Pro et contra:
Hän rajoitti kuitenkin, nimittäin Edenissä, sillä jos Hän ei olisi rajoittanut kykyään nähdä Adamin _henkilökohtainen_ ratkaisu, hän olisi jättänyt Adamin luomatta, samoin Hän olisi jättänyt sen Kerubin luomatta joka osoittautui Diapolokseksi eli Panettelijaksi ja valheen isäksi Saatanaksi.
Hän ei toimi luomuksiaan kohtaan sillätavoin että väärien ratkaisujen johdosta luomuksille ei anneta mahdollisuutta olemassa oloon. Kun raamattu sanoo: "Olen asettanut eteesi hyvän ja pahan, valitse siis hyvä." se todellakin tarkoittaa sitä että kyse on valinnasta.
Kletos kirjoittaa:
Toki tiedän, että todistajille opetetaan, että Jumala rajoitti kykyään, mutta jos luet Raamattuasi tarkkaan, huomaat, ettei sellaista väitettä esitetä missään kohdassa koko syntiinlankeemuskertomusta.
Kyse on siis täysin keksitystä tulkinnasta, jonka mukaan todistajat väittävät, että Jumala ei ihmistä luodessaan olisi halunnut tietää, mitä tulee tapahtumaan. Todistajien tulkinnassa Jumalasta annetaan yksinkertainen ja naiivi kuva ja kaiken lisäksi todistajat kuvittelevat narsistisesti tietävänsä itse, mitä Jumala haluaa tietää ja mitä ei.
Siinä jos missä, lähdetään aika kaltevalle tielle, kun puhutaan hengellisyydestä.
Jos Jumala ei olisi halunnut antaa ihmiselle vapautta valita, hän olisi jättänyt hyvän- ja pahantiedon puun kokonaan luomatta.
Voitko ystävällisesti osoittaa minulle selvin sanoin luomiskertomuksesta kohdat, jossa sanotaan a) että Jumala ei halunnut tietää, mitä olikaan tekemässä ja b) että Aadam ja Eeva olivat täydellisiä.
Huomaa, että jos joku asia on täydellinen, siinä EI ole virheitä. Eikä täydellinen ihminen tee syntiä.
t. Aila
Kletos
Vastaan nyt aluksi tähän kysymykseen ensimmäisen ihmisen täydellisyydestä:
Jumala ei luo uutta Jumalaa Kaikkivaltiasta mutta Jumalalle on mahdollista luoda täydellinen jumal'olento, sen osoittaa profeetta Hesekiel:
13 Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja jaspista, krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä kultaa olivat upotus- ja syvennystyöt sinussa, valmistetut sinä päivänä, jona sinut luotiin.
14 Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.
15 Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.
16 Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut, suojaava kerubi, pois säihkyväin kivien keskeltä.
17 Sinun sydämesi ylpistyi sinun kauneudestasi, ihanuutesi tähden sinä kadotit viisautesi. Minä viskasin sinut maahan, annoin sinut alttiiksi kuninkaille, heidän silmänherkukseen.
18 Paljoilla synneilläsi, tekemällä vääryyttä kaupoissasi, sinä olet häväissyt pyhäkkösi. Niin minä annoin sinun keskeltäsi puhjeta tulen; se kulutti sinut. ...KR-36-38
Tämä
täydellinen ( UMK ) olento, tai niinkuin Biblia osoittaa;' pyhä' olento oli Jumalan ja Hänen Poikansa luomisteko ja pysyi nuhteettomana ja puhtaana siihen saakka kun hänessä tavattiin vääryys.
Näin on myös Adamin kohdalla, hän oli täydellinen olento niinkuin ihminen voi olla mutta hänen elämänsä, kuten raamattu osoittaa oli riippuvainen Jumalan tahdosta. Adamin oli mahdollista kuolla sillä raamattu osoittaa hänellä olevan osoitettuna mahdollisuus ikuiseen elämään Elämänpuun kautta.
- Täydellinen olentokin voi raamatun kertoman mukaan tehdä pahaa ja syntiä.
Vahvin todiste on kuitenkin Jeesuksen elämä ihmisenä: Uutena Adamina jota Hebrealaiskirje laajasti ja syvältä luotaa. Jeesuksen oli mahdollista elää ikuisesti, niinkauan kuin hän oli tottelevainen Isälle. Jeesus ei ollut riippumaton Isästä eikä hän langennut Saatanan asettamaan kiusaukseen: hän kuoli täydellisenä ja virheettömänä.
Jumala luotti Poikaansa täydellisesti mutta olisiko Jeesus voinut epäonnistua ja langeta syntiinlankeemuksen ensimmäisen Adamin tavoin? Kyllä, mutta Jumalan avulla ja tiedon avulla hän vastusti Saatanaa loppuun saakka ja voitti! - sitten Jumala teki hänet kuolemattomaksi hengeksi.
Jumalan ensimmäisen ihmislapsen Adamin kapinointi on osoitus siitä kuinka voimakas Saatanan vastustus ja valhe on, koska Jeesus voitti meillä jotka asetamme luottamuksemme Ihmisen Pojan Jumalan Poikana antamaan uhriin on varmuus siitä että Jumala on täydellinen Isä joka haluaa ettei kukaan hukkuisi.