Vartiotorniseura tulkitsee niin, että vertauksen "lampaita" ovat sellaiset ihmiset, jotka ovat avustaneet "voideltuja" Jehovan todistajia saarnaamistyössä.Matt 25 (KR-92) kirjoitti:31 "Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen.
34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.
35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne.
36 Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'
37 "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa?
38 Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut?
39 Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?'
40 Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/200976315 (Lue Matteuksen 25:31–40.) Jeesus kutsui niitä, jotka muodostaisivat uskollisen orjaluokan, veljikseen. Vertauksessa lampaiden erottamisesta vuohista hän sanoi selvästi, että sen, mitä teemme hänen veljilleen, teemme ikään kuin hänelle. Itse asiassa Jeesus sanoi, että se, onko joku lammas vai vuohi, ratkaistaisiin sillä perusteella, miten hän on kohdellut jopa ”vähäisintä näistä – – [hänen] veljistään”. Siksi ne, joilla on maallinen toivo, osoittavat halunsa olla Kristuksen ystäviä pääasiassa siten, että he tukevat uskollista orjaluokkaa.
16, 17. Miten voimme ilmaista olevamme Kristuksen veljien ystäviä?
16 Jos sinulla on toivo elää maan päällä Jumalan valtakunnan alaisuudessa, miten voit ilmaista olevasi Kristuksen veljien ystävä? Tarkastellaanpa kolmea tapaa. Ensimmäinen on kokosydäminen osallistuminen saarnaamistyöhön. Kristus käski veljiään saarnaamaan hyvää uutista kautta maailman. (Matt. 24:14.) Nykyään maan päällä jäljellä olevien Kristuksen veljien olisi kuitenkin hyvin vaikea kantaa tämä vastuu ilman tovereidensa, muiden lampaiden, apua. Tosiaankin joka kerta kun muiden lampaiden luokkaan kuuluvat osallistuvat saarnaamistyöhön, he auttavat Kristuksen veljiä täyttämään pyhää tehtäväänsä. Uskollinen ja ymmärtäväinen orjaluokka samoin kuin Kristus arvostavat syvästi tätä ystävyyden ilmausta.
17 Toinen tapa, jolla muiden lampaiden luokka voi auttaa Kristuksen veljiä, on saarnaamistyön taloudellinen tukeminen. Jeesus kannusti seuraajiaan tekemään itselleen ystäviä ”epävanhurskaalla rikkaudella” (Luuk. 16:9). Tämä ei tarkoita sitä, että voisimme ostaa Jeesuksen tai Jehovan ystävyyden. Kun käytämme aineellista varallisuuttamme Valtakunnan etujen edistämiseen, todistamme pikemminkin ystävyytemme ja rakkautemme, emme vain sanoin, vaan ”teossa ja totuudessa” (1. Joh. 3:16–18). Annamme tällaista aineellista tukea osallistumalla saarnaamistyöhön ja lahjoittamalla rahaa kokouspaikkojemme rakentamiseen ja ylläpitämiseen sekä maailmanlaajuiseen saarnaamistyöhön. Olipa lahjoituksemme pieni tai suuri, Jehova ja Jeesus varmasti arvostavat sitä, että annamme iloisin sydämin (2. Kor. 9:7).
18. Miksi meidän tulee noudattaa seurakunnan vanhinten raamatullista ohjausta?
18 Kolmas tapa, jolla me kaikki todistamme olevamme Kristuksen ystäviä, on seurakunnan vanhinten ohjauksen noudattaminen. Pyhä henki on nimittänyt nämä miehet Kristuksen ohjauksessa (Ef. 5:23). ”Olkaa tottelevaisia niille, jotka ottavat johdon teidän keskuudessanne, ja olkaa alistuvaisia”, kirjoitti apostoli Paavali (Hepr. 13:17). Paikallisten vanhinten raamatullisen ohjauksen noudattaminen voi toisinaan olla meille haastavaa. Olemme todennäköisesti selvillä heidän puutteistaan, ja tämä voi vääristää näkemystämme heidän neuvoistaan. Kristus, seurakunnan Pää, haluaa kuitenkin käyttää näitä epätäydellisiä miehiä. Siksi se, miten suhtaudumme heidän valtaansa, vaikuttaa suoranaisesti ystävyyteemme Kristuksen kanssa. Sivuuttamalla vanhinten puutteet ja noudattamalla iloiten heidän ohjaustaan todistamme rakkautemme Kristukseen.
Korostukset minun. Tuo esitetty tulkinta on tietysti Vartiotorniseuraa ajatellen mitä ymmärrettävin: ns. maallisen toivon omaaville Jehovan todistajille tähdennetään saarnaamisen, lahjoittamisen ja tottelevaisuuden merkitystä, mutta hengellinen johto saadaan pidettyä ns. voidelluilla Jehovan todistajilla, jotka tulkinnan mukaan yksin ovat Jeesuksen veljiä. Käytännössä hengellinen johto on tätäkin pienemmällä porukalla, Jehovan todistajien hallintoelimellä.
Tässä on vain se ongelma, että Jeesuksen vertauksessa mainitut asiat
- eivät millään tavalla liittyneet saarnaamiseen
- eivät millään tavalla liittyneet saarnaamistyön taloudelliseen tukemiseen
- eivät millään tavalla korostaneet kenenkään tottelemista
Vartiotorni halusi korostaa erikseen kolmea kohtaa, joista kolme meni ohi maalin.
Jeesuksen mainitsemat asiat olivat hyvin maallisia. Ruokaa, juomaa, suojaa, vaatteita, sairaan ja vangitun tukemista. Mistään ei käy ilmi, että "lampailla" olisi ollut saarnaamisen velvoitetta tai että nämä olisivat sellaista työtä tehneet. Jos Jeesus olisi halunnut korostaa "lampaiden" roolia "Jeesuksen veljien" rinnalla tai alamaisena saarnaamistyössä, hän olisi varmasti keksinyt muitakin asioita, millä olisi voinut vertauksessaan asiaa havainnollistaa. Jeesuksen mainitsemat asiat olivat kuitenkin hyvin käytännöllisiä ja ainoastaan yleisinhimilliseltä kannalta hyviä, vailla minkäänlaista hengellistä saati Jehovan todistajien saarnaamistyöhön soveltuvaa ulottuvuutta.
Vielä yksityiskohtana mainittakoon, että vertauksen lampaille näyttää tulevan yllätyksenä se, että he olisivat tehneet Jeesukselle jotain hyvää. Miten tämä sopii yhteen sen kanssa, että lampaat olisivat ihmisiä, jotka ovat kenties vuosikymmeniä säännöllisesti käyneet kokouksissa ja kentällä tietoisina siitä, että heidän tärkein tehtävänsä on totella ja avustaa "Jeesuksen veljiä"?