Tilastokeskus: Jehovan todistajien määrä laskee Suomessa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kivikko

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien määrä laskee Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Vaan olisiko kenties niin, että muuten saa hengailla mukana ihan vapaasti, mutta luopiovivahteista tulee monoa armottomasti. Liian vaarallista pitää sellaisia kirjoilla, saattaisivat häiritä lauman unta.
Ei tule siitäkään enää kovin helposti monoa. Riippuu varmaan miten asioista kertoo, kelle ja millä ihmissuhteilla se tapahtuu. Itse olen ihan suoraan sanonut useaan kertaan että aion tehdä järjestön sääntöjen vastaisia päätöksiä tarpeen tullen koska olen niistä eri mieltä. Olen myös antanut ymmärtää etten todellakaan ole tulossa takaisin aktiiviseksi, ja että pidän järjestöä epäinhimillisenä tietyissä asioissa. Mitään ei ole tapahtunut.
Liian vaarallista pitää sellaisia kirjoilla, saattaisivat häiritä lauman unta.
Tämä olikin vanhinten ainoa mielenkiinnon kohde; haluanko kertoa ajatuksistani muille vaiko en. Jos en, niin mitään ei tapahdu. Jos kertoisin ja jäisin kiinni niin sitten tulisi monoa. Eli omilla ajatuksillani ei ole heille enää ilmeisesti mitään merkitystä.
Verilettu
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Polyester kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:
Kivikko kirjoitti:Minä ja mun 3 tuttavaani ollaan ainakin viimeiset 5 vuotta kaikki oltu ihan muualla kuin kokouksissa, ja silti kirjoilla. Ei ketään kiinnosta enää potkia pois kirjoilta, vaikka syitäkin saattaisi kaikilla meillä olla.
Itse laskin lähemmäksi kymmentä omalla kohdalla näitä tuttavia. Kirjoilla ovat vaikka ei paskaakaan kiinnosta. Yksi näistä käy näemmä äänestämässäkin. Elävät kaikki ihan omaa elämäänsä , mihin ei jt rutiinit kuulu.
Toisaalta Isaac Witherspone potkittiin pois, kun kyseli hankalia mm. vuoteen 1914 liittyen, vaikka oli muuten suhteellisen myötämielinen ja käsittääkseni halusi jatkaa JT:nä. Kyseessä oli vielä maahanmuuttaja ja diplomi-insinööri, komeaakos sellaisella veljellä olisi kehuskella, että meidän seurakunnassa semmoinenkin on.
Asiaan varmasti vaikutti se että hän toi epäilyksensä julkiseksi. Vai muistanko väärin, että hänen pohdiskelunsa oli Youtubessa ennen kuin häntä oltiin potkimassa pois, vai tuliko ne julki vasta potkujen jälkeen. Ainakin videossa "Jehova Todistajat, onko karttaminen Ramattullista" hän on vielä Jehovan todistaja, käy kokouksissa jne.

Tottakai tällainen julkinen pohdiskelu on lahkolle liian vaikea asia purtavaksi, ja siinä yksi todistaja ei luvuissa paljon paina. Sitä paitsi, kaveri oli liian fiksu todistajaksi*, sieltä olisi tullut varmaan muutama muukin vaikea kysymys esille ja kenties vielä julkisesti. Joten parempi pistää pois vaan. Mutta hiljaiset roikkujat pidetään mielellään mukana luvuissa.

* Aikuisena mukaan tulleeksi

Voi voi, Jehovan todistajat ja Pohjois-Korea; Molemmat kiristävät horjuvan talonsa ruuveja ennen kuin koko rakennelma romahtaa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kivikko kirjoitti:Eli omilla ajatuksillani ei ole heille enää ilmeisesti mitään merkitystä.
Ray kirjoitti CoC:ssä kuinka (muistaakseni) kierrospaavaleille lähetettiin kirjeet (kopio kirjassa), joissa käsiteltiin ajatusluopumusta. Tuolloin vielä omilla ajatuksilla oli merkitys, mutta kuten tiedossa on, niin väen pakenemisen myötä hallintoelin on kertonut Jehovalle, ettei enää ole syytä monottaa vanhaan malliin.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Minulla on yksi tuttu joka on kertonut vanhimmille päin näköä tupakasta, alkoholista ja esiaviollisesta seksistä, jota sanoi harrastaneensa jo vuosikausia. Heppu on edelleen kirjoilla ilman että kukaan tätä sen kummemmin noteeraa.

Ehkäpä saa olla kirjoilla kaunistelemassa tilastoja kun muuten on täysin toimeton eikä evääkään tule koskaan liikuttamaan valtakunnan salin suuntaan ja senkin taitaa kyllä kylän vanhimmat tietää.

Jotenkin tuntuu että ainoaksi erotusperusteeksi on muodustumassa kyseenalaistus.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Kivikko kirjoitti:Tämä olikin vanhinten ainoa mielenkiinnon kohde; haluanko kertoa ajatuksistani muille vaiko en. Jos en, niin mitään ei tapahdu. Jos kertoisin ja jäisin kiinni niin sitten tulisi monoa. Eli omilla ajatuksillani ei ole heille enää ilmeisesti mitään merkitystä.
Hyvä täsmennys, varmasti pointti on juuri tuo toisille kertominen. Vanhimmille voi kai tuoda yksityisissä keskusteluissa "epäilyksiään" esille, jolloin he pyrkivät "vahvistamaan uskoa" ja opastamaan oikeille raiteille. Jos seurakuntalaisille ei näkemyksistään kerro, asia lienee kunnossa. Jonkinlainen rajatapaus voisi tietysti olla se, että vanhimpien kanssa useita kertoja keskustellessa ei millään ota heidän opastustaan vastaan, vaan tiukasti pitää kiinni Vartiotornin vastaisesta näkemyksestä. Tällöin vanhimmilla saattaisi olla mahdollisuus vedota "itsepintaiseen" pitämiseen kiinni vääristä näkemyksistä ja antaa monoa, etenkin jos naama ei muutenkaan miellytä. Ja jos seurakuntalaisia tai kiinnostuneita menee luopioajatuksillaan häiritsemään, se lienee jo selvä tapaus.
Vastaa Viestiin