty), eikä tukia maksettaisi. Varmasti olisi kotimainen tuotanto voimissaan. Mikä on todellinen selitys tukien maksamiselle? EU tai muut kansainväliset sopimukset eivät ole (todellisia) syypäitä, toimitaanhan alkoholinkin suhteen kansallisesti valitulla linjalla.ryhdistäytynyt kirjoitti: Varmuusvarastot ja omavaraisuus. Suomi on pitkien merimatkojen päässä ja kriisissä kukaan ei lähde tänne kuskaamaan ruokaa. Jos ruokaa ei olisi varastoituna ja tuotanto omavaraista olisimme kriisissä valtio, jota voisi painostaa. Voit vain kuvitella Suomen asemaa, jos meiltä olisi laivaliikenne katkaistu, ei varmuusvarastoja ja käytännössä ainut massiivisten kuljetusten kapasiteetti rautatiet Venäjälle.
Niinkuin sanoin, en kannata subventioita. Jos niitä kuitenkin käytetään, ne kannattaa suunnata mahdollisimman tehokkaaseen toimintaan, paikalliset olosuhteet huomioiden. Minulla epäilyttää, että esim. perinteinen Suomessa harjoitettu maatalous tuoterepertuaareineen on sitä. Tehdäänkö kaikki varmasti järkevästi, vai ylläpidämmekö ravinnon saannin kannalta tarpeettomia(kin) rakenteita?ryhdistäytynyt kirjoitti: Varmasti yhtä simppeliä, kun tuulisähkön (tuottajien) takuuhinta (järjetön ylihinta) veronmaksajien kukkarosta. Siis tiedossa propagandaa, syyllistämistä ja rahan haaskausta, jotta viherpiiparien omatunto kevenisi.
Tuulivoima ei ole minunkaan mielestäni järkevästi hoidettu kokonaisuus tällä hetkellä. Ei siitä oikein voi ottaa mallia minkään toisen hyödykkeen tuotannon järjestämiseen.
Ei mikään ajatus kehity, ellei sille anna mahdollisuutta. Eikä kenenkään valinnanvapautta pidä rajoittaa, kyse on siitä minkätyyppiseen ravinnontuotantoon kannattaa yhteiskunnallisesti panostaa. Tavoitteena on ihmisten ruokkiminen, ei mikään ideologinen onnela.ryhdistäytynyt kirjoitti: Vaadit itse, mutta pyydät toisilta? Senkus rupeat pelastamaan maailmaa mättämällä sääskiä naamaan eri muodossa. Haluasin vain säästyä sitten sääskensyöjien moraalisaarnoilta, koska itse aijon pysyä perinteisessä ruokavaliossani. Aivan rehellisesti sanottuna jos hankkeen aloitat, niin en millään muotoa tunne kateutta![]()
Niin, tarkoitan taas kerran sitä, että ruoantuotantoon (kuten mihinkään muuhunkaan asiaan) ei kannata sotkea ideologioita. Kannattaa pyrkiä tehokkuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen, tarkastellen vallitsevaa asiaintilaa kriittisesti. En ole ruuantuotannon asiantuntija, ehkä vallitseva asiaintila on paras saavutettavissa oleva. Hieman kuitenkin epäilen, että näin olisi.ryhdistäytynyt kirjoitti: Tuo vastaus ei oikein avaudu. Olisiko juttusi ajankohdalla noin klo 02 yöllä jotakin vaikutusta asiaan. Mutta ei se mitään, onnea jo etukäteen sääskiviljelmällesi ja sääskien rouskuttamiselle.
And Justice For All
-
ryhdistäytynyt
Heh, onko alkoholin tuonti kielletty? Luuletko todella, ettei ulkomaat reagoisi siihen, että Suomi kieltäisi vapaakaupan? Täältä ei vietäisi yhtikäs mitään ulkomaille, jos tuollaista politiikkaa alettaisiin toteuttaa. Viennistä riippuvaiselle kansalle, tuollainen toiminta olisi lähinnä totaalituhoasinner74 kirjoitti:Ei tuo selitä tukien maksamista. Voitaisiinhan toimia myös niin, että ruokamarkkinat olisivat suljetut (tuonti kielletty), eikä tukia maksettaisi. Varmasti olisi kotimainen tuotanto voimissaan. Mikä on todellinen selitys tukien maksamiselle? EU tai muut kansainväliset sopimukset eivät ole (todellisia) syypäitä, toimitaanhan alkoholinkin suhteen kansallisesti valitulla linjalla.ryhdistäytynyt kirjoitti: Varmuusvarastot ja omavaraisuus. Suomi on pitkien merimatkojen päässä ja kriisissä kukaan ei lähde tänne kuskaamaan ruokaa. Jos ruokaa ei olisi varastoituna ja tuotanto omavaraista olisimme kriisissä valtio, jota voisi painostaa. Voit vain kuvitella Suomen asemaa, jos meiltä olisi laivaliikenne katkaistu, ei varmuusvarastoja ja käytännössä ainut massiivisten kuljetusten kapasiteetti rautatiet Venäjälle.
En tiedä missä sinä asut, mutta itse olen asunut peltojen keskellä ja olen nähnyt maatalouden rakennemuutoksen. Tilojen ja peltopinta-alan koko per yksikkö on kasvanut huimasti ja tuotanto kannattavuuden rajoilla tukineen, niin ei siellä enää löysiä ole.sinner74 kirjoitti:Niinkuin sanoin, en kannata subventioita. Jos niitä kuitenkin käytetään, ne kannattaa suunnata mahdollisimman tehokkaaseen toimintaan, paikalliset olosuhteet huomioiden. Minulla epäilyttää, että esim. perinteinen Suomessa harjoitettu maatalous tuoterepertuaareineen on sitä. Tehdäänkö kaikki varmasti järkevästi, vai ylläpidämmekö ravinnon saannin kannalta tarpeettomia(kin) rakenteita?ryhdistäytynyt kirjoitti: Varmasti yhtä simppeliä, kun tuulisähkön (tuottajien) takuuhinta (järjetön ylihinta) veronmaksajien kukkarosta. Siis tiedossa propagandaa, syyllistämistä ja rahan haaskausta, jotta viherpiiparien omatunto kevenisi.
Mikäs teitä itujen hyönteisten jyrsijöitä nyt oikein rajoittaa? Ei tietääkseni mikään.sinner74 kirjoitti:Ei mikään ajatus kehity, ellei sille anna mahdollisuutta. Eikä kenenkään valinnanvapautta pidä rajoittaa, kyse on siitä minkätyyppiseen ravinnontuotantoon kannattaa yhteiskunnallisesti panostaa. Tavoitteena on ihmisten ruokkiminen, ei mikään ideologinen onnela.ryhdistäytynyt kirjoitti: Vaadit itse, mutta pyydät toisilta? Senkus rupeat pelastamaan maailmaa mättämällä sääskiä naamaan eri muodossa. Haluasin vain säästyä sitten sääskensyöjien moraalisaarnoilta, koska itse aijon pysyä perinteisessä ruokavaliossani. Aivan rehellisesti sanottuna jos hankkeen aloitat, niin en millään muotoa tunne kateutta![]()
Koin aloituksen varsin ideologiseksi ja siihen lähinnä vastasin.sinner74 kirjoitti:Niin, tarkoitan taas kerran sitä, että ruoantuotantoon (kuten mihinkään muuhunkaan asiaan) ei kannata sotkea ideologioita. Kannattaa pyrkiä tehokkuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen, tarkastellen vallitsevaa asiaintilaa kriittisesti. En ole ruuantuotannon asiantuntija, ehkä vallitseva asiaintila on paras saavutettavissa oleva. Hieman kuitenkin epäilen, että näin olisi.ryhdistäytynyt kirjoitti: Tuo vastaus ei oikein avaudu. Olisiko juttusi ajankohdalla noin klo 02 yöllä jotakin vaikutusta asiaan. Mutta ei se mitään, onnea jo etukäteen sääskiviljelmällesi ja sääskien rouskuttamiselle.
"ihmisiä on helpompi huijata, kun saada heitä myöhemmin uskomaan se, että heitä on huijattu"
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Tottakai siihen reagoitaisiin, ja isolla kädellä. Ruoka on kuitenkin sen sortin välttämättömyyskysymys, että sen tuotantoon liittyviä rakenteita voi olla hyödyllistä pohtia aika ajoin. Mistä elämässä on lopulta kysymys? Ravinnon saannista ainakin, uusi Mersu on siihen nähden aika toissijainen tarve.ryhdistäytynyt kirjoitti: Heh, onko alkoholin tuonti kielletty? Luuletko todella, ettei ulkomaat reagoisi siihen, että Suomi kieltäisi vapaakaupan? Täältä ei vietäisi yhtikäs mitään ulkomaille, jos tuollaista politiikkaa alettaisiin toteuttaa. Viennistä riippuvaiselle kansalle, tuollainen toiminta olisi lähinnä totaalituhoa
Olen kotoisin lappilaiselta maatilalta, ja asun edelleen kotipaikkani lähikaupungissa. Olen varmaankin nähnyt, mistä maatalouden rakennemuutos alkoi. Meillä oli muutaman lehmän tila, maidonmyynnin muuttuessa kannattamattomaksi mullikoita, ja viimein lyötiin lappu luukulle. Olen lypsänyt lehmää käsin, ja keikkunut traktorin vetämän heinäkuorman päällä (joka on muuten paras "high" johon olen elämässäni päässyt). Tiedän periaatteessa, mistä on kysymys, mutta en käytännössä. Sinun puheenvuorosi kuulostavat siltä, että tunnet asiaa myös käytännössä, eli olet jollain tavalla osallisena suomalaisessa ravinnontuotantoketjussa.ryhdistäytynyt kirjoitti: En tiedä missä sinä asut, mutta itse olen asunut peltojen keskellä ja olen nähnyt maatalouden rakennemuutoksen. Tilojen ja peltopinta-alan koko per yksikkö on kasvanut huimasti ja tuotanto kannattavuuden rajoilla tukineen, niin ei siellä enää löysiä ole.
Ei mikään. Kuvitteelliselle "meille" ei kuitenkaan makseta erillisiä tukia minun lompakostaniryhdistäytynyt kirjoitti: Mikäs teitä itujen hyönteisten jyrsijöitä nyt oikein rajoittaa? Ei tietääkseni mikään.
Ideologioihin kannattaa suhtautua varauksella, mutta ei se tarkoita, etteikö joku ideologiaan liittyvä idea olisi hyvä ja tutkimisen arvoinen. Ideologia edellä ei kuitenkaan pidä lähteä toteuttamaan mitään, siitä on liian paljon surullisia esimerkkejä.ryhdistäytynyt kirjoitti: Koin aloituksen varsin ideologiseksi ja siihen lähinnä vastasin.
And Justice For All
-
ryhdistäytynyt
Samat kokemuksetsinner74 kirjoitti: Olen kotoisin lappilaiselta maatilalta, ja asun edelleen kotipaikkani lähikaupungissa. Olen varmaankin nähnyt, mistä maatalouden rakennemuutos alkoi. Meillä oli muutaman lehmän tila, maidonmyynnin muuttuessa kannattamattomaksi mullikoita, ja viimein lyötiin lappu luukulle. Olen lypsänyt lehmää käsin, ja keikkunut traktorin vetämän heinäkuorman päällä (joka on muuten paras "high" johon olen elämässäni päässyt). Tiedän periaatteessa, mistä on kysymys, mutta en käytännössä. Sinun puheenvuorosi kuulostavat siltä, että tunnet asiaa myös käytännössä, eli olet jollain tavalla osallisena suomalaisessa ravinnontuotantoketjussa.
Olen hyvin huolissani siitä, että ideologisin perustein ruvettaisiin pakkotoimiin ruokatuotannon muuttamiseksi. Siitä on kaksi esimerkkiä, Neuvostoliiton pakkokollektivisointi ja Maon suuri harppaus. Molemmat kokeilut johtivat nälänhätään.
Tämä taitaapi osaltani riittää tähän keskusteluun.